co
door consu-minder Feb 22, 2010 om 12:34
Geldzaken & recht

WOZ en gratis bezwaar

Ik zag een reclame over bewaar maken tegen mijn WOZ. Ze zeggen dat het gratis is, maar hoe kan dat en heeft iemand hier ervaring mee? dit is er zo een: www.hogewozwaarde.nl

15324 28 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 22, 2010 om 13:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Dit staat te lezen :--De gemeente verlaagt de waarde:

? u geniet van lagere lasten van alle gerelateerde belastingen;
de gemeente vergoedt dan ook de onkostenvergoeding die wij via een éénmalige automatische incasso of acceptgiro ontvangen.------

Nog nooit gehoord dat gemeente onkosten voor dit soort zaken of bezwaren heeft/uitbetaald............
Maar die zogenaamde vergoeding halen ze met eenmalige incasso van JOUW bankrekening................
Hoe hoog is dat bedrag dan ?!
Eenmalige machtiging kun je niet Storneren/terugdraaien !
Dus alles wat ze van je rekening plukken ben je kwijt...........

Ken ze verder niet maar ik zou er zelf nooit aan beginnen, zeker niet als de kosten zo ondoorzichtig zijn, want Gratis is het dus Niet.

birdies
door birdies - Feb 23, 2010 om 08:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bezwaar indienen kun je zelf ook, klik hier voor tips.

co
door consu-minder - Feb 23, 2010 om 20:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

www.hogewozwaarde.nl maakt volgens mij gebruik ook van Besluit proceskosten en bestuursrechten. Iemand ervaring mee?

wo
door woz waarheid - Mar 3, 2010 om 22:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Na bovenstaande website bezocht te hebben wil ik hier toch even op reageren.

hogewozwaarde.nl (hierna: HWWNL) valt meteen met de deur in huis: Wij maken gratis bezwaar voor u. De overheid vergoedt de kosten volgens het Awb.

Om te beginnen: bezwaar maken tegen de WOZ-waarde van uw onroerende zaak is ALTIJD gratis. Artikel 7:15 lid 1 Awb stelt namelijk: voor de behandeling van het bezwaar is geen recht verschuldigd. De gemeente mag dus geen kosten in rekening brengen voor het indienen van een bezwaar. Voorts stelt HWWNL dat de kosten door de overheid volgens de Awb vergoedt zullen worden. Maar als u als belanghebbende geen kosten hoeft te maken, welke kosten moeten dan vergoedt worden?

Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst even naar de kostenvergoeding kijken. Artikel 7:15 lid 2 Awb voorziet in de kostenvergoeding bij bezwaar. Het gaat hier dan om kosten die belanghebbende redelijkerwijs voor de behandeling van het bezwaar heeft moeten maken. Let wel: de kosten die belanghebbende redelijkerwijs heeft moeten maken! HWWNL geeft meerdere malen aan dat zij uw bezwaar gratis voor u afhandelen, u (de belanghebbende) maakt dus geen kosten. Op zich lijkt er dus geen grond te zijn voor kostenvergoeding.

Natuurlijk kunt u een gemachtigde in de arm nemen om het bezwaar voor u in te dienen, in dit geval zou dat HWWNL zijn. Wanneer u zich door een gemachtigde laat vertegenwoordigen èn het bezwaar wordt gegrond verklaard door de gemeente (en er is in het bezwaar een verzoek tot kostenvergoeding gedaan) dan komt u automatisch in aanmerking voor kostenvergoeding. Er is dan namelijk sprake van door een derde verleende rechtsbijstand. De te vergoeden kosten bestaan uit forfaitair vastgestelde bedragen. Dit is geregeld in het Besluit Proceskosten Bestuursrecht.

We hebben nu de volgende situatie: u schakelt HWWNL in om namens u bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde van uw woning. U betaalt hier GEEN kosten voor aan HWWNL. Na het heronderzoek door de gemeente blijkt dat de WOZ-waarde van uw woning inderdaad te hoog is vastgesteld. Omdat alle correspondentie (zie de algemene voorwaarden van HWWNL, hier kom ik nog op terug overigens...) via HWWNL loopt ontvangen zij de uitspraak op het bezwaarschrift. Vervolgens zal HWWNL bij de gemeente een kostendeclaratie indienen, let wel: afhankelijk van het soort bezwaar en een al dan niet door HWWNL opgemaakt taxatierapport kan het hier om honderden euro's gaan!!! Het minimum bedrag aan kostenvergoeding ligt sowieso boven de 200 euro...

HWWNL verzoekt de gemeente deze kostenvergoeding op HUN rekening over te maken, dit blijkt niet uit de website maar een medewerkster van HWWNL heeft dit vanmiddag telefonisch aan mij bevestigd. Uw bezwaar levert HWWNL dus honderden euro's aan inkomsten op. Wanneer we dan terug gaan naar de tekst van artikel 7:15 lid 2 Awb (kosten die belanghebbende redelijkerwijs heeft moeten maken) lijkt er iets niet te kloppen....u heeft geen kosten gemaakt en toch moet de gemeente kosten vergoeden aan HWWNL.

En hier komt de aap dus uit de mouw, HWWNL dient enkel bezwaar in om de kostenvergoedingen te kunnen cashen. De kostenvergoeding zal bijna altijd royaal boven de kosten van HWWNL liggen dus zij maken pure winst op hun "gratis" service.

Staat deze kostenvergoeding nu eigenlijk in verhouding tot het belastingvoordeel dat u heeft? Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Een verlaging van de WOZ-waarde van woningen leidt gewoonlijk tot een belastingvermindering van enkele (soms tientallen) euro's. De verhouding tussen het voordeel voor u en het voordeel van HWWNL valt dus ook ruim in hun voordeel uit.

De door de gemeente te vergoeden kosten moeten overigens wel betaald worden uit gemeenschapsgeld. Belastinggeld dus… Dit is het geld dat u en ik via de gemeentelijke belastingen moeten betalen en waar de gemeente eigenlijk voorzieningen voor de burgers van moet betalen. HWWNL en met haar diverse soortgelijke bedrijfjes claimen met hun activiteiten jaarlijks vele tienduizenden (misschien wel honderdduizenden) euro’s aan kostenvergoedingen. Het gevolg hiervan is wel dat de gemeenten dit geld terug moeten verdienen, dit leidt tot hogere belastingtarieven. Als gevolg hiervan komen er meer bezwaren, die wil HWWNL gerust (voor de kostenvergoedingen) voor u indienen, etc etc. Zo komen we uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht. Wie vertelde ook weet dat HWWNL zijn service “gratis “ aanbood…uiteindelijk zijn wij degenen die betalen!

Wanneer we naar de Algemene Voorwaarden van HWWNL kijken dan blijkt dat u als belanghebbende meer plichten dan rechten heeft. Enkel punt 8 is werkelijk in uw voordeel hoewel dit punt natuurlijk logisch is, wanneer de WOZ-waarde verminderd wordt leidt dit automatisch tot verlaging van de aan de WOZ-waarde gerelateerde belastingen.

Verder zijn met name de punten 3, 4 en 5 (en in het verlengde hiervan punt 12) interessant: "DW (de waardetaxateur) beoordeelt of het zinvol is om bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde", punt 4 en 5 zijn variaties hierop. U dient dit te lezen als: wanneer HWWNL denkt dat er geen kostenvergoeding te halen is, zal HWWNL besluiten dat het NIET zinvol is om bezwaar te maken. Men is namelijk alleen geïnteresseerd in bezwaren die gegrond verklaard kunnen worden want enkel dan kan er sprake zijn van kostenvergoeding. Voor de duidelijkheid: voor bezwaren die niet gegrond zijn hoeft de gemeente op grond van de Awb GEEN kosten te vergoeden!

Het feit dat het HWWNL enkel om de kostenvergoeding gaat blijkt ook al uit het feit dat de punten 6 en 7 (het dreigen met incasso) voor punt 8 (uw enige voordeel en "recht") in de voorwaarden staat. Verder moet u goed begrijpen dat HWWNL zich op grond van punten 9, 10 en 11 nergens verantwoordelijk of aansprakelijk voor acht. Punt 14 zorgt er vervolgens voor dat u het na het zetten van een handtekening met deze absurde voorwaarden eens bent.

Zoals we al gezien hebben is het indienen van een bezwaarschrift bij de gemeente kostenloos. Een bezwaarschrift mag eenvoudig zijn, u moet er enkel in aangeven dat u de WOZ-waarde van uw onroerende zaak te hoog vindt èn wat de reden daarvoor is (dit is de motivering). Verder moet het bezwaarschrift door u ondertekend worden. De gemeente maakt geen onderscheid in wie een bezwaarschrift indient, of dat nu een particulier of een professionele partij is maakt niets uit. Ieder bezwaar wordt op dezelfde manier door de gemeente behandelt. Ook de vorm van het bezwaarschrift maakt niets uit, een handgeschreven papier wordt even serieus genomen als een bezwaarschrift met aanvullende taxatierapporten etc. Een bezwaar is een bezwaar.

Iedereen heeft het recht om een bezwaarschrift tegen de WOZ-waarde in te dienen en ieder bezwaarschrift dat bij de gemeente binnenkomt MOET door de gemeente behandelt worden. Wanneer u dus zelf uw bezwaarschrift indient dan weet u zeker dat uw WOZ-waarde opnieuw bekeken wordt. HWWNL bepaald echter voor u of het zinvol is bezwaar in te dienen, wanneer zij het niet zinvol vinden (met andere woorden: denken dat ze er geen kostenvergoeding uit kunnen slepen) wordt uw bezwaar dus niet ingediend. Dit druist volledig tegen de door de overheid geboden rechtsbescherming in!

Waarom zou u nu HWWLN inschakelen om uw bezwaarschrift voor u in te dienen? Het kost u niets om het bezwaarschrift zelf in te dienen en als de WOZ-waarde verlaagd wordt krijgt u automatisch de verminderingen waar u recht op hebt. HWWNL biedt dit ook maar eist hiervoor vervolgens van de gemeente kostenvergoeding voor henzelf. U maakt dus feitelijk bezwaar via HWWLN om hun kas te spekken, het financiële resultaat voor u is exact hetzelfde. U wordt feitelijk gewoon gebruikt om de gemeente als melkkoe te gebruiken!

Mocht u toch opzien tegen het schrijven van een bezwaarschrift dan kunt u vast bij de balie van uw gemeentehuis of stadkantoor terecht. Daar zal men u met alle plezier helpen met het opstellen van uw bezwaarschrift. En zoals we al eerder gezien hebben bent u er dan van verzekert dat uw bezwaar ook daadwerkelijk in behandeling genomen wordt!

Aan iedereen die na het lezen van bovenstaande toch HWWNL in wil schakelen om namens hen bezwaar in te dienen wil ik graag het volgende vragen:

Eis (en leg vast!!!) dat HWWNL aan u minimaal de helft van de ontvangen kostenvergoeding overmaakt. Per slot van rekening hebben zij dit geld over uw rug “verdient”.

Bovenstaande geldt overigens ook voor de volgende bedrijven:
De Waardetaxateur (van dezelfde mensen als HWWNL)
WOZ-specialisten
WOZ-Consultants

co
door consu-minder - Mar 4, 2010 om 09:03
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn woz in Rotterdam slaat echt nergens op, maar ik heb geen tijd hier iets aan te doen. www.wozspecialisten.nl gebelt. Werkt prima.

Ik heb geen zin in die zandzakken van de gemeente. Die ambtenaren willen alleen maar meer geld om te verspillen en meewerken aan een bezwaar doen ze echt niet.

Ik ben er geweest en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ho maar met helpen met een bezwaar. Je wordt als crimineel behandelt als je komt vragen of ze kunnen helpen om bezwaar te maken. Bezwaar maken met zo'n club als wozspecialisten is voor mij een uitkomst en heb ik niets meer te maken met die betweterige ambtenaren.

lo
door lopersma - Mar 18, 2011 om 10:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het dus helemaal niet eens met het verhaal van woz waarheid.

De persoon die dit verhaal heeft getypt heeft waarschijnlijk geen ervaring met een van deze bedrijven.

Zelf heb ik ervaring met www.wozconsultants.nl , deze hebben mijn woz-waarde verminderd en ik heb er verder geen omkijken naar gehad, ideaal.

ru
door ruitenheer - Mar 19, 2011 om 15:12
120 Antwoorden / 0 Vragen

De proceskostenvergoeding is kennelijk zeer lucratief voor dit soort bureaus, er komen er steeds meer bij.

Deze bureaus zijn commerciele bedrijven, ze zullen uiteraard proberen hun inkomsten zo hoog mogelijk en hun kosten zo laag mogelijk te krijgen. Dat gaat regelmatig ten koste van hun klanten.

En gratis is een relatief begrip. De gemeente betaalt de kosten en zal deze op een of andere manier weer moeten terugverdienen. De makkelijkste manier is door het verhogen van de belastingtarieven.

ho
door homeopaat - Apr 8, 2011 om 19:32
30 Antwoorden / 16 Vragen

IK heb de WOZ-specialisten ingschakeld vanwege de aanbeveling van vereniging Eigen Huis. Vandaag was de laatste dag om bezwaar aan te tekenen, maar op de site van WOZspecialisten stond, nadat ik ingelogd had, niet dat zij voor mij bezwaar hebben aangetekend, (om 19.25 nog niet). Dus voor alle zekerheid (een foutje is snel gemaakt denk ik dan maar) heb ik vandaag digitaal proforma bezwaar ingediend, zodat de mogelijkheid van echt bezwaar indienen niet verloren gaat.
Tot zover mijn ervaring.

börgemeister
door börgemeister - Apr 9, 2011 om 01:04
506 Antwoorden / 25 Vragen

Kreeg binnen 1½ week na het indienen van een bezwaarschrift al het besluit op het bezwaarschrift binnen. Onzorgvuldige behandeling van de gemeente, afgedaan als een hamerslag zonder inhoudelijk de zaak serieus te nemen.

Ga naar rechtbank een beroepschrift (binnen 6 weken) indienen. Meestal draait dan de gemeente bij en wordt alsnog toegegeven aan de wens van bezwaarde, dan al appellant of appellante.

nb
door nbw - Apr 9, 2011 om 02:01
521 Antwoorden / 24 Vragen

Bezwaar maken is altijd gratis. Echter vermoedt net als jij dat dit een slogan is.
Stel me zo voor als je ze inhuurd het bezawaar maken gratis is maar het bezwaar onderbouwen niet. Niet intrappen zo ik zeggen

mo
door mona lisa - Oct 7, 2011 om 15:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

WOZ Specialisten : NIET AAN TE BEVELEN !!!!

Vorig jaar heb ik de WOZ Specialisten ingeschakeld (na raadpleging internet t.a.v. indienen van bezwaar) om te bemiddelen in de procedure. Zij menen de procedure (kosteloos) voor je te kunnen voeren en krijgen dan een kostenvergoeding van de overheid om dit te doen. Je moet hen wel machtigen hiertoe. Ik heb de gronden van mijn bezwaar uitgebreid gemotiveerd aan hen toegelicht, kompleet voorzien van foto's van de omgeving.
Je krijgt dan zeeeer moeizaam een respons en moet zelf ieder keer contact opnemen over de stand van zaken. Gebleken is dat er helemaal geen voortgang in de zaak zit en als ik na een jaar wachten nog geen uitsluitsel heb, blijken ze de zaak helemaal niet in behandeling te hebben genomen en ben ik terug bij af. WAARDELOZE WOZ Specialisten dus!!! Men propageert de bezwaren voor je te kunnen behartigen, maar feitelijk gaat het hen alleen om de subsidie die ze voor clienten kunnen vangen: daadwerkelijke dienstverlening ...HO MAAR. [edit - redactie]

ni
door nicolien_gouda - Dec 30, 2011 om 15:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook geen tijd om zelf bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde van mijn huis. Ik heb toen Enprise Consultants (www.enprise.nl) ingeschakeld. Zij bieden ook gratis bezwaar aan.

Onlangs heb ik de uitspraak ontvangen en is de gemeente akkoord gegaan. Naast de OZB die ik terug heb gekregen, ontving ik van de gemeente een proceskostenvergoeding. Hierna kreeg ik van Enprise een factuur voor precies dit bedrag. Per saldo heb ik dus niets betaald. Bij mij heeft dit dus goed gewerkt!

overeenkomsten
door overeenkomsten - Feb 21, 2013 om 11:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling. Je kan heel goed zelf bezwaar maken. Voorbeelden van bezwaarschriften zijn op internet beschikbaar. Vraag in dat bezwaar ook een vergoeding voor de kosten. Afhankelijk van de regeling die verschilt per gemeente kan je ook een vergoeding voor eigen redelijke kosten ontvangen. Denk dan aan kosten van aangetekende brief, eventuele kosten voor een model, mogelijke kosten voor taxatie en dergelijke.

ka
door kaya tokaya - Mar 20, 2013 om 22:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het kostte me aardig wat tijd om erachter te komen dat ik mij overlever aan de haaien als ik de machtiging van WOZ Consultants zou ondertekenen. Ze mogen alles namens mij doen zonder dat ik daar verder toestemming voor hoef te geven -en de hele machtiging gaat eigenlijk vooral over dat ik het ze gemakkelijk moet maken hun zogenaamde proceskosten te incasseren.
Maar welke kosten zijn dat nou eigenlijk? Nou, de kosten die ze maken om bij de lokale overheid bezwaar aan te tekenen tegen de WOZ-beschikking.

Dat heb ik zelf inmiddels maar even gedaan. Kostte me 2 minuten. Online, supereenvoudig, alles wijst zichzelf.

Omdat het kennelijk geregeld is dat hulp bij bezwaar aantekenen vergoed wordt, dient WOZ-Consultants fijne flinke declaraties in bij de gemeente. Maar doet daar nauwelijks iets voor. Ik was benieuwd of ze mij helpen in hoger beroep te gaan bij de rechtbank, want mijn bezwaren zijn al vaker door de gemeente ongegrond verklaard. Maar dat is niet bepaald hun core business, blijkt uit navraag. Liever niet. Tja. Wat heb ik er dan aan? Dan kosten ze de gemeenschap echt alleen maar geld zonder er iets goeds voor te leveren. Fraai hoor.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 20, 2013 om 23:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom een buro inschakelen u kan dit best zelf doen. De overheid behoort u daar mee te hrelpen met de panden die over een komen met die van u, en dan als blijk dat ze totaal verschillend zijn kan u daar verder mee. Maar de gegevens moeten dus door de gemeente aan u worden beschikbaar worden gestelt

pino123
door pino123 - Mar 21, 2013 om 08:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 20 mrt 2013, 23:07]Waarom een buro inschakelen u kan dit best zelf doen. De overheid behoort u daar mee te hrelpen met de panden die over een komen met die van u, en dan als blijk dat ze totaal verschillend zijn kan u daar verder mee. Maar de gegevens moeten dus door de gemeente aan u worden beschikbaar worden gestelt

Dat heb ik zelf inmiddels maar even gedaan. Kostte me 2 minuten. Online, supereenvoudig, alles wijst zichzelf.

De reageerder heeft het zelf gedaan!

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2013 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelf bezwaar indienen is super eenvoudig. Je bent zelf uiteindelijk het beste op de hoogte van je huis en omgeving. Als de gemeente het bezwaar afwijst, is in beroep gaan ook een fluitje van een cent.

Als je beroep aantekent, gaat de gemeente meestal wel om en krijg je automatisch ook de griffierechten terug.

Geen tijd om zelf bezwaar te maken? Wat een onzin. Kost 5 minuten. Dus zelf doen en niet overlaten aan die grasi bureautjes.

ka
door kareleen - Oct 22, 2013 om 20:38
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe moet je bezwaar maken, als je niet weet hoe de gemeente te werk gaat?

In het taxatierapport van de gemeente wordt nooit aangegeven hoe er gerekend wordt.
De gemeente komt met de verkoopprijzen van drie zogeheten referentiepanden en dan is er opeens een WOZ-waarde. Wat is de formule, hoe is de berekening?

Het is toch vreemd dat bijna niemand zich afvraagt hoe de WOZ-waarde tot stand komt?
Echt nergens, niet op internet, niet in consumentenprogramma's zoals Kassa bijvoorbeeld, wordt gemeld hoe er precies gerekend wordt.

Er is wel veel over referentiepanden, beperkende omstandigheden, kadastrale gegevens enzovoort, maar aan het belangrijkste, de totstandkoming, wordt geen aandacht besteed.
Vreemd.

ro
door roob_1 - Aug 28, 2015 om 13:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk zelf bij een gemeente en behandel deze bezwaarschriften.

Ik kan zeggen dat een particulier nooit geen proceskostenvergoeding uitgekeerd kunnen krijgen.
Alleen een bureau kan in aanmerking komen voor deze onkostenvergoeding. De onkostenvergoeding loop soms op tot over de 1000 euro. Dit is veel geld voor een gemeente. Zeker gezien omdat het voordeel voor u (lagere OZB en inkomstenbelasting) meestal maar een paar tientjes is.

Daarnaast zijn deze bureautjes puur commercieel en laat hun kennis over de WOZ vaak te wensen over. Het valt mij vaak op dat elk bezwaarschrift er in hoofdlijnen inhoudelijk hetzelfde uitziet. Met andere woorden, het is veel knip en plak werk. Wat dus heel zonde is, aangezien u zelf veel meer kennis heeft van uw woning en omgeving.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. De bezwaar en beroepsprocedure is ervoor om deze fouten eruit te halen. Als iets niet goed, is iets niet goed en wordt dat gewoon netjes aangepast. Een gemeente is er niet bij gebaat om gewoon alle bezwaarschriften af te wijzen. Een gemeente wordt namelijk door de waarderingskamer gecontroleerd en als alles afgewezen zou worden zou de gemeente flink op hun vingers getikt kunnen worden.

Daarnaast als laatste, wil ik zeggen dat ik elk bezwaarschrift particulier ingediend of door een bureautje even serieus neem. Alleen geef ik een particulier het voordeel van de twijfel, bij het verlagen van de WOZ waarde. Het bureautje niet, aangezien de gemeente (lees de inwoners van de gemeente, want het geld moet ergers vandaan komen) veel geld moet uitbetalen in de vorm van de proceskostenvergoeding.

Mijn advies is dus, maak gewoon zelf bezwaar. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn als sommige mensen denken.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@roob

"Nooit geen"?

Als er door een particulier kosten zijn gemaakt, kan hij eventueel ook voir een vergoeding in aanmerking komen.

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Berkelland/249002/249002_1.html

ro
door roob_1 - Aug 28, 2015 om 14:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 aug 2015, 13:45]@roob

"Nooit geen"?

Als er door een particulier kosten zijn gemaakt, kan hij eventueel ook voir een vergoeding in aanmerking komen.

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Berkelland/249002/249002_1.html

De proceskosten die een bureautje ontvangen, ontvangt een particulier niet.
Ze krijgen niet 1 punt kostenvergoeding voor het indienen van een bezwaarschrift a 243 euro. Ze krijgen geen punt voor het verschijnen op de hoorzitting a 243.
Mensen denken vaak dat ze daar recht op hebben omdat het in standaard bezwaarbrieven is opgenomen.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 16:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als mensen terechte kosten maken, kunnen ze die terechte kosten vergoed krijgen.

ro
door roob_1 - Aug 28, 2015 om 16:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 aug 2015, 16:12]Dus als mensen terechte kosten maken, kunnen ze die terechte kosten vergoed krijgen.

Wat zijn terechte kosten? Particulieren krijgen echt niet zomaar iets vergoed.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@roob

Ik schrijf ook niet dat ze "zomaar" iets vergoed krijgen.

Lees de link.

ro
door roob_1 - Aug 28, 2015 om 16:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 aug 2015, 16:12]Dus als mensen terechte kosten maken, kunnen ze die terechte kosten vergoed krijgen.

Ik heb de tekst gelezen in de link.

Echter is dit het beleid van een "kleine" gemeente. Iedere gemeente mag zijn eigen beleid opstellen.

Landelijke richtlijnen zijn anders dan dit beleid.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De landelijke richtlijnen zijn dus niet anders.

Lees dan dit maar.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006358/geldigheidsdatum_28-08-2015

curly
door curly - Aug 29, 2015 om 10:43
162 Antwoorden / 18 Vragen

Hier ook een bedrijf dat bezwaar maakt tegen de WOZ. Maar misschien is het handiger om dit bezwaar maken zelf te doen met een standaard formulier of zo, is wel goedkoper.

ru
door ruitenheer - Sep 1, 2015 om 16:49
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=curly schreef op zaterdag 29 aug 2015, 10:43]Hier ook een bedrijf dat bezwaar maakt tegen de WOZ. Maar misschien is het handiger om dit bezwaar maken zelf te doen met een standaard formulier of zo, is wel goedkoper.
Vorig jaar had iemand geteld dat er tenminste 50 bedrijven zijn die op ncnp basis bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen indienen. Inmiddels is dat aantal opgelopen, ik schat dat er 100 actief zijn. Het genoemde bedrijf hoort zeker niet in de top 10.

In het landelijke Besluit proceskosten bestuursrecht waar tijger1 naar verwijst zijn de kosten opgenomen die een gemeente moet vergoeden indien het bezwaar gegrond wordt verklaard. Een gemeente heeft hiernaast heel beperkt de mogelijkheid om eigen beleidsregels te voeren.