ga
door gateman Jun 11, 2009 om 21:41
Geldzaken & recht

Wie betaalt de onkosten?

We zitten nu al tijd met een probleem. Begin dit jaar hadden we besloten onze vooraftrek te verminderen met ongeveer €1000,- per jaar. We hebben dit laten regelen door onze accountant die al onze belastingzaken regelt en dit altijd keurig doet. Het ging fout toen we de nieuwe aanslag kregen. Hier viel het volgende uit te concluderen:
We kregen €4000,- we willen €3000,- verschil……nou……..? €1000,-  dat is toch niet zo moeilijk. Maar voor de belastingdienst wel. Deze zien kennelijk niet het verschil tussen optellen en aftrekken en hebben de bedragen opgeteld. Of we maar even €7000,- willen betalen en wel snel.
Daar komt ook nog bij dat we €1500,- aan bijdrage ziektekostenverzekering zouden moeten betalen omdat we met onze eigen bedrijf (?) €40.000,- winst (?) zouden hebben gemaakt. We hebben geen eigen bedrijf en zeker geen winst gemaakt dit jaar. Crisis tijd weet u wel!
Goed om dit verhaal niet langer te maken.
Onze accountant heeft bezwaar-op bezwaarschrift ingediend en alles is bijna weer bij de oude situatie. Ja, zoals dat was in Februari 2009. Dus nog geen vermindering van de vooraftrek. Dat durven we ook niet meer aan te vragen.
Nu komt het. Onze acountant vraagt geld voor zijn diensten. Logisch. We hebben nu bijna €700,- aan kosten gemaakt, kosten die we moesten maken omdat de belastingdienst fout op fout loopt te maken. We kunnen een (zo is mij verteld door de belastingdienst) een standaard bedrag van die kosten terugvragen bij de belastingdienst. Na, natuurlijk, het indienen van een bezwaarschrift, die opgemaakt moet worden door de accountant, en dat kost natuurlijk ook weer geld. Wat we terug gaan krijgen is nog niet bekend maar zal maar een klein deel van de kosten zijn die we nu hebben gemaakt.
Kan dit zo maar? En is er niet een manier om alle gemaakte kosten op de belastingdienst te verhalen?
Vandaag weer een brief van de belastingdienst dat we €1200,- moeten gaan terugbetalen. Dit klopt ook. Is het raadzaam om dat deel van het bedrag vast te houden die gelijk is aan de door ons gemaakte onkosten en dan maar zien wat de belastingdienst gaat doen? Ik hoop dat iemand een passend antwoord weet op ons probleem. We hadden het geld weggelegd voor onze vakantie en dat wordt nu lastig.

716 8 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jun 11, 2009 om 23:00
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het lijkt me onverstandig om op eigen houtje met de Belastingdienst te gaan verrekenen. Dat verlies je altijd.

Verder heb ik er niet zoveel verstand van hoor, als je een geschil hebt met de Belastingdienst, een overheidsinstelling, dan kun je bij de Ombudsman terecht.

birdies
door birdies - Jun 12, 2009 om 07:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Is het raadzaam om dat deel van het bedrag vast te houden die gelijk is
aan de door ons gemaakte onkosten en dan maar zien wat de
belastingdienst gaat doen?......

NEE, dat is niet raadzaam! Je kunt echt niet zomaar e.e.a. op eigen houtje zaken gaan verrekenen! Kan je wel vertellen wat de BD gaat doen: die schakelen een incassobureau in en betaal je dan nog niet: komt de deurwaarder wel even langs.

Je zal die 1200,- moeten betalen; of accountantskosten voor een particulier aftrekbaar zijn, is mij niet bekend. Vlg. mij telt dit alleen voor het bedrijfsleven.

ga
door gateman - Jun 12, 2009 om 12:08
8 Antwoorden / 3 Vragen

Maar dat bevreemd nu zo. Belastingdienst maakt fout op fout en ik moet daar ook nog voor betalen? Inderdaad als zij geld van je krijgen dan kennen ze geen coulance. Is het handig om met dit probleem naar de Ombudsman te stappen? Woest ben ik!

kr
door krieties - Jun 13, 2009 om 00:50
442 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat inderdaad een regeling voor onkostenvergoeding als een bezwaarschrift door een accountant is ingediend en de fiscus een fout heeft gemaakt.Het betreft een puntenstelsel, voor een bezwaarschrift geldt in principe E 161 (een punt).

Zo'n verzoek moet de accountant in zijn bezwaarschrift doen. mag ook later, doch uiterlijk voordat de inspecteur beslist heeft op het bezwaarschrift.

ga
door gateman - Jun 13, 2009 om 00:58
8 Antwoorden / 3 Vragen

Krietis bedankt voor het antwoord....hier heb ik tenminste wat aan......en mijn bloeddruk is al weer wat lager! Nog even om het wat helderder re krijgen. Er zijn inmiddels 3 bezwaarschriften ingediend en de acountant heeft éénmaal aangeven  en ik citeer: "Hierbij verzoeken wij u tevens op grond van artikel 7:15 algemene wet bestuursrecht om vergoeding van de in de bezwaarfase gemaakte en nog te maken kosten"

Betekent dit dat we meer mogen verwachten dan de €161,-

Bedankt in ieder geval voor het antwoord

kr
door krieties - Jun 13, 2009 om 19:01
442 Antwoorden / 0 Vragen

In principe voor elk bezwaarschrift een vergoeding ad 161. Het moet wel zo zijn dat de fiscus een aanslag herziet wegens een  onrechtmatigheid door die fiscus begaan.

kr
door krieties - Jun 13, 2009 om 19:05
442 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees nu dat er drie bezwaarschriften zijn ingediend, dan had ook 3x een vergoeding moeten worden gevraagd. Of gaat het om dezelfde fout??

ga
door gateman - Jun 14, 2009 om 01:12
8 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn drie bezwaarschtiften ingediend waarbij 2 x maal om een vergoeding wordt gevraagd. Dit klopt ook omadt het bij één om dezelfde fout gaat.

Wederom hartstikke bedankt voor het meedenken