at
door ateles Oct 29, 2012 om 12:46
Geldzaken & recht

Zorgtoeslag

De overheid wil de zorgtoeslag afschaffen,nu ontvang ik €69 p.m. wordt mijn ziekenkosten straks dan €69 minder p.m.? ik betaal nu €159 Ook haden ze het over premie inkomens ontvankelijk maken ,wat bedoelen ze daar dan mee ,en de belastingverlaging ?Dit alles is mij niet duidelijk ,ik maak mij als alleenstaande zorgen of ik dit allemaal kan betalen later .

1816 32 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 29, 2012 om 12:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=ateles schreef op maandag 29 okt 2012, 12:46]De overheid wil de zorgtoeslag afschaffen,nu ontvang ik €69 p.m. wordt mijn ziekenkosten straks dan €69 minder p.m.? ik betaal nu €159 Ook haden ze het over premie inkomens ontvankelijk maken ,wat bedoelen ze daar dan mee ,en de belastingverlaging ?Dit alles is mij niet duidelijk ,ik maak mij als alleenstaande zorgen of ik dit allemaal kan betalen later .

Die plannen zijn er, maar gaan pas in in 2014! Bovendien moeten die plannen nog goedgekeurd worden en of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag.

ALS de premie inkomensafhankelijk wordt gemaakt, is dat natuurlijk alleen de premie voor de basisverzekering. Aanvullende pakketten kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

Gezien je hoge zorgtoeslag heb je weinig inkomen, dan is inkomensafhankelijke premie niet in je nadeel.

Kortom: geen zorgen voor de dag van morgen.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 29, 2012 om 13:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gezien je hoge zorgtoeslag heb je weinig inkomen, dan is inkomensafhankelijke premie niet in je nadeel.
Dat moet ik eerst nog zien.

Cookies
door Cookies - Oct 29, 2012 om 13:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 29 okt 2012, 13:09]
Dat moet ik eerst nog zien.

Denk niet dat je het te zien krijgt. Kan me nl. niet voorstellen dat de Zorgverzekeraars/Brussel hiermee akkoord gaan.

Bovendien, ALS het wel door gaat: inkomens die dan de pineut zijn, zijn de inkomens vanaf modaal.

Vind het erg voorbarig om, zonder dat iemand nog van de hoed en de rand weet, je er nu al druk om te maken.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2012 om 14:31
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi ateles, krijg nu ook 69 euro zorgtoeslag en ben ook alleen. Ik zou tegen je willen zeggen: als het al doorgaat, "we" hebben nog een jaar en 2 maanden; ga je nu niet al zorgen maken. Zonde van je tijd.

jo
door jorisw - Oct 29, 2012 om 15:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je nu 159 euro per maand betaal zal ik eens gauw gaan rondkijken naar een andere verzekering als ik jou was....

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2012 om 15:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 29 okt 2012, 15:14]Als je nu 159 euro per maand betaal zal ik eens gauw gaan rondkijken naar een andere verzekering als ik jou was....

Waarom, ook dat bedrag betaal ik - 15 cent. Is aanvullend plus goede TandenGaaf verzekering. Vooral dat laatste is belangrijk voor oudjes, hoor. Alleen, je moet die verzekering wel aanschaffen als je gebit nog goed is, anders krijg je "hem" niet eens.

Cookies
door Cookies - Oct 29, 2012 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 29 okt 2012, 15:18] Is aanvullend plus goede TandenGaaf verzekering. Vooral dat laatste is belangrijk voor oudjes, hoor. Alleen, je moet die verzekering wel aanschaffen als je gebit nog goed is, anders krijg je "hem" niet eens.

Dus jarenlang veel premie betalen en er geen gebruik van maken? Over welk tandartspakket heb je het? Tot 500,- vergoeding hoef je geen tandartsverklaring af te geven.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2012 om 15:44
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een flauwekul zeg. Natuurlijk word er volop gebruik gemaakt van het gebit in goede staat houden, al "tig" jaar. En dat is veel meer dan die 500, dus jarenlang geen gebruik maken van? Dat maak jij er gemakshalve dan maar van?

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2012 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een premie van € 159, dat is meer dan € 60 voor de aanvullende dekkingen. In het algemeen zeer onverstandig om dat te doen. Leg die ruim € 60 per maand zelf weg, als je dan iets nodig hebt, kun je dat daarvan betalen. Als je een laag inkomen hebt en dat moet wel, want € 69 per maand zorgtoeslag is het maximum, dan kan je de kosten die je zelf betaalt vaak ook nog extra voordelig opvoeren bij de inkomstenbelasting.

Cookies
door Cookies - Oct 29, 2012 om 16:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 29 okt 2012, 15:44]Wat een flauwekul zeg. Natuurlijk word er volop gebruik gemaakt van het gebit in goede staat houden, al "tig" jaar. En dat is veel meer dan die 500, dus jarenlang geen gebruik maken van? Dat maak jij er gemakshalve dan maar van?

Je schrijft zelf dat je die hoge verzekering moet afsluiten als je gebit nog goed is? Aan een goed gebit ben je hooguit 2x controle en 2x gebitsreiniging kwijt. En af en toe een gaatje boren. Nou dat zijn allemaal de kosten niet. Als je meer dan 500,- aan tandartskosten kwijt bent, heb je geen goed gebit.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2012 om 16:36
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 29 okt 2012, 16:01][quote=tenormin schreef op maandag 29 okt 2012, 15:44]Wat een flauwekul zeg. Natuurlijk word er volop gebruik gemaakt van het gebit in goede staat houden, al "tig" jaar. En dat is veel meer dan die 500, dus jarenlang geen gebruik maken van? Dat maak jij er gemakshalve dan maar van?

Je schrijft zelf dat je die hoge verzekering moet afsluiten als je gebit nog goed is? Aan een goed gebit ben je hooguit 2x controle en 2x gebitsreiniging kwijt. En af en toe een gaatje boren. Nou dat zijn allemaal de kosten niet. Als je meer dan 500,- aan tandartskosten kwijt bent, heb je geen goed gebit.

Waarom denk je dat ouderen tegenwoordig geen kunstgebit meer hebben? Juist, door goed onderhoud. Zelfs een slecht gebit (wat ook nog eens erfelijk bepaald kan zijn) kan nog heel veel gedaan worden. En dat kost veel geld. Denk dat, als jij 70+ bent (meer dan dat) pas over zoiets kan oordelen voor jezelf. Zeker nooit van kronen gehoord? Of een dure wortelkanaalbehandeling? Maar goed, met dit gehakketak is ateles al helemaal niet geholpen.

zonnebloem_4844332
door zonnebloem_4844332 - Oct 29, 2012 om 17:00
13 Antwoorden / 7 Vragen

Wat erger ik mij vaak aan jouw reacties carola 83.
Reageer je om het reageren of denk je echt altijd alles beter te weten?

jo
door jorisw - Oct 29, 2012 om 17:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 29 okt 2012, 15:18][quote=jorisw schreef op maandag 29 okt 2012, 15:14]Als je nu 159 euro per maand betaal zal ik eens gauw gaan rondkijken naar een andere verzekering als ik jou was....

Waarom, ook dat bedrag betaal ik - 15 cent. Is aanvullend plus goede TandenGaaf verzekering. Vooral dat laatste is belangrijk voor oudjes, hoor. Alleen, je moet die verzekering wel aanschaffen als je gebit nog goed is, anders krijg je "hem" niet eens.

Ik betaal 125 euro en daar zit zo'n beetje alles in.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2012 om 17:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[edit redactie - off-topic]

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2012 om 17:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=*zonnebloem* schreef op maandag 29 okt 2012, 17:00]Wat erger ik mij vaak aan jouw reacties carola 83.
Reageer je om het reageren of denk je echt altijd alles beter te weten?

O.T. Denk het eerste, maar maakt u zich geen zorgen: het is alleen maar bij mij, hoor.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2012 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De basisverzekering kent geen onderscheid voor wat betreft leeftijd.

donna
door donna - Oct 31, 2012 om 09:43
207 Antwoorden / 43 Vragen

Rutte en Samsom hebben afgesproken dat de zorgtoeslag vervalt en de premie inkomensafhankelijk wordt. Dat geldt voor inkomens tot 70.000, daarboven wordt niets meer verhoogd. Dus een inkomen van 10.000 of 40.000 per jaar maakt wel verschil, maar 70.000 of 350.000 of 1.000.000 of nog meer maakt niet uit, je betaalt dan hetzelfde bedrag. Dat noemen ze inkomensafhankelijk.

Op deze site: http://www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering/?inkomen1=2321# kun je je bruto inkomen invulllen, dan vind je het bedrag dat je, als de plannen doorgaan, in 2014 moet gaan betalen.

Ze draaien ons wel een rad voor ogen door te doen alsof het eerlijk verdeeld wordt, want eerlijk is het natuurlijk niet. Zou je de echt hoge inkomens (daar horen ze zelf bij) naar vermogen laten betalen dan zou dat voor de lage en middeninkomens wat lucht betekenen, want die draaien ook nu weer overal voor op.

sk
door skyjack - Oct 31, 2012 om 15:09
121 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij ziet iedereen over het hoofd dat we nu al 7.1% aan inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Daar wordt in al die berekeningen geen rekening mee gehouden.

Nu 1200 premie, plus 7.1 % van loon, zeg bruto €35.000,-. totaal aan kosten ZVW = € 3685,- per jaar dat is per maand 307 euro ongeveer.

Straks 240 premie, plus 11.1% van brutoloon als voorbeeld €35.000,-, totaal kosten ZVW: € 4125,- per jaar, dat is per maand 343 euro ongeveer.

Dat is dus 33 euro per maand meer dan nu en geen honderden euros zoals nu uit die berekening lijkt te rollen. Want deze berekening wordt afgezet door iedereen tegen de 100 euro per maand die men nu aan premie betaald. Dat klopt dus niet want we betalen meer dan die 1200 euro omdat we ook al via ons loon betalen.

Ook wordt er geen rekening gehouden met andere maatregelen die wellicht belastingverlichting opleveren die het een en ander compenseert. Ik denk dat er eerst eens goed gekeken moet worden naar de exacte cijfers voordat we echt conclusies kunnen trekken.

edrick3
door edrick3 - Oct 31, 2012 om 15:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Lees de info die hier staat eens.

Met vr.gr.

richard83
door richard83 - Oct 31, 2012 om 20:39
386 Antwoorden / 28 Vragen

Als ik het goed begrijp. Is het voor mij gunstig geworden?

gallito
door gallito - Oct 31, 2012 om 23:46
479 Antwoorden / 66 Vragen

@tenormin
Je leeftijd heeft helemaal niets met je premie te maken, alleen bij een 50+ verzekering. En die zijn niet eens verkeerd; goed gedekt voor alle voorkomende (oudere) kwaaltjes en voordelig.
Kijk maar eens bij CZ bijvoorbeeld.

tenormin
door tenormin - Nov 1, 2012 om 11:47
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gallito schreef op woensdag 31 okt 2012, 23:46]@tenormin
Je leeftijd heeft helemaal niets met je premie te maken, alleen bij een 50+ verzekering. En die zijn niet eens verkeerd; goed gedekt voor alle voorkomende (oudere) kwaaltjes en voordelig.
Kijk maar eens bij CZ bijvoorbeeld.

Zit al sinds 1961 bij OHRA via eerste echtgenoot (valt nu ook onder CZ) en ben daar gewoon altijd gebleven.

gompy2
door gompy2 - Nov 1, 2012 om 16:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 31 okt 2012, 15:27]@@@,

Lees de info die hier staat eens.

Met vr.gr.
Zoals gewoonlijk, direct "to the point" , onderbouwd met controleerbare feiten/linken, niks geen gezever met zelfbedachte meningen of niet ter zake doende onzin, één van de toppers van "Vraag & Beantwoord" .
Je bent een verademing edrick3, jammer dat de groene duimen niet meer bestaan, je kreeg er zó 10 van mij, echt waar.
Dit is echt gemeend hoor..

gallito
door gallito - Nov 1, 2012 om 17:06
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 1 nov 2012, 11:47]
Zit al sinds 1961 bij OHRA via eerste echtgenoot (valt nu ook onder CZ) en ben daar gewoon altijd gebleven.

Volgens CZ zit het een tikkeltje anders, n.l.
CZ werkt intensief samen met de Delta Lloyd Groep. Onderdeel van de samenwerking is dat CZ-verzekerden diverse schadeverzekeringen waaronder woon- en autoverzekeringen – met aantrekkelijke korting kunnen afsluiten bij Delta Lloyd-dochter OHRA.

gallito
door gallito - Nov 1, 2012 om 17:09
479 Antwoorden / 66 Vragen

(Hoe werkt het geven van een topantwoord eigenlijk?)

gompy2
door gompy2 - Nov 1, 2012 om 17:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@gallito,

Dit werkt alleen als je zelf een vraag stelt
-> Hier
Antwoorden op die vraag kun je markeren als "Topantwoord" zoals dit antwoord dus... ;)

hereistom
door hereistom - Nov 1, 2012 om 18:06
740 Antwoorden / 1 Vragen

Tja jongens leuk allemaal, maar niks is nog zeker, alles zijn alleen nog maar plannen! De Eerste en de Tweede kamer moet het allemaal nog goed keuren en dan kan er nog van alles veranderen!
En het gaat evt. pas in in 2014, dus je hoeft je nog nergens druk om te maken!

Verder is het wel een goed voorstel, wie meer verdient betaalt ook meer, dus al die grootverdieners beginnen nu te klagen omdat ze eindelijk ook eens moeten gaan betalen! ;-)

edrick3
door edrick3 - Nov 1, 2012 om 18:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gompy2,

OT
Thnx
(En ja, ik erger me ook vaak aan al die overbodige 'antwoorden' van al die neuzelaars)

Met vr.gr.

gallito
door gallito - Nov 1, 2012 om 18:16
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=hereistom schreef op donderdag 1 nov 2012, 18:06].... dus al die grootverdieners beginnen nu te klagen omdat ze eindelijk ook eens moeten gaan betalen! ;-)....

Wat een vreselijk dom, kortzichtig en onwetend antwoord.(V)
Ik zou bijna wensen dat je meteen grootverdiener werd...

hereistom
door hereistom - Nov 1, 2012 om 18:22
740 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op donderdag 1 nov 2012, 18:16]

Wat een vreselijk dom, kortzichtig en onwetend antwoord.(V)
Ik zou bijna wensen dat je meteen grootverdiener werd...
Heel logisch hoor, de grootste schouders de zwaarste lasten!
Nu worden de rijken steeds rijker en de armen steeds armer!
En die rijken worden steeds rijker omdat ze nooit willen betalen en alles lekker aftrekken!
Maar goed zodra ze iets moeten gaan betalen, staan ze gelijk op hun achterste benen!
Ik wil graag een (te)grootverdiener worden en veel betalen dan weet ik dat ik (te)veel heb ;-)

Cookies
door Cookies - Nov 1, 2012 om 20:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hereistom schreef op donderdag 1 nov 2012, 18:22][quote=gallito schreef op donderdag 1 nov 2012, 18:16]

Wat een vreselijk dom, kortzichtig en onwetend antwoord.(V)
Ik zou bijna wensen dat je meteen grootverdiener werd...
Heel logisch hoor, de grootste schouders de zwaarste lasten!
Nu worden de rijken steeds rijker en de armen steeds armer!
En die rijken worden steeds rijker omdat ze nooit willen betalen en alles lekker aftrekken!
Maar goed zodra ze iets moeten gaan betalen, staan ze gelijk op hun achterste benen!
Ik wil graag een (te)grootverdiener worden en veel betalen dan weet ik dat ik (te)veel heb ;-)

Sinds wanneer ben je met 1-2x modaal een grootverdiener? Want over die groep hebben we het. Heb ik zeker iets gemist.

dearagain
door dearagain - Nov 1, 2012 om 20:47
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=ateles schreef op maandag 29 okt 2012, 12:46]De overheid wil de zorgtoeslag afschaffen,nu ontvang ik €69 p.m. wordt mijn ziekenkosten straks dan €69 minder p.m.? ik betaal nu €159 Ook haden ze het over premie inkomens ontvankelijk maken ,wat bedoelen ze daar dan mee ,en de belastingverlaging ?Dit alles is mij niet duidelijk ,ik maak mij als alleenstaande zorgen of ik dit allemaal kan betalen later .

*stel dat de plannen doorgaan (wat ik betwijfel):

-dan zal de zorgtoeslag slechts ten dele door verlaging van het belastingtarief (de belastingschijven) worden gecompenseerd

-dan wordt de premie inkomensafhankelijk, wat inhoudt: iemand die bijvoorbeeld 20.000 euro per jaar verdient, betaalt (veel?) minder premie dan iemand die 50.000 euro verdient

-dan zullen de minder verdienenden nmm inderdaad betalingsproblemen krijgen (als ze die nu al niet hebben!)