fe
door ferdie59 Feb 22, 2012 om 12:17
Geldzaken & recht

Winst na verkoop eigen woning

Ik ben voornemens mijn eigen woning te verkopen en te gaan huren. Na aflossing van hypotheek blijft er waarschijnlijk een positief saldo over van 100.000 Euro.
Ik ben van plan dit geld uit te geven binnen 1jaar aan een wereldreis. Krijg ik hier problemen mee met de belastingdienst? In feite is het "wit" eigen geld, wat ik naar eigen inzicht kan besteden? Peildatum saldo bankrekening door belastingdienst 01/01.

6750 4 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2012 om 13:45
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Winst op eigen huis is niet belast. U gaf uw belasting op in box 1, wat nu in box 3 moet. Wat er dus op de bank komt, daarover is een vrijstelling van €20.785,00 per persoon. Bent u dus van plan om dit hele bedrag op te snoepen staat er dus niets meer op de peildatum daar u gaat consumeren.

fe
door ferdie59 - Feb 22, 2012 om 15:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw antwoord. Stel dat ik na 1 jaar terugkom van mijn wereldreis, en ik vraag huurtoeslag aan voor mijn huurwoning (minimum inkomen) kan de Belastingdienst deze aanvraag afwijzen, aangezien ik vermogen had, het jaar ervoor, dat wel niet meer aantoonbaar op een bankrekening staat, reeds uitgegeven is?

getty
door getty - Feb 22, 2012 om 18:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als jij het geld er doorheen jaagt in een jaar en dit op peildatum 1 januari niet meer op je rekening staat, dan kan je voor dat jaar het zonder problemen huurtoeslag aanvragen. Je mag overigens € 20,000 belastingvrij houden.
Is het geld toch later in dat jaar nog op je rekening staat, dan geldt dat bedrag voor het hele jaar en heb je geen recht op de huurtoeslag, dan kan je pas het nieuwe kalenderjaar weer aanvragen.

fe
door ferdie59 - Feb 26, 2012 om 13:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Ik dacht dat winst uit verkoop eigen woning altijd opgegeven dient te worden bij de belastingdienst in box3, ook al staat het niet meer op mijn bankrekening per 01-01? 1,2% rendementsbelasting verschuldigd, minus heffingsvrij vermogen (vrijlating)?