wo
door worbo Nov 5, 2019 om 16:13
Geldzaken & recht

Werkongeval, zorgkosten zelf betalen?!?

Beste lezer,

Als student heb ik een bijbaan bij een beveiligingsbedrijf.
Hiebij werk ik als evenementenbeveiliger op allerlei evenementen door heel NL.

Een van mijn taken in dit werk is het waarborgen van een veilige sfeer voor bezoekers.

Enkele maanden geleden was ik werkzaam bij een evenement waarbij een handgemeen ontstond tussen een groep bezoekers.
Conform de richtlijnen en protecollen van de werkgever heb ik ingegrepen om de betrokken te bedaren, echter is in het strijdgewoel mijn schouder uit de kom geraakt. Op advies van de werkgever en aanwezige politie heb ik vervolgens aangifte van mishandeling tegen deze personen gedaan.

Nu enkele maanden later ontvang ik een rekening van mijn zorgverzekeraar.
Ik ben namelijk met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en ben daar behandeld.
De zorgverzekeraar geeft aan dat mijn volledige eigen risico (van €885) is verbruikt en dat dit bedrag binnen 2 weken wordt afgeschreven van mijn rekening.

Gezien het letsel en de zorgkosten zijn voortgekomen door het uitvoeren van mijn werk (in functie) declareerde ik deze zorgkosten bij mijn werkgever.
De werkgever geeft aan niet aansprakelijk te zijn en deze kosten niet te vergoeden omdat het letstel is veroorzaakt door een derde partij en niet door een werkongeval.

De werkgever geeft  dat de verdachte van de mishandeling voor deze kosten moet opdraaien, wanneer je uberhaupt schadeloos wordt gesteld hoor je pas wanneer jusitie uitspraak doet. (Wanneer de verdachte dit niet kan betalen staat een waarborgfonds van de Nederlandse staat hiervoor garant). Politie geeft aan dat de aangifte/zaak nog in onderzoek is en dat er voor medio december nog geen uitspraak wordt gedaan.

Conclusie. Ik moet nu zelf mijn eigen risico aftikken, en maar afwachten of de uitspraak van justitie ertoe leidt dat ik schadeloos wordt gesteld. Als ik dit had geweten was ik nooit aan een bijbaan in de beveiliging begonnen.

Dit kan toch niet kloppen?

Kan iemand zo vrij zijn mij van advies te voorzien?
Mijn dank is groot.

P.S.Zie mijn CAO via onderstaande link:https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/caowijzer/nieuws/5128/nieuwe-tekst-cao-evenementen-en

Kanttekening: -Het is mijn eigen keuze een groot eigen risico te hanteren, hier ben ik van bewust.

6732 20 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 5, 2019 om 16:26
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Het is uw keuze om uw eigen risico op maximaal te zetten. Het is ook uw keuze om in 1 keer te willen betalen en niet in maandelijkse termijnen. Het is ook aan u om de veroorzaker aansprakelijk te stellen. Als u op straat aangevallen zou zijn was u in dezelfde situatie beland.

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 16:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is uw keuze om uw eigen risico op maximaal te zetten /Corect, eens.
Het is ook uw keuze om in 1 keer te willen betalen en niet in maandelijkse termijnen. /Corect, eens.
Het is ook aan u om de veroorzaker aansprakelijk te stellen. /Corect, eens.

Als u op straat aangevallen zou zijn was u in dezelfde situatie beland.

Dit is juist hele punt! Ik ben niet op straat aangevallen, maar in het uitvoeren van mijn functie.

Wanneer een ME-er een baksteen tegen zijn hoofd krijgt moet hij ook persoonlijk voor de zorgkosten opdraaien?

aurora1
door aurora1 Nov 5, 2019 om 17:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dit is toch niet vergelijkbaar met ME, een overheidsdienaar die bovendien een lange training voor zijn job heeft moeten doen. Geen student die maar even de bewaker speelt zonder opleidingen daarvoor. De vergelijking met geweld op straat is m.i. terecht.
Wacht ook eerst maar dat onderzoek af.

Magnum007
door Magnum007 Nov 5, 2019 om 18:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Neodutchio en Aurora,deze keer hebben jullie niet gelijk.

De situatie is wel degelijk te vergelijken met de ME.

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 18:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

@aurora1
Ik heb wel degelijk een opleiding moeten afronden en ben gediplomeerd beveiliger, met een geldige beveiligerspas uitgegeven door de SVPB.

Tr
door Trostomaat Nov 5, 2019 om 18:50
239 Antwoorden / Vragen

Dit gaat niet over iemand die zo maar op zijn werk wordt mishandeld, maar iemand wiens werk het risico meebrengt dat hij gewond zou kunnen raken bij een handgemeen als hij gewoon zijn werk doet. Dus de vergelijking met de ME'er gaat wel degelijk op. Het zou best zo kunnen zijn dat de werkgever het eigen risico moet vergoeden. Dat is dan de € 385. Niet de € 500 extra eigen risico waarvoor zelf gekozen is.

Magnum007
door Magnum007 Nov 5, 2019 om 19:22
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben van mening ,dat de werkgever alles moet vergoeden aan de gedupeerde werknemer want het is onder werktijd gebeurd.

De beveiligingsbranche kennende zou het kunnen ,dat de werkgever (om geld te besparen) zich niet heeft verzekerd tegen dit soort calamiteiten.....
De gevolgen voor de werkgever zouden nog veel groter kunnen zijn als de advocaat de arbeidsinspectie inschakelt.....

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 19:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dan de € 385. Niet de € 500 extra eigen risico waarvoor zelf gekozen is.
* indien dit het geval is had de werkgever dat moeten aangeven in het arbeidscontract/cao of iets dergelijks.
Bovenstaande is werkelijk nergens gecommuniceerd, anders had ik mijn eigen risico zeker aangepast.

ne
door neodutchio Nov 5, 2019 om 19:43
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Niet elk ongeluk tijdens de werktijd is ook een arbeidsongeval. Een beveiliger is een heel ander persoon dan een politie agent of een me'er. Zowel in functie als in middelen die gebruikt mogen worden.

De taak van een particuliere beveiliger is in eerste instantie toezicht houden en controleren. Bij calamiteiten is je taak om de situatie onder controle te krijgen en/of hulpdiensten in te roepen. Dat is dus niet meevechten. Sterker, als TS geweld heeft gebruikt kan hij zelfs voor de rechter komen om zich te verantwoorden. Een particuliere beveiliger heeft geen extra rechten ten opzichte van elke andere burger.

Het geweld in deze is niet naar de beveiliging geuit, maar er werd onderling gevochten. Het is dus geen actie naar de medewerker toe, maar het is ontstaan door eigen toedoen. Daar zit een essencieel verschil tussen.

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 20:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

De taak van een particuliere beveiliger is in eerste instantie toezicht houden en controleren. Bij calamiteiten is je taak om de situatie onder controle te krijgen en/of hulpdiensten in te roepen. Dat is dus niet meevechten. Sterker, als TS geweld heeft gebruikt kan hij zelfs voor de rechter komen om zich te verantwoorden. Een particuliere beveiliger heeft geen extra rechten ten opzichte van elke andere burger. - ik heb geen geweld gebruikt, getuigen in de aangifte beaamen dit.

Het geweld in deze is niet naar de beveiliging geuit, maar er werd onderling gevochten. Het is dus geen actie naar de medewerker toe, maar het is ontstaan door eigen toedoen. Daar zit een essencieel verschil tussen. - Volgens getuigen verklaringen in de aangfite heeft een persoon bewust op mij (beveiliger) geslagen.

Magnum007
door Magnum007 Nov 5, 2019 om 22:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Neodutchio,met alle respect, jij hebt geen verstand van beveiligingswerk.....

Misschien herinner je nog van vroeger toen je naar de discotheek ging en na afloop je de uitsmijter/beveiliging bij de ingang een gulden fooi gaf omdat je een veilig avondje stappen hebt gehad in de tent.

Dat is beveiligingswerk :je merkt er soms niets van totdat er geweld is en zij ingrijpen....

ne
door neodutchio Nov 6, 2019 om 09:43
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Magnum, met alle respect, lees eens de functie inhoud en de taken van een beveiliger. En lees dan ook even wat niet mag. De genoemde portier bij u heeft al verschillende rechtszaken om zijn oren gekregen.

Overigens haak ik af in deze discussie. Waar eerst gezegd wordt dat door strijdgewoel de schouder uit de kom is geraakt wordt later gezegd dat het een persoonlijke aanval was. Als het verhaal hier al niet duidelijk is, hoe kan dan juist advies gegeven worden?

Tr
door Trostomaat Nov 7, 2019 om 11:10
239 Antwoorden / Vragen

Neodutchio, 'persoonlijke aanval' zijn jouw woorden. In dit topic lees ik die woorden verder nergens. Dat een schouder uit de kom raakt door 'een persoonlijke aanval' en 'dat een schouder uit de komt raakt 'in het strijdgewoel' sluiten elkaar niet uit. Het valt mij op dat u 'in het strijdgewoel (de woorden van de vragensteller) voor het gemak (?) heeft vervangen door 'door strijdgewoel' (dat zegt vragensteller nergens), alsof het de oorzaak betreft. Is er een specifieke reden waarom u dat deed?

jo
door jorisw Nov 7, 2019 om 17:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@MAGNUM: je bent van mening dat de werkgever alles moet vergoeden. Dat betekent dus dat de werkgever:
a- inzicht moet krijgen in persoonlijke zaken als wat voor verzekering je hebt.
b- mensen die een hoger eigen risico hebben gewoon niet meer aanneemt.

Ik hoop dat je zelf ook wel inziet dat jouw redenatie behoorlijk raar is.

wo
door worbo - Nov 5, 2019 om 16:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ NEODUTCHIO

Het is uw keuze om uw eigen risico op maximaal te zetten /Corect, eens.
Het is ook uw keuze om in 1 keer te willen betalen en niet in maandelijkse termijnen. /Corect, eens.
Het is ook aan u om de veroorzaker aansprakelijk te stellen. /Corect, eens.

Als u op straat aangevallen zou zijn was u in dezelfde situatie beland. /Oneens!

Dit is juist hele punt! Ik ben niet op straat aangevallen, maar in het uitvoeren van mijn functie.

Wanneer een ME-er een baksteen tegen zijn hoofd krijgt moet hij ook persoonlijk voor de zorgkosten opdraaien?

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 5, 2019 om 17:11
7188 Antwoorden / 3 Vragen

De werkgever zal toch wel verzekerd zijn tegen dit risicovolle beroep.
Kunt u iets met deze link?
https://www.juridischbureauletselschade.nl/4-geheimen-schadevergoeding-aanvragen-arbeidsongeval/

Zeeg
door Zeeg Nov 6, 2019 om 15:37
39 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog een correct antwoord, naast alle flutantwoorden hier, waar vrager niets aan heeft????

Topantwoord

va
door vanlotjegetikt - Nov 5, 2019 om 17:14
809 Antwoorden / Vragen

Ik zou eens een gesprek aangaan met een adviseur, want zo te lezen onttrekt deze werkgever zich aan zijn verantwoordelijkheid
Dit gaat om een bedrijfsongeval.

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 17:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel!
Tot nu toe heeft de werkgever mij de hele tijt afgwimpeld omdat er letstel veroorzaakt is door derde en het daardoor geen bedrijfsongeval betreft.
Maar in ieder geval dank voor de tip!

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 5, 2019 om 17:26
16845 Antwoorden / 202 Vragen

In aanvulling op de link die @SJOPPIE al geeft: de werkgever is bijna altijd verantwoordelijk en dient u alsdan de geleden schade te vergoeden. Echter zijn er uitzonderingen en ik adviseer ik contact op te nemen met een letselschadeadvocaat en daar is ook nog sprake van de uitzondering voor wat normaliter bij advocaten galdt dat een letselschade advocaat op basis van no cure no pay mag werken en dan ook nog als zijn optreden succes heeft zijn kosten op de veroorzaker kunnen verhalen. Zie ook https://letselschadebureau.nl/werkgever-bijna-altijd-aansprakelijk-voor-letselschade-bedrijfsongeval/   en deze: https://www.letsel.nl/info/bedrijfsongeval  Een en ander op basis van zorgplicht die een werkgever heeft en uw werk bestond uit bewaken van veilige omstandigheden. Dus snel naar een letseladvocaat die u kan bijstaan in het verkrijgen van schadevergoeding door degene die de mishandeling pleegden of bij uw erkgever op basis van de al genoemde zorgplicht. Uiteindelijk kan het een rechter zijn die bepaalt.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 5, 2019 om 17:41
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Worbo ,

Lees deze informatie eens door ,

https://letsel.info/ongeluk-tijdens-het-werk/

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente ,

https://www.juridischloket.nl/contact/#

Topantwoord

getty
door getty - Nov 5, 2019 om 17:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem eens contact op met vakbond of juridisch loket. Standpunt van werkgever lijkt mij niet correct.

ma
door malty - Nov 5, 2019 om 18:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt beter die protocollen en richtlijnen van de werkgever laten zien i.p.v. de CAO.
Een politieagent heeft bij vechterbazen al geen gezag meer laat staan een beveiliger.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 5, 2019 om 18:02
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je in dienst van deze werkgever of uitzendkracht
In je CAO staat het volgende:
Artikel 43 ONGEVALLEN- EN AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING De werkgever is verplicht een (bedrijfs-)ongevallenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. De te betalen premie voor deze verzekeringen komt voor rekening van de werkgever. De polisvoorwaarden liggen ter inzage ten kantore van de werkgever

Artikel 41 UITZENDKRACHTEN Indien de werkgever gebruik maakt van uitzendkrachten, dan is de CAO voor de Evenementen- en Horecabeveiligingsbranche op deze uitzendkrachten onverkort van toepassing indien het betreffende uitzendbureau voor 75 procent of meer van het totaal aantal uitzenduren werkzaamheden verricht in de evenementen- en/of horecabeveiliging.

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 19:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben werkzaam als oproepkracht, excuus maar voor mij is het nog steeds niet duidelijk wat dit betekend.

panter22
door panter22 Nov 6, 2019 om 08:23
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk in je arbeidscontract naar de voorwaarden. Het zit er in dat je gewoon in dienst bent,
Neem voor de zekerheid even contact op met het juridisch loket en stel je vraag daar ook.
https://www.juridischloket.nl/

wo
door worbo Nov 6, 2019 om 16:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank!

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Nov 5, 2019 om 18:15
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Worbo,

Dit is echt zo'n kwestie voor de vakbond.
Maar ik neem aan,dat je geen lid bent anders zou je hier geen vraag stellen.

Ik neem aan,dat je gediplomeerd beveiliger bent.
Zo ja,neem dan contact op met een advocaat,die gespecialiseerd is in arbeidsrecht.

Omdat je nog student bent,kom je waarschijnlijk in aanmerking voor rechtshulp subsidie/toevoeging.

Deze opstelling van de werkgever is echt schandalig....

Tr
door Trostomaat - Nov 5, 2019 om 18:51
239 Antwoorden / Vragen

Dit gaat niet over iemand die zo maar op zijn werk wordt mishandeld, maar iemand wiens werk het risico meebrengt dat hij gewond zou kunnen raken bij een handgemeen als hij gewoon zijn werk doet. Dus de vergelijking met de ME'er gaat wel degelijk op. Het zou best zo kunnen zijn dat de werkgever het eigen risico moet vergoeden. Dat is dan de € 385. Niet de € 500 extra eigen risico waarvoor zelf gekozen is.

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 18:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Top, dankuwel voor uw reactie.
Echter kaart ik het wel aan als leerpunt aan bij de werkgever dit duidelijk te communiceren in het arbeidscontract.
groet,

ne
door neodutchio Nov 5, 2019 om 19:46
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Een particuliere beveiliger heeft niet meer rechten als elke andere burger. Je mengen in een geweldsincident is dus ook niet een van de taken. Je taak is de boel onder controle te krijgen en de hulpdiensten in te schakelen. Dus niet meevechten.

wo
door worbo Nov 5, 2019 om 20:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een particuliere beveiliger heeft niet meer rechten als elke andere burger. Je mengen in een geweldsincident is dus ook niet een van de taken. Je taak is de boel onder controle te krijgen en de hulpdiensten in te schakelen. Dus niet meevechten.

"meevechten" heb je net ter plekke verzonnen.

"Je mengen in een geweldsincident" is wél een van je taken, met als doel het de-escaleren.
Daarnaast heb je volgensmij geen flauw idee hoe de praktijk zich verhoud t.o.v. dit soort regels.
Daarmee bedoel ik dat het niet rieel is om bij een vechtpartij op een festival als beveiliging aan de zijkant te blijven staan en wachten tot de politie arriveert...

Magnum007
door Magnum007 Nov 5, 2019 om 21:50
594 Antwoorden / 2 Vragen

Neodutchio,

Ik weet niet of jij nog uitgaat.
Maar bij een concert of bioscoop is het de taak van de beveiligers om in te grijpen bij een vechtpartij.

Tr
door Trostomaat Nov 6, 2019 om 00:37
239 Antwoorden / Vragen

Neodutchio, waar haal je het vandaag dat 'meevechten'? Was je soms getuige? Er is een handgemeen, een schermutseling en TS doet gewoon wat van hem verwacht mag worden: proberen te de-escaleren door in te grijpen. Daarbij raakt hij geblesseerd. Dit kan gebeuren, maar juist hier is het gewoon werkgerelateerd. Dus de werkgever kan zich niet zo maar aan die aansprakelijkheid onttrekken. Dat een particuliere beveiliger niet meer rechten heeft dan een andere burger, is voor deze zaak volkomen irrelevant.

ne
door neodutchio Nov 6, 2019 om 13:45
5151 Antwoorden / 12 Vragen

“echter is in het strijdgewoel mijn schouder uit de kom geraakt”. Helaas is het verhaal daarna verandert in:”Volgens getuigen verklaringen in de aangfite heeft een persoon bewust op mij (beveiliger) geslagen.”

In het eerste geval laat TS blijken dat hij zich in de strijdt gemengd heeft. Later wordt dit aangepast naar een persoonlijke aanval. Dat is een wezenlijk verschil.

De-escaleren wil niet zeggen mengen in de situatie, maar het oplossen daarvan. Zoals TS het zelf al aangeeft is er een verschil tussen praktijk en theorie. Maar dit verschil is altijd in het nadeel van de beveiliger.

wo
door worbo Nov 6, 2019 om 16:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ neo, Zoals ik eerder aangaf heb ik mij inderdaad in de strijd gemengd, met als doel het de-escaleren.

Ik beoogde de zaak te de-escaleren door de meest agresieve vechtersbaas te controleren en uit het strijdgewoel te trekken.
Om zo (eventueel onschuldige) omstanders te beschermen tegen deze agressieve persoon.

Volgens ooggetuigen ben ik ondertussen door een andere persoon op mijn rug/schouder geslagen. Dit kan ik zelf echter niet bevestigen...
In de drukte en adrenaline kan ik simpelweg niet bevestigen dat ik doelbewust geslagen ben.
Dit is aan de politie om te beoordelen a.d.h.v. mijn verklaring en ander ooggetuigenverklaringen...

Zoals je zelf aangeeft houd het de-escaleren het oplossen van de situatie in.

Bedenk u, deze situatie ontstond binnen enkele seconden.

Binnen een split-second dien je daarom te besluiten hoe je als beveiliger op deze situatie reageert.
Persoonlijk leek het verwijderen van de (meest toonaangevende en agressiefste) persoon uit het strijdgewoel, mij de meest gepaste oplossing...

Gr
door Grunn1 - Nov 5, 2019 om 19:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waar heb je je zorgverzekering lopen?
Ik ben verzekerd bij vgz. Een tijdje geleden ben ik afgevoerd met een ambulance naar het ziekenhuis en inderdaad dat gaat af van je eigen risico €385 euro (de rest is je eigen keuze). Na een paar maanden kreeg ik een brief van vgz om contact op te nemen ivm ambulance zorg en vervoer omdat als het bijvoorbeeld om een ongeval zou gaan zij die kosten willen verhalen op eventueel de tegenpartij. Zij gaan dus aktief zelf kijken of ze deze kosten kunnen verhalen. Als dat het geval was geweest zou ik het eigenrisico hebben terug gekregen.

lo
door lovewinnie - Nov 5, 2019 om 19:48
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben van mening dat werkgever die 385 zou moeten betalen. Das verplicht eigen risico. Met eigen risico op maximaal zetten krijgt u korting op u premie. Heel fijn maar daar hoeft de werkgever niet voor op te draaien.
U bent gewond geraakt bij het uitvoeren van u werk en dat is risico van wetgever en niet alleen van werknemer

Magnum007
door Magnum007 Nov 5, 2019 om 21:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Lovewinne,

Onder werktijd gelden andere regels.
De werkgever dient de schade aan haar werknemers te verhalen op de daders.

De werkgever moet haar werknemers verzekeren tegen dit soort ongevallen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 5, 2019 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens is uw werkgever aansprakelijk voor de kosten omdat eenen ander onder diensttijd plaatsvond en ook nogsamenhing met uw functie.

U zult dus uw werkgever schriftelijk aansprakelijk moeten stellen. Of hij daarvoor nou wel of niet verzekerd is.

En lees ook eens hier.

https://www.juristenkantoor.nl/letselschade/bedrijfsongeval/ongeval-op-het-werk-gehad-wat-nu/

ma
door malty - Nov 6, 2019 om 00:18
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat bij dat ingrijpen om de vechtpartijen te bedaren gebeurt is, u heeft het over richtlijnen en protocollen maar ik weet niet wat daar in staat.
Lees eens over geweld gebruiken door beveiliger
https://www.veiligheidsbranche.nl/onderwerpen_kenniscentrum_nl.html?kbaId=94

wo
door worbo Nov 6, 2019 om 16:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hierbij geen geweld toegepast.
Enkel getracht een aggressief persoon uit de menigte te trekken.

Volgens ooggetuigen heb ik ondertussen van een "vechtende persoon in de menigte" een klap op mijn schouder gekregen.
Door druk en adrenaline kan ik niet beamen of dit het geval is.

mo
door mof - Nov 6, 2019 om 13:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw werkgever moet de dader aansprakelijk stellen en aangifte van mishandeling tegen personeelsleden doen. U heeft tijdens uw werk letsel opgelopen dat als bedrijfsongeval aangemerkt kan worden. U werkgever zal de kosten moeten dragen. U kunt bij de arbeidsinspectie aangifte van het ongeval doen. Dan wordt uw werkgever aangesproken.

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2019 om 16:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat er eigenlijk in uw taakomschrijving? Ook dat u bij een handgemeen fysiek moet ingrijpen? Of is het meer in uniform of met een aanduiding op de kleding wat rondlopen en bijv. mensen helpen hun plaats te vinden e.d.?
Is er niet een papier dat o.a. over verzekeringen e.d. gaat? Dat waarvan u de link heeft geplaatst doet er niet toe.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/letselschade-ongevallen/arbeidsongevallen-beroepsziekten/artikelen/wat-is-een-arbeidsongeval/

Topantwoord

gu
door guust flater - Nov 6, 2019 om 16:56
9 Antwoorden / 2 Vragen

Als je in functie bent en je werk bestaat uit het publiek rustig tehouden en daar komt letsel uit voort dat heb je ongeval onder werktijd en dus je baas is volledig aansprakelijk voor je en daar is hij ook voor verzekert en dus alle kosten die jij hebt gemaakt moet hij betalen en ik zou als ik jou was bij de arbeidsinspektie melding van maken en ook vragen om het te behandelen.want jou baas laat je werk doen waar je dus beschadigt van kan worden.
Het cao kan zoveel staan maar de regels van het burgelijk wetboek moeten hier gehandeert worden.En met dat werk wat jij doet was ik allang lid geworden van de vakbond want die kunnen ook procedures en je baas sommeren om te betalen en dat kleine beetje wat je per maand betaald is jou garantie  dat je in dit soort zaken bijstand hebt.Dus ga naar de arbeidsinspektie en laat je niet ervoor oplaten draaien.

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Nov 7, 2019 om 07:58
729 Antwoorden / Vragen

In beginsel is de werkgever aansprakelijk voor alle schade die een werknemer onder werktijd oploopt. Dus ook voor vergoeding van het eigen risico.

Er zijn twee uitvoeringen:
- werkgever hoeft de schade niet te vergoeden als de werknemer een vergoeding van de daadwerkelijke veroorzaker van de schade ontvangt
- werkgever hoeft de schade niet te vergoeden, wanneer deze is ontstaan door opzettelijk gedrag van de werknemer.

Van de tweede uitzondering lijkt hier geen sprake.
Van de eerste uitzondering is in dit geval ook geen sprake als onbekend is wie het letsel heeft aangebracht of wanneer deze veroorzaker niet bereid is om de schade te vergoeden. Indien wel bekend is wie de schade veroorzaakt heeft maar er geen vergoeding aan werknemer heeft plaatsgevonden, dan dient de werkgever simpelweg de schade te vergoeden. Op zijn beurt kan vervolgens de werkgever een procedure starten om alsnog de schade terug te vorderen bij de daadwerkelijke dader/veroorzaker.

mohammed12
door mohammed12 - Nov 7, 2019 om 12:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Uw werkgever zou de kosten moeten voorschieten en u nooit in de kou laten staan. Misschien is uw werkgever hier voor verzekerd?