antje16
door antje16 Apr 12, 2010 om 12:44
Geldzaken & recht

Werkgever

goede middag. deze vraag gaat over mijn zusje .Zij werk bij een sociale werkplaats. eerst werkte zij er 32 uur maar omdat zij nogal kwakkelt met haar gezondheid En daar was het voorstel om korter te gaan werken. Ze ging voor een keuring naar Leeuwarden waar ze haar hebben goed gekeurd voor 20 uur werk. In de brieven die zij kreeg werd haar verteld zij een aanvulling zou krijgen. Maar haar werd niet verteld van wie. Natuurlijk krijgt ze nu voor twintig uur uit betaald. maar de aanvulling kreeg ze niet. werd haar verteld dat ze naar de UVW zou moeten. Die vertelde haar dat ze niet beschikbaar was voor 32 uur dus konden zij niets voor haar doen.
Vervolgens is ze naar de Sociale dienst gegaan die haar een uitkering hebben gegeven. Maar nu komt het. zij verdiend nu om en de bij 700 euro. door haar aanvraag werkt ze nu voor haar uitkering en krijgt van de sociale dienst een aanvulling van 176 euro. Ze werkt dus voor de sociale dienst. Ze heeft vaste lasten van ruim 700 euro per maand. met andere woorden ze moet nu leven van 179 euro in de maand. en dat terwijl zij op medische gronden is af gekeurd. volgens mij zou ze naar de WAO moeten en die moeten haar een aanvulling geven.
graag een antwoord of oplossing.

2114 15 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Apr 12, 2010 om 13:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mogelijk komt ze in aanmerking voor een WGA uitkering.

Klik

Is er een maatschappelijk werker verbonden aan Sociale Werkplaats?
Kijk of deze haar zou kunnen helpen.

wi
door willems123 - Apr 12, 2010 om 13:22
117 Antwoorden / 16 Vragen

Sociale Werkplaats is geen''gewoon'' bedrijf, waar winst of verlies maakt, je werkt met behoud van uitkering, je ontvangt geen salaris.

tdehond
door tdehond - Apr 12, 2010 om 13:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=willems123 schreef op maandag 12 apr 2010, 13:22]Sociale Werkplaats is geen''gewoon'' bedrijf, waar winst of verlies maakt, je werkt met behoud van uitkering, je ontvangt geen salaris.

Aangepast werk
De SW is bedoeld voor mensen die door lichamelijke, psychische en/of verstandelijke beperkingen geen 'gewone' baan kunnen vinden.
In de SW wordt het werk aangepast aan uw mogelijkheden. De SW biedt u een echte baan. U werkt met collega’s en u krijgt een gewoon salaris. Ook kunt u een cursus of opleiding volgen naast uw werk.

Bron: Klik

wi
door willems123 - Apr 12, 2010 om 17:11
117 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 12 apr 2010, 13:26][quote=willems123 schreef op maandag 12 apr 2010, 13:22]Sociale Werkplaats is geen''gewoon'' bedrijf, waar winst of verlies maakt, je werkt met behoud van uitkering, je ontvangt geen salaris.

Aangepast werk
De SW is bedoeld voor mensen die door lichamelijke, psychische en/of verstandelijke beperkingen geen 'gewone' baan kunnen vinden.
In de SW wordt het werk aangepast aan uw mogelijkheden. De SW biedt u een echte baan. U werkt met collega’s en u krijgt een gewoon salaris. Ook kunt u een cursus of opleiding volgen naast uw werk.

Bron: Klik

Bedankt voor informatie. Mijn zwager heeft ook in de Sociale Werkplaats gewerkt omdat hij jaren in de bijstand zat, hij kwam daar om werkervaring op te doen, om zo naar een normale baan door te stromen. Ik heb ook gelezen in de plaatselijke krant,de Sociale Werkplaats van onze gemeente ontvangt jaarlijks miljoenen euro subsidie van de overheid. Waar komt het geld vandaan om de ''salaris'' van personeels van Sociale Werplaats te betalen?

birdies
door birdies - Apr 12, 2010 om 18:49
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Haar totale inkomen is nu gelijk aan dat van een alleenstaande in de bijstand; veel mensen moeten het daarmee zien te redden. Als zij voor die tijd meer inkomsten had, heeft ze nu waarschijnlijk meer recht op huur- en zorgtoeslag. Verder komt zij misschien ook in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Kijk daarvoor op de site van haar gemeente.

Volgens mij had zij een beroep kunnen doen op de Toeslagenwet i.p.v. aanvullende bijstand vragen. Haar inkomen zal ook met de TW gelijk blijven, aangezien de TW ook uit gaat van het bijstandsniveau. Maar dit is in ieder geval minder vervelend dan een bijstandsuitkering, die allerlei verplichtingen met zich mee brengt.

Wat is de Toeslagenwet?
Een wet die het recht op toeslag regelt. Met deze toeslag kan UWV uw uitkering aanvullen. U kunt een toeslag krijgen als uw totale (gezins)inkomen onder het sociaal minimum komt. Hoe hoog dit sociaal minimum is, hangt af van uw leeftijd en leefsituatie. Uw uitkering en toeslag samen kunnen nooit hoger zijn dan het inkomen dat u verdiende voordat u werkloos of arbeidsongeschikt werd.

Voor meer info is een brochure te downloaden, klik hier

birdies
door birdies - Apr 12, 2010 om 18:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Foutje (@redactie: waar blijft de EDITKNOP!!!):

.........heeft ze nu waarschijnlijk meer recht op huur- en zorgtoeslag........ m/z heeft ze nu waarschijnlijk recht op meer huur- en zorgtoeslag.

antje16
door antje16 - Apr 14, 2010 om 08:46
15 Antwoorden / 15 Vragen

Wat is de Toeslagenwet?
Een wet die het recht op toeslag regelt. Met deze toeslag kan UWV uw uitkering aanvullen. U kunt een toeslag krijgen als uw totale (gezins)inkomen onder het sociaal minimum komt. Hoe hoog dit sociaal minimum is, hangt af van uw leeftijd en leefsituatie. Uw uitkering en toeslag samen kunnen nooit hoger zijn dan het inkomen dat u verdiende voordat u werkloos of arbeidsongeschikt werd.

ik heb eens gekeken maar hier komt ze dus niet voor in aanmerking
voor een toeslag
ze had geen uitkering maar verdiende eerlijk haar geld 32 uur per week.
maar door de krediet crisis is dit ontstaan vorig jaar. Ze is niet vaardig en slim genoeg om te begrijpen wat dit haar zou gaan betekenen. nu zit ze met gevolgen die ze niet had over zien......

antje16
door antje16 - Apr 14, 2010 om 08:50
15 Antwoorden / 15 Vragen

Caparis voert een breed scala aan dienstverlenende en productieondersteunende activiteiten uit. De dienstverlening varieert van het produceren van fotolijsten tot rijwielen, van het verpakken van voedingsmiddelen tot bijbels en van groenonderhoud tot klussendiensten. In deze en nog vele andere gevallen wordt op professionele en concurrerende wijze optimaal gebruik gemaakt van de ruime capaciteit aan arbeid die tot onze beschikking staat. Juist arbeidsintensieve werkzaamheden of sterk in de tijd wisselend werk kunnen worden ondergebracht bij Caparis.

Hiermee neemt Caparis voor u als organisatie een belangrijke zorg weg, zodat u zich beter op uw core-business kunt richten. Wij willen graag met u meedenken hoe u een optimaal resultaat kunt bereiken. Vele gerenommeerde organisaties maken reeds gebruik van onze capaciteiten om voor u de beste oplossing te realiseren. Die oplossingen kunnen variëren van het inzetten van een of meerdere mensen op uw lokatie of het volledig outsourcen van een gedeelte van uw activiteiten bij Caparis. Lees verder onder producten en diensten.
Werkgever Terug naar boven

Caparis heeft als werkbedrijf het doel de talenten van mensen, die niet direct de stap naar de reguliere arbeidsmarkt kunnen maken, zo goed mogelijk te ontwikkelen. Daarbij gaat het om mensen met een arbeidshandicap, herintreders, werklozen, arbeidsongeschikten, nieuwkomers, etc.

Bij Caparis werken vooral ook mensen met een SW-indicatie. Voor al deze mensen biedt Caparis de ideale mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Al dan niet gebruikmakend van een voortraject wordt samen met betrokkene een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld. Aan de hand van dit plan worden geschikte functies en werkplekken gevonden, opleidingen gestart, etc.

antje16
door antje16 - Apr 14, 2010 om 08:54
15 Antwoorden / 15 Vragen

U kunt een toeslag krijgen als u 18 jaar of ouder bent en een van de volgende
uitkeringen van UWV heeft: WW, Ziektewet, WAO, WIA, WAZ, WAZO, Wajong of
IOW. Ook als u langer dan een jaar ziek bent en uw werkgever betaalt u een
lager loon, dan kunt u in aanmerking komen voor een toeslag. U kunt geen
toeslag aanvragen als u een TRI-tegemoetkoming heeft.

Dus zij komt hiervoor hoe dan ook niet voor in aanmerking

mariegh
door mariegh - Apr 14, 2010 om 11:16
263 Antwoorden / 13 Vragen

Als een baan bij de SW een 'gewone' baan met salaris is en je zus kan geen 32 uur werken, dan is ze voor de resterende uren dus ziek. Zou ze dan niet 2 jaar in het poortwachtertraject moeten?
Door wie is je zus gekeurd? Als het een keuringsarts van het UWV is, dan zou ze inderdaad van het UWV een WGA-uitkering moeten krijgen die tot 70% van haar salaris aanvult. Ze is immers meer dan 35% arbeidsongeschikt (12 uur van 32 uur is 37,5%). Je kunt ook zelf bij het UWV een oordeel van de arbeidsdeskundige aanvragen om tot die WGA te komen. Als ze lid is van de vakbond kan er iemand van het WAO-steunpunt met haar mee voor die keuring. Laat er anders iemand van de familie of vrienden met haar meegaan. Dan voelt ze zich wat zekerder.
Hopelijk is ze niet zelf akkoord gegaan met die verlaging naar 20 uur, anders wordt het inderdaad lastig. Overigens dan wel schandalig voor een instelling als de SW die door overheidsgelden wordt gesubsidieerd.

pino123
door pino123 - Apr 14, 2010 om 12:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote= Overigens dan wel schandalig voor een instelling als de SW die door overheidsgelden wordt gesubsidieerd.

Wat is er schandalig aan dat een SW welke gesubsidieerd wordt door overheidsgelden akkoord gaat dat iemand van 32 uur naar 20 uur werken gaat?

Juist de SW kan met deze speciale wensen en voorvallen rekening houden, waar dit voor reguliere bedrijven veel moeilijker is.

Als je dan al een sneer geeft, geef deze dan richting het UWV, deze is t.a.t. verantwoordelijke voor mensen met een arbeidsbeperking. Tegenwoordig is namelijk ook het voormalige CWI opgegaan in het tegenwoordige UWV-werkbedrijf.

antje16
door antje16 - Apr 15, 2010 om 09:13
15 Antwoorden / 15 Vragen

Ze is gekeurd door de een UVW arts
Ze heeft een bezwaarschrift ingediend en gisteren heeft ze daar antwoord opgekregen misschien komt ze toch nog in aanmerking het is afwachten. Vooralsnog bestaat er hier een Drachten ( SUS) een steunpunt die dit soort zaken regelt.
Gisteren met een maatschappelijke werker gesproken. Ik heb met haar een afspraak kunnen maken. Hopelijk gaat het nu de goede kant op. Deze mevrouw was ook van mening dat zij recht had op een aanvulling van de wao. Het wordt verder uit gezocht. bedankt voor de reacties .

antje16
door antje16 - Apr 15, 2010 om 09:20
15 Antwoorden / 15 Vragen

Zij is , onwetend wat de gevolgen waren, accoord gegaan. dus wat aangaat is ze aan de kant gezet.......Het is toch schandalig dat dit hier in Nederland gebeurd. Werk je meer dan tien jaar . en dan is dit je dank.

birdies
door birdies - Apr 15, 2010 om 10:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Zij is , onwetend wat de gevolgen waren, accoord gegaan. dus wat aangaat is ze aan de kant gezet...........

Dit begrijp ik niet, evenals de opmerking over de kredietcrisis. Ze werkte 32 uur, werd goedgekeurd voor 20 uur, dus behoort zij van het UWV een WIA uitkering over het verschil in uren/inkomen. Misschien zelfs een Wajong?
Op het moment dat zij WAO/Wajong krijgt, kun je ook een beroep doen op de Toeslagenwet

Ik heb zelf precies hetzelfde: werkte 36 uur p.w., kreeg door ziekte een urenbeperking van 20 uur en krijg dus voor het verschil in inkomen/uren een WAO-uitkering van 70%.

th
door theo sprong - Apr 16, 2010 om 14:08
27 Antwoorden / 9 Vragen

werk ook via de werkplaats maar ik krijg gewone salaris uitbetaald . en wij moeten ook hardt werken voor onze centen . ik zit in de detacacering en daar hebben sommige gewoongeen begrip voor . en kan uw zus geen wajong uitkering krijgen ???