dj
door djurrah Jul 30, 2008 om 14:24
Geldzaken & recht

Wie is schuldig/betaald de schade?

Vanmorgen tijdens mn werk ( thuiszorg) een onbekende route in onbekend gebied, met een printje van een routeplanner toch verkeerd gereden.. Dat ik op een doodlopende weg, bij iemand op t erf stond was me wel duidelijk..

Ik stond er stil om te kijken hoe ik dan wel bij t juiste adres kon komen. Ik kijk op en zie dat de auto die er geparkeerd stond achter uit kwam rijden.. Ik heb niet gezien of er al iemand in zat of in stapte..

Ik dacht nog snel naar voor te kunnen komen, maar t was telaat.. met zijn Korando '( zo'n tereinwagenmodel) heeft meneer met de bumper mijn achterlicht aan barrels gereden.. Volgens de garage rond de 120 euro schade ( compleet achterlicht, icl. btw en montage)

Volgens meneer ben ik zelf verantwoordelijk omdat ik op zijn terein ben. ik denk zelf dat meneer ook te verwijten valt dat hij niet heeft uit gekeken.. Hij zei dat ie het niet expres deed./. ( Moest er ook nog bijkomen)

Wat is nu wijsheid? Hoe kan ik dit nu het beste even aanpakken.. ( Misschien onnodig te vermelden dat ik niet (meer) op advies zit te wachten van wat ik wel had moeten doen ter plekke... Want dat is geweest en kan de boel niet in scene zetten..)

863 5 Rapporteer

ma
door maxdamage - Jul 30, 2008 om 16:12
60 Antwoorden / 0 Vragen

Je zult hem schriftelijk aangetekend aansprakelijk moeten stellen voor de schade. Dit kan mogelijk middels je verzekeraar, tussenpersoon of rechtsbijstandverzekering. Uiteraard kun je het ook zelf oppakken. Als hij duidelijk heeft vermeld dat het betreden van zijn terrein op eigen risico is, zal het misschien moeilijker zijn.

Mocht het een ellende-traject worden dan zou je de reparatie zelf kunnen doen. Een achterlicht monteren is namelijk een eenvoudige reparatie. Je kunt kiezen voor een imitatiemerk of gebruikt van de sloop. Achterlichten zijn daar over het algemeen in overvloed.

check www.onderdelenlijn.nl

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 30, 2008 om 16:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag djurrah,

U stond op zijn terrein. Was dit vooraan of vooraf verboden voor u verklaard? Zo niet, dan is het voor publiek toegankelijk terrein. Net als de niet afgesloten of niet duidelijk verboden verklaarde oprit van de buurman of zijn tuinpad.

Zijn er vooraf of vooraan geen afwijkende regels gesteld, dan gelden daar de normale verkeersregels. Geen enkel recht geeft hem het recht u, bewust of onbewust, schade toe te brengen.

Als u al (een tijdje) stilstond, heeft hij u aangereden en mag als zodanig de schade 100 % betalen. Mooi zou zijn als u daar een getuige bij had.

Beschrijf in een brief aan hem de plek, de datum de tijd en de toedracht van het ongeval. Vermeld daarin ook wat de schade is.
Stel hem aansprakelijk voor de schade. Geef in de brief ook het banknummer voor het over te boeken geld. Doe een kopie van de rekening of taxatie erbij.
Stel dat, wanneer hij niet betaald, u het geld in rechte zult vorderen.

Is u dat teveel moeite of te onzeker, betaalt u mooi de schade zelf.

Hardware ERror MAN.

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 30, 2008 om 18:14
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Weliswaar is de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen alleen op de openbare weg van toepassing, maar voor de aansprakelijkheid van uw geparkeerde auto maakt dat niets uit.

Ook al was het niet toegestaand om het terrein op te rijden. De bestuurder van het achteruit rijdende voertuig had moeten zien dat de normale uitweg geblokkeerd was en is tegen uw auto aan gereden.

Stuur een brief waarin u hem aansprakelijk stelt voor de schade met de vermelding van de plaats, datum en tijdstip alsmede een korte beschrijving van de onrechtmatige daad.

Voorts claimt u de herstelkosten van de ontstane schade aan uw auto en geeft aan om hem in bezit te stellen van de offerte van de garage.

Voorts dient u wederpartij in de gelegenheid te stellen om expertise te laten verrrichten en om die reden dient u een redelijke termijn te stellen om de schade op te (laten) nemen.

Tenslotte heeft hij het recht de schade te claimen bij zijn WAM - verzekering en die dienen u dan een bevestiging te sturen van de ontvangen schademelding.

Zodra de nota van de reparatie ontvangen is deze doorsturen en met een kort briefje refereren aan de aansprakelijkstelling met het verzoek om het schadebedrag over te maken op uw bank of giro rekening. Sluit de nota bij deze brief. Stel een termijn van 30 dagen waar binnen het bedrag betaald dient te zijn.

Als er niet wordt betaald dan stuurt u een herinnering met het verzoek om binnen 10 dagen aalsnog te betalen. Als dan nog niet betaald is dan stuurt u een laatste sommatie en bij uitblijven van de betaling is wederpartij in verzuim om te betalen en geeft u aan dat de vordering zonder verder bericht uit handen gegeven wordt aan de deurwaarder.

De meeste partijen betalen al veel eerder maar soms helpt het om de vordering aan de deurwaarder te geven, die zijn incassokosten ook zal verhalen op de wederpartij. Een foto van de schade voorkomt dat er expertise verricht moet worden.

dj
door djurrah - Jul 30, 2008 om 19:02
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb al iets op papier gezet...

Is het voldoende, of mist er nog iets?

Vanmorgen tijdens mijn werkzaamheden, als inval/vakantiekracht, op een mij onbekende route ben ik door een (verkeerde) routebeschrijving op uw erf  ( adres...)beland.

Daar, op het moment dat ik uit zou zoeken hoe verder te gaan op en het juiste adres te komen,  heeft u achteruit rijdend, “niet met opzet” mijn auto aangereden.

Hierbij is schade aan mijn linker achterlicht ontstaan, een schadepost van 120 euro ( het complete licht, incl. Montage en btw).

Hoewel ik op uw erf  stil stond, rond 9.10 uur vanmorgen, ben ik van mening dat ik niet zelf het schadebedrag hoef te bekostigen. Het erf was niet afgesloten of voorzien van borden “verboden toegang” en vind ik dat, waar u als bestuurder zich ook bevind, bij het weg rijden ten alle tijden zich er van te gewissen dat de weg op welke manier dan ook niet belemmerd is.

Ik verzoek u de 120 euro over te maken op bankrekening

Na reparatie wil ik u , wanneer u wilt, een kopie van de nota doen toe komen.

ma
door maxdamage - Aug 2, 2008 om 13:19
60 Antwoorden / 0 Vragen

Als hij al tegenstribbelt terwijl je naast hem staat denk je dan werkelijk dat hij zonder het zien van een factuur zo even 120 euro overmaakt? Ik hoop het voor je, maar ik denk dat je het kunt vergeten. Hij weet toch wel dat je niks kunt/gaat beginnen voor 120 euro.

Daarom raad ik ook een achterlicht van de sloop aan. Stel dat je daar 30 euro voor moet betalen. Dan kun je daar bij hem altijd nog een vergoeding voor vragen, dit zou ik overigens niet direct schriftelijk doen. Eerst eens telefonisch contact en dan in een rustig gesprek vragen of hij dat dan toch vergoed.

werkt hij dan niet mee dan is je schade maar 30 euro.

Wat je ook doet, succes en laat even weten hoe het afloopt.