BsCremers
door BsCremers Jun 3, 2018 om 14:58
Huishouden & energie
Afvoerslang mobiele airco aansluiten

hot ik heb een mobiele airco (Trotec PAC 2300 X) gekocht inde veronderstelling dat ik de airco kon aansluiten op 1 van de ventilatie rosters in de huiskamer, of in het kleine klapraampje boven de muur, omdat ik in deze huurflat geen gaten mag maken in de muren naar buiten.
tot mijn verbazing kwam ik er achter na dat ik het ding gekocht had dat er staat dat je de slang maar tot 1.20 hoog mag vastmaken?
toch he ik bij verschillende winkels gezien dat ze ook een mobile airco hadden staan die door het plafon ging.

maar de enige oplossing die ik heb is hem aan te sluiten op het raampje boven de deur.
er zit een conainer in die het uit de lucht opgenomen vocht opvangt, dus vocht lijkt me geen probleem.
wat is wijsheid, en heeft iemand een goed idee hoe ik dit kan oplossen.

98451 16 Rapporteer

me
door mein33 - Jun 3, 2018 om 15:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Koop een verloopstuk van rond naar rechthoekig met de ronde maat van de afvoerslang.
Neem een plank die een paar cm. breder is dan de smalste maat van het rechthoekige deel van het verloopstuk en net zo lang als de hoogte van de deur.
Maak een rechthoekig gat zo laag mogelijk in de plank waar het verloopstuk in past.
Klem de plank tussen de deur en het kozijn (de deur staat dan de breedte van de plank open) maar wordt (bijna) volledig afgesloten door de plank.
Voor het vastzetten van de plank (bijv. met een haak of magneetsluitingen) tussen deur en kozijn moet u de creativiteit/handigheid van uzelf of een handige hulp gebruiken.

Succes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 3, 2018 om 15:24
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Eén oplossing kan zijn de airoc hoger plaatsen opdat de afvoerslang wel naar buiten kan. Ik zeg buiten omdat de slang qua eind geheel buiten moet uitkomen of beter gezegd niet tegen het ventilatierooster plaatsen. Bij plaatsen van het uiteinde tegen het rooster het condenswater (een airco is vooral ook een luchtdroger) ook naar binnen lekken.
Of als alternatief toch een gat boren dat u dan moet afdichten bij vertrek. (Eventueel toestemming vragen of dat toch mag).i

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 3, 2018 om 15:27
16848 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. mein: als de instructie luit dat de slag niet hoger dan 1 m 20 mag komen dan dat ook niet doen. Hoe dan ook, wateropvang of niet, de lucht die wordt afgevoerd zal vocht bevatten en kan dan ook nog condenseren.

me
door mein33 Jun 3, 2018 om 15:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het gat in de plank moet zo laag mogelijk bj de grond, bijv. op 30cm, van de onderzijde van de plank worden gemaakt.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2018 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die 1.20 meter zal aangegeven zijn ten opzichte van het apparaat. Dus zet gewoon het apparaat hoger.

gerbera
door gerbera - Jun 3, 2018 om 16:01
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Kijk even hier, ziet u de oplossing van @mein33. Eenvoudig zelf te doen.
klik hier

Ge
door Genee - Jun 3, 2018 om 16:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen
BsCremers
door BsCremers Jun 3, 2018 om 17:26
4 Antwoorden / 3 Vragen

.

BsCremers
door BsCremers - Jun 3, 2018 om 17:39
4 Antwoorden / 3 Vragen

ik had de trotec airlock systemen al gezien, buiten dat het rommelig uitziet lees ik heel veel reacties van mensen die dat systeem gebruikt hebben en zeggen dat de prijs kwalitijt erg minimaal is, en dat deze systemen erg fragil zijn. dus eigenlijk wil ik als ik dat lees toch proberen te zoeken naar iets degelijkers....

gerbera
door gerbera Jun 3, 2018 om 21:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@mein33 heeft het over een plank, bv. een meubelpanneel met daarin een gat maken.

panter22
door panter22 - Jun 3, 2018 om 17:59
6599 Antwoorden / Vragen

Die slang van de airo wordt warm. dus die moet je zo kort mogelijk houden in de woonkamer.
De slang door het bovenraampje is niet zo handig. Veel te lange slang.Bovendien blijft het raampje open staan waardoor de warme lucht weer binnen kan komen. Je kunt wel een kussen of kleed tussen het raampje en het kozijn proppen.
Bij de slang zit toch zo'n plat plastic stuk dat de helft platter is dan de slang. Kun je tussen de deur klemmen.
In die ruimte die overblijft kun je bv een deken proppen. Niet zo'n mooie oplossing meer even experimenteren met wat je in huis hebt.

BsCremers
door BsCremers Jun 3, 2018 om 20:12
4 Antwoorden / 3 Vragen

bij dat idee door het raampje had ik gedacht een plank met isolatie met alheminium tape in  het raampje te plakken en dan een gat in het plankje met de slang daar doorheen...
maar wat ik hoor is dat een probleem met condens die terug gelopen komt......

Gr
door Grunn1 - Jun 3, 2018 om 18:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het lijkt vaak zo mooi met het warme weer, een airco. Zodra het warm wordt zie je die enorme kasten bij elke bouwmarkt koude lucht uit blazen en schreeuwerig hun aanbiedingsprijs weergeven.
Bouwmarkten met een enorme hoge plafons en grote ruimte en dan kan je lekker even voor zo’n koude airco staan en denken die wil ik ook.
Helaas, om koude lucht te genereren wordt het apparaat warm erg warm en moet veel warme vochtige lucht afvoeren. Hoe langer de afvoer slang hoe meer de warme vochtige lucht zal condenseren en het water kan bij een te lange slang zelfs terug lopen het apparaat in aan de verkeerde kant ook nog.
Het is dus belangrijk om de gebruiksaanwijzing goed te volgen en het leuke is uiteindelijk dat je een apparaat in je woonkamer of slaapkamer hebt staan zie zowel warmte als koude produceert. Niet prettig in een te kleine ruimte en niet functioneel in een te grote ruimte. Oh en vaak te groot en lomp en onhandig om in meerdere ruimtes te gebruiken.
Wil je een airco om een of meerdere ruimtes te koelen geef dan iets meer uit en koop een gescheiden systeem, airco buiten aan de muur en een unit binnen om de koude lucht te blazen. Op die manier hou je e warme lucht buiten en de koude krijg je binnen en vaak ook nog eens in meerdere ruimtes te gebruiken.
Goekope oplossingen die ook goed werken zijn, zakje ijs hangen voor een ventilator, een luchtbevochtiger vullen met ijskoud water en ijsblokjes.

BsCremers
door BsCremers Jun 3, 2018 om 20:13
4 Antwoorden / 3 Vragen

gescheiden systeem is hier niet mogelijk, mag niet eens een gaatje in de buitenmuur boren voor een schroef laat staan een unit ophangen

diumenge
door diumenge - Jun 3, 2018 om 20:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien kan je beter een goede ventilator kopen? Koelt de ruimte niet af, maar als je in de luchtstroom zit verkoelt het wel.

tijger1
door tijger1 - Jun 3, 2018 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u ook wel aan de herrie gedacht die dat ding maakt?

aurora1
door aurora1 - Jun 3, 2018 om 23:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u en die airco er toch niet samen uitkomen, dan zou ik een tafelventilator of een ventilator op standaard kopen. Die aan en gordijnen dicht waar de zon staat en verder alles dicht houden tot u alles door kunt laten waaien omdat het koeler geworden is. Zo'n ventilator kost niet zo veel, vooral niet bij kringlopers, en kun je gemakkelijk verplaatsen.

marita5
door marita5 - Jun 4, 2018 om 08:49
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bscremers ,

Misschien is dit een optie , klik op de rode regel .

https://www.plusonline.nl/als-beste-getest/test-de-beste-aircooler

gerbera
door gerbera - Jun 4, 2018 om 09:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het mooist is als je een afsluitende plank of iets dergelijks hebt met daarin een gat dat precies groot genoeg is voor de slang.

Leuk die adviezen om een ventilator aan te schaffen maar u heeft die airco nu eenmaal aangeschaft dus waarom dan ook nog een ventilator. De airco's die u in div. winkels heeft gezien zullen van een wat duurder caliber zijn met meer mogelijkheden van aansluiting. Lees ook hier even over het advies met de plank van @mein33. dat lijkt mij de voordeeligste oplossing gelet op de deur.  https://www.allesairco.nl/kennisbank/mobiele-airco-installeren/

BsCremers
door BsCremers - Jul 17, 2018 om 17:47
4 Antwoorden / 3 Vragen

uiteindelijk heb ik toestemming gekregen om een gat in de muur te mogen maken. en mag ik zowel een splitunit als een mobile airco ophangen.
nu nog het gewenste uitkiezen.
(heb de andere op het plaatje terug gestouurd om eerst nog eens goed na te denken)

marita5
door marita5 Jul 17, 2018 om 19:08
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Bscremers , fijn om te horen dat er een oplossing is , bedankt voor het terugmelden .

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Jul 19, 2018 om 01:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leuk en dank dat u dit nog even meldt.
Deze week heeft iemand in de zijkamer van een flat hier nabij een geval met een lange witte "slurf" via een bovenraampje naar biiten geplaatst. Het is geen gezicht en staat daar zelfs voor een balkondeur. Verre van handig.
Ik hoop dat u een prettige oplossing vindt die weinig geld kost.
Tot die tijd dan maar overdag alles potdicht en koel houden en laat op de avond ventileren en alles tegen mekaar open zetten. Bij een balkon met zon kan een parasol de hitte wat tegenhouden en de vloer
van het balkon koeler houden opdat het ook binnen minder warm wordt. Of lakes over ern waslijn kan ook als zonnescherm werken.