mickie
door mickie Mar 14, 2012 om 12:38
Geldzaken & recht

Welk risico loop je als een makelaar geen NVM lid is?

Wij wilden een woning huren die aangeboden werd via een makelaar als tussenpersoon. Maar toen het (voorlopig) huurcontract getekend zou worden misten wij een specificatie van de huur; het ging nl om een appartement inclusief G/W/E en servicekosten. De makelaar deed hier nogal moeilijk over, want 'zo deden zij het altijd' en 'de verhuurder moest dan extra werk verzetten, dat was toch niet nodig?' Toen er ook nog een telefoontje hoorbaar was waarin gezegd werd 'dat het pand eindelijk verhuurd was' vonden wij het niet meer vertrouwd om het pand nog te huren. Hij doet wel erg weinig voor zn bemiddelingskosten, die trouwens ook erg hoog zijn...daarbij hebben wij hem toch niet gevraagd een pand te zoeken, de vérhuurder heeft toch om bemiddeling gevraagd, waarom moet dan de húúrder bemiddelingskosten betalen?Thuisgekomen gezocht op de site van de NVM maar deze makelaar is niet aangesloten hierbij.
Welk risico loop je als een makelaar niet is aangesloten bij de NVM? En mag iedereen maar zomaar makelaar gaan spelen?

8321 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoeft in principe geen probleem te zijn. Is de makelaar wel bij een andere makelaarsorganisatie aangesloten?

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 14 mrt 2012, 13:10: Hoeft in principe geen probleem te zijn. Is de makelaar wel bij een andere makelaarsorganisatie aangesloten?

Ik kan niks ontdekken. Volgens mij niet. Ik weet niet of ik de naam van de makelaar hier mag vermelden.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2012 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

mickie schreef op woensdag 14 mrt 2012, 12:38: Hij doet wel erg weinig voor zn bemiddelingskosten, die trouwens ook erg hoog zijn...daarbij hebben wij hem toch niet gevraagd een pand te zoeken, de vérhuurder heeft toch om bemiddeling gevraagd, waarom moet dan de húúrder bemiddelingskosten betalen?

Malafide makelaars verdienen zo twee keer aan de verhuur.

Als huurder maakt het voor jou weinig uit of hij is aangesloten bij de NVM. Hij is uiteindelijk niet jouw huisbaas.Hele zaakje stinkt wel genoeg om je af te vragen of je hier wel wil huren.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2012 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is minder tuchtrecht. Dus bij een niet aangesloten makelaar wordt er minder op de vingers gekeken. Je hebt natuurlijk wel altijd je rechten als huurder, maar het blijft handig om je te laten informeren.

Verhuurmakelaars brengen wel vaker kosten in rekening. Dat is niet heel ongebruikelijk, maar het pand meot je natuurlijk bevallen, anders heeft het geen zin.