ja
door jaujay Nov 7, 2015 om 19:52
Geldzaken & recht

Weigering van teruggave van documenten

Mijn vraag is het volgende:

Een jurist wil mijn documenten die hij heeft niet teruggeven. Wat kan ik hier aan doen.

Heb met hem gebeld, gemaild, brieven gestuurd ook aangetekend.

4303 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 7, 2015 om 19:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En wat is de reden? Wil iemand hier een goed advies kunnen geven dan helpt het om het hele verhaal te vertellen.

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2015 om 20:21
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Over welke soort documenten heeft u het? Hoe is die persoon aan uw documenten gekomen?

ja
door jaujay - Nov 7, 2015 om 21:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goedenavond,

Zal in het kort vertellen om welke documenten het gaat.

Enig jaar geleden is een vriend van me overleden en die heeft mijn een erfenis nagelaten.

Hij had laten vastleggen hoe en naar wie zijn erfenis moest. Desbetreffende officiële documenten heb ik toen ontvangen. Heb toen de documenten laten controleren door een jurist. De jurist in kwestie is mijn partner haar stiefvader.

Desbetreffende jurist heeft mij toen verzocht om hem alle officiële documenten te geven zodat hij ze kon gaan controleren op echtheid etc. Ik heb toen in het begin van alles, hem toen van alle documenten kopietjes gegeven. Na enig tijd heeft hij alle officiële documenten geëist, zodat hij ze kon laten controleren op echtheid, en als het wel een zaak was die het waard zou zijn om te beginnen. Daar hij erachter is gekomen dat het allemaal echt is en het waard is om te doen, wou hij en heeft hij de zaak op zich genomen om af te handelen voor mij. Hij heeft toen de zaak aangenomen in de vorm van no pay no cure. Hij wou en eiste eerst percentage van 25% en meer. We hadden toen een afspraak gemaakt van 15% over het totale bedrag dat uitgekeerd zou worden.

Hij heeft toen hier en daar wat uitgezocht hoe we verder moesten gaan. Hij heeft toen ook contact gehad met het bedrijf dat het moest uitbetalen. Net voordat we daarheen zouden gaan om alles af te handelen, is er toen een probleem ontstaan.Hij had een familie drama dat opgelost moest worden. Kort gezegd moeder en dochter hadden ruzie, en hij heeft toen alles op pauze (hold) gezet.

Heb getracht om alles op te lossen. Helaas is alles van kwaad naar erger gegaan en is alle contact verbroken. Heb toen netjes gebeld, gemaild, brieven gestuurd en gevraagd naar mijn documenten. Kreeg alleen te horen, dat hij en niemand anders mijn zaak gaat doen (afhandelen) dan behalve hij.
Heb toen ook verzocht aan hem om het dan verder af te handelen. Maar tot op heden heeft hij niets ondernomen en stagneert hij expres de boel.

Na enkele jaren wachten, bellen, mailen, brieven gestuurd te hebben met het verzoek om verder te gaan, of anders te stoppen en mij mijn documenten terug te geven zodat ik ook verder kan gaan. Nu ben ik alweer enig jaar verder, en nog steeds bezig om mijn documenten terug te krijgen, want zonder de officiële documenten kan ik niets doen om mijn zaak verder af te handelen. Het frustrerende van alles is, dat het mijn documenten zijn en dat hij totaal niets aan desbetreffende documenten heeft zonder mij.

Het gaat dus om erfenis documentatie, rechtbank papieren, advocaat documenten etc.

weet geen raad meer hoe nu verder.

mahadma
door mahadma - Nov 7, 2015 om 21:49
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Zo ik het nu zie is deze "jurist" op geld uit. Als deze bij een beroepsvereniging aangesloten is, daar gaan klagen. En anders een (andere) advocaat in de hand nemen en die het werk laten doen.

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2015 om 00:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat dan blijkbaar niet over een erfenis in Nederland van een Nederlander, want dan hebt u alleen een verklaring van erfrecht nodig.

ja
door jaujay - Nov 8, 2015 om 00:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn erfenis waar ik recht op heb komt uit Amerika. En daarom is het zo lastig. Want de regels daar zijn zeer streng. Als ik niet de orginele papieren heb, wordt ik niet geholpen.

hutch
door hutch - Nov 8, 2015 om 12:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

'Jurist' is geen beschermde titel. Letterlijk iedereen kan zich 'jurist' noemen.

Naast het advies van Uwjurist zou ik ook eens aan de strafrechtelijke weg denken en naar de politie gaan om aangifte te doen van verduistering.......

killroy
door killroy - Nov 9, 2015 om 12:54
87 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Hutch, Jaujay had niet gevraagd om commentaar op raadgevers, maar om goede raad. Mvr; Mr.Monique Doomernik gaf gratis een juridisch advies ( het enige goede ) en dan verwacht niemand dat dit in twijfel getrokken moet worden? ANDERS, gogel toch even naar deze Advocate voordat U zo negatief bent? Uw advies " POLITIE " daar kan vragensteller niets mee, DIT IS LACHEN.!!!!!!!!!!!!!!!!!

freya
door freya - Nov 9, 2015 om 13:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@killroy

Ik vrees dat je de plank een beetje misslaat.....

De 'twijfel' die @hutch uitspreekt, betreft niet de twijfel aan @uwjurist, maar de twijfel aan de 'jurist' die TS in de arm heeft genomen.....

1paul
door 1paul - Nov 9, 2015 om 14:33
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ik mag toch hopen dat u nog kopien heeft van wat u afgegeven heeft zodat u aan kunt tonen welke documenten u afgegeven heeft...

verder zoals hierboven al aangegeven is en gelijk een ander zoeken die alles afhandelt maar dna tegen uurtarief...

er
door erky - Nov 9, 2015 om 14:59
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi jaujay,
Allereerst zeggen veel juristen dat ze kopieën van documenten willen hebben zodat je zelf de originelen kan behouden. Als een advocaat specifiek om de originelen heeft gevraagd dan is hij/zij verantwoordelijk. Jullie hebben voldoende moeite gedaan om de papieren terug te krijgen.
1. Stel de advocaat in gebreke en sommeer hem binnen 14 dagen alle documenten terug te geven of zenden (aangetekend).
2. Ga op een draf naar een andere advocaat en stel jullie probleem aan de orde.
3. Neem contact op met de deken van de Orde van Advocaten bij jullie in de regio. Klik hier voor meer informatie.

Je kan als dit allemaal loopt overwegen naar het tuchtcollege te gaan of naar de geschillencommissie. Vraag in alle gevallen naar de kosten.

Succes!
Erky

wimmi20
door wimmi20 - Nov 9, 2015 om 18:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een vreemd verhaal.
Het is te hopen dat TS zelf van alles kopieen heeft.
Maar zoals altijd heeft Wimmi eerst een paar brandende vragen.
Er zijn papieren van erfrecht, er zijn papieren van een rechtbank, en er zijn advocaat documenten.
Die moeten dan allemaal uit de U.S.A. stammen.
Een vraag aan TS : zijn al die papieren in de U.S.A. nodig bij een nalatenschap ?
En kunt u daar niet nogmaals originelen aanvragen ?
En volgens Hutch mag ik mij jurist noemen.
Daar ben ik wel blij mee.

hutch
door hutch - Nov 9, 2015 om 19:32
4515 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=killroy schreef op maandag 9 nov 2015, 12:54]Hallo Hutch, Jaujay had niet gevraagd om commentaar op raadgevers, maar om goede raad. Mvr; Mr.Monique Doomernik gaf gratis een juridisch advies ( het enige goede ) en dan verwacht niemand dat dit in twijfel getrokken moet worden? ANDERS, gogel toch even naar deze Advocate voordat U zo negatief bent? Uw advies " POLITIE " daar kan vragensteller niets mee, DIT IS LACHEN.!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zoals @Freya reeds heeft aangegeven, had ik het over de 'jurist' die TS in de armen had genomen en absoluut niet (!) over mevr. Doomernik. Sterker nog, zij heeft het perfect weergegeven.

Dat laatste blijkt toch wel uit de zin: "Naast het advies van Uwjurist zou ik ook eens aan ......."

En m.b.t. de 'jurist' van TS, klik * * eens.

En als ik commentaar geef op iemand, dan onderbouw ik dat ook, zoals in uw geval. Maar dit is niet de eerste keer dat u iets schrijft zonder na te denken.

uwjurist
door uwjurist - Nov 9, 2015 om 20:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik raad u aan heel snel juridische hulp in te schakelen, te laten sommeren tot afgifte van alle stukken, aansprakelijk stellen voor alle schade en kosten en - als deze 'jurist' niet direct over de brug komt - conservatoir beslag te laten leggen
Een klacht indienen tegen een jurist bij de beroepsorganisatie kan inderdaad ook (mits aangesloten, bij bijvoorbeeld de NVRA). Indien hij advocaat is kan dat bij de Orde van Advocaten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ja
door jaujay - Nov 9, 2015 om 20:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Goedenavond,

Om op een aantal vragen en antwoorden terug te komen.

Voor sommige mensen is het misschien een raar verhaal, maar voor mij is het een nachtmerrie die maar door en door gaat zonder een einde. Het gevoel van dat je weet dat je iets hebt, maar doordat iemand de boel stagneert, heb je niets en kan je niets.

Jaren geleden toen ik een telefoontje kreeg vanuit het buitenland met het bericht dat ik wat had geërfd, wist ik niet wat ik ermee aan moest. Na enig tijd en heel wat telefoontjes en wat documenten later, werden alle documenten opgestuurd naar mij. Toen ik de documenten kreeg, werden ze in hun geheel opgeslagen in een bankkluis. Die jurist in kwestie had mij dat toen ook aangeraden. Toen hij de documenten nodig had, had ik hem eerst een kopietje gegeven. De originele bleven dus in de kluis. Had dus 1 kopietje ervan gemaakt, en die had ik aan hem gegeven. Er is dus maar 1 kopie in gemaakt en helaas heb ik die niet in mijn bezit.

Na enig onderzoek die hij verricht had, eiste hij alle originele stukken. Ben toen alles gaan ophalen, en heb toen alles aan hem gegeven. Hij zei dat hij de originele nodig had, omdat hij het moest afronden voordat we daar heen moesten om wat papieren te gaan tekenen zodat er uitbetaald kon worden. Heb er toen niet aan gedacht om extra kopietjes te maken. Verwachtte ook niet dat er zoveel drama en ellende zou zijn. Heb in goed vertrouwen alle documenten gegeven die hij aan mij vroeg.

Dus zonder informatie bij wie ik alles kan aankloppen in Amerika, kan ik niets doen. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg zonder aanvullende informatie. Heb alleen de naam van de persoon die helaas overleden is, niet de naam van een advocaat, rechtbank, instantie of wat dan ook. Want alle informatie staat op die documenten geschreven. De regels in Amerika zijn zeer streng, en weet echt niet waar ik daar informatie zou kunnen vinden.

Het is zeer lastig allemaal, maar ben bezig om uit te zoeken als hij wel of niet aangesloten is bij NVRA of NEVOA. Want als hij daarbij aangesloten is, dan kan ik misschien via hun wat doen om zo mijn documenten terug te krijgen.

corpe
door corpe - Nov 10, 2015 om 18:14
13 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het ook eens via de rijdende Rechter.