sp
door spiertz Dec 28, 2013 om 20:41
Geldzaken & recht

Wegenbelasting

ik ben al al 25 jaar in het bezit vaneen peugeot 204 coupe bouwjaar 1971. Toch heb ik een aanslag gekregen dat ik per 1 januari € 120 wegenbelasting moet gaan betalen omdat de auto in 1987 is toegelaten in Nederland. Ik dacht dat het om de leeftijd van de auto ging, en die is boven de 40 jaar toch?
wie weet het juiste antwoord?

5345 23 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2013 om 20:50
11590 Antwoorden / 51 Vragen

van de site:

De overheid wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.

Bron: Klik HIER

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2013 om 20:57
11590 Antwoorden / 51 Vragen

vervolg:

Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud

Voor oldtimers die tussen 26 en 40 jaar oud zijn, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:
personen- en bestelauto’s die alleen op benzine rijden;

holstein
door holstein - Dec 28, 2013 om 21:51
922 Antwoorden / 16 Vragen

Lijkt mij ook, de auto is 40+ en wanneer hij in Nederland is ingevoerd maakt niet uit, want de meeste Oldtimers zijn ingevoerd, dus dat het bouwjaar telt lijkt me logisch.

tenormin
door tenormin - Dec 29, 2013 om 00:27
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Heb een iets ander site gevonden: lees hier. Is ietsje anders dan mahadma, maar, you never can tell ;-)

aurora1
door aurora1 - Dec 29, 2013 om 01:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog meer : klik hier.
Is er niet een begeleidende brief bij met nadere informatie? Wanneer je de auto niet mag gebruiken (tenzij je de volledige wegenbelasting betaalt) e.d.?
Stel je vraag anders nog per mail aan de BD.

ro
door ron530 - Dec 29, 2013 om 09:22
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Controleer de auto eens op de site van de rdw daar staat de datum eerste toelating (ingebruikname waar ook ter wereld) en ook eerste tenaamsteling in Nederland. Als bij eerste toelating 1971 vermeld staat moet de BD zich aan die datum houden. Wellicht werden die gegevens in 1987 niet zo uitgebreid bijgehouden en wordt de invoerdatum als eerste toelating aangehouden. Als dat zo is kunt u m.i. bezwaar maken want op het kentekenbewijs staat wel het juiste jaartal.

alexishoop
door alexishoop - Dec 29, 2013 om 09:37
562 Antwoorden / 6 Vragen

de crux is de zin "eerste toelating" zoals vermeld staat in het kentekenbewijs, dus de wet gaat toch echt uit van toelating, en dus niet bouwjaar, 99% is dat gelijk maar dat hoeft dus niet het geval te zijn.

Dit is de datum die aangeeft wanneer het betreffende voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld). Dit wordt voor alle voertuigsoorten geregistreerd.

http://publiek.vwe.nl/rdw_popup/toelating.htm

alexishoop
door alexishoop - Dec 29, 2013 om 09:40
562 Antwoorden / 6 Vragen

edit: ron was me voor ;)

la
door lamb - Dec 30, 2013 om 12:32
28 Antwoorden / 2 Vragen

Het is niet helemaal duidelijk met een aantal 'grensgevallen / grijze gebieden'op dit vlak.
Zelf heb ik een old-timer (waar ik hooguit 1500 km per jaar mee rijdt) welke in augustus 1975 is gebouwd.
Op het kentekenbewijs deel 1 staat bouwjaar ca. 1976 (inderdaad, er staat ca. voor het jaartal).
Voor het eerst op kenteken gezet in dec. 1977.
Op basis van het bouwjaar (is bewijsbaar en aantoonbaar) heb ik indertijd na 25 jaar vrijstelling gekregen voor de wegenbelasting (dus vanaf sept. 2000).
De auto is dus in 2014 39 jaar oud en zal ik weer wegenbelasing moeten betalen, evt. met een overgangsregeling.
Met de overgangsregeling betaal je max. 120 euro per jaar en mag er in december, januari en februari NIET mee gereden worden. Wil je dan wel rijden, dan betaal het volle pond.
Onduidelijk is hoe lang je moet betalen, in dit geval op basis van het bouwjaar is dat dus 1 jaar en 8 maanden (t/m aug. 2015, dan wordt de auto 40 jaar); op basis van toelating is dat 3 jaar (t/m dec. 2017, dan is de auto 40 jaar 'toegelaten').
Vermoedelijk zal de belastingdienst het laatste willen toepassen (levert meer geld op), echter eerder was en is het bouwjaar bepalend. Zoals ook in uw situatie.
Het doel van de overheid (o.a. oude diesels welke veel kilometers maken, belasten) is hiermee totaal voorbij geschoten. Terwijl er best eerlijk oplossingen waren, maar ja staatssecretaris Weekers moet geld binnenhalen......

Dus ook in uw situatie blijft het nog niet helemaal duidelijk. Om nog maar te zwijgen over eerlijkheid en redelijkheid. (Eerst schriftelijk bericht krijgen dat de wegenbelasting na 25 jaar niet meer betaald hoeft te worden, nu weer bericht dat het weer wordt heringevoerd).
En dat voor een oldtimertje (cultureel ergoed) waar nauwelijks mee gereden wordt.

Mogelijk zullen er nog rechtszaken hierover volgen.....
Zie hiervoor o.a. http://www.vrijstellingoldtimer.nl

h19l49
door h19l49 - Dec 30, 2013 om 12:52
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind sowieso, buiten deze discussie om, dat oldtimers ook gewoon wegenbelasting betalen, het zijn meestal de grootste vervuilers, denk maar eens aan die 2 takt gevallen en dan zouden deze mensen beloond moeten worden omdat ze het milieu onnodig vervuilen/
Uiteraard zijn er veel meer oorzaken van milieu vervuiling, één van de grootste is momenteel gaande en wel het vuurwerk.

ro
door ron530 - Dec 30, 2013 om 13:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een Peugeot 204 coupe van 1971 is niet echt een auto om dagelijks mee op pad te gaan, in tegenstelling tot de luxe brandstof slurpende youngtimers (net ouder dan 25 jaar) deze auto's worden voor woon/werkverkeer gebruikt dus niet waar ze in de oldtimer wet voor bedoeld zijn. Een echte oldtimer liefhebber plaatst geen LPG installatie in zijn auto want de auto moet origineel blijven. De echte oldtimer eigenaar gaat hopelijk de auto/hobby niet aan de kant gooien want wie kijkt er niet enigzins melancholisch op als hij/zij een oude Simca 1000 of Volvo etc voorbij ziet komen. Dat gevoel heb je niet bij een geïmporteerde Mercedes van 1980.

aurora1
door aurora1 - Dec 30, 2013 om 13:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met de overgangsregeling geldt voor 2014 dat je alleen in december de auto niet op de weg mag gebruiken.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2013 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Beetje overdreven. "Cultureel erfgoed" voor oude auto. Het is toch het eerste Dafje niet. En als men er dan zo zuinig op is, lijkt het me heel logisch dat er in de wintermaanden niet mee wordt gereden. En al dat geklaag over die € 120,00 per jaar. Hobby's kosten geld.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 30, 2013 om 15:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb hetzelfde, mijn nieuwe auto is in 7 Juli 2010 uit fabriek gekomen en pas op 8 september 2010 in gebruik.
Voor de belasting telde niet de productie maar gebruik datum dus geen 7 Juli maar 8 september...

Dus niet de productie datum / bouwjaar maar eerste gebruik openbare weg waar dan ook ter wereld moet je bewijzen.
Ik begrijp dat deze 1971 gemaakte in 1987 ingevoerd is en daarbij niet de historie is meegenomen is en daarom betasting verschuldigd is.

Dus is er een boekje van 1e eigenaar met stempel aanwezig of ander bewijs?
Dat is in dit geval noodzakelijk om geen €120,- te betalen en ook in de winter te mogen blijven rijden.

Jammer maar toen was het niet belangrijk en nu moeilijk bewijsbaar.

la
door lamb - Dec 30, 2013 om 18:00
28 Antwoorden / 2 Vragen

h19I49:
Dat is wel een heel negatieve benadering hoor. Er mag dus wel vervuild worden wanneer er geld in het laadje komt. Overigens, bij hooguit 1500 km per jaar met een rustig gangetje valt het wel mee hoor. Het evenwicht is volledig zoek, iemand die 125.000 km per jaar rijdt, betaalt evenveel hetzelfde als iemand die 1% van dat aantal km's rijdt.

tijger1:
Inderdaad, cultureel erfgoed. En dat hobby's geld kosten, daar heeft u gelijk in. Maar dat je voor je hobby (die je betaalt met het deel van je inkomen waar ook al belasting over is betaald), belasting moet betalen is toch wel heel erg vreemd. Ik hoef over mijn andere hobby's ook geen belasting betalen. Stel je voor dat een sportfietser ook wegenbelasting moet betalen voor de fiets om op fietspaden te mogen rijden. (Hopelijk breng ik Weekers nu niet op een idee.....).

aurora1:
Inderdaad, in 2014 mag je in december niet met het oudje de weg op, maar na die maand volgen januari en februari 2015 en dan mag het ook niet. Blijft toch uiteindelijk 3 maanden een rijverbod of meer betalen. Nou ja, die maanden komt mijn oudje niet buiten.
Gelukkig geldt dat niet voor mijn (oude) fiets.

Resumerend, de liefhebber/hobbyist met een oldtimer auto van tussen de 25 en 40 jaar, waar hooguit 2000 km per jaar mee wordt gereden, wordt gewoon ordinair gepakt. Ondanks eerdere schriftelijke toezeggingen van de belastingdienst. Dat wordt achteloos verworpen.
Enige creativiteit voor een eerlijke regeling voor dit type auto's / hobbyisten is volledig zoek.
Nou ja, straks ga ik voor drie auto's wegenbelasting betalen, terwijl ik er maar in een kan rijden....

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2013 om 18:08
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Nou ja, straks ga ik voor drie auto's wegenbelasting betalen, terwijl ik er maar in een kan rijden....

Dit is waarlijk een (luxe) probleem. Zelfs al zou u die wegenbelasting niet hoefde te gaan betalen, ik krijg het alleen maar voor elkaar in één auto tegelijkertijd te rijden.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2013 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rij zelf ook heel weinig kilometers maar betaal ook de volle mep. En dat is dus een kwestie van comfort, als ik weg wil stap ik in.

Als u die oudjes alleen in een schuur hebt staan om naar te kijken en aan te sleutelen,, kunt u de wegenbelasting schorsen. Zo ook de verzekering.

labren
door labren - Dec 30, 2013 om 18:50
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat klopt vanaf 1 jan. 2014 moet je over oldtimers wegenbelasting betalen of je moet hem gaan schorsen

hennymost
door hennymost - Dec 30, 2013 om 19:38
13 Antwoorden / 6 Vragen

terecht eigenlijk
vaak zijn oudere auto's meer vervuilend dan moderne auto's
en ze gebruiken ook de zelfde weg als ik en zoals meer mensen.

fgrijder
door fgrijder - Dec 30, 2013 om 21:47
55 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=h19l49 schreef op maandag 30 dec 2013, 12:52]Ik vind sowieso, buiten deze discussie om, dat oldtimers ook gewoon wegenbelasting betalen, het zijn meestal de grootste vervuilers, denk maar eens aan die 2 takt gevallen en dan zouden deze mensen beloond moeten worden omdat ze het milieu onnodig vervuilen/
Uiteraard zijn er veel meer oorzaken van milieu vervuiling, één van de grootste is momenteel gaande en wel het vuurwerk.

Alle oliebollen nog aan toe wat een onzin staat hier, ten eerste het aandeel oldtimers met een 2-takt motor is te verwaarlozen, verreweg de meeste oldtimers hebben een 4-takt motor. Niet zo schoon als een moderne auto natuurlijk, maar daar staat tegenover dat er met een oldtimer veel minder km's gereden wordt als met een hedendaagse auto. Ten tweede het vuurwerk heeft nauwelijks een aandeel op de totale luchtverontreiniging. Het zijn de landen die het niet nauw nemen met de uitstoot zoals Rusland die het grootste percentage aan troep de lucht in blazen, nog maar niet te spreken over China etc.

la
door lamb - Dec 30, 2013 om 21:48
28 Antwoorden / 2 Vragen

Tenormin:
Inerdaad, ik rijd ook in een auto tegelijk, maar betaal straks drie maal wegenbelasting voor weinig kilometers.....

Tijger1:
Schorsen kan inderdaad, maar als je sleutelt aan het oudje wil je er ook wel eens een proefritje mee maken. Zelfs dat mag niet meer bij schorsing.
Het gaat mij om de hobby, voor gewoon gebruik hebben we ook een heel zuinige auto.
Wanneer je bijv. als hobby een boot hebt of een oude bromfiets of een tractor, noem maar op, hoef je helemaal geen vaar- of wegenbelasting te betalen. Zeker bij die luxe (diesel)jachten (soms zelfs met zwart geld gekocht) is dat heel merkwaardig. Het onderhoud van de vaarwegen is enorm duur. Over het milieu zal ik dan nog maar zwijgen.

Resumerend:
Ik heb geen probleem met belasting betalen, maar voor een simpele hobby is de overheid niet in staat geweest een eerlijke oplossing te vinden, zoals bijv. de verzekeraars deze (al eerder) wel gevonden hebben.
Nu moet ik ook betalen dankzij (of door) die vervuilende, veel kilometers makende, oude diesels van begin jaren '80 welke ons wegennet teisteren.
Het gaat mij meer om het principe (eerlijkheid en consequent zijn) dan om het geld. Dus ik zal wel extra belasting gaan betalen om deze hobby (wat sleutelen en een beetje rijden met de oldtimer) te kunnen uitvoeren. Gelukkig hoef ik voor wat andere hobby's (nog) geen extra belasting te betalen.

tenormin
door tenormin - Dec 30, 2013 om 22:06
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote] Wanneer je bijv. als hobby een boot hebt of een oude bromfiets of een tractor, noem maar op, hoef je helemaal geen vaar- of wegenbelasting te betalen. Zeker bij die luxe (diesel)jachten (soms zelfs met zwart geld gekocht) is dat heel merkwaardig. Het onderhoud van de vaarwegen is enorm duur. Over het milieu zal ik dan nog maar zwijgen

Wel, als ik dit mag geloven: lees hier is men al weer druk doende in Den Haag om ook de door U genoemde vaarhobby te gaan belasten. Is er nog niet door, maar toch! En er zullen nog wel veel meer hobby's gevonden worden waar een prijskaart aan gaat hangen. Leve de vrijheid.

ma
door manwijf - Jan 1, 2014 om 13:41
574 Antwoorden / 1 Vragen

Auto's sparen vind ik sowieso een bizarre hobby, maar dat zal wel aan mij liggen. Niet dat ze u daarom financieel kortwieken. Ik ben in ieder geval voor 'iedereen hetzelfde' en niet altijd maar weer uitzonderingen op een regel cq wet. Ongeacht waar het om gaat.

Hoe weinig u ook moge rijden en hoe grappig het ook moge ogen, het is en blijft vervuiling van de eerste orde! Gooi een 1/2 l. olie in de haven en je bent de klos. Stook tig l. op in een oud beestje en je bent opeens goed bezig..... Dat Tata Steel nog meer vervuilt doet daar niets aan af hoor!