ja
door jan_walters Jun 4, 2016 om 11:56
Geldzaken & recht

Wie kan mij Artikel 268 Burgerlijk Wetboek uitleggen

Dit is de text

De bevoegdheid tot buitengerechtelijke ontbinding vervalt door verjaring van de rechtsvordering tot ontbinding. De verjaring staat niet in de weg aan gerechtelijke of buitengerechtelijke ontbinding ter afwering van een op de overeenkomst steunende rechtsvordering of andere rechtsmaatregel.

Het is wetboek 6.

tnx

3401 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 4, 2016 om 14:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het handiger als u het concrete probleem hier vermeldt waarmee u tegen dit artikel aanloopt?
Art.268 Bw: http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-3/artikel268

zoekster1
door zoekster1 Jun 5, 2016 om 09:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is het verkeerde wetsartikel, het gaat om boek 6.

uwjurist
door uwjurist - Jun 4, 2016 om 14:34
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ook nadat een rechtsvordering tot ontbinding niet meer mogelijk is (verjaard is), blijft ontbinding als verweer tegen een op de overeenkomst gegronde rechtsmaatregel/-vordering mogelijk.

Maar wat is uw probleem?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ja
door jan_walters - Jun 5, 2016 om 04:45
6 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reacties.

Ik weet niet of dit artikel voor mijn zaak verder belangrijk is maar ik wilde het graag begrijpen.

Wat ik door het lezen van wetboeken en forums probeer te achterhalen is dit:

Zeg dat een schuld verjaard is na inmiddels 12 jaren, terwijl er 5 jaar voor verjaring staat in dit geval. Kan de schuldeiser zich beroepen op het feit dat de schuldenaar zich niet aan een overeenkomst heeft gehouden en daarom het contract kan ontbinden en daardoor de schuld niet verjaard is.

De schuldeiser beroept zich dus alleen op ontbinding omdat de schuldeiser claimed dat er geen addreswijziging is doorgegeven. Er zijn geen handelingen vericht die tot verjaringsstuiting kunnnen leiden. Zoals een advertentie plaatsen of een aanmaning versturen naar het voor de schuldeiser laatst bekende adres.

Misschien nog even belangrijk om te weten. De schuld heeft sinds 2004 al een code 2 notering bij de BKR waaruit blijkt dat de vordering volledig opeisbaar is gesteld door de schuldeiser. Aangezien BKR deelnemsers verplicht zijn dit te melden, lijkt het mij dat ze dit ook gedaan hebben. (wonderbaarlijk genoeg ontkennen ze gedaan te hebben, waarschijnlijk nog een argument om onder de verjaring uit te komen)

Vriendelijke groeten
J. Walters

ro
door ronny530 Jun 5, 2016 om 08:29
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Als de rechter een vonnis heeft gewezen dan is de verjaringstermijn opgelopen tot 20 jaar. BKR deelnemers melden al in een vroeg stadium dat bij niet betalen e.e.a. bij het BKR gemeld zal worden.

ja
door jan_walters Jun 5, 2016 om 18:05
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er is zeker geen vonnis.

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jun 5, 2016 om 09:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet wat voor malle kunstgrepen de schuldeiser probeert uit te halen om onder de verjaringstermijn van de schuld uit te komen, maar dit kan niet.

Als je een overeenkomst ontbindt dan vervalt nl ook de betalingsverplichting die direct bij de overeenkomst hoort. Zo makkelijk is het.

Ik ga er vanuit dat er geen vonnis is en dan geldt gewoon een verjaringstermijn van 5 jaar indien er niet (bewijsbaar) is gestuit.

ja
door jan_walters Jun 5, 2016 om 18:13
6 Antwoorden / 1 Vragen

Geen vonnis en ik ben er bijna zeker dat er geen bewijs van stuiting is. Daarom probeert hij het ook met drie andere argumenten die het stuiten overbodig maken. En aangezien er een voorstel is gedaan een deel te betalen tegen finale kwijting door de schuldeiser, had hij dit zeker als druk middel gebruikt. Wij hebben toen een tegenbod gedaan met die verstande dat ons standpunt van verjaring stand houd. Om er maar vanaf te zijn zeg maar.  Daar wilde de schuldeiser niet aan.

ja
door jan_walters - Jun 5, 2016 om 17:50
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hier een screenshot van de paragraaf zodat u het beter in context kunt lezen. Ik wil er nog even bij vertellen dat ik toen (alweer maanden geleden) een advocaat had maar die had er helemaal geen verstand van. Nu ik er zelf steeds meer over leer sta ik versteld van zijn onwetendheid.

http://prntscr.com/bcnb4o

Als het niet lukt om een link te plaatsen dan zal ik er een jpg van maken.

aurora1
door aurora1 - Jun 5, 2016 om 18:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De bedoelde tekst:

ja
door jan_walters Jun 5, 2016 om 18:15
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dank U

zoekster1
door zoekster1 - Jun 5, 2016 om 22:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie het zo. Er is geen op de overeenkomst steunende rechtsvordering of andere rechtsmaatregel, omdat de vordering is verjaard. Daarmee is ook de verplichting tot nakoming van de overeenkomst (lees betaling) komen te vervallen. Omdat er geen verplichting meer is tot nakoming van de overeenkomst, kan deze ook niet op deze grond ontbonden worden. En daarmee is het cirkeltje rond.

Anders zou ieder verjaring van een schuld bij een overeenkomst teniet worden gedaan door dan maar de overeenkomst te ontbinden. Dan zou de verjaring van 2 jaar bij een consumentenkoop totaal nutteloos zijn, omdat dan de verkoper gewoon na bijv. 4 jaar alsnog de overeenkomst zou ontbinden op grond van niet nakoming van de overeenkomst.

Ik lees graag hoe @uwjurist hier over denkt. U zou dit nog eens kunnen navragen op rechtenforum.nl  Daar houdt men wel van juridische haarkloverij.

ja
door jan_walters Jun 6, 2016 om 01:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor uw andwoord

Ik bedenk me nu ineens waar hij op aan zou kunnen sturen in dit laatste paragraaf. Omdat ik mij beroep op het feit dat de schuld per 2004 volledig opeisbaar is geworden en ook als zodanig (Code A2) is gemeld bij het BKR. In 2005  is er een A4 notering bij gekomen. Zou hij dan beweren dat de nieuwe verbintenis pas op die dag in werking treed en daarmee de schuld alsnog niet volledig opeisbaar is geworden? rara sprong!

Ma
door Mat Matheij Jun 6, 2016 om 02:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

U lijkt volledig op de hoogte een jurist heeft een poging gewaagd en zoekster1 zelfs twee. U vraagt naar een onmogelijk te beantwoorden bekende weg aangezien U niet weergeeft waar het eigenlijk om gaat.
Dat is niet de bedoeling van dit platform.

ja
door jan_walters Jun 6, 2016 om 04:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

Vanwaar deze hostiliteit?

Het was niets meer dan een retorische vraag. Dat blijkt toch wel uit mijn laatste algemene post over deze zaak. Ik wilde alleen bedanken voor het antwoord en iets mededelen wat mij op dat moment te binnen schoot. Ik wil daar nog aan toevoegen dat u zich tot nu toe helemaal niet in deze discussie heeft gemengd. Dat maakt het nog vreemder dat u vind dat het nodig is om mij de les te lezen.

ja
door jan_walters - Jun 6, 2016 om 02:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb afgelopen vrijdag al contact gehad met een advocaat. De afspraak was dat ik, voor zover mogelijk, alle stukken (mbt de zaak) maandag zou mailen. Omdat ik in het buitenland zit, moet het op afstand geregeld worden.

Aangezien het zo mis is gegaan met mijn vorige advocaat, wilde ik deze keer goed beslagen te ijs komen. Me verdiepen in de verjaringswetten was dus een vereiste.

Na het lezen van vele artikelen over de verjaringswetten, algemene voorwaarden deelnemers BKR, en jurisprudentie verjaringszaken, kan ik niet tot een andere conclusie komen dat de schuldeiser met 3 (op hoop van zegen) argumenten probeert verwarring te stichten en mij duidelijk te maken dat ik me niet kan beroepen op verjaring.

1) Omdat volgens hem  de schuld volgens hem nooit volledig opeisbaar is gesteld.

Als reden geeft hij "zodat de schuld niet zou verjaren" Vreemd natuurlijk, want daar zijn andere wegen voor. Maar er is wel degelijk een BKR notering A2 en die is er niet uit zichzelf gekomen. Daardoor alleen kunnen we er al vanuit gaan dat zijn claim niet op waarheid berust.

2) Hij zegt verder: mocht de schuld wel opeisbaar zijn gesteld dat hij zich beroept op het feit dat ik geen adreswijziging zou hebben door gegeven.

Prima, maar al zou dat zo zijn, ontheft hem dat niet van de plicht de verjaring te stuiten. En dat had hij op verschillende manieren kunnen doen. Wat ik zeker weet is dat de rechter het vaak accepteert als er bewijsbaar gestuit is via het laatst bekende adres van de schuldenaar. Advocaten.nl schrijft hierover dat het ook via advertentie in een dagblad kan. Maar ik ga vooralsnog vanuit dat dat geen verplichting is als het (laatst bekende) adres niet bekend is.

3) zoals vermeld in de paragraaf in een eerdere post.

Mijn conclusie:
Omdat dit de drie argumenten zijn waarop de schuldeiser zich beroept en heeft geprobeerd te onderhandelen, er gewoon niet meer is. Mocht hij de verjaring hebben gestuit, dan was hij wel met die bewijzen gekomen, en op zijn minst die claim. Hetzelfde geld voor een vonnis.

Ik voel me persoonlijker een stuk sterker omdat ik beter ben voorbereid. Mijn vorige advocaat had op geen van deze drie punten een verweer en ik niet de kennis om hem in iedergeval kritische vragen te stellen.

En update volgt na een reactie van mijn advocaat.