westhoekje
door westhoekje Oct 30, 2010 om 09:08
Geldzaken & recht

Zonder werk

Ben zonder werk geraakt, de nieuwe regels ontrent de evt. sociale structuur doen mij huiveren.
Naar horen zeggen mag ik als alleenstaande slechts een bedrag van 5400 euro op mijn bankrekening hebben staan en als ik het goed heb niet meer dan 45.000 euro hebben afgelost qua hypotheek.

Indien anders, mag ik straks in eigen levensonderhoud voorzien in geval van een uitkering van sociale zaken.
Zelfs het bezit van een auto wordt gezien als inkomen.

Heb ik daar nu mijn hele leven voor gewerkt?
Hoezo sociaal ten opzichte van dit soort gevallen?

Ben straks genoodzaakt een tweede hypotheek op te nemen, en het geld daarvan in een oude sok te bewaren.
In ieder geval uit het zicht.
Doch daar dient zich een ander probleem aan, nl. de hoogte van de nieuwe hypotheek + rente.

Het bedrag van de aflossing zou wel eens hoger kunnen uitvallen dan de vergoeding van sociale zaken.

Is emigreren dan de oplossing? Ludiek geval van een economische vluchteling!

707 6 Rapporteer

birdies
door birdies - Oct 30, 2010 om 09:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Hoe oud ben je? Werknemers die na hun 50e werkeloos raken, kunnen een beroep doen op de IOAW. Bij de IOAW is n.l. geen vermogenstoets, dus spaargeld of eigen huis wordt niet naar gekeken.

Hier, klik kun je meer info vinden over dit onderwerp.

jscholtes
door jscholtes - Oct 30, 2010 om 12:11
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik begrijp je frustratie na een ontslag.
Waarom denk je dat je in een bijstandsuitkering terecht komt?
Er gaat een WW-periode aan vooraf die, afhankelijk van je arbeidsverleden, nog wel even zal duren. Neem even de tijd en dan weer schouders er onder.

jult
door jult - Nov 6, 2010 om 00:46
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=westhoekje schreef op zaterdag 30 okt 2010, 09:08]Ben straks genoodzaakt een tweede hypotheek op te nemen, en het geld daarvan in een oude sok te bewaren.
In ieder geval uit het zicht.
De voordelen van cash geld op een rijtje

[quote=jscholtes schreef op zaterdag 30 okt 2010, 12:11]en dan weer schouders er onder.Waaronder? De krapte op de arbeidsmarkt is heel sterk voelbaar. Als er eens een baan is die aansluit op het CV (of niveau, of achtergrond, of vorige inkomen) van de werkzoekende, dan is het aantal sollicitanten enorm groot, en de kans echt klein dat er wat uit rolt.

Dwangarbeid is zogenaamd verboden in Nederland, maar mijn indruk is dat wat er nu gebeurt gewoon een verkapte vorm van dwangarbeid is. Iedereen zonder betaalde baan wordt gedwongen werk ver beneden zijn/haar niveau "te accepteren", d.w.z. men is verplicht erop te solliciteren en men moet doen alsof men er gemotiveerd voor is. En ondertussen neemt de hoger opgeleide daarmee banen weg van diegenen die niet hoger kunnen. Handig, Den Haag!

an
door anicu - Nov 6, 2010 om 10:35
110 Antwoorden / 0 Vragen

Welke krapte op de arbeidsmarkt? Waar dan?

Zoek desnoods in een andere branche en ga weer aan het werk. Er is zat te doen en dat kun je in elke zaterdagkrant weer zien aan de grote aantallen personeelsadvertenties.

vladja
door vladja - Nov 6, 2010 om 10:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er is zat te doen en dat kun je in elke zaterdagkrant weer zien aan de grote aantallen personeelsadvertenties.

Ja, er staan er genoeg. En die willen het liefst iemand, die nog onder het jeugdloon valt met meerdere diploma's en 5 jaar werkervaring. Maar als je boven de 35 bent met die diploma's en werkervaring, kan je het wel schudden.

Daarvan zijn er genoeg beschikbaar, maar die willen ze niet en daarom blijven ze adverteren.

Vladja

jscholtes
door jscholtes - Nov 6, 2010 om 18:50
777 Antwoorden / 31 Vragen

Het reageren op vacatures is reactief. Bedenk iets pro-actiefs.

Het solliciteren op een functie 'onder' je niveau kun je wel doen, maar geen enkele werkgever die je zal aannemen. De kans dat je weer weg bent als je iets 'op' nivo vindt is voor werkgevers een veel te groot afbreukrisico.

Ik vind dat iedereen die ontslagen wordt een maand of 2 nodig heeft om na te denken over wat hij/zij zou willen. Na overlijden van een dierbare en het scheiden van een partner is ontslag het derde gebeuren op een emotieladder. Je mag dan best even tijd nemen.....