ma
door mariannewatje Feb 8, 2015 om 11:49
Geldzaken & recht

Werken naast je prepensioen

Na laatste moeizame jaren in mijn baan in de GGZ heb ik besloten om met 60 jaar met prepensioen te gaan omdat ik het werk te zwaar vind. Logisch dat je dan een aanzienlijk bedrag inlevert op je maandinkomen. Nu heeft mijn pensioenfonds (PFZW) besloten dat er per 01-01-2015 een beding komt dat ik moet ondertekenen waarmee ik beloof om nooit meer te gaan werken. Mijn voornemen is niet na mijn pensionering weer een volledige baan te gaan starten maar wel had ik op langere termijn voor een of anderhalve dag misschien wel weer werkzaam willen zijn. Tot afgelopen jaar mocht je zowel tijdens je prepensioen als pensioen bijverdienen. Voor mij geldt dat ik nooit meer betaald werk mag verrichten. Vanaf mijn zeventiende jaar heb ik dit werk gedaan en nu voelt het als een straf dat ik eerder stop. Deze nieuwe regeling zet een flinke streep door mijn toekomstplannen, mede ook omdat deze plotseling wordt ingevoerd en er niet eens bericht gestuurd wordt naar hun leden. Mag dit zomaar?

3214 3 Rapporteer

do
door dolfijntjes1 - Feb 10, 2015 om 12:12
11 Antwoorden / 4 Vragen

PGGM geeft onderstaande toelichting:
Wilt u eerder met pensioen (vervroegd ouderdomspensioen) en daarnaast volledig blijven werken? Dat mag dit vanaf 1 januari 2015 niet eerder dan vijf jaar voor uw AOW-leeftijd.
Voorheen was dit vanaf 60 jaar. Wilt u dit toch? Dan mag dit alleen voor het gedeelte dat u stopt met werken. U moet daarvoor een intentieverklaring ondertekenen. Voor het gedeelte dat u pensioen laat ingaan, mag u niet meer werken.
Een voorbeeld
Stel, u werkt nu 40 uur en u bereikt uw AOW-leeftijd over meer dan vijf jaar. U wilt eerder met pensioen en daarnaast blijven werken, bijvoorbeeld 20 uur. Dan kunt u 20 uur per week met vervroegd pensioen en de andere 20 uur blijven werken. U kunt ook kiezen voor een ander aantal uren. Tijdens de 20 uur dat u werkt, bent u dan niet met (vervroegd) pensioen.

Nogal onduidelijk. Heeft u al geinformeerd bij de PGGM ?

ma
door mariannewatje - Feb 10, 2015 om 15:53
4 Antwoorden / 2 Vragen

Pensioen opnemen voor 60 jaar

U kunt geen pensioen opnemen als u evenveel blijft werken. Alleen als u gedeeltelijk of helemaal stopt met werken, kunt u uw ouderdomspensioen al voor uw 60e in laten gaan. Uw ouderdomspensioen kan vervroegd ingaan voor het gedeelte dat u stopt met werken.
Voor het gedeelte dat u uw pensioen laat ingaan, mag u niet meer gaan werken. U ondertekent hiervoor een intentieverklaring. Hiermee geeft u aan dat u stopt met werken en niet weer meer gaat werken.
Pensioen opnemen vanaf 60 jaar

Wanneer u het pensioen vanaf uw 60e opneemt, mag u daarnaast (blijven) werken. Uw salaris wordt niet gekort op uw pensioen. Gaat u werken voor een werkgever die bij PFZW is aangesloten? Dan bouwt u ook weer pensioen bij ons op. Uw ouderdomspensioen vanaf AOW-leeftijd wordt hierdoor hoger.
Let op! Wijziging vanaf 1 januari 2015 in werken en pensioen opnemen

Op dit moment kunt u vanaf 60 jaar pensioen opnemen en daarnaast blijven werken. Vanaf 1 januari 2015 is dit alleen mogelijk vanaf vijf jaar voor uw AOW-leeftijd. Wilt u eerder dan vijf jaar voor uw AOW-leeftijd pensioen opnemen? Dan kan dat alleen voor het gedeelte dat u stopt met werken. Voor het gedeelte dat u uw pensioen laat ingaan, mag u niet meer gaan werken. U ondertekent hiervoor een intentieverklaring. Hiermee geeft u aan dat u stopt met werken en niet weer meer gaat werken.
Vanaf AOW-leeftijd

U kunt er voor kiezen om volledig te blijven werken naast uw pensioen. In dat geval krijgt u gewoon uw ouderdomspensioen naast het inkomen dat u met werken verdient. U moet dit natuurlijk wel regelen met uw werkgever.
U heeft de mogelijkheid om uw pensioen gedeeltelijk uit te stellen. Dat mag voor het gedeelte dat u blijft werken. Als u minder gaat werken, gaat het pensioen dus voor dat deel in. Uw AOW gaat altijd in vanaf het moment dat u de AOW-leeftijd bereikt. U betaalt vanaf dat moment ook geen premie meer voor bijvoorbeeld AOW, WIA en uw aanvullend pensioen.

Ik ben op de hoogte van de regels, vindt het een rare zaak dat als je met pensioen gaat met 60e je verboden wordt nog te werken naast je prepensioen. Dit geldt nu ook voor het aow-pensioen!! Geldt niet voor de leeftijden die daarna komen. (Zie boven). Wordt daar ook ineens mee geconfronteerd, vervelend als je al maanden aan het wikken en wegen bent om eerder te stoppen en dan op de site dit ineens leest.

do
door dolfijntjes1 - Feb 10, 2015 om 18:06
11 Antwoorden / 4 Vragen

Zelfs de AOW leeftijd wordt voor de 2e keer verhoogd. Heb er geen woorden voor. Nou ja die heb ik wel maar...

Wat ik ervan begrijp betreft dit een belastingtechnische regeling door de overheid ingevoerd om het eerder stoppen te ontmoedigen.

Het pensioenfonds meldde me nog het volgende: Belastingdienst is genuanceerder over de situatie als u naar verloop van tijd weer gaat werken. Op de website van de belastingdienst (www.belastingdienstpensioensite.nl/VA_08-014.htm) kunt u het volgende lezen: Mocht de werknemer na de vervroegde pensionering na verloop van tijd besluiten toch weer betaalde economische activiteiten te gaan verrichten of deze uit te breiden dan heeft dat in het algemeen geen gevolgen voor de zuiverheid van het (pre)pensioen. Dit is alleen anders als de inspecteur op grond van feiten en omstandigheden aannemelijk kan maken dat de intentie tot het (weer) starten of uitbreiden van economische activiteiten al bestond op het moment van de vervroegde pensionering. Voor meer informatie over deze regeling kunt u contact opnemen met de belastingdienst