yv
door yvonneschrijer Jan 5, 2017 om 11:53
Geldzaken & recht

Zijn wij nou opgelicht door de juwelier of niet?

Een paar weken geleden bracht onze zoon het oude horloge van zijn opa naar juwelie van Hell in Amersfoort. Hij wilde een prijsopgave hoe duur het zou zij om het horloge te laten maken. de juwelier zou het horloge naar de horogemaker opsturen en dan telefonisch de prijsopgave doorgeven. Na een week kwam de prijsopgave, €175,00. Dat vond Wytse, student en 19 jaar oud, te duur. Hij belde om het horloge weer terug naar de winkel te laten sturen en het op te halen. Mogelijk kon hij het na zijn verjaardag in februari wel laten maken als hij geld spaarde. Gisteren belde van Hell met de mededeling dat het horloge toch gemaakt was teruggestuurd en ze het voor hem konden bewaren tot februari als zij verjaardagsgeld binnen was. Ik heb deze boodschap aangenomen want Wytse was niet thuis. Wytse is vandaag naar de winkel gegaan en kon het horloge alleen terugkrijgen als zij het weer onlaar maakte. Uiteindelijk zijn ze op een bedrag van €100,00 uitgekomen in twee termijnen te betalen.

Maar thuisgekomen voelt het nog steeds als chantage. Had de juwelier niet zelf de fout op zich moeten nemen? Het hele verhaal heeft toch een nare bijsmaak. Wie heeft er gelijk?

7282 15 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jan 5, 2017 om 12:02
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Maar is het horloge dan voor € 100 gerepareerd, of voor € 100 weer onklaar gemaakt? In het eerste geval neemt de juwelier dus een deel van de schuld op zich. Fouten kunnen altijd gemaakt worden. In het eerste geval heeft uw zoon een voordeeltje, in het tweede geval dat het weer onklaar gemaakt is zou ik geen genoegen mee nemen. Normale kosten voor onderzoek en transport zullen niet boven de € 50 uitkomen.

maar als uw zoon zo krap bij kas zit, wat was dan zijn gedachte om dat horloge te laten repareren?

dokun
door dokun Jan 6, 2017 om 13:36
152 Antwoorden / 0 Vragen

Alsof iemand die krap zit niet mag gaan informeren wat het repareren van zijn/haar horloge zou gaan kosten...   pppfffff!!

ne
door neodutchio Jan 6, 2017 om 13:42
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Uiteraard mag iemand informeren. Maar als je al weet dat je een duur horloge hebt die je bij een juwelier wilt laten maken zou je al kunnen weten dat je niet voor €25 klaar kan zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 5, 2017 om 12:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik denk niet dat u opgelicht bent. De juwelier maakt kosten om het naar de horlogemaker te sturen en de horlogemaker had ook onderzoekskosten kunnen berekenen om precies de klacht te vinden.
Ik kan me voorstellen dat, als de reperateur het in zijn handen heeft dat hij om kosten te besparen de reparatie direct uitvoert want tijd is geld.
Dat was inderdaad niet de afspraak maar wel de kortste klap.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2017 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarschijnlijk zijn de afspraken niet goed vastgelegd en is er dus een fout gemaakt, maar om dan meteen van oplichting te spreken?

hansje klein
door hansje klein - Jan 5, 2017 om 12:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ook wanneer de oorzaak een (twijfelachtige) miscommunicatie tussen de juwelier en de horlogemaker wàs, is de uitspraak van deze juwelier, om het horloge ONKLAAR, dus kapot, te moeten maken totaal absurd. Ik zou de opdracht t.a.v. de horlogemaker wel eens willen zien om te kunnen checken dat het geen onderzoeks- , maar een reparatie-opdracht was en de juwelier dus fout zit op kosten van de klant, die duidelijk alleen om een offerte gevraagd had. Uiteindelijk heeft de juwelier zijn winst afgetrokken......maar ja, de klant wordt hier de dupe (niet opgelicht), want die zou ook mogelijk óók voor de kostprijs het horloge NIET hebben laten repareren.

ha
door halex Jan 5, 2017 om 12:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als de klant niet wil betalen, heeft de juwelier het recht om het horloge in dezelfde staat terug te geven als hij het ontving. Hij mag de reparatie ongedaan maken alvorens het horloge terug te geven. Hij mag het horloge uiteraard niet meer kapot maken dat deze was voor de reparatie.

ja
door jackyh - Jan 5, 2017 om 12:30
953 Antwoorden / 4 Vragen

Deze juwelier verdient een pluim. Kosten zijn 175 door een miscommunicatie is dat nu 100. Werkelijk klasse.

ne
door neodutchio Jan 5, 2017 om 12:34
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als het horloge gerepareerd is wel. Maar er is nog steeds onduidelijkheid of die weer kapot gemaakt is.

edrick3
door edrick3 Jan 5, 2017 om 12:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Natuurlijk is het horloge gerepareerd opgestuurd en zo afgeleverd. Lijkt me logisch.

ne
door neodutchio Jan 5, 2017 om 12:45
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Hij zou het horloge alleen terug krijgen als het weer onklaar gemaakt zou worden en er is een bedrag uitgekomen van € 100 is 2 termijnen te betalen. Dit geeft de indruk dat er kosten betaald moeten worden voor onderzoek e.d. Handig zou zijn al ts dit zou verduidelijken.

edrick3
door edrick3 Jan 5, 2017 om 12:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

OK. Benieuwd of TS reageert!

edrick3
door edrick3 Jan 5, 2017 om 15:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

fff wachte, fff wachte .... tja, nieuw op de site; zal de vraag wel niet meer terug kunnen vinden. ;-)

edrick3
door edrick3 - Jan 5, 2017 om 12:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Om nu meteen weer van 'opgelicht' te spreken.....
De gang van zaken klopt niet (helemaal).
Maar je denkt toch niet dat er geen onderzoekskosten betaald moeten worden?
Dit zal toch wel gecommuniceerd zijn?
Het lijkt me nu trouwens een goede regeling: ipv € 175 hoeft er maar € 100 betaald te worden.
Aardig van die juwelier!!

dokun
door dokun Jan 6, 2017 om 13:40
152 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt niet meteen van oplichting gesproken!  TS vraagt zich gewoon af of hij/zijj opgelicht is. Niets meer en niets minder!!  Ik zou in zo'n geval ook willen weten of dit vaker voorkomt (misschien zelfs door de zelfde juwelier). Dan is een forum zoals dit een goede manier om dat uit te gaan vinden...

aurora1
door aurora1 - Jan 5, 2017 om 20:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Geen oplichting (niet zo snel dat woord gebruiken svp, zie internet), wel misverstand en tussen wie is me niet helemaal duidelijk. U weet ook niet wat precies afgesproken is tussen Wytse en de juwelier. Wytse heeft wel wat geluk naar mijn indruk wegens lagere reparatiekosten die ook nog in termijnen betaald mogen worden. Anders had Wytse mogelijk zelfs onderzoekskosten moeten betalen. Tijd kost geld.
Een goede les om voortaan dergelijke afspraken op papier te laten zetten, evenals het uit handen geven van i.c. een horloge.

mo
door mof - Jan 6, 2017 om 11:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt er vanaf wat exact is afgesproken. Heb je iets zwart op wit?
de juwelier mag in elk geval het horloge niet meer onklaar maken. Het is jouw eigendom dat hij vernield.
hij kan wel een schuldbekentenis laten ondertekenen en het horloge meegeven.

deexpert
door deexpert - Jan 6, 2017 om 11:46
104 Antwoorden / 2 Vragen

Lezen jullie niet?

Een prijsopgave is een prijsopgave.

Dus een niet gevraagde reparatie. Horloge had naar mijn mening gewoon teruggegeven moeten worden. DAT had de juwelier gesierd.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 6, 2017 om 12:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Leest u niet. Misschien heeft Wytse iets anders bij de juwelier vertrekdatum/gevraagd. De oplossing is toch primaire zo. Voor weinig geld opa's horloge weer gemaakt. En nu heeft Wytse geen onderzoekskosten hoeven betalen. U noemt zich de expert maar geeft geen antwoord op de feitelijke vraag. Zijn we opgelicht of niet.

dokun
door dokun Jan 6, 2017 om 13:44
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Diewilik,    U bent weer de gene die een onzin antwoord geeft (zoals gewoonlijk!!). Btw, dit was geen oplossing. Dit was eigenlijk gewoon chantage van de juwelier. Het is duidelijk een fout van de juwelier. Daar laat de juwelier de klant nu voor opdraaien. Dat is niet zoals het hoort!

ha
door halex Jan 6, 2017 om 13:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als de klant niet wil betalen (wat in dit geval zijn goed recht zou zijn geweest), dan mag de juwelier de reparatie ongedaan maken. Hij hoeft het horloge slechts in de staat terug te geven zoals hij hem ontving. Stel het horlogebandje is stuk. En de juwelier zet er ongevraagd een nieuw bandje op. Als de klant daarvoor niet wil betalen omdat de juwelier geen toestemming had, mag de juwelier het nieuwe bandje er af halen en het kapotte bandje er weer op zetten.

1paul
door 1paul - Jan 6, 2017 om 12:05
3162 Antwoorden / 0 Vragen

hij had het horloge terug moeten geven en alleen onderzoekskosten mogen rekenen MITS dit ook echt de afspraak is geweest...

dokun
door dokun Jan 6, 2017 om 13:45
152 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal juist!  U geeft het enige juiste antwoord..

ha
door halex Jan 6, 2017 om 13:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, hij mag de reparatie ook ongedaan maken. Mits hij het horloge daarbij niet meer beschadigt dan het was toen hij het ontving.

ha
door halex - Jan 6, 2017 om 18:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

??? Hoezo chantage? De juwelier heeft twee mogelijkheden: of hij draait de reparatie terug wat hem tijd (en dus geld gaat kosten), of hij biedt het gerepareerde horloge aan voor een schappelijke prijs. Hij heeft dan weliswaar een verlies van € 75, maar kennelijk weegt dat nog op tegen de kosten van het terugdraaien van de reparatie. Wytse heeft ook twee keuzes: niet betalen en accepteren dat hij het horloge in dezelfde staat terugkrijgt als hij het heeft gehad, of met een fikse korting het gerapareerde horloge terugkrijgen.
Het is inderdaad de fout van de juwelier, maar zijn oplossing (korting of terugdraaien) is geheel juist. Sterker nog, het aanbod om het horloge een maandje te bewaren was ook al netjes. Maar deze oplossing levert Wytse natuurlijk veel meer voordeel op. Mazzeltje voor Wytse!

halex
door dokun 6 jan. 2017 om 13:44
64 Antwoorden / 0 Vragen

@Diewilik,    U bent weer de gene die een onzin antwoord geeft (zoals gewoonlijk!!). Btw, dit was geen oplossing. Dit was eigenlijk gewoon chantage van de juwelier. Het is duidelijk een fout van de juwelier. Daar laat de juwelier de klant nu voor opdraaien. Dat is niet zoals het hoort!

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2017 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dokun

Houd nou toch eens op met die onzin reacties.

edrick3
door edrick3 - Jan 6, 2017 om 18:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

IJVONNESCHRIJER,

Komt er nog een reactie? Dat is wel zo aardig.

gerbera
door gerbera - Jan 6, 2017 om 22:20
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik neem aan dat uw zoon het als herinnering aan zijn opa wilde laten repareren. Blijkbaar is er miscommunicatie onstaan tussen de winkelier en horlogemaker. Het opnieuw terugsturen naar de horlogemaker om het in de oude staat terug te brengen lijkt mij nou niet echt een oplossing en had ook zeker geld gekost. De juwelier is tegemoet gekomen in de prijs wat ik op zich al netjes vindt. Zelf had ik er niet zo'n punt van gemaakt en het geld even voorgeschoten. Zoon blij met een, werkend, aandenken aan Opa, juwelier blij dat deze iemand blij heeft kunnen maken en ouders blij dat ze hun zoon blij hebben kunnen maken, dus kortom iedereen blij.
Maar als u nu ook de betekenis van "oplichting" en "chantage" opzoekt zal u niet zo blij zijn dat u die woorden gebruikt heeft want dat is hier totaal niet van toepassing.

Ma
door Mat Matheij - Jan 6, 2017 om 23:30
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is uiteraard moeilijk te bepalen. U heeft gevraagd om een offerte maar dan hadden onderzoekskosten in rekening kunnen worden gebracht. Het horloge is gerepareerd en de kosten na overleg redelijk, de termijnbetaling ook. Oude uurwerken vergen veel tijd. Uw juwelier heeft m.i. de zaak zeer coulant opgelost.