ho
door hoveling Nov 21, 2007 om 20:31
Geldzaken & recht

Werkgever verzekerd ja of nee

Hallo allemaal,

Even een vraagje. Mijn man is onder werktijd ernstig gevallen en heeft daarbij, na later blijkt, een ernstige blessure in de rug opgelopen die geopereerd moet worden. Hij mag voorlopig niet werken. Hoe kom ik er achter of een werkgever een ongevallenverzekering heeft voor zijn werknemers? Ze hebben alle aansprakelijkheid afgewezen en we staan nu voor een moeilijke beslissing wat nu te doen. Wie heeft er tips en advies?

 Alvast bedankt!!

1484 21 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 21, 2007 om 20:37
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Dag mevr. Hoveling,

als uw man onder werktijd is gevallen met als gevolg een (ernstige) blessure, zou ik in ieder geval de arbeidsinspectie waarschuwen. Daarnaast een advocaat in de arm nemen. Mogelijk is uw man bij een bond aangesloten (?), zodat via hen een advocaat ingeschakeld kan worden.

Een werkgever kan de aansprakelijkheid wel afwijzen, maar dit wil nog niet zeggen dat zij niet aansprakelijk zijn. . . . . Dit staat helemaal los van een ongevallenverzekering.

Gr. Hutch

ho
door hoveling - Nov 21, 2007 om 20:54
19 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Hutch, (en anderen)

Nee, hij is niet aangesloten bij de bond. We hebben een letselschadebureau ingeschakeld die ons gaat helpen, maar zijn baas is een zeer moeilijke juridische tegenstander en we willen weten wat er gebeurd als de werkgever geen verzekering heeft afgesloten voor zijn werknemers want na vaak aandringen het te melden bij hun verzekering, draaien ze er steeds omheen, Ook zijn we bang voor zijn salaris in de toekomst mocht hij na de evt operatie zijn huidige functie niet meer kunnen uitoefenen en ze proberen nu ook de val in mijn man zijn schoenen te schuiven.... Ook zouden ze kunnen zoeken om hem te ontslaan wegens niet goed functioneren om hem kwijt te raken..... wat dan? Kan dat zomaar of niet? We houden  nu overal rekening mee....hoe sterk staan we en wat mag/kan de werkgever wel en niet wettelijk doen? Dit alles is natuurlijk niet bevordelijk voor de werksfeer maar we hebben geen keus....

Hoe zit het eigenlijk met het advies van de arboarts? Is deze bepalend of alleen adviserend en mag de werkgever dit naast zich neerleggen?

Alvast bedankt weer voor de reacties....!!!

ho
door hoveling - Nov 21, 2007 om 21:03
19 Antwoorden / 9 Vragen

Nog wat..

Hoe kom ik er achter of de veroorzaker van de val is goedgekeurd door de arbeidsinspectie? Kan ik dat ergens opvragen of zo?

(ik spreek in raadsels, ik weet het, maar de werkgever heeft landelijk niet zo'n goede naam dus ik moet een beetje voorzichtig zijn)

maykemeijer
door maykemeijer - Nov 21, 2007 om 21:28
83 Antwoorden / 11 Vragen

Beste mevrouw Hoveling,

Op grond van artikel 7:658 lid 2 BW is de werkgever
aansprakelijk voor schade die de werknemer in de uitoefening van zijn
werkzaamheden lijdt, tenzij hij verplichtingen is nagekomen, die te maken
hebben met het voorkomen van schade, of tenzij de schade in belangrijke mate
het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.

Omdat ik alleen maar weet dat uw man onder werktijd is
gevallen, kan ik er verder geen zinnig woord over zeggen voor wat betreft zijn
kans op schadevergoeding door zijn werkgever. Of de werkgever al of niet
verzekerd is, is niet uw zorg.

U heeft zeker juridische hulp nodig als u de werkgever
aansprakelijk wilt stellen voor de schade als gevolg van zijn val. Heeft dit
letselschadebureau advocaten in dienst die de zaak aanhangig kunnen maken bij
de rechtbank?

Succes, Mayke

poltol
door poltol - Nov 21, 2007 om 21:28
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Onmiddelijk Arbeids Inspectie inschakelen. Eventueel bij de Politie proces verbaal laten opmaken. Het letselschade bureau moet u [misschien] met enige argwaan bekijken. Er loopt tegen enkele van deze bureaus een onderzoek i.v.m dubbel declareren en dergelijke. Schakel ook uw zorgverzekeraar in. Dit is letsel door een ongeval. Zet zoveel mogelijk ingang.

succes, poltol

hutch
door hutch - Nov 21, 2007 om 21:30
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk dat u met veel vragen wel terecht kunt bij die arbeidsinspectie. Daarnaast, klikt u eens op de volgende linken, daar staat ook wel wat op:

www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=35284

conflicten met een zieke werknemer

www.wetpoortwachter.nu

Het is af en toe taaie stof, maar er staan wel zaken in, die u dient te weten. Een letselschadebureau weet uiteraard ook wel van de hoed en de rand.......

Gr. Hutch

ho
door hoveling - Nov 21, 2007 om 21:47
19 Antwoorden / 9 Vragen

Welke letselschadebureau's zijn dat? Ik moet een beetje voorzichtig zijn want zijn werkgever of baas zou dit ook kunnen lezen en herkennen.

Doet een letselschadebureau de arbeidsinspectie niet inschakelen?

Bedankt in ieder geval voor de tips!

ho
door hoveling - Nov 21, 2007 om 21:49
19 Antwoorden / 9 Vragen

Ze werken met juristen, medisch specialisten, enz....

ho
door hoveling - Nov 21, 2007 om 22:01
19 Antwoorden / 9 Vragen

Hutch,

Bedankt voor de sites!!! Heb ik veel aan.

Groetjes van mij.

poltol
door poltol - Nov 21, 2007 om 23:22
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Voor de namen moet u even zoeken bij RADAR. U moet de Arbeids Inspectie in schakelen. Niets gaat vanzelf. De letselschade bureaus werkten soms op basis van no cure no pay. Dat is wettelijk niet toegestaan. Maar door een tussenpersoon in te schakelen, die ook betaald moet worden uit de totale pot, wordt dat omzeilt. Neem in ieder geval contact op met uw zorgverzekeraar. Het is een ongeval en die gaan ook uitzoeken en claimen. Probeer een brede inzet te creeren.

Vr.gr. Poltol

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 22, 2007 om 00:12
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Kunt u zonder de naam van uw mans werkgever te noemen wellicht iets meer meedelen over het soort werk en de exacte toedracht van het arbeidsongeval ?
Veel valpartijen van hoogte zijn een direct gevolg van ontbrekende veiligheidsvoorzieningen, waarvoor de werkgever verantwoordelijk is. De werkgever mag groot en kapitaalkrachtig zijn en veel juristen in dienst hebben of als huisadvocaat inhuren. Dat kan en mag uw man er niet van weerhouden om zijn recht te halen. Laat zo snel mogelijk alle feiten en omstandigheden die van belang zijn uitzoeken door het letselbureau, want daarvoor behandelen ze uw claim als slachtoffer.
Graag iets meer informatie over het ongeval.
Overigens kan pas iets meer over de letselschade gezegd worden na het breiken van een stabiele eindfase. Dat kan soms al jaren duren.

vladja
door vladja - Nov 22, 2007 om 09:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voor
de werkwijze van diverse letselschadebureaus klik deze link aan:

http://www.uitzendinggemist.nl

Bij
zoeken op titel kies de “Z” en vervolgens de Zembla-uitzending van 11.11.2007.

Vladja

ho
door hoveling - Nov 22, 2007 om 14:10
19 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor de link.....

Nu heb ik dus helemaal een probleem want deze heb ben we dus ingeschakeld......

Wat moet we nu doen....dit wisten we  niet anders hadden we nooit getekend! Als dit wettelijk verboden is, kan ik er dan nog onderuit? Help!!!!!!!!!

vladja
door vladja - Nov 22, 2007 om 14:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, het is niet wettelijk verboden. Daarom is er juist een uitzending
over gemaakt. In die uitzending heeft u ook kunnen zien dat er sommigen
zijn, die - als het om contractbreuk gaat - over lijken gaan met hun
vordering.

Ga advies vragen bij het juridische loket over hoe u dit het beste kunt
oplossen, zodat het u geen kapitalen gaat kosten. Misschien dat een
regeling mogelijk is, dat u de gemaakte uren betaalt tegen een duur
uurtarief en er verder vanaf kunt zien. Doe dit alleen in overleg met
een juridisch geschoold persoon en uiteraard altijd schriftelijk.
Alleen redt u dat niet. Het zijn bloeddorstige haaien.

Vladja

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 22, 2007 om 19:53
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De letselschaderegelaar die voor slachtoffers werkt rekent een normaal uurtarief en zal de kosten voor zijn/haar werk boeken en in rekening brengen bij de aansprakelijke partij of diens verzekeraar.

Ingeval geen regres mogelijk blijkt zal dat doorgaans al duidelijk zijn in het beginstadium (na intake gesprek en inzage stukken). Mogelijk is het regres van de kosten van de letselschaderegelaar niet volledig mogelijk en dan zal er worden verrekend met de ontvangen derdengelden van het slachtoffer, waarvoor machtiging afgegeven dient te zijn.

vladja
door vladja - Nov 23, 2007 om 09:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Onnieboy,

Heb je de uitzending gezien? Het gaat hier om de letselschade cowboys, die een contract sluiten op basis van no cure co pay voor een percent of 30 en ook nog eens hun gemaakte kosten declareren bij de tegenpartij. Ze nemen alleen zaken aan waarvan ze zeker zijn dat ze winnen.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 23, 2007 om 09:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tonnieboy bedoel ik. Sorry.

ho
door hoveling - Nov 23, 2007 om 19:44
19 Antwoorden / 9 Vragen

Laat ik nu net een contract gesloten hebben met arboclaim.....had ik dit maar eerder geweten.....oh wat baal ik hiervan maar hoe kom er er nu vanaf? De tussenpersoon (letselschadebureau)heeft tot nu toe 2 brieven verstuurd, verder zijn er volgens mij nog geen werkzaamheden verricht door arboclaim want we staan nog in het begin van het hele verhaaldrama. Ik had nog gezocht op internet voor een erkend letselschadebureau en een branchevereniging maar dat blijkt er niet te zijn en ik heb er verder geen verstand van........zitten nu van de regen in de drup waarschijnlijk...daar zitten we nu niet op te wachten natuurlijk.........zie het filmfragment van uitzending gemist van zembla (link gezet hier boven, bedankt hiervoor) Wie heeft er nog advies?

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 24, 2007 om 00:33
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteraard zijn er voldoende letselexperts die op een normale manier te werk gaan en gerespecteerd zijn in de verzekeringswereld. Over de cowboys en ratjes in deze wereld heb ik het niet.

Via de website van NIVRE kunt u de deskundige letselschaderegelaar raadplegen en vooraf zonodig nadere informaties vragen over hun werkwijze en tarieven. Er zijn meerdere expertisebureaus die alleen voor slachtoffers werken. Register experts dienen zich te houden aan de gedragscode van het NIVRE en zijn onderworpen aan zowel een klachtenregeling als een tuchtreglement. Experts zijn opgenomen in een of meer specifieke registers.

De laatste jaren is er ook een wildgroei ontstaan van advocaten die zich op letsel hebben gericht, die niet de deskundigheid hebben van een expert.

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 24, 2007 om 17:21
1094 Antwoorden / 2 Vragen

http://www.nivre.nl/pages/De_Kamer/Links/Expertise-%20en%20taxatiebureaus/

Als u deze link volgt komt u op de website van het Nederlands Instituut voor Register Experts NIVRE en kunt u daar de links volgen naar alle bureaus die zijn aangesloten.

Er zijn meerdere letselbureaus die uitsluitend voor slachtoffers werken en zich aan de gedragscode dienen te houden. Die strijken dus geen aandeel van de uitgekeerde schade op, maar berekenen een uurloon en gemaakte onkosten, welke tezamen met de claim wordt verhaald op de aansprakelijke verzekeraar of partij.

vladja
door vladja - Nov 24, 2007 om 17:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tonnieboy,

Vraagstelster heeft net al een contract afgesloten met een van deze cowboys. Daar kom je niet meer vanaf. Ook al ga je alsnog met een nette schaderegelaar in zee. Dan krijg je een hele hoge claim van de cowboy aan je broek, die je ook nog eens voor de rechter sleept als je niet betaalt. Bekijk de uitzending.

Vladja