ja
door jant90 Jan 14, 2013 om 19:03
Geldzaken & recht

Zo snel mogelijk de huur opzeggen, per wanneer kan het?

Goedendag,

Ik huur particulier een studentenkamer voor onbepaalde tijd, nu kan ik per direct naar een nieuwe woning verhuizen en wil dus z.s.m. uit mijn kamer en daarbij de periode van dubbele huur minimaliseren. Ik betaal de huur per kalendermaand, dus per 1ste van iedere maand. De opzegtermijn is 1 maand.

Over opzegging is het volgende opgenomen de huurovereenkomst (dit is ook het enige): "Op deze huurovereenkomst is een opzegtermijn van 1 maand voor huurder van toepassing en 3 maanden van de verhuurders zijde."

Ik zou het de verhuurder het liefste morgen nog kenbaar maken dat ik de huur opzeg (15-01-2013), zou ik dan de huur per 15-02-2013 op kunnen zeggen?

Of is het wettelijk vastgelegd dat ik de betalingstermijn in acht moet nemen bij het opzeggen en dus pas per 01-03-2013 de huur op kan zeggen?

Ik heb wetsartikelen gezocht ter opheldering maar die hebben het mij niet duidelijker gemaakt. Ik vond bijv. deze: http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/boek7/titel4/afdeling4

Kan iemand dit ophelderen voor mij?

Alvast bedankt!

8597 4 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2013 om 19:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jant90,

.....Ik zou het de verhuurder het liefste morgen nog kenbaar maken dat ik de huur opzeg (15-01-2013), zou ik dan de huur per 15-02-2013 op kunnen zeggen?.....

Wat let je?
Zou even bellen - en natuurlijk schriftelijk bevestigen - en zien wat de reactie is.
M.i. kun je elke dag, met inachtneming van die opzeggingstermijn van 1 maand, opzeggen.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jan 14, 2013 om 19:22
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als er niet expliciet in uw contract staat dat u per eerste van de maand betaald zou u in principe kunnen opzeggen. Denk alleen niet dat het zo soepeltjes zal verlopen omdat het particuliere verhuur betreft. Maar niet geprobeerd is altijd mis, dus wat let U op te zeggen. Bel er eerst anders even over. Uiteindelijk zijn studentenkamers zo weer verhuurd. Veel succes.

ja
door jant90 - Jan 14, 2013 om 20:03
5 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor de reacties.

In het contract staat wel dat de betaling van de huur per 1ste van de maand binnen moet zijn. Is dit nog van invloed op de opzegtermijn?

Wat mij let is dat ik het natuurlijk zo tactisch mogelijk wil aanpakken. Als ik wettelijk gezien sterk sta door een (aangetekende) brief te sturen met de volgende strekking dan doe ik dat: "met inachtneming van 1 maand opzegtermijn zoals overeen gekomen in de huurovereenkomst wil ik per 15-02-2013 de huur opzeggen".

Echter, als wat ik dan zeg helemaal niet klopt dan breng ik het liever wat voorzichtiger door te vragen of ik misschien per 15-02-2013 eruit mag.

edrick3
door edrick3 - Jan 14, 2013 om 20:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jant90,

.....Als ik wettelijk gezien sterk sta door een (aangetekende) brief te sturen met de volgende strekking dan doe ik dat: "met inachtneming van 1 maand opzegtermijn zoals overeen gekomen in de huurovereenkomst wil ik per 15-02-2013 de huur opzeggen"......

Gewoon doen.
Je krijgt vanzelf wel een reactie.

Met vr.gr.