anonimus
door anonimus Aug 8, 2016 om 16:06
Geldzaken & recht

Wooncompagnie nalatig?

1. Onze woning is in dec.2014 gerenoveerd tot een 0 op de meter woning. Daarvoor betalen wij een bedrag bovenop de huur. We hebben op het dak 33 zonnepanelen gekregen en hebben garantie gekregen tot een gebruik van 5984 kWh.
Als we meer energie verbruiken moeten we ook nog een bedrag aan onze energieleverancier betalen.
Alle informatie die er maar te vinden is over zonnepanelen, geeft aan dat de panelen 1x per jaar gereinigd dienen te worden om de maximale opbrengst te garanderen.
De verhuurder vind dit niet noodzakelijk en zegt dat een regenbui de panelen wel schoon wast. Echter aangekoekt vuil en vogelpoep verdwijnt niet zelfs niet na diverse buien!

2.Vanwege de maximale isolatie die is aangebracht was het noodzakelijk een ventilatiesysteem te plaatsen.
In de gebruiksaanwijzing van het systeem staat dat het i.v.m. onze gezondheid en goede werking van het systeem 1x per jaar gereinigd dient te worden door een gespecialiseerde ventilatieinstallateur.
De verhuurder doet dit niet.

Is er in beide gevallen sprake van nalatigheid??

3304 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2016 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb zelf twee zonnepanelen, liggen zelfs plat, maar met een fikse bui zijn die echt schoon.

En wat dient die reiniging van het ventilatiesysteem dan te omvatten? Kunt u niet zelf die filters reinigen?

anonimus
door anonimus - Aug 8, 2016 om 16:27
73 Antwoorden / 44 Vragen

De filters vervangen we elke 2 maanden.......en de in en uitlaatroostertjes kunnen we ook zelf reinigen......maar de buizen die door het hele huis heen zitten kunnen wij niet reinigen. Dat zal door een installateur moeten gebeuren die met iets (?) door het hele systeem komen.
De buizen worden echt vuil want dat is te zien aan de roostertjes en de filters.
Ons voor EN achterdak is volledig bedekt met zonnepanelen en ik kijk uit op de panelen van mijn achterburen en de vogelpoep zit daar echt nog op de panelen na de vele buien die er al geweest zijn!

ja
door jackyh - Aug 8, 2016 om 16:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dit gaat uit van de Wooncompagnie en daarvoor betaald u een hogere huur. Neem aan dat de lagere energiekosten aan derden in die huurverhoging is verwerkt. Dus de eerste 5.984 kwh. Het onderhoud is volgens mij voor de verhuurder en die kan en zal dan ook bepalen of het nodig is ondanks de aanbeveling.

ha
door halex - Aug 8, 2016 om 16:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet in wat voor bouwwerk u huurt, is dat een apartement of een woning? Als het een woning is, dan bent u verantwoordelijk voor het schoonhouden van de ventilatiekanalen. Want dan kunt u er zelf bij. Als het een appartement is (of een deel van een groter gebouw), dan zou dat wel eens de verhuurder kunnen zijn. Tenzij u zelf wel bij de ventilatiekanalen kunt.
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning

uwjurist
door uwjurist - Aug 8, 2016 om 17:04
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U moet de zonnepanelen reinigen, niet de verhuurder (tenzij dit door een specialist moet gebeuren of u daar niet bij kunt). Ter vergelijking: als de verhuurder dubbel glas plaatst waarvoor u extra betaalt, moet u ook nog steeds zelf de ramen wassen.
Als een specialist het ventilatiesysteem moet schoonmaken, moet de verhuurder dit op zijn kosten doen.
Zie ook het Besluit Kleine Herstellingen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

anonimus
door anonimus - Aug 8, 2016 om 19:12
73 Antwoorden / 44 Vragen

Quote: U moet de zonnepanelen reinigen, niet de verhuurder (tenzij dit door een specialist moet gebeuren of u daar niet bij kunt). Ter vergelijking: als de verhuurder dubbel glas plaatst waarvoor u extra betaalt, moet u ook nog steeds zelf de ramen wassen.
Als een specialist het ventilatiesysteem moet schoonmaken, moet de verhuurder dit op zijn kosten doen.

Wij zijn een bejaard echtpaar en kunnen het dak niet op om de panelen te reinigen en mogen de panelen ook niet reinigen van de verhuurder. Ze hebben gewoon het standpunt: hoeft niet........een regenbui doet het werk wel. Ik kan op het dak van de achterburen zien dat dit NIET het geval is. Het ventilatiesysteem kunnen wij ook niet zelf reinigen want de buizen lopen door de hele woning en is voor het grootste gedeelte weggewerkt door verlaagde plafonds e.d. Een specialistische installateur zal er apparatuur voor hebben denk ik om het geheel te reinigen. De filters en roosters worden door ons zelf gereinigd.

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2016 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw voor- en achterdak is belegd met zonnepanelen? Wat een rare manier van doen. Die dingen moeten op een bepaalde stand naar het zuiden gericht zijn.

En er zijn zoveel huizen met ern centrasl ventilatiesysteem. Daarvan worden echt niet elk jaar de binnenkant van de buizen gereinigd. Daarvoor zijn juist de filters bij de in en uitlaat.

Cookies
door Cookies Aug 8, 2016 om 21:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ik dan niet begrijp, is dat het wel specifiek in de gebruiksaanwijzing staat vermeld. Of zal dat er staan om onder claims van de verhuurder uit te kunnen komen?

tijger1
door tijger1 Aug 8, 2016 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verhuurder zal wel gek zijn om elk jaar een bedrijf al die pijpen/slangen te laten vegen/reinigen. Kost goud.

Cookies
door Cookies Aug 8, 2016 om 21:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ongetwijfeld (dat goud) maar vlg installateur(s) is het wel nodig voor de gezondheid? Of is dat dan een fabeltje?

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2016 om 22:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het advies van Feenstra lees over het schoonhouden van die kanalen, wordt dat geadviseerd om de zes jaar. En elke twee jaar de box en de ventielen.

Gezien het advies van  Feenstra hoeft dat dus zeker te weten niet vaker.

ventilatie/

e
n het soppen van zonnepanelen is helemaal onzin. Ik heb nog nooit waar dan ook gezien dat ze die dingen schoonmaken. Ze staan schuin, het vuil spoelt er af.

Cookies
door Cookies Aug 8, 2016 om 23:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zie toch regelmatig 80+ ers met emmertje sop rondkruipen op hun dak;-))

tijger1
door tijger1 Aug 8, 2016 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maak de mijne ook een keer per jaar schoon, maar zoals gezegd deze liggen plat dus die vergaren het nodige zand en groene aanslag. Dit jaar nog niet gedaan, nog niet aan toegekomen.:-))

Je hebt zogenaamde "parken" van die dingen, worden echt niet gesopt.

anonimus
door anonimus Aug 9, 2016 om 09:33
73 Antwoorden / 44 Vragen

Foto 1 laat zien hoe het dak eruit ziet aan de voorkant en de achterkant is idem!
http://www.bamwoningbouw.nl/nl-nl/project/3/40/907/55-nomwoningen-bosboomstraat--de-stroomversnelling.aspx

Cookies
door Cookies - Aug 9, 2016 om 09:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Werkende link van Anonimus http://www.bamwoningbouw.nl/nl-nl/project/3/40/907/55-nomwoningen-bosboomstraat--de-stroomversnelling.aspx

DOOR ANONIMUS 9 AUG. 2016 OM 09:33
54 ANTWOORDEN / 36 VRAGEN

Foto 1 laat zien hoe het dak eruit ziet aan de voorkant en de achterkant is idem!