Ma
door Manorplayer Oct 24, 2018 om 11:11
Geldzaken & recht

Wat waren mijn rechten?

Deze gebeurtenis heeft jaren geleden plaatsgevonden maar toch vraag ik me af of ik wel juridisch gezien juist behandeld ben.
Ik werkte een jaar of 17 geleden in een winkel in een groot particulier winkelcentrum. Ik heb toen gestolen en ben betrapt. Dit heb ik ook daadwerkelijk gedaan. De winkelmanager stal ook evenals een aantal collega's. Ik heb er ook aan meegedaan maar werd direct de eerste keer betrapt. De winkelmanager was al eerder door de mand gevallen, dus heel stom en dom van me. De politie werd erbij gehaald, ik werd ten overstaan van heel veel mensen meegenomen en in een cel gestopt. Daar aangekomen werd ik gefouiileerd. Ik moest een verklaring afleggen die op papier werd gezet dat ik gestolen had, er spijt van heb en heb die moeten tekenen. Omdat ik nooit van mijn leven eerder heb gestolen en dus geen strafblad heb mocht ik na een paar uur weer gaan. Uiteraard ben ik op staande voet ontslagen. De vreselijkste ervaring van mijn leven. Waarom ik dit gedaan heb is, ook voor mij nog steeds een raadsel. Maar dat het de eerste en laatste keer was dat was wel duidelijk. Nog steeds kan ik er akelig van worden als ik eraan denk.

Na een paar maanden ben ik in het genoemde winkelcentrum wezen winkelen. Daar ben ik aangehouden door de beveiliging. Toen ik wilde bellen met mijn mobiel of dit zomaar mocht met een advocaat werd ik vastgepakt en werd er tegen me geschreeuwd dat ik niet mocht bellen. Voor uw beeld, ik ben een Nederlandse vrouw van 1m65, 58 kilo. Ik werd meegenomen en de politie werd gebeld. Ik was helemaal in paniek omdat ik om 15:15 mijn kinderen (toen 5 en 7) van school moest halen en het was toen 14:45. Ik mocht niet bellen, ik moest wachten tot de politie er was. Ondertussen was ik vreselijk aan het huilen. Na 20 minuten kwam de politie. Toen bleek dat ik een verbod had voor een jaar om in dat winkelcentrum te komen, iets wat ik absoluut niet wist. Men beweerde dat het naar mijn huis is gestuurd maar ik heb dat nooit ontvangen. Ze beweerde dat het aangetekend was verstuurd maar konden dat niet hardmaken. Er was geen handtekening. Ik was toen al zo geschrokken dat als ik dit wel had geweten ik ook geen stap in dat winkelcentrum had gezet. Dit was gewoon mijn eigen schuld.

In die tijd had ik ook bij een overheidsinstelling gesolliciteerd waarvoor ik een VOG nodig had. Toen de politie eindelijk kwam bleek inderdaad dat er geen gronden waren om mij weer mee te nemen omdat het winkelcentrum niet kon aantonen dat ik wist van het verbod. Ik heb nogmaals duidelijk aangegeven dat ik wegmoest vanwege mijn kinderen. Ik mocht pas half vier weg met de woorden (door de politie): laat ik jou hier niet meer zien en die VOG krijg jij ook niet. Ik heb geknikt, nog sorry gezegd voor de overlast. Bij school was ik veel te laat en trof twee huilende kinderen aan. Die VOG heb ik trouwens gewoon gekregen.

1941 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2018 om 11:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En waarom maak je je daar nu (nog) druk om?
Laat de zaak toch gewoon rusten.

Overigens: toch knap van die beveiligers dat ze jou er precies uit wisten te pikken tussen de winkelende menigte.
Toch een opvallende verschijning? ;-)

Ma
door Manorplayer Oct 24, 2018 om 11:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Diegene die mij destijds betrapt heeft werkte nu in een andere winkel. Zij zag mij lopen en heeft het gemeld bij de beveiliging.

Ma
door Manorplayer Oct 24, 2018 om 11:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

-

edrick3
door edrick3 Oct 24, 2018 om 12:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat verduidelijkt de zaak.

marita5
door marita5 - Oct 24, 2018 om 11:21
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Manoplayer ,

Wat waren mijn rechten?

Wat verwacht u nu nog na een gebeurtenis van 17 jaar geleden ?
Het enige recht wat u heeft , is deze gebeurtenis achter u te laten .

Ik ben een Nederlandse vrouw van 165 .

Een vrouw van 165 , is al behoorlijk oud om te stelen , of er moeten winkels zijn in het hiernamaals ;-))

gerbera
door gerbera Oct 24, 2018 om 11:57
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Stond nog een "m" tussen;-))
ik ben een Nederlandse vrouw van 1m65,

marita5
door marita5 Oct 24, 2018 om 11:58
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Dat heeft Ts aangepast , stond er eerst niet .

Ma
door Manorplayer Oct 24, 2018 om 11:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik net aangepast. Er stond inderdaad net 165 :-)

gerbera
door gerbera Oct 24, 2018 om 12:06
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Dan heb ik niks gezegd, was dus ff te laat, maar de koffie was weer lekker;-))

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2018 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook kleine slanke jonge vrouwen kunnen stelen, dat blijkt wel.

Persoonlijk denk ik dat iedereen in zijn leven weleens iets gestolen heeft. Maar natuurlijk niet altijd gesnapt.

U hebt het er blijkbaar nog steeds moeilijk mee. Het enige wat u kunt doen, is het proberen van u af te zetten en als dat niet lukt psygologische hulp te zoeken.

Ik ga er niet van uit dat u denk nog stappen te kunnen ondernemen tegen de politie. Want dat is een heilloze weg.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2018 om 11:41
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Vervelend dat dit nog steeds zo aan u knaagt. Maar weet u, terug kijken is een paard in de **** kijken. Het levert u niets op. Destijds is er gewoon goed gehandeld. Dat het daarna fout liep en bleek dat u een verbod had (niet gezien door u) om zich in het winkelcentrum te begeven; tja, dat moest allemaal even uitgezocht worden. Ach, uw kinderen zijn nu ook volwassen; wordt tijd dat u dit loslaat. Veel succes daarnee.

Ma
door Manorplayer - Oct 24, 2018 om 11:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry voor de onduidelijkheid. Nu wek ik de suggestie dat ik achteraf nog stappen wil nemen tegen de politie of wie dan ook. Maar dat is niet het geval. Ik kwam onlangs die verklaring tegen in een map en dat maakte dat ik me afvroeg of ik zomaar vastgehouden mocht worden zonder te bellen ofzo. :-)

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Oct 24, 2018 om 12:01
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemde aan dit verhaal is of beveiligers u een gebiedsverbod kunnen opleggen. Daar moet toch een rechter aan te pas gekomen zijn. De betreffende winkel kan u hooguit een winkelverbod hebben gegeven.
Met uw geheugen is in elk geval niets mis mee dus laat de zaak na 17 jaar gewoon rusten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2018 om 12:16
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Geen rechten meer aangezien het voorval is verjaard. Aan de rechten die u destijds mogelijk wel zou hebben gehad heeft u nu niets meer.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 24, 2018 om 12:18
7225 Antwoorden / 3 Vragen

U had destijds natuurlijk wel in de gelegenheid gesteld moeten worden om een telefonisch berichtje naar de school van de kinderen te sturen.
Misschien kunt u er met uw kinderen over praten en vertellen hoe dit voorval u na al die tijd nog bezighoudt.
Persoonlijk vind ik dat u hard bent aangepakt maar er is niets mis met u hoor.

Ma
door Manorplayer Oct 24, 2018 om 13:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn kinderen weten dit niet gelukkig niet. Ik heb destijds gezegd dat mijn auto niet wilde starten en mijn telefoon leeg was. Dank u wel voor uw woorden, die doen mij goed ook al was ik zelf de aanstichter van de ellende.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 24, 2018 om 13:12
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je gedaan hebt was verkeerd, dat is duidelijk.
De bedrijfscultuur was ook wel heel bijzonder. De bedrijfsleider die steelt en betrapt wordt. Meerdere medewerkers die stelen, waaronder jij. En medewerkers die op elkaar gaan letten of ze niet stelen.
Mogelijk wilden ze een daad stellen door je met veel uiterlijk vertoon mee te nemen zowel toen je werkte als later toen je winkelde.
Dat heeft wel indruk op je gemaakt, na 17 jaar heb je het er nog over.
Tegenwoordig is er een protocol voor als je betrapt wordt als er een winkel verbod geldt en kun je een klacht indienen als je niet correct behandeld wordt. 17 jaar geleden zal er nog niet zo´n protocol geweest zijn en lag de beslissing om al dan niet te mogen bellen bij de beveiliger en de politie. Info:
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/ccv_protocol_collectief_winkel.pdf
Wat gebeurd is, is gebeurd. Iedereen doet in zijn leven wel eens dingen waar hij spijt van heeft.
Dat kun je niet terugdraaien, hoe graag je het ook zou willen.

Ma
door Manorplayer Oct 24, 2018 om 13:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor de reactie. Het heeft destijds heel erg indruk op me gemaakt inderdaad. Ik begrijp heel goed dat er nu niets meer aan te doen is. Bedankt voor het linkje.

Ma
door Manorplayer Oct 24, 2018 om 13:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties. Ook even voor de tijd en moeite om te antwoorden. Het was toch iets wat me blijkbaar nog dwars zat. Ik heb overigens daarna nog jaren gewerkt in een overheidsinstelling en ook in 1 van die winkels dus dat is achteraf allemaal goedgekomen. Nogmaals dank, ik waardeer het zeer.

sw
door swat1500 - Oct 25, 2018 om 22:43
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Over welke rechten gaat nu uw vraag?