ik ben al al 25 jaar in het bezit vaneen peugeot 204 coupe bouwjaar 1971. Toch heb ik een aanslag gekregen dat ik per 1 januari € 120 wegenbelasting moet gaan betalen omdat de auto in 1987 is toegelaten in Nederland. Ik dacht dat het om de leeftijd van de auto ging, en die is boven de 40 jaar toch? wie weet het juiste antwoord?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
De overheid wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.
Voor oldtimers die tussen 26 en 40 jaar oud zijn, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om: personen- en bestelauto’s die alleen op benzine rijden;
Lijkt mij ook, de auto is 40+ en wanneer hij in Nederland is ingevoerd maakt niet uit, want de meeste Oldtimers zijn ingevoerd, dus dat het bouwjaar telt lijkt me logisch.
Nog meer : klik hier. Is er niet een begeleidende brief bij met nadere informatie? Wanneer je de auto niet mag gebruiken (tenzij je de volledige wegenbelasting betaalt) e.d.? Stel je vraag anders nog per mail aan de BD.
Controleer de auto eens op de site van de rdw daar staat de datum eerste toelating (ingebruikname waar ook ter wereld) en ook eerste tenaamsteling in Nederland. Als bij eerste toelating 1971 vermeld staat moet de BD zich aan die datum houden. Wellicht werden die gegevens in 1987 niet zo uitgebreid bijgehouden en wordt de invoerdatum als eerste toelating aangehouden. Als dat zo is kunt u m.i. bezwaar maken want op het kentekenbewijs staat wel het juiste jaartal.
de crux is de zin "eerste toelating" zoals vermeld staat in het kentekenbewijs, dus de wet gaat toch echt uit van toelating, en dus niet bouwjaar, 99% is dat gelijk maar dat hoeft dus niet het geval te zijn.
Dit is de datum die aangeeft wanneer het betreffende voertuig voor het eerst is geregistreerd (waar ook ter wereld). Dit wordt voor alle voertuigsoorten geregistreerd.
Het is niet helemaal duidelijk met een aantal 'grensgevallen / grijze gebieden'op dit vlak. Zelf heb ik een old-timer (waar ik hooguit 1500 km per jaar mee rijdt) welke in augustus 1975 is gebouwd. Op het kentekenbewijs deel 1 staat bouwjaar ca. 1976 (inderdaad, er staat ca. voor het jaartal). Voor het eerst op kenteken gezet in dec. 1977. Op basis van het bouwjaar (is bewijsbaar en aantoonbaar) heb ik indertijd na 25 jaar vrijstelling gekregen voor de wegenbelasting (dus vanaf sept. 2000). De auto is dus in 2014 39 jaar oud en zal ik weer wegenbelasing moeten betalen, evt. met een overgangsregeling. Met de overgangsregeling betaal je max. 120 euro per jaar en mag er in december, januari en februari NIET mee gereden worden. Wil je dan wel rijden, dan betaal het volle pond. Onduidelijk is hoe lang je moet betalen, in dit geval op basis van het bouwjaar is dat dus 1 jaar en 8 maanden (t/m aug. 2015, dan wordt de auto 40 jaar); op basis van toelating is dat 3 jaar (t/m dec. 2017, dan is de auto 40 jaar 'toegelaten'). Vermoedelijk zal de belastingdienst het laatste willen toepassen (levert meer geld op), echter eerder was en is het bouwjaar bepalend. Zoals ook in uw situatie. Het doel van de overheid (o.a. oude diesels welke veel kilometers maken, belasten) is hiermee totaal voorbij geschoten. Terwijl er best eerlijk oplossingen waren, maar ja staatssecretaris Weekers moet geld binnenhalen......
Dus ook in uw situatie blijft het nog niet helemaal duidelijk. Om nog maar te zwijgen over eerlijkheid en redelijkheid. (Eerst schriftelijk bericht krijgen dat de wegenbelasting na 25 jaar niet meer betaald hoeft te worden, nu weer bericht dat het weer wordt heringevoerd). En dat voor een oldtimertje (cultureel ergoed) waar nauwelijks mee gereden wordt.
Mogelijk zullen er nog rechtszaken hierover volgen..... Zie hiervoor o.a. http://www.vrijstellingoldtimer.nl
Ik vind sowieso, buiten deze discussie om, dat oldtimers ook gewoon wegenbelasting betalen, het zijn meestal de grootste vervuilers, denk maar eens aan die 2 takt gevallen en dan zouden deze mensen beloond moeten worden omdat ze het milieu onnodig vervuilen/ Uiteraard zijn er veel meer oorzaken van milieu vervuiling, één van de grootste is momenteel gaande en wel het vuurwerk.
Een Peugeot 204 coupe van 1971 is niet echt een auto om dagelijks mee op pad te gaan, in tegenstelling tot de luxe brandstof slurpende youngtimers (net ouder dan 25 jaar) deze auto's worden voor woon/werkverkeer gebruikt dus niet waar ze in de oldtimer wet voor bedoeld zijn. Een echte oldtimer liefhebber plaatst geen LPG installatie in zijn auto want de auto moet origineel blijven. De echte oldtimer eigenaar gaat hopelijk de auto/hobby niet aan de kant gooien want wie kijkt er niet enigzins melancholisch op als hij/zij een oude Simca 1000 of Volvo etc voorbij ziet komen. Dat gevoel heb je niet bij een geïmporteerde Mercedes van 1980.
Beetje overdreven. "Cultureel erfgoed" voor oude auto. Het is toch het eerste Dafje niet. En als men er dan zo zuinig op is, lijkt het me heel logisch dat er in de wintermaanden niet mee wordt gereden. En al dat geklaag over die € 120,00 per jaar. Hobby's kosten geld.
Ik heb hetzelfde, mijn nieuwe auto is in 7 Juli 2010 uit fabriek gekomen en pas op 8 september 2010 in gebruik. Voor de belasting telde niet de productie maar gebruik datum dus geen 7 Juli maar 8 september...
Dus niet de productie datum / bouwjaar maar eerste gebruik openbare weg waar dan ook ter wereld moet je bewijzen. Ik begrijp dat deze 1971 gemaakte in 1987 ingevoerd is en daarbij niet de historie is meegenomen is en daarom betasting verschuldigd is.
Dus is er een boekje van 1e eigenaar met stempel aanwezig of ander bewijs? Dat is in dit geval noodzakelijk om geen €120,- te betalen en ook in de winter te mogen blijven rijden.
Jammer maar toen was het niet belangrijk en nu moeilijk bewijsbaar.
h19I49: Dat is wel een heel negatieve benadering hoor. Er mag dus wel vervuild worden wanneer er geld in het laadje komt. Overigens, bij hooguit 1500 km per jaar met een rustig gangetje valt het wel mee hoor. Het evenwicht is volledig zoek, iemand die 125.000 km per jaar rijdt, betaalt evenveel hetzelfde als iemand die 1% van dat aantal km's rijdt.
tijger1: Inderdaad, cultureel erfgoed. En dat hobby's geld kosten, daar heeft u gelijk in. Maar dat je voor je hobby (die je betaalt met het deel van je inkomen waar ook al belasting over is betaald), belasting moet betalen is toch wel heel erg vreemd. Ik hoef over mijn andere hobby's ook geen belasting betalen. Stel je voor dat een sportfietser ook wegenbelasting moet betalen voor de fiets om op fietspaden te mogen rijden. (Hopelijk breng ik Weekers nu niet op een idee.....).
aurora1: Inderdaad, in 2014 mag je in december niet met het oudje de weg op, maar na die maand volgen januari en februari 2015 en dan mag het ook niet. Blijft toch uiteindelijk 3 maanden een rijverbod of meer betalen. Nou ja, die maanden komt mijn oudje niet buiten. Gelukkig geldt dat niet voor mijn (oude) fiets.
Resumerend, de liefhebber/hobbyist met een oldtimer auto van tussen de 25 en 40 jaar, waar hooguit 2000 km per jaar mee wordt gereden, wordt gewoon ordinair gepakt. Ondanks eerdere schriftelijke toezeggingen van de belastingdienst. Dat wordt achteloos verworpen. Enige creativiteit voor een eerlijke regeling voor dit type auto's / hobbyisten is volledig zoek. Nou ja, straks ga ik voor drie auto's wegenbelasting betalen, terwijl ik er maar in een kan rijden....
[quote]Nou ja, straks ga ik voor drie auto's wegenbelasting betalen, terwijl ik er maar in een kan rijden....
Dit is waarlijk een (luxe) probleem. Zelfs al zou u die wegenbelasting niet hoefde te gaan betalen, ik krijg het alleen maar voor elkaar in één auto tegelijkertijd te rijden.
[quote=h19l49 schreef op maandag 30 dec 2013, 12:52]Ik vind sowieso, buiten deze discussie om, dat oldtimers ook gewoon wegenbelasting betalen, het zijn meestal de grootste vervuilers, denk maar eens aan die 2 takt gevallen en dan zouden deze mensen beloond moeten worden omdat ze het milieu onnodig vervuilen/ Uiteraard zijn er veel meer oorzaken van milieu vervuiling, één van de grootste is momenteel gaande en wel het vuurwerk.
Alle oliebollen nog aan toe wat een onzin staat hier, ten eerste het aandeel oldtimers met een 2-takt motor is te verwaarlozen, verreweg de meeste oldtimers hebben een 4-takt motor. Niet zo schoon als een moderne auto natuurlijk, maar daar staat tegenover dat er met een oldtimer veel minder km's gereden wordt als met een hedendaagse auto. Ten tweede het vuurwerk heeft nauwelijks een aandeel op de totale luchtverontreiniging. Het zijn de landen die het niet nauw nemen met de uitstoot zoals Rusland die het grootste percentage aan troep de lucht in blazen, nog maar niet te spreken over China etc.
Tenormin: Inerdaad, ik rijd ook in een auto tegelijk, maar betaal straks drie maal wegenbelasting voor weinig kilometers.....
Tijger1: Schorsen kan inderdaad, maar als je sleutelt aan het oudje wil je er ook wel eens een proefritje mee maken. Zelfs dat mag niet meer bij schorsing. Het gaat mij om de hobby, voor gewoon gebruik hebben we ook een heel zuinige auto. Wanneer je bijv. als hobby een boot hebt of een oude bromfiets of een tractor, noem maar op, hoef je helemaal geen vaar- of wegenbelasting te betalen. Zeker bij die luxe (diesel)jachten (soms zelfs met zwart geld gekocht) is dat heel merkwaardig. Het onderhoud van de vaarwegen is enorm duur. Over het milieu zal ik dan nog maar zwijgen.
Resumerend: Ik heb geen probleem met belasting betalen, maar voor een simpele hobby is de overheid niet in staat geweest een eerlijke oplossing te vinden, zoals bijv. de verzekeraars deze (al eerder) wel gevonden hebben. Nu moet ik ook betalen dankzij (of door) die vervuilende, veel kilometers makende, oude diesels van begin jaren '80 welke ons wegennet teisteren. Het gaat mij meer om het principe (eerlijkheid en consequent zijn) dan om het geld. Dus ik zal wel extra belasting gaan betalen om deze hobby (wat sleutelen en een beetje rijden met de oldtimer) te kunnen uitvoeren. Gelukkig hoef ik voor wat andere hobby's (nog) geen extra belasting te betalen.
[quote] Wanneer je bijv. als hobby een boot hebt of een oude bromfiets of een tractor, noem maar op, hoef je helemaal geen vaar- of wegenbelasting te betalen. Zeker bij die luxe (diesel)jachten (soms zelfs met zwart geld gekocht) is dat heel merkwaardig. Het onderhoud van de vaarwegen is enorm duur. Over het milieu zal ik dan nog maar zwijgen
Wel, als ik dit mag geloven: lees hier is men al weer druk doende in Den Haag om ook de door U genoemde vaarhobby te gaan belasten. Is er nog niet door, maar toch! En er zullen nog wel veel meer hobby's gevonden worden waar een prijskaart aan gaat hangen. Leve de vrijheid.
Auto's sparen vind ik sowieso een bizarre hobby, maar dat zal wel aan mij liggen. Niet dat ze u daarom financieel kortwieken. Ik ben in ieder geval voor 'iedereen hetzelfde' en niet altijd maar weer uitzonderingen op een regel cq wet. Ongeacht waar het om gaat.
Hoe weinig u ook moge rijden en hoe grappig het ook moge ogen, het is en blijft vervuiling van de eerste orde! Gooi een 1/2 l. olie in de haven en je bent de klos. Stook tig l. op in een oud beestje en je bent opeens goed bezig..... Dat Tata Steel nog meer vervuilt doet daar niets aan af hoor!
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland?
Lees meer
Goedemiddag,
Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden.
Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen.
Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g
...
Lees meer
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben?
Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag.
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer