joostw
door joostw Dec 18, 2004 om 22:37
Geldzaken & recht

Wat nu?

Wat kan ik doen als een garagist een of meerdere reparatie's op de rekening heeft gezet zonder deze ook te hebben gedaan.

Is dit strafbaar voordat ik heb betaald of pas nadien, of nog erger, kan hij er mee wegkomen onder het motto (Oeps, sorry).

Als dit strafbaar is moet de ANWB dan niet terstond aangifte doen van meerdere strafbare feiten, zie de laatste Autokampioen.

229 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 07:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zult dan aan moeten kunnen tonen met bewijs dat de garage reparaties niet heeft uitgevoerd maar wel in rekening heeft gebracht. Het is hun woord tegen uw woord. Lijkt me lastig omdat u het had moeten doen op de werkwijze die de ANWB heeft gehanteerd.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo joost. Even los van de bewijslast is het inderdaad strafbaar om zaken of diensten in rekening te die niet zijn geleverd. Het is natuurlijk wel handig dat u dat ontdekt voordat u betaald heeft. En als het een kwestie is van Oeps sorry dan is er duidelijk iets mis maar heeft de garagist in elk geval nog de gelegenheid zijn 'vergissing' recht te zetten. Na betaling wordt dat wat moeilijker maar als hij u het verschil terugbetaalt heeft hij in elk geval zijn fout hersteld en is het moeilijk te bewijzen dat er opzet in het spel is. Als hij echter volhoudt dat de reparaties wël zijn verricht heeft u wel een probleem en als bv. de ANWB vaststelt dat de reparaties niet zijn uitgevoerd zou u aangifte kunnen doen.  Ik begrijp alleen niet goed waarom de ANWB aangifte moet doen want als het uw auto is zult u dat zelf moeten doen.  De ANWB kan dat niet namens u doen. Daar moet u echt zelf voor zorgen, de ANWB kan u hoostens juridische bijstand verlenen. Groeten - PML

ve
door verwijderd - Dec 19, 2004 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag paul,

Dat bedoelt joost ook niet. Hij refereert aan een onderzoek vorige week waarin onder gecontroleerde omstandigheden door de anwb bewezen is dat garage's in meer dan 50% posten opvoeren die helemaal niet gedaan zijn of nog erger, je met versleten remmen of lekkende olieleiding weer laten wegrijden. En de vraag is dan inderdaad relevant, waarom de ANWM deze malafide garage's niet aanklaagt. Ze hebben immers de bewijzen maar doen er verder niets mee, behalve dan pagina's grote artikelen in de krant. Maar die heb je waarschijnlijk door je drukke werkzaamheden vorige week gemist. Vriendelijke groet, Ton.

ve
door verwijderd - May 18, 2005 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ha die Ton. Is dat zo ? Wat hij begint n.l. met zijn vraag met 'wat kan ik doen als enz ' dus ik kreeg de indruk dat hem iets dergelijks is overgomen en dan blijf ik bij mijn antwoord.

Als het zo is dat hij een algemene vraag stelt heb jij natuurlijk gelijk maar dan denk ik nog dat het zo is, dat iedere individuele benadeelde zelf aangifte moet doen. Dat kan volgens mij niet namens de gedupeerde door de ANWB gedaan worden.

Ik heb wel dat artikel van de ANWB gehoord en gelezen en prees mezelf toen gelukkig dat ik niet met zo'n garage opgescheept ben.

Het is voor de ANWV natuurlijk wel zaak, voor zover daar BOVAG-leden bij betrokken zijn dit bij deze organisatie aan de kaak te stellen. Maar bij de firma B. de Haas zal er wel nooit wat veranderen.

Groeten - Paul