ar
door arentsho Mar 1, 2016 om 19:25
Geldzaken & recht

Woz betalen als huurder appartement boven een bloemenzaak

hoi moet ik woz betalen als huurder van een bovenwoning van een bloemnezaak
mvg a.arentshorst

7438 6 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Mar 1, 2016 om 19:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

NIemand moet WOZ betalen. De WOZ waarde van een woning is alleen een maat voor o.a. de OZB. Als huurder betaal je geen OZB, maar de gemeente kan wel andere zaken in rekening brengen bij de aanslag. Bij mij (Dordrecht) staat afvalstoffenheffing en rioolheffing op de aanslag.

uwjurist
door uwjurist - Mar 1, 2016 om 22:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De OZB (belasting, gebaseerd op de WOZ waarde) voor woningen is al jaren alleen een heffing voor eigenaren. De verhuurder kan dit dan ook niet aan u doorbelasten.
Bij bedrijfspanden is er wel nog steeds een gebruiksdeel, maar dat terzijde.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ph
door philip36 - Mar 1, 2016 om 22:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ik gelezen heb is dat vanaf 1 jan. 2016 ook huurders van woningen een woz-beschikking thuis krijgen.
vanaf 1 oktober 2015 is het puntensysteem veranderd voor het bepalen van de maximale huur voor woningen tot een huur van €710,68.
Voortaan telt ook de WOZ-waarde mee bij het bepalen van de maximale huur.
Maar zoal al aangegeven, huurders betalen geen ozb.

marita567
door marita567 Mar 1, 2016 om 23:03
1576 Antwoorden / 17 Vragen

de woz - beschikking huurder staat bij mij op het aanslagbiljet .

ma
door manwijf Mar 2, 2016 om 09:11
574 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt Marita, de huurder betaalt uitsluitend de vooraf afgesproken huurprijs aan de verhuurder. Daar zijn dit soort kosten al in verdisconteerd.

Topantwoord

marita567
door marita567 - Mar 1, 2016 om 23:09
1576 Antwoorden / 17 Vragen

  • Moet ik bij een huurwoning ook ozb betalen?

    In principe betaalt een huurder van een woning geen ozb, omdat de ozb in de vorm van eigenarenbelasting voor de rekening van de verhuurder is. Het kan echter zo zijn dat de verhuurder indirect de ozb doorberekent in de huurprijs. Vraag daarom altijd aan de verhuurder welke kosten er precies zijn meegenomen in de huurprijs.

         bron : www.huurwoningen.nl

Cookies
door Cookies Mar 1, 2016 om 23:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bron: Huurwoningen.nl

uwjurist
door uwjurist Mar 2, 2016 om 08:47
1043 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, dubbelpost

uwjurist
door uwjurist - Mar 2, 2016 om 08:40
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ook huurders kunnen voortaan een WOZ beschikking ontvangen en kunnnen daar zelfstandig bezwaar tegen maken bij invloed op de huurprijs (soms zinvol, soms niet).

Maar dat heeft voor woonruimtehuurders niets met de Onroerende Zaak Belasting te maken.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

uwjurist
door uwjurist - Mar 2, 2016 om 08:49
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk berekent een verhuurder zijn kosten indirect door, en wel in de kale huurprijs. Dus dergelijke lasten, maar ook hypotheek, onderhoud, opstalverzekering etc. worden betaald uit de huuropbrengst. Dat mag, daar valt niets tegen te doen, zolang de huurprijs niet boven het maximum uitkomt (bij sociale huurwoningen).
Er zijn daarnaast verhuurders die de eigenarenheffingen en eigenarenbelastingen separaat doorbelasten (al dan niet via de servicekosten). En dat hoeft een huurder niet te accepteren.
Let op er zijn ook gebruikersheffingen en gebruikersbelastingen. Die mogen wel worden doorbelast.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik