ro
door roadblock Dec 9, 2007 om 15:11
Geldzaken & recht

Woonrecht

20 jaar geleden kreeg ik van de Gemeentelijke Dienst Herhuisvesting Amsterdam een woning toegewezen. De particuliere huisbaas weigerde mij als huurder, de gemeente heeft de woning toen gevorderd, mij een woonvergunning gegeven  en sindsdien woon ik er. Ik betaal de huur al 20 jaar lang rechtstreeks aan de verhuurder. De gemeente heeft nu besloten alle vorderingscontracten te beeindigen op grond van artikel 55 lid 1b van de huisvestingswet en ik moet nu de woning voor 1 januari 2010 verlaten. Gezien de krapte op de woningmarkt en de hoogte van mijn inkomen zal het voor mij onmogelijk zijn een gelijkwaardige woning te vinden, buiten dat wil ik hier graag blijven wonen, ik heb de woning zelf opgeknapt en het is ondertussen mijn thuis geworden. Tevens lijkt de gemeente niet van plan om, als ik zou moeten vertrekken, mij op enigerlei wijze in de kosten tegemoet te komen. Mijn vragen zijn: Hoe kan ik dit voorkomen? Mag dit zomaar, heb ik dan niet dezelfde bescherming als anderen? Op welke gronden kan ik het beste bezwaar maken?

Bij voorbaat vriendelijk dank.

1319 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 9, 2007 om 15:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Je hebt gewoon recht op huurbescherming. Heeft de huisbaas de huur opgezegd of heb je van hem nog niets gehoord en alleen bericht van de gemeente gekregen?

Vladja

vladja
door vladja - Dec 9, 2007 om 15:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kijk hier ook eens;

http://www.rechtswinkelamsterdam.nl/index.php?option=com_content&task=section&id=5&Itemid=28

Maak een afspraak met hun over jouw zaak. Zij weten
precies hoe het werkt.

Vladja

poltol
door poltol - Dec 9, 2007 om 16:18
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Neem eens contact op met de WOONBOND. Of ga er langs.

Nieuwe Achtergracht 17
1018 XV Amsterdam
telefoon 020-5517700
telefax 020-5517799
email info@woonbond.nl

Vr.gr. Poltol

ro
door roadblock - Dec 11, 2007 om 13:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder heeft nog niets gedaan, alleen de gemeente heeft mij aangeschreven. Door de rechtwinkel ben ik doorverwezen naar huurteam de Pijp, deze zei mij dat ik waarschijnlijk moest vertrekken. Zij bleek nog nooit van vorderingscontracten gehoord te hebben en ik had niet het idee dat ze alle toegestuurde papieren goed had doorgelezen. Daarom probeer ik nu op verschillende manieren informatie te vergaren.

ro
door roadblock - Dec 12, 2007 om 13:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Vladja, de dame van het huurteam vertelde mij dat een vorderingscontract niet gelijk staat aan een huurcontract en ik dus geen recht heb op huurbescherming, hoe zit dat dan? En ik vond in artikel 28 het volgende:

Artikel 28

Burgemeester en wethouders kunnen een huisvestingsvergunning intrekken, indien:

a.

de vergunninghouder de erin vermelde woonruimte niet binnen de door burgemeester en wethouders bij de verlening van de vergunning gestelde termijn in gebruik heeft genomen;

b.

de vergunning is verleend op grond van door de vergunninghouder verstrekte gegevens waarvan deze wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren.

Dit is beide niet het geval, ik blijf dus mijn woonvergunning behouden, kan ik dan toch het huis uit gezet worden, oftewel zou een rechter toestemming geven aan de gemeente om iemand met een woonvergunning te verwijderen?

Bij voorbaat dank, René

vladja
door vladja - Dec 12, 2007 om 14:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Inderdaad bij vordering ontstaat geen huurcontract. Ik neem aan dat de verhuurder de situatie nooit "gelegaliseerd" heeft, door je een huurcontract aan te bieden.

Artikel

Burgemeester en wethouders beëindigen de vordering:

Lid 1

a. indien tussen de gebruiker en de eigenaar een
huurovereenkomst tot stand komt;

b. indien naar hun oordeel het belang van een evenwichtige
en rechtvaardige verdeling van woonruimte het voortzetten van de vordering niet
langer noodzakelijk maakt.

Lid 2

Burgemeester en wethouders kunnen de vordering op verzoek
van de eigenaar tevens beëindigen, indien de eigenaar het gevorderde zo
dringend voor eigen gebruik - vervreemding niet daaronder begrepen - nodig
heeft, dat bij afweging van zijn belang tegen het belang van een evenwichtige
en rechtvaardige verdeling van woonruimte handhaving van de vordering
redelijkerwijs niet aanvaardbaar is.

Lid 3

Burgemeester en wethouders geven niet eerder toepassing
aan het eerste of tweede lid, dan vier weken nadat zij de gebruiker van hun
voornemen daartoe op de hoogte hebben gesteld. Zij stellen de gebruiker in de
gelegenheid zijn zienswijze op het voornemen kenbaar te maken.

Artikel 56

Lid 1

Burgemeester en wethouders stellen in hun besluit tot
beëindiging van de vordering het tijdstip vast waarop de vordering eindigt

Lid 2

Bij het bepalen van het tijdstip van beëindiging houden
burgemeester en wethouders rekening met de tijd die de gebruiker redelijkerwijs
nodig heeft om het gevorderde te ontruimen.

vladja
door vladja - Dec 12, 2007 om 14:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Artikel 58 (Artikel
57 is vervallen)

Lid 1

Behoudens het bepaalde in het derde lid, eindigt de
vordering van rechtswege door het verstrijken van de overeenkomstig artikel 41
vastgestelde tijdsduur.

Lid 2

De eigenaar van het gevorderde stelt de gebruiker ten
minste drie maanden voor het verstrijken van de overeenkomstig artikel 41
vastgestelde tijdsduur schriftelijk daarvan op de hoogte.

Lid 3

Indien een schriftelijke mededeling als bedoeld in het
tweede lid niet of niet tijdig voor het verstrijken van de daar genoemde
tijdsduur is gedaan, eindigt de vordering met ingang van een door de eigenaar
vast te stellen tijdstip, doch niet eerder dan drie maanden nadat hij dat
tijdstip schriftelijk aan de gebruiker heeft medegedeeld.

Artikel 59

De gebruiker is verplicht het gevorderde onverwijld te ontruimen:

a. zodra de vordering ingevolge het bepaalde in artikel 58 is geëindigd,
tenzij voordien een nieuw besluit tot vordering als bedoeld in artikel 40 onherroepelijk is
geworden;

b. zodra de vordering ingevolge een besluit als bedoeld in
artikel 55, eerste lid, onder b,
of tweede lid
, is geëindigd.

Je bent dus verplicht om het gehuurde te ontruimen per de datum dat de vordering afloopt volgens de huisvestingswet. Je kunt in ieder geval gebruik maken van de 4 weken termijn om jouw visie bij de gemeente neer te leggen.

Jij bent niet de enige, die hier mee te maken heeft. Zoek de publiciteit. Als er meer mensen zo uit hun huis moeten, kan je mogelijk samen actie ondernemen richting het gemeentebestuur voor vervangende woonruimte.

Sorry dat ik je eerst op het verkeerde been zette met huurbescherming. Ik dacht niet dat je zo maar op straat gezet kon worden, nadat je 20 jaar netjes de huur betaald hbt.

Vladja

ze
door zelva - Dec 14, 2007 om 21:40
4 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al gevraagd aan de verhuurder of je er niet gewoon mag blijven zitten na 1 januari 2010? Als je al 20 jaar netjes en zonder gezeur je huur betaalt, is er toch ook geen enkele reden voor hem om op zoek te gaan naar een onzekere vervanger? Misschien dat hij dan wel de huur wil verhogen met een gewoon contract, maar dat lijkt me altijd nog aantrekkelijker dan een complete verhuizing.

ro
door roadblock - Dec 15, 2007 om 12:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Die vraag is al gesteld maar de huisbaas gooit er en CV en ligbad in, trekt zo de woning boven de puntengrens en verhuurt deze aan expats. De buren boven en onder mij betalen zo'n 1500,- euro huur, ruim 1000,- meer dan ik.