br
door bruinsma Aug 10, 2009 om 13:49
Huishouden & energie

Allerhande

Wij zitten met een enorm probleem, waar niemand antwoord op weet.
Wij hebben voor twee jaar een nieuwe badkamer gekregen. Tot die tijd nooit geen problemen met de afvoer. Bij de douche is een drain geplaatst. Inmiddels is het ontstoppingsbedrijf er al twee keer bij geweest. Na een aantal maanden zit de drain weer verstopt, het water stroomt dan rechtstreeks de badkamer in, het kan duidelijk niet weg. Elke twee weken haal ik het hele "putje"leeg. De WC naast de douche wordt continue bruin. We hebben inmiddels al de derde wc potten  en zelfs achter het schild van water  doorspoelen zal ik maar zeggen is het bruin.
Met normaal schoonmaken is de aanslag er niet af te krijgen, dan moet je de hele pot leeghalen en vervolgens flink op boenen. Ook de wastafel loopt vaak slecht door, elke week draai ik het onderste gedeelte van de chiffon los. Geen doen allemaal. Ergens is er een probleem, maar wat. Onze vorige wc poitten hebben we 25 jaar gehad en die waren schoner dan deze die er een jaar op zitten. Ook het totilet beneden vewrtoond een aanslag, ook nieuw allemaal, maar in mindere mate als boven. Na schoonmaken boven zit de aanslag er zo weer aan.
Wie kan ons van dit enorme probleem afhelpen. Volgens de installateur en het ontstoppingsbdrijf heeft het niets met ontluchting te maken.

6733 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 10, 2009 om 23:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Bruinsma,

Je schrijft:"Wij zitten met een enorm probleem, waar niemand antwoord op weet."

Zo te zien heb je gelijk.

Hardware ERror MAN.

toolboy
door toolboy - Aug 10, 2009 om 23:09
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte is er geen terugslag door een te nauwe doorgang van afvoerwater vanuit het riool??  T

br
door bruinsma - Aug 11, 2009 om 10:35
10 Antwoorden / 16 Vragen

Dank u wel voor uw reactie. Is dit niet te constateren door de rioolontstopper? Alle leidingen zijn nu twee keer door het hele huis doorgespoten.

toolboy
door toolboy - Aug 12, 2009 om 12:01
965 Antwoorden / 40 Vragen

Geachte: het komt wel eens voor dat er een verstopping zit in het aansluitpunt(straatkant) op het riool vaak komt dit naar voren na heftige regenbuien die doen het riool overvol raken en kan  maar zo iets naar uw aansluiting spoelen.  T

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 16, 2009 om 11:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Blaauw:

Je schrijft:"Per meter afvoer moet je zeker 1 cm hoogteveschil hebben,"

Meer dan 1 cm verval per meter geeft het probleem dat het dunne te snel wegloopt en het dikke achterblijft. Daardoor ontstaan verstoppingen.

Hardware ERror MAN.

ho
door hobbybob - Sep 17, 2009 om 00:26
25 Antwoorden / 0 Vragen

Is het al opgelost??? nee dan hier mijn ervaring met een soortgelijk probleem. Na 40 jaar van dienst mijn gehele afvoersysteem onder en in de woning vervangen De leidingen waren voor hetmerendeel nog van grispijp koper/messing en lood en zagen er van binnen uit als dichtgeslibte aders.. het onstoppen gaf maar tijdelijk een oplossing omdat de binnenzijde van de leiding vol zat met kalk en andere vervuilig (vet, smurrie etc etc) er bleef bj het minste of geringste  weer troep aan vasthangen. Hoofdleiding 125mm diameter leiding vanuit de keuken van 40mm naar 75mm verzamel naar verloop op de 125mm. heb hierbij instroom stukkengebruikt (geeft de vloeistof de afstroomrichting mee). Badkamer boven : WC via 110 verloop naar hoofdafvoer van 125  wasmeubel en douche 40mm naar 75mm verzamel en dan op de 110mm waar ook de wc op zit ook hierbij instroom stukken gebruikt.

uiteraard een nieuwe beluchting aangebracht op het meest vere punt (in dit geval de douche (slechts 22 mm) komt uit in de centrale ventilatie afvoer richting dak.

Hoofdafvoer dient altijd een laagje water te houden de bestandelen drijven dan en hechten zich (bij regelmatig gebruik) niet aan de binnenwand van de pijp.

klus heb ik samen met mijn broer gedaan, was wel heftig maar alles loopt perfect weg, geen luchtjes en geen ontstop service voor het riool meer nodig gehad..

bl
door blaauw_1 - Sep 29, 2009 om 21:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt erop dat het benodigde "verval" hoogteverschil in de (nieuw gemaakte en wel groot genoeg in diameter?) afvoerleidingen veel te klein is. Per meter afvoer moet je zeker 1 cm hoogteveschil hebben, wil het afvalwater stromen naar de kant waar je het heen wilt hebben. O.t.w.: water moet vanaf begin leiding, direct dus goed van hoog naar laag kunen stromen, wil het uiteindelijk in het riool terecht komen. Een (afvalwater-)stroom volgt nl. altijd de weg van de minste weerstand. Zijn de afvoerleidingen te vlak in verloop aangelegd, krijg je dus nooit het water de goede kant op. Zit alles op eenzelfde afvoerpijp, heb je zelfs kans dat bij een hoger gelegen overloop- of noodafvoer van een wasmachine, jouw bruine wc-water omhoog komt.

Het plaatsen van nieuwe afvoerenpijpen die EN een ruime diameter hebben EN met het juiste hoogteverschil zijn geplaatst, zijn denk ik niet antwoorden waar je op zit te wachten. Maar als je pech hebt, is dit het enige dat je problleem echt zal oplossen. Maar dit komt helaas veel vaker door dan je denkt!

Sterkte!

br
door bruinsma - Sep 29, 2009 om 21:37