roomsoes
door roomsoes Feb 28, 2005 om 17:49
Geldzaken & recht

Wsnp en samenwonen

sedert een half jaar zit ik in de wsnp. Ik ben hier helemaal blij mee want over drie jaar ben ik schuldenvrij...

Echter, ik wil heel graag gaan samenwonen met mijn vriend. Hij heeft een huis gekocht en daar pas ik helemaal in, samen met mijn kind. Mijn vriend was nog lang niet in de picture toen ik die schulden opliep.

Kan ik van de zomer gaan samenwonen zonder dat er iemand langs komt om te kijken of er nog wat 'te halen' valt?

met vr gr. De Soes.

6884 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 28, 2005 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja

Ik heb zelden zo'n goed antwoord gelezen. Mijn complimenten. Ton.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2005 om 22:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom bel je je contact persoon hier niet over , die weet denk ik wel t antwoord hier op , en vraag dan gelijk als je ga samenwonen of je vriend dan moet meebetalen aan de schulden .

suc6

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 08:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Soes,

Ten eerste kan je niet zomaar gaan samenwonen. Je moet de curator, die
de schulden voor je regelt hiervan in kennis stellen voordat je dat
doet. Doe je doet niet, dan kan je de WSPN uitgegooid worden. Daarover
bestaat een uitspraak van de Hoge Raad (allerhoogste rechtscollege,
waartegen geen beroep meer mogelijk is). Overleg luid en duidelijk met
de curator, zodat er later geen misverstanden over komen. Dus laat of
zet de boel op papier! Als je de WSPN uitgeknikkerd wordt, ben je weer
terug bij af.

Ten tweede moet je een heel duidelijke verdeling maken van wie wat is.
Dus alles van je vriend moet beschreven zijn dat dat van hem is. Anders
kan de curator zeggen dat bepaalde dingen van jullie samen zijn en deze
verkopen om bij de schuldsanering meer geld in te brengen voor jouw
schuldeisers.Dus alles moet hem toebehoren. Jij mag alleen de dingen
hebben, die ze niet kunnen "afpakken". Tijdens de samenwoning gedurende
de rest van de WSPN moet elke keer, dat er iets gekocht worden,
duidelijk vastgelegd worden dat jouw vriend dat betaald heeft en dus
geen gemeenschappelijk eigendom is. Dus b.v. via een pinbetaling van
zijn bankrekening op zijn naam. Bonnetjes bewaren.

Als je vriend dingen voor jou koopt, kan dat gezien worden als inkomen
in natura. Namelijk als hij het eten betaalt, hoef jij dat niet meer te
betalen en hou je dus geld over voor de schuldsanering.

Je hoeft geen huur en lasten (gas, licht, water onroerendgoedbelasting
etc.) meer te betalen, dus dat kan ook naar de schuldsanering als je
werkt /uitkering hebt, zie onder.

Ik weet niet of je nu in een uitkering zit, die ben je kwijt als je
samen gaat wonen, uitgezonderd WW en WAO. Bij de bijstand wordt 5 of
10% gekort voor de WSPN. De bijstand raak je kwijt, zodat ook dat
kleine bedrag niet meer beschikbaar is.

Er zitten een heleboel haken en ogen aan vast. Probeer een
professioneel persoon te vinden, die in dit soort zaken thuis is. Want
het is behoorlijk ingewikkeld. Ook als je niet gaat samenwonen, maar
doorgaat als een LAT-relatie, waarbij je vriend toch (on)gewild
bepaalde dingen gaat betalen, kan er verrekening plaatsvinden.

Sorry dat ik je niet beter kan berichten. Maar beter van tevoren gewaarschuwd, dan achteraf in de problemen komen.

Succes en geluk, Vladja

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 08:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een baan waarmee ik in 32 uur iets meer dan het minimum mee naar huis neem incl onregelmatigheidstoeslagen. Concreet gezegd kan ik dus gewoon gaan samenwonen maar houd op financieel gebied alleen dat over wat nodig is voor  werk, kind en gezondheid.

Mijn vriend zou belastingtechnisch gezien voordeliger uitkomen als wij gaan samenwonen..  daar zal ik natuurlijk op worden afgerekend.

Zolang als we kunnen aantonen dat spullen van hem zijn en niet van mij dan moet iedereen daar van af blijven en vooral NIET gaan samenleven met een samenlevingscontract of iets van dien aard...

genoeg stof om even over na te denken...

bedankt voor de reactie.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Roomsoes,

De WSPN kan niet komen aan het belastingvoordeel van je vriend, dat is
van hem. Dat kunnen ze niet rekenen tot jouw inkomen. Jij ontvang dat
geld niet. Groetjes, Vladja

ve
door verwijderd - Mar 20, 2005 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ook in deze heeft Vladja het beste advies gegeven wees ze constant een stap voor wat jullie beslist moeten doen vvordat juliie gaan samen wonen je laten informeren bij een Notaris naar alle waarschijnlijkheid bestaat er zoiets als een overeenkomst op Huwelijks voorwaarden ook op het gebied van samenwonen waarin heel duidelijke gesteld wordt wat van wie is meer informatie kun hierover vinden denk ik op de site www.notaris.nl

met vr.groeten Presau