ha
door haspidizo Sep 3, 2006 om 15:39
Huishouden & energie

Algen in het zwembad

Het zou helpen enige handjes me kopersulfaat aan het bad toe  te voegen. Het middel verdwijnt met de alg bij de filterreiniging.

Als dit waar is zou dat mij per keer 100 m3 aan schjoon water schelen, plus bovendien de dure anti-algmiddelen die te koop zijn.

Heeft iemand ervaring met deze manier?

Dank, Alexa.

23090 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 3, 2006 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal gebruiken ze chloor, niet die uit de super maar speciale blokjes die via filters langzaam doseren, niet alleen maar algen, maar ook als je te laat voor WC bent, en bereken de liters eens, als je teveel water, tekort spul doet,,, en afdekken helpt ook, wel zwembad in zon, in schaduw  heb je meer problemen.

UV zonlicht doet ook wonderen.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2006 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal mogelijk helpen, echter, als het sulfaat door een of andere chemische reactie wordt omgezet in sulfiet (andere chemische of minerale betanddelen in het zwembadwater) kunt u andere problemen krijgen. Sulfiet is niet zo best voor de gezondheid.

ve
door verwijderd - Sep 3, 2006 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gerrit, daarom begon ik maar over die chloor tabletten en meestal zit daar meer in als alleen maar chloor,,,, maar een speciaal zaak in zwembaden opzoeken , of hun website, want daar staan de juiste in, zelf dus opgelost maar die Kopersulfaat? Er is wel een enorm prijsverschil tussen dezelfde tabletten, maar andere opdruk in doosje, en ik koop ze nu bij een bouwmarkt... voor minder dan de helft.

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk type reiniging je kunt gebruiken, hangt geheel af van het zwembad wat je hebt. Wel/geen filterinstallatie, capaciteit van het filter, steen of kunststof bad aan de binnenkant etc etc.
Zorg er voor dat je genoeg circuleert/filtert per dag en hou je PH goed, om zo evt. chloor optimaal te laten werken. Op zonnige dagen verdwijnt chloor erg snel door de zon. Soms had ik  om 12 uur het bad op de goede waarde en was het 's avonds al weer weg. Beste is om 's avonds je water te checken en chloor toe te voegen en daarna bad af te dekken voor de nacht (het lijkt raar maar ik gebruik nu minder chloor), dan bespaar je enorm al op de chloorkosten en weet je zeker dat je niets "schadelijks" gebruikt.

Kijk voor meer info ook bijv. op www.lebelle.nl of www.zwembadplein.nl

Succes, Zadinia

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je veel alg in het zwembad hebt wil dat ook zeggen dat je te weinig desinfectie in het water hebt.

Controleer of de PH goed is(7.0-7.3)

Neem een emmer met warm kraanwater en doe daar chloor 60 granulaat in en niets anders. Ik kan niet zeggen hoeveel omdat ik de afmetingen van je bad niet ken, maar voor een bad van 8x3,5 mag je er ongeveer 4 kopjes indoen. Laat de filter draaien en controleer na een half uur of er voldoende chloor te meten is. Het teststripje moet licht paars verkleuren.Is dit niet zo dan bovenstaande herhalen. De algen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Succes Gr.Jan

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De PH-waarde is van groot belang. Is de waarde te laag dan helpen chloortabletten ook niet! Ik weet niet of je een skimmer hebt waar je de chloortabletten in moet plaatsen, maar dan kun je zien dat de tabletten niet oplossen. Dus eerst een PH-test set kopen en PH-plus of PH-min en op de goede PH-waarde brengen van het zwembadwater. De filterpomp moet continue draaien als je al alg in het water hebt en bovendien ook regelmatig schoongemaakt ofwel vervangen worden. En inderdaad zoals iemand opperde is er veel info te vinden op www.zwembadplein.nl

ve
door verwijderd - Sep 4, 2006 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd chloor en zoutzuur!! gebruikt.Tester gebruiken voor ph waarde!

Chloortabletten waren moeilijk oplosbaar,dus vloeibare chloor,25 liter vaten.Oppassen met tabletten,stukjes die niet oplossen geven lelijke vlekken op een kunsstof-bodem.En inderdaad het beste is het bad in de avonduren aan te vullen met chloor en zoutzuur.Ik heb nooit last van algen gehad!!!

Gr.Lonk...

ve
door verwijderd - Sep 5, 2006 om 08:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

ik gebruik gestenstro  dit doe ik in een nylonkous en bevestig die kous aan de zijkant van de vijver

en binnen een paar dagen is mijn vijver weer alg vrij

naar dat de alg weg is kan je de nylon kous gewoon laten hangen als preventie

nog een oplossing span een donker zeil over de vijver zodat er geen licht meer in de vijver kan komen laat dat ook een paar dagen zitten

wil je dat niet schep dan de alg uit de vijver en laat deze drogen dan kan je later gewoon als voor voor de vissen voeren

ik hoop dat je er wat mee kan ik ben er zo ook van afgekomen

veel s6

boerke

ve
door verwijderd - Sep 16, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zwembad ligt buiten neem ik aan.

Als het bad of vijver, teveel zonlicht krijgt, dan gaan zich algen vormen, probeer eens te kijken of je ervoor kan zorgen dat er minder zonlicht inkomt.

Mocht dat nou de oorzaak van alles wezen, dan kun je troep in je water blijven gooien, maar dat is water naar de zee dragen.

Zonlicht werkt namelijk als voeding voor planten, en een alg is een miniscuul klein plantje, dus bij teveel zonlicht wordt dit niet verbruikt. Hierdoor krijg je een hoge concentratie voeding in je water waardoor die algen dus gaan groeien omdat ze die voeding tot zich nemen.

Of een filter eropzetten, hupp, hupp, huuppp, barbatruuc