ed
door ed48nl Mar 26, 2017 om 14:28
Geldzaken & recht

Ziekenhuisaansprakelijkheid verzekering onbegrijpelijk

Gisteravond naar Kassa gekeken. Ging over de aansprakelijkheidsverzekering bij medische misser. Het hele item is voor mij onbegrijpelijk. Een ziekenhuis maakt een medische fout en erkent aansprakelijkheid. Vervolgens moet de client aan de slag met de verzekeringsmaatschappij. Dat lijkt me erg onlogisch. Naar mijn mening is het als consument een zaak tussen de patient en het ziekenhuis. Ziekenhuis moet aantonen dat de schuld niet bij haar te zoeken valt en zoja dan betalen ze uit. Dat ze het geld verder van hun verzekering terugkrijgen is hun zaak. Als ik iets in de winkel koop heb ik toch ook een zaak tegen de verkoper en niet tegen diens verzekeringsmaatschappij. Misschien dat iemand mij het verschil kan uitleggen

919 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 26, 2017 om 14:40
7254 Antwoorden / 3 Vragen
0

Bij een medische misser is het de bedoeling dat de verzekeraar van de patiënt wordt ingelicht zodat deze de zaak in het belang van de patiënt met het ziekenhuis afhandelen kan.

jantje7
door jantje7 - Mar 26, 2017 om 15:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen
0

Als u met uw auto een ongeluk veroorzaakt, gaat u dit toch ook niet zelf met de gedupeerde regelen. Daarvoor heeft u een verzekering afgesloten. Zo is dus een ziekenhuis ook verzekerd en regeld die verzekering de schade af.

jo
door jorisw - Mar 26, 2017 om 16:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Als je iets in de winkel koopt wat voor schade zorgt (dus niet een defect apparaat of zo) wordt het ook overgedragen aan de verzekeraar van de winkelier. Ziekenhuizen, winkeliers, etc hebben geen verstand van schadevergoedingen en het bepalen en beoordelen van de werkelijke schade. Dat is niet hun werk.

tijger1
door tijger1 - Mar 26, 2017 om 20:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar het is zo dat wie eist, bewijst. Dus het ziekenhuis hoeft helemaal niet aan te tonen dat de schuld niet bij hen ligt. De patient moet aantonen dat het ziekenhuis schuldig is. 

En het ziekenhuis heeft een verzekering om zich daartegen in beginsel te verweren, en zouden ze schuldig zijn, de schade af te wikkelen met de benadeelde.

sw
door swat1500 - Mar 27, 2017 om 00:03
3809 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat het ziekenhuis erkent een fout te hebben gemaakt is stap 1. Er is geen medische fouten prijslijst. Na een erkenning van een fout al per geval bepaalt moeten worden wat de (financiele) schade van de fout is.
Ziekenhuizen hebben zich verzekerd tegen medische fouten. De verzekeraar van het zieknhuis zal de hoogte van de financiele compensatie moeten bepalen. De verzekeraar zal dan namens het ziekenhuis onderhandelen over de vergoeding. Voor het bepalen van de hoogte van die vergoeding zijn vele factoren van invloed.
Ook zal er veel dicussie zijn over de impact van de medische fout op het slachtoffer.

costnix
door costnix - Mar 27, 2017 om 13:30
2874 Antwoorden / 1 Vragen
0

Een arts heeft een inspannigsverplichting, maar geen resultaatverplichting. Dit maakt de zaak nog gecompliceerder.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

M
M Bourgondien - Jun 21, 2024 om 11:57
Auto & vervoer

Scootmobiel ellende

21-06-2024   Goede morgen   Wij mijn man en ik rijden beide een scootmobiel vanuit de gemeente Heiloo WMO op zich zijn wij er blij mee dat die mogelijkheid bestaat .   Ik rijd al 26 jaar en mijn man 11 jaar   in het verleden bij Hulpmiddelencentrum ook het een en ander meegemaakt 3x een wiel verloren onder het rijden (3 wieler) en dat de scootmobiel of bij het sturen naar links of naa ... Lees meer

je
jelloowmelloow - Jun 26, 2024 om 06:02
Geldzaken & recht

Overstap voor aansluiting glasvezel, oplegging boete gerechtigd?

In juni 2022 sloot ik via de glasvezelaanbieder/aanlegger in mijn regio bij provider 1 een abonnement af voor afname internet en tv via glasvezel. Mijn huidige aansluiting is via VDSL, dus ik dacht erop vooruit te gaan. Over mijn VDSL-provider, provider 2, ben ik al jarenlang heel tevreden. Scherpe prijzen en goede service. Een abonnement afsluiten tijdens de aanleg bespaart aanlegkosten, reden wa ... Lees meer

ke
keesbakels - Jun 27, 2024 om 10:05
Elektronica & tv

Hoe krijg ik hinderlijke voice over weg?

Goedemorgen forumleden,

Bij het afspelen  van de opgenomen programma's "the unheard tapes", uitgezonden door de EO, spreekt er een buitengewoon hinderlijke voice over mee. Niet alleen doet deze (AI?) stem zijn best om vrijwel alle klemtonen verkeerd te leggen, ook zijn er rare versprekingen zoals het uitspreken van D-Day als deedee en van zooi maakt hij 2001. Om van Franse plaatsname ... Lees meer