st
door sterredag Nov 18, 2007 om 09:11
Geldzaken & recht

Wat zijn mijn rechten bij slechte service van de woningbouw

Ik heb al sinds een jaar lekkage in mijn woning, deze lekkage was er al toen we de woning gingen bezichtigen, maar er werd ons gegarandeerd dat de lekkage verholpen zou zijn voordat we er in gingen. Ze hadden een maand de tuid nodig om het huis klaar te maken, dan konden we erin, en tegen die tijd zij men dat de lekkage verholpen was. Nu een jaar verder is diezelfde lekkage nog steeds niet verholpen. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er zelfs schimmel op het behang zit, dit zat echter achter een schilderij en daar kwamen we dus pas een paar maanden terug achter. Na heel veel bellen en heel veel zogenaamde reparaties waarbij niemand zich kan melden ging ik de regelementen van vestia er eens bij halen.

In de regelementen van Vestia staat dat ik eerst per brief de klacht moet melden en ze een maand de tijd moet geven om het probleem op te lossen. Dit heb ik gedaan, ik heb een handtekening en stempel voor ontvangst op de brief gehad als bewijs.

Voor het eerst in een jaar tijd doen ze nu wel wat aan mijn klacht. Maar nog steeds komen ze afspraken niet geheel na. Een oplossing is er nog steeds niet, want het laatste wat ze geprobeerd hebben blijkt nu ook niet te werken.

Schimmel is ongezond, ik heb een partner met astma, en een kind van 2.5 rondlopen, die heeft al een verhoogd risico dus, en met schimmel verdubbeld het risico op astma ontwikkeling. En hij is erg vaak verkouden.

Ik wil naar de dokter gaan voor een doktersverklaring, deze wil ik dan bij de brief stoppen die ik wil gaan sturen, nadat de maand om is ( dat is bijna ) dat ik de huur achterhou (wel apart zet dus) totdat het probleem is opgelost.

Ik vraag me af of ik in mijn recht sta om een andere woning te eisen, met dekking van de verhuiskosten, als dit probleem niet heel snel is opgelost wordt. En eerlijk gezegd hebben ze daar een jaar de tijd voor gehad en ze kunnen niet zeggen dat ze het niet wisten, want er zijn vaak genoeg mensen hier geweest, van verschillende bedrijven. Vanwege de ongezonde leefomgeving dus.

Is het wijsheid om toch de geschillencommissie te schrijven, ondanks dat ze er wel mee bezig zijn. Dus concreet.

Heb ik recht op een andere woning en vergoeding voor de verhuiskosten als dit probleem niet snel is opgelost nu?

Heb ik het recht om de huur achter te houden en pas te betalen als e.e.a. is opgelost?

(ik heb deze vraag ook ergens in een topic gesteld, maar het leek me toch makkelijker dit aparte te houden

3342 3 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 18, 2007 om 09:43
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is typisch een klacht waarvoor u Bouw en woningtoezicht van de gemeente kunt inschakelen, want het gaat om een onderhoudskwestie en de verhuurder reageert daar niet snel genoeg op. Laat hen een inspectie verrichten en Vestia benaderen.
Tweede mogelijkheid is om elke dag te bellen met Vestia zolang het probleem niet wordt onderzocht of verholpen. Als er sprake is van een langdurige gebrekkige situatie en ook schriftelijke aanmaningen van uw kant niet worden beantwoord dan wordt het een ander verhaal en kunt u op een rechtszaak aansturen door de huur gedeeltelijk in te houden of bezwaar aan te tekenen tegen huurverhoging.

la
door laptop - Nov 18, 2007 om 10:39
92 Antwoorden / 14 Vragen

tonnieboy heeft voor 100% gelijk.

ik zelf zit in bestuur huur vereniging,bij zo'n klacht en bouw en woning toezicht inschakelen en de gezondheids inspectie!!

zeker gezien de medische noodzaak ivm astma!!

dat laatste  heeft u al gemeld bij huisarts.dus staat zwart op wit!!

succes!!

vladja
door vladja - Nov 18, 2007 om 10:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je kunt niet zomaar zelf minder huur gaan betalen, daar
krijg je problemen mee. Hoe krom het ook klinkt, de woningbouwvereniging is
gerechtigd om een incassobureau in te schakelen met alle kosten van dien en kan
bij aanhoudend te weinig huur betalen een uitzettingsprocedure starten. Je kunt
wel huurverlaging aanvragen en dat loopt via de huurcommissie. Zie;

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=9819

Schrijf de woningbouwvereniging een aangetekende brief waarin
u puntsgewijs uiteen zet wat er de afgelopen jaar (niet) gebeurd is. Stel een
termijn van inderdaad een maand waarin u eist dat de lekkage verholpen wordt.
Schrijf ook dat u de huurcommissie inschakelt voor huurverlaging en alvast een
kopie van deze brief aan hun gezonden heeft, omdat u nu – een jaar later –
weinig vertrouwen heeft in de bereidheid van de woningbouwvereniging om de
lekkage te herstellen.

Een kopie van een doktersverklaring bijvoegen is een
aanrader.

Vladja