Wo
door Wotta11982 May 5, 2022 om 20:24
Huishouden & energie

Dakrenovatie woningvereniging zonder overleg met enige koper woningblok

Ik woon in een woningblok met verder enkel huurders (4 woningen). Ik ben de enige koper zeg maar. Nu werd er gister ochtend door de buurvrouw aangebeld met de vraag of ik mijn auto wou verplaatsen, er kwam een container voor de deur. Na het verplaatsen vraag ik wat er gaat gebeuren dan? Nou, we krijgen een nieuw dak en nieuwe dakgoten, waarbij al eens naar boven kijk waar de goot nu langs alle woningen door loopt, o zeg ik, wat fijn dat ik dit ook weet. Welke woning vereniging is dit nog eens vraag ik en ze geeft me de naam. Eenmaal binnen neem ik contact op met de WV, al gauw wordt ik doorverbonden met het uitvoerende bedrijf, na 3, 4x uitleggen kom ik bij een persoon die me verteld dat er een brief verstuurd is, wat ik me af vraag of dit dan werkelijk zo is, mijn inziens blijft vooral de WV in gebreke op de juiste wijze te informeren. Maar de goede man verteld me er komt een waterdichte verbinding etc. Dat is mooi zeg ik, maar wat als er wel lekkages komen, de andere daken komen immers hoger te liggen ivm isolatie, wie dekt in dit geval mijn kosten? En hoe gaan jullie dit precies allemaal maken? Niet erg bevredigend wordt uiteindelijk het gesprek beëindigd. Die avond besluit ik de WV en ook de uitvoerder te mailen dat ik geen akkoord geef voor werkzaamheden aan mijn dak of dakgoot, de ochtend erna wil de uitvoerder contact op nemen, maar daar heb ik weinig tot geen behoefte aan, immers heb ik hen geen opdracht gegeven en vind ik vooral de WV in gebreken blijven. In de middag een korte mail dat lekkages gerepareerd worden door de WV en nogmaals de verwijzing naar de bewuste brief. Ik reageer dat het antwoord niet bevredigend is en ik nog altijd niet weet wat er nu aan mijn dak gaat gebeuren en dat ik hier dus ook geen toestemming voor heb gegeven. Ik graag een persoonlijk gesprek wil hierover en vooral ook voor de toekomst dit soort situaties wil voorkomen en ik de WV zie als mijn 'buren' die de morele plicht hebben mij te informeren. Wat kan ik nu met dit verhaal, inmiddels is het avond, staan er steigers en containers voor de deur en is 1 afvoer van het hemelwater al deels verwijdert. Ik heb wel nog gauw foto's gemaakt van de huidige situatie maar ik ben alles behalve gelukkig met het hele verhaal,welke mogelijkheden heb ik?

8031 14 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 5, 2022 om 20:52
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan beter zijn om toch met de uitvoerder een gesprek aan te gaan omdat de mogelijkheid bestaat dat deze niet weet dat er een koophuis tussen de huurwoningen staat.
Als er zonder uw toestemming verbeteringen worden aangebracht kan dat voor u voordelig uitpakken.

Iv
door Ivo W - May 5, 2022 om 21:13
729 Antwoorden / Vragen

Als het de bedoeling is dat ook uw dak vernieuwd wordt, dan is het zeer vreemd dat dit besloten is zonder dat er communicatie over en weer heeft plaatsgevonden.

Maar als de woningbouwvereniging uitsluitend de daken van haar eigen bezittingen laat renoveren, dan is communicatie daarover met u in principe niet noodzakelijk. U bent immers geen belanghebbende.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 5, 2022 om 21:19
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Strikt gesproken komt dit op mij over als huisvredebreuk indien de aannemer zonder uw toestemming met/aan uw woning aan het werk gaat.

Dat betekent dat ik u ooik het al gegeven advies geef om in overleg te gaan met die aannemer en zeer duidelijk te vragen wat de bedoeling is en ook de consequenties.
De corporatie cavan de andere woningen is de opdrachtgever en indien die een renovatie doen aan het gfehele complex en dat is in uw voordeel en ook zonder kosten voor u kan dat gunstig zijn.

Indien de aannemer aan het werk gaat zonder uw toestemming (en ook zonder overleg) betekent het naast plegen van huisvredebreuk ook dan eventuele consequenties geheel voor hem zijn met daarbij ook nog de aantekening dat u er niet /niets voor behoeft te betalen. Er is zoals u aangeeft zelfs al iets verwijderd met, herhaald dan alle consequenties voor die aannemer indien u daar schade van ondervindt. Daarbij mag hij eveneens geen steiger en ander bouwmateriaal op uw eigendom plaatsen omdat dat ook het plegen van huisvredebreuk betekent. Al met al een lastige kwestie en is het m.i. uitermate zinvol om zo snel als het kan contact op te nemen met https://www.eigenhuis.nl/contact/ voor juridische hulp maar men zal dan wel stellen dat u lid moet zijn of wordn. U kunt ook cxontact opnemen met Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl voor nader advies en een advocaat maar die u dan mogelijk dan wel zelf dient te betalen. Herhaald: snel contact opnemen met één van beide of zelfs met beide organisaties voor nadere rechtshulp/advies.
.
Op zich frapant omdat er mogelijk in uw situatie een VvE zou moeten zijn waarvan de corporatie en u lid zijn met dan de mogelijke consequentie dat de VvE dit kan doen op basis van een algemene ledenvergadering waarvan dan de corporatie de meerderheid van stemmen lijkt te hebben. En dat maakt het mogelijk  'een slangenkuil' omdat u dan als VvE lid van het besluit op de hoogte had moeten zijn. Hetgeen dus zoals ik het begrijp niet zo is en is er geen VvE   en ook geen splitsingsakte.

Hoe dan ook: ook snel de aannemer hierop wijzen en duidelijk maken dat het uw woning is en dus recht heeft op duidelijkheid en u toestemming dient te geven.

deexpert
door deexpert May 6, 2022 om 12:11
104 Antwoorden / 2 Vragen

Een Vve, onthoe je van advies!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 6, 2022 om 16:37
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@DEEXPERT indien er sprake is van een complex met meer de eigenaren zoals ook hier het geval is. En voor u als 'deexpert' lees dan even de moeite om dit te lezen:

heremietkreeft
door heremietkreeft May 7, 2022 om 10:07
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ik was in mijn reactie niet helemaal duidelijk. Ik gaf in mijn antwoord de eventuele mogelijheid van een VvE aan maar stelde ook: Hetgeen dus zoals ik het begrijp niet zo is en is er geen VvE   en ook geen splitsingsakte.

En inderdaad is het zo dat bij verkoop van woningen van een verhuurder / corporatie naar een particuliere eigenaar er normaliter geen VvE is en is er geen sprake van aankoop van appartementsrecht maar van de complete woning. Ergo, ik wees slecht op een mogelijkheid.

Het valt mij op dat u niet op het antwoord van @SWAT1500 reageerde met: Ik vermoed dat u formeel lid bent van een VVE waarbij de woningbouwverniging ook lid is van deze VVE en kennelijk de meerderheid van de woonrechten in zijn bezit heeft. En ook de reactie van degene die zich als alias bedient van een scheldnaam voor slechte Duitsers m.b.t oorlogsvoering, inmiddels 76 jaar geleden.

gerbera
door gerbera May 8, 2022 om 16:54
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@HK, gaat u als "jurist" even verdiepen in het verschil van huisvredebreuk (waar totaal geen sprake van is) en/of wederrechtelijk betreden.

sw
door swat1500 - May 5, 2022 om 21:42
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat u formeel lid bent van een VVE waarbij de woningbouwverniging ook lid is van deze VVE en kennelijk de meerderheid van de woonrechten in zijn bezit heeft. Een vervanging van een dak is een zaak die door de Algemene Ledenvergadering van de VVE besloten moet worden. Echter als het pand 10 wooneeheden heeft en u daar 1 van heeft, dan heeft u 1 stem en de woningbouwvereniging er 9. Een besluit tot vervanging van een dak is dan snel genomen zeker als u bijvoorbeeld niet aanwezig was bij de vergadering.
Als het VVE besluit er ligt dan kunt u daar als individueel lid weinig meer tegen ondernemen. Ja, u kunt naar de kantonrechter stappen en vragen de beslssing ongedaan te maken maar er moeten wel hele grote fouten zijn gemaakt in de besluitvorming om dat voor elkaar te krijgen.
Besef dat het dak boven uw woning eigendom is van de VVE en niet van u. Als lid van de VVE bent u verplicht de werkzaamheden te dulden en uw medewerking te verlenen.
Ik vermoed dat u de notulen van de laatste VVE vergadering nog eens goe moet nalezen.
De woningbouwvereniging is verplicht haar huurders te informeren over de aanstaande werkzaamheden. De leden van de VVE worden geacht kennis daarvan te hebben omdat zij immer of op de ALV waren danwel de notulen met de besluitenlijst hebben ontvangen.

gr
door gravin2 May 6, 2022 om 10:27
24 Antwoorden / Vragen

SWAT, ik denk eigenlijk dat bij rijtjeshuizen er geen sprake is van een VVE,
je deelt toch niets?

Tarry Hoorman
door Tarry Hoorman May 6, 2022 om 12:37
2 Antwoorden / Vragen

SWAT, ik denk eigenlijk dat bij rijtjeshuizen er geen sprake is van een VVE,

je deelt toch niets?

 Eens

sw
door swat1500 May 7, 2022 om 00:03
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij rijtjes huizen kan een VVE constructie worden toegepast.

sjjoppy
door sjjoppy - May 6, 2022 om 07:32
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een mogelijkheid,
als u de woning van de woningbouwvereniging hebt  gekocht dan zal die geen verschil tussen de daken willen hebben.
Maar u had wel op de hoogte gesteld moeten worden.

1paul
door 1paul - May 6, 2022 om 07:46
3161 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft een aanpalende woning begrijp ik, het zou netjes geweest zijn als men u geinformeerd had maar verplicht is dit niet, had men u geinformeerd had u "mee kunnen liften" op dit noodzakelijke onderhoud tegen een lagere prijs dan u alleen kwijt bent, als ik u was zou ik alsnog bij dit bedrijf informeren wat de prijs is als men uw dak ook gelijk onderhanden neemt!

Tarry Hoorman
door Tarry Hoorman May 6, 2022 om 12:38
2 Antwoorden / Vragen

Idd een goed idee

panter22
door panter22 - May 6, 2022 om 08:18
6599 Antwoorden / Vragen

Als de daken en dakgoten van de huurwoningen vervangen worden, dan zal de kwaliteit van de daken niet meer geweldig zijn.
Mogelijk lekkages, dakpannen die snel van het dak waaien etc.
Heb je gevraagd aan de uitvoerder wat er precies aan de daken gaat gebeuren?
Een nieuwe dakgoot lees ik. Heb je gevraagd daar aan mee te kunnen doen? Een stukje dakgoot kost niet een vermogen en mogelijk is jouw dakgoot ook aan vervanging toe en dan ben je in 1 keer klaar.
En wat doen ze met het dak? Nieuwe latjes voor de dakpannen, zwarte isolatiefolie? Nieuwe dakpannen?
Het dak isoleren gaat meestal aan de binnenkant. Aan de buitenkant blijft dan alles gelijk.
Let ook eens op het uiterlijk van het huizenblok. Als je daar tussen zit met oude dakpannen, is geen fraai gezicht. Zeker niet als je het huis op den duur wilt verkopen.
Vraag een offerte aan de uitvoerder hoeveel het kost als je mee wilt doen. Misschien valt de prijs mee en dan is je dak weer in prima staat. Je klaagt nu over eventuele lekkages. Maar als met een aantal jaar jouw dak vervangen moet worden dan kun je het omgekeerde verwachten. Dan zit je aan de woningen van de woningbouw.

gr
door gravin2 May 6, 2022 om 10:31
24 Antwoorden / Vragen

"en is 1 afvoer van het hemelwater al deels verwijdert."
Ik vrees dat men al aan TS zijn afvoer begonnen is, maar ik kan me vergissen,

is dus wat laat voor onderhandelen,

Ik denk dat ik ze hun gang zou laten gaan en later zeggen nergens om gevraagd te hebben,
je hebt verder natuurlijk helemaal gelijk met je verhaal!

panter22
door panter22 May 6, 2022 om 16:16
6599 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat  het stukje goot van ts  blijft zitten en de nieuwe goten er tegenaan gezet worden.
Ts hoeft niet te onderhandelen. Vragen hoeveel het kost en ja zeggen is voldoende.
De uitvoerder maakt het niets uit. Het is zijn dagelijks werk.

sw
door swat1500 - May 6, 2022 om 11:00
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Uw vraag nogmaals gelezende hebben zou het kunnen dat u een rijtjes woning hebt en dat de overige woningen in uw rijtje eigendom van de WV zijn.
Ook dan kan er nog sprake zijn van een VVE maar ook van individueel eigendom. In het laatste geval dienen bij dit soort werkzaamheden de eigenaren van de aangrenzende woningen, in dit geval dus de WV, met u in contact te treden over de te verrichten werkzaamheden. Zeker nu kennelijk uw dak niet vervangen of aangepast gaat worden en vooral omdat de werkzaamheden niet verricht kunnen worden zonder uw grond of eigendom te betreden. U moet daarvoor immers  toestemming geven.
Voor alle partijen is het beter als u daar onderling uit kunt komen.
In het slechte geval zult u de WV en uitvoerder duidelijk te kennen moeten geven dat zij geen toestemming hebben uw grond en eigendom te betreden en veranderingen in de huidige situatie morgen aanbrengen. U zult dan wel juridische bijstand nodig gaan hebben want de WV zal ongetwijfeld een procedure starten.

1paul
door 1paul May 7, 2022 om 07:13
3161 Antwoorden / 0 Vragen

is geen toestemming voor nodig om de grond te betreden, als men er anders niet bij kan moet je dit toelaten.

gr
door gravin2 May 7, 2022 om 10:42
24 Antwoorden / Vragen

@paul, waar, maar niet onaangekondigd.

Thecla58
door Thecla58 - May 6, 2022 om 12:00
857 Antwoorden / 3 Vragen

Hier in de wijk waar ik woon is de woningbouwvereniging ook bezig met het vervangen en isoleren van hun woningarsenaal. Tussen de huurwoningen zitten ook enkele koopwoningen. Als de eigenwoningbezitters niet mee wilden doen (uiteraard op eigen kosten) dan zijn de daken van fe huurwoning netjes afgewerkt en kun je duidelijk zien wat een huurwoning en wat een koopwoning is. Want van de laatste is het dak een cm of 20/30 lager.

Ik zou toch nog even met de wbv c.q. aannemer en vragen wat fe kosten zijn als je toch mee wil doen. Ter informatie: een van de woningeigenaren die ik ken, had hier navraag naar gedaan en dat zou op een kostenpost van 20.000 € komen inclusief zonnepanelen.

De hemelwaterafvoer wordt uiteraard weer terug geplaatst. Het is bij rijtjeshuizen zo dat de dakgoten vaak aaneengesloten zijn. Dus ze gaan heus niet jouw goot verwijderen en er niets voor terugzetten.

mo
door mof - May 6, 2022 om 12:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de woning uw eigendom is en de rest van het blok zijn huurders dan bent u zeer waarschijnlijk lid van een VVE waar ook de woningbouwvereniging in zit. Uw dak mag alleen worden
gerenoveerd als dit in de VVE is besloten. De VVE moet u daarvan op de hoogte stellen en u in de gelegenheid stellen commentaar/bezwaar te maken wanneer u niet de kans heeft gehad uw mening te geven, dus als het besluit niet in de ALV is geweest.
Het dak en de woning zijn uw eigendom, daar mag niemand zonder uw toestemming iets aan renoveren.

kl
door kleinealbert - May 6, 2022 om 13:26
16 Antwoorden / 2 Vragen

Een aannemer kan niet zomaar gaan klussen aan Uw koopwoning. Gekker kunnen ze het niet maken. De opdrachtgever is een woningbouwvereniging en die kan niet voor Uw woning besluiten nemen. Meestal gaat het in dit soort gevallen tussen een VVE(Verniging van Eigenaren) en een Winingbouwvereniging(namens de huurders). Maar in dit geval ben U de enige met een koopwoning. Dus zullen ze met U tot
overeenstemming moeten komen.

rj
door rjw May 7, 2022 om 14:10
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als hier een VVE is, dan is de WV VVE lid met 75% van de stemmen (als alle woningen hetzelfde zijn. Het is niet VVE en WV. WV is gewoon onderdeel van de VVE.

panter22
door panter22 - May 7, 2022 om 10:13
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zou er sprake zijn van een VvE als huurwoningen worden verkocht?
Er zijn gewoon 2 of meer eigenaren. De woningbouw met meerdere woningen en degenen die een koophuis hebben.
Als er een VvE zou zijn , dan zou Ts stemrecht hebben over de dakvernieuwing en verplicht zijn mee te werken aan de dakrenovatie ook van zijn eigen huis.
Er zijn wel meer huizenblokken waar de daken doorlopen. Je houdt noodzakelijke dakrenovatie van de buren echt niet tegen omdat je bang bent dat je huis dan beschadigd wordt.

rj
door rjw May 7, 2022 om 14:12
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als het een "gewoon" rijtje is, is de kans dat er een VVE is niet zo groot, al zie je het wel steeds vaker voorkomen dat er voor rijtjeswoningen ook voor delen VVE's worden opgericht. Maar dat zie je dan vooral voor bijvoorbeeld gemeenschappelijke prive-parkeerterreinen e.d.

mi
door miennaamishaaz - May 7, 2022 om 17:43
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als eerste wat ik u aanraad is FOTO'S maken FOTO'S maken FOTO'S maken FOTO'S maken.

1 Van hoe het nu is,
2 tijdens de "Renovatie"
3 zodra de renovatie klaar is.

Indien er ook maar een klein beetje schade is, declareren op de woningbouw voor 5x de volledige nieuwprijs van het item dat beschadigt is.

De woningbouw Is Immers zonder u betijdig te benaderen, begonnen met verbouwen/renoveren.

Als het tot een rechtzaak komt heeft de woningbouw vereniging geen enkele poot om op te staan. omdat zij immers alle schade hebben veroorzaakt.

va
door vanlotjegetikt - May 7, 2022 om 17:59
809 Antwoorden / Vragen

Toch even terug naar het begin van het verhaal.
De brief die u gehad zou hebben.
Is die verstuurd?  zo ja wanneer. Als de brief is verstuurd staat daar info in en als u daar niet op heeft gereageerd???