Ye
door Yenthie May 1, 2021 om 08:54
Geldzaken & recht

Wia uitkering.maar wat gebeurt er met oude vakantie uren.

Sinds kort heb ik door ziekte een wia uitkering.doordat ik 2 jaar ziek ben en wel in loondienst heb ik vakantie uren opgebouwd.nu heb ik een wia en het laatste loon is door mijn werkgever uitbetaald alleen de vakantie uren niet.mijn vraag is heb ik recht op deze uren of worden die dan extra belast.

4495 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2021 om 10:02
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Re. Zie deze (uitgebreide info m.b.t. gerechtelijke uitspraken waaruit ik afleid dat u recht heeft op uitbetaling indien het wettelijk opgebouwde uren betreft:
 https://www.maatwerk-advocaten.nl/blog/vakantiedagen-zieke-werknemer-na-2-jaar-ziekte/ en ook deze https://www.dekempenaer.nl/kennis/vakantiedagen-en-langdurig-zieke-werknemers-hoe-zit-het-ook-al-weer/  Indien u geen lid bent van een vakbond is het zinvol om u te wenden tot een juridischloket in uw omgeving www.juridischloket.nl

Ik zie ook deze info dat opgebouwd saldo inderdaad kan vervvallenen zal nagaan of dat dat onverhoopt toch ook aan de orde is: https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/arbeidsrecht/vervallen-mijn-vakantiedagen-tijdens-mijn-ziekte

Volgens art 7:642 is er sprake van vervallen na verloop van 5 jaren. https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel642

tijger1
door tijger1 - May 1, 2021 om 10:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat uw arbeidsovereenkomst is beeindigd. U hebr recht op uitbetaling van vakantiedagen rn vakantiegeld.

Ook heb u recht op een transitievergoeding.

Als u geen lid bent van een bond, ga dan naar het Juridisch Loket in uw woonplaats. Kijk op Google, en laat u helpen uw recht te krijgen. Dat is gratis.

ro
door ronny530 - May 1, 2021 om 11:28
2794 Antwoorden / 41 Vragen

De vakantie/verlof uren zijn wettelijk bepaald en dat deel dat wettelijk is bepaald komt niet voor uitbetaling in aanmerking want u krijgt die uren zonder er voor te hoeven werken. Als u langdurig ziek bent en niet in staat bent om die uren te gebruiken voor vakantie of verlof spaart u die uren wel op maar kunt die uren pas opnemen als u weer aan het werk gaat. Doordat u wegens uw ziekte uit dienst treed en een wia uitkering gaat ontvangen is het niet meer mogelijk om die uren op te nemen vervallen die uren ook en komen niet voor uitbetaling in aanmerking. Of u recht heeft op een transitievergoeding durf ik te betwijfelen want die is bedoeld voor compensatie bij ontslag en niet voor mensen die arbeidsongeschikt zijn bevonden.

tijger1
door tijger1 May 1, 2021 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 1, 2021 om 12:44
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ronny,

Het klopt niet wat u zegt.

TS heeft wel degelijk recht op een nabetaling van zijn/haar niet opgenomen verlofuren.

ro
door ronny530 May 2, 2021 om 07:55
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Enkel de bovenwettelijke verlofuren komen voor uitbetaling in aanmerking zie onderstaande link
https://www.hijink.com/arbeidsrecht-en-ontslag/vakantiedagen-uitbetalen/

tijger1
door tijger1 May 2, 2021 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronny

Lees uw eigen link nog maar eens helemaal door. Dan ziet u dat de Ts recht heeft op uitbetaling van zijn vakantiedagen.

Wat u bedoelt is dat tijdens in dienst zijn wettelijke vakantiedagen niet uitbetaald mogen worden.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2021 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vakantiedagen vervallen juist niet. En ook iemand die de WIA. Ingaat heeft recht op een transitievergoeding. Het UWV betaalt dat aan de werkgever.

aurora1
door aurora1 - May 1, 2021 om 14:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen
heremietkreeft
door heremietkreeft May 2, 2021 om 10:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@AURORA1, het gaat hier niet over de transitievergoeding maar het al of niet terecht/onterecht (nog) niet hebben uitbetaald gekregen van (mogelijk nog bestaand) vakantiesaldo.

tijger1
door tijger1 May 2, 2021 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft

Het advies over de transitievergoeding is aanvullend. De werkgever van de Ts betaalt al niet de vakantiedagen uit. Dan zal hij de transitievergoeding wel helemaal "vergeten".

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 1, 2021 om 18:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een ontvangen restbetaling   moet je bij UWV het bedrag opgeven +  duidelijke omschrijven waarvoor dit was.

Dit is uitgesteld inkomen van  voor de ziekte en   dat moet duidelijk aangegeven worden,
anders gaan ze  die maand flink korten op de uitkering.

Ook kun je UWV  deze vraag stellen, die weten dit met huidige regels,
ik was daar enkele jaren terug  en veel is aangepast.