Engelse drop
door Engelse drop Sep 8, 2022 om 16:04
Huishouden & energie

De energiebedrijven verhogen zelf zomaar jou maandelijks bedrag mag dat

Krijg vandaag bericht dan ik van 40 naar 57 euro per maand ga. Van die 40 euro krijg ik altijd terug ( weinig thuis) dus waarom verhogen.

12423 18 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 8, 2022 om 16:09
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Engelse Drop ,

Mijn leverancier verhoogt zelf het termijnbedrag

Soms stijgen de prijzen van energie sneller dan uw energieleverancier gedacht had. Dan kan uw leverancier het termijnbedrag tussendoor verhogen. U gaat dan per maand meer betalen.

Bent u het niet eens met de verhoging? Vraag uw energieleverancier om het termijnbedrag te verlagen naar het oude bedrag. Uiteindelijk betaalt u wel de energie die u gebruikt. Dus als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u bij de jaarafrekening meer bijbetalen.

Voor verdere informatie , zie deze link .

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/termijnbedrag

koekeloer
door koekeloer Sep 9, 2022 om 12:32
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ze hebben zorgplicht en gaan echt niet weer verlagen tot het oorspronkelijke bedrag (zeg ik uit ervaring met oxxio).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2022 om 16:10
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, en u bent niet de eerste die dit hier vraagt. Het antwoord is dat het mag als u een vasriabel contract heeft waarin dat ook is aangegeven. Die contracten zijn er in soorten, op uurprijs, dagprijs, maandprijs etc. M.a.w. kijk in uw overeenkomst wat daar in staat en staat hetgeen men doet niet in die overeenkomst, dien dan een klacht in en meldt dit bij www.consuwijzer.nl U kunt het maandelijkse termijn bedrag wel altijd ook zelg aanpassen!

En zie Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen? Bij iedere energieleverancier heb je de mogelijkheid om je termijnbedrag zelf tussentijds aan te passen. Dit doe je eenvoudig zelf via de App, of online klantomgeving van je leverancier.

Kan ik mijn termijnbedrag aanpassen? | Keuze.nl

(
@MARITA5 is net iets sneller)

ju
door juliomariner - Sep 8, 2022 om 16:20
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dus waarom verhogen?
De energieprijzen stijgen dagelijks, de kans dat u nu nog wat van de 40 euro's terugkrijgt wordt steeds kleiner.
Om die reden verhogen de energiebedrijven het voorschot.

pe
door pebk - Sep 8, 2022 om 16:55
581 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de meeste leveranciers kunt u zelf het bedrag aanpassen. Ik kreeg tot nu toe ook altijd terug, maar ben van 200 naar 300 Euro in de maand aan voorschot gegaan. Ze adviseren om nog iets hoger te gaan zitten.

Of ze het 'zomaar' verhogen is natuurlijk de vraag. Blijkbaar heeft u het nieuws van de afgelopen maanden niet gevolgd. Er schijnt een energiecrisis te zijn, waarbij de prijs van gas en elekticiteit de pan uit rijst.

ne
door neodutchio - Sep 8, 2022 om 17:10
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik niet thuis ben verbruik ik tussen de 1 en 1,5 kWh per dag. Per maand dus zo'n 40kWh. Geen idee wat u betaald, maar met mijn prijs per kWh zou ik al in de buurt van uw voorschot zitten. U bent dan wel heel weinig thuis.

Gr
door Grunn1 Sep 8, 2022 om 18:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Zonder meer info valt er niks over te zeggen.

Jouw voorbeeld vergelijken met de mijne geeft namelijk hele andere cijfers. Ik verbruik zo'n 1000 kwh per jaar en heb een negatieve jaar afrekening voor stroom.

ro
door ronny530 - Sep 8, 2022 om 17:24
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Wellicht is uw energieverbruik zo laag omdat u geen televisie in huis heeft want er gaat geen dag voorbij of de hoge energietarieven worden in tv programma's besproken. Ik hoop hiermee u een goed antwoord op uw gestelde vraag gegeven te hebben.

ne
door neodutchio Sep 8, 2022 om 17:36
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Gezien het voorschot heeft TS zeker geen tv, maar ook geen koelkast of lampen. En douchen gebeurd misschien ook maar 2 keer in de maand.

ro
door ronny530 Sep 8, 2022 om 17:58
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Zo dramatisch zal het ook niet zijn en mijn reactie was ook een beetje cynisch bedoeld.

Iv
door Ivo W Sep 8, 2022 om 19:27
729 Antwoorden / Vragen

@neodutchio: het kan ook zijn dat TS in een appartement woont met blokverwarming. Dan worden de kosten voor verwarming niet aan de energieleverancier betaald, maar aan de VVE of woningcorporatie.

Toen ik jaren terug zelf in een complex met blokverwarming woonde, had ik genoeg aan een stroomcontract voor 20 tot 25 euro per maand. En ik stond toch echt elke ochtend even onder de douche met warm water uit de elektrische boiler.

rj
door rjw Sep 9, 2022 om 12:54
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@Ivo W: inderdaad. En als je dan niet zo heel veel elektriciteit gebruikt kan je door de korting op de energiebelasting zelfs rond de nul uitkomen. Dat bedrag is immers vast en onafhankelijk van het energieverbruik.

panter22
door panter22 Sep 10, 2022 om 11:28
6599 Antwoorden / Vragen

Dat lage verbruik van ts vult iedereen dus op zijn eigen manier in.

Iv
door Ivo W - Sep 8, 2022 om 19:24
729 Antwoorden / Vragen

Nee, dat mag niet zomaar.

Maar dat mag wel (in elk geval) in de volgende situaties:
- wanneer de tarieven voor energie gewijzigd worden. Dan mag het voorschot aangepast worden aan de nieuwe tarieven, op basis van een berekening die uitgaat van hetzelfde jaarverbruik als met de 'oude' tarieven.
- wanneer uit uw laatste jaarafrekening is gebleken dat u meer energie hebt verbruikt dan waarop het oude voorschotbedrag werd berekend. Het voorschotbedrag mag dan opnieuw berekend worden op basis van het verbruik van uw laatste jaarafrekening.

Op dit moment is het zo dat heel veel energieleveranciers hun tarieven per 1 oktober (fors) verhogen. En daarmee zal het voorschotbedrag van heel veel mensen dus op een rechtmatige wijze verhoogd mogen worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 8, 2022 om 22:32
2055 Antwoorden / Vragen

"zomaar" als zonder enige aanleiding? Lijkt me schrikken om na een wereldreis van een jaar zonder contact met de buitenwereld terug te komen imidden in een energiecrisis met een prijsexplosie.

1paul
door 1paul - Sep 9, 2022 om 09:00
3148 Antwoorden / 0 Vragen

omdat de energieprijzen gestegen zijn en niet zo een beetje ook.

u kan zelf uw maandbedrag in uw persoonlijke omgeving aanpassen als u dit wilt, hou er dan wel rekening mee dat u een eindafrekening krijgt waar u eventueel fors bij moet betalen!

mo
door mof - Sep 9, 2022 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mogen ze, ze mogen verhogen zodanig dat dit in verhouding staat met de verwachte jaarkosten.

ro
door ronny530 - Sep 9, 2022 om 12:51
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Buiten dat het mag voorkomt de voorschot verhoging ook dat u aan het eind van het contractsjaar een groot bedrag terug dient te betalen. Het verbruik is om en nabij gelijk gebleven maar de Kwh prijs is enorm gestegen. Om te voorkomen dat u aan het eind in één keer veel geld moet gaan betalen verhoogd het energiebedrijf het voorschot die overigens vrijblijvend is van 40 naar 57 euro per maand. Als u het met die voorschot verhoging niet eens bent kunt u online weer naar 40 euro terug zetten maar als u aan het eind een flink bedrag bij dient te betalen moet dat bedrag in één keer opgehoest worden en kan dat niet meer in termijnen.

rj
door rjw Sep 9, 2022 om 12:55
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Stel dat de 57 euro de huidige energieprijzen dekt, dan heb je het dus maar over maximaal 204 euro die je achteraf zou moeten ophoesten. Voor zo'n laag bedrag hoeft de energieleverancier niet voor spaarbank te gaan spelen.

ro
door ronny530 Sep 9, 2022 om 13:32
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Zit wat in daarom geeft een energieleverancier ook een advies die niet bindend is.

kl
door klusman - Sep 9, 2022 om 13:03
91 Antwoorden / 9 Vragen

Hebt u een gas- en elektra abonnement?
Dan kan ik me voorstellen dat de maatschappij het voorschot verhoogd.
Dit voorschot is n.l. lager dan de vaste kosten en netbeheerkosten nu zijn.

ha
door harrybre - Sep 9, 2022 om 13:03
240 Antwoorden / Vragen

Wat is UW probleem met vrijwillig sparen voor de mogelijk hogere energierekening ?  Als u het te hoog vindt, verlaagt u toch die voorschotbedragen ! Natuurlijk niet piepen en klagen, als straks een fors hoger als gedacht rekening binnenkomt en u geen reserves in kas hebt.
Ik pas 2x per jaar mijn voorschot aan: 3 mnd na en 3 mnd vóór de eindafrekening. Ga ik ook het schip niet in miocht mijn energieleverancier vorotijdig zelf het loodje leggen.
EN ik houd een "ijzeren" reserve aan.

donna53
door donna53 - Sep 9, 2022 om 13:42
98 Antwoorden / 10 Vragen

Onzin om te denken dat iemand er niet woont dan. Als je in een flat woont waar de verwarming apart wordt afgerekend zoals bij mijn zus en je hebt dan ook ledlampen en geen sluipverbruik zou je met 40 euro vroeger wel zijn uitgekomen. Nu niet meer. Weet niet of je bij Vattenfall zit, maar dan kun je op je  eigen pagina alles uitvinken zodat de firma het geheel aan jou overlaat welk bedrag je per maand wilt betalen. Je kunt dan zelf per maand je standen invullen en krijg je een voorstel om het bedrag veranderen. Zowel omhoog als omlaag. Als je dat niet doet is het je eigen verantwoording.
Let wel: je kunt dan voor de onaangename verrassing komen te staan dat je heel veel moet bij betalen. Ik betaal expres teveel zodat ik dan aan het eind terug krijg.Leuk "spaar"centje dan (want van de rente op spaargeld word je ook niet blij tegenwoordig.

Didi020
door Didi020 - Sep 11, 2022 om 15:43
2 Antwoorden / Vragen

Heel fijn om te lezen dat in de link van de consuwijzer link staat dat je niet verplicht bent om het voorgestelde maandbedrag. Allemaal heel leuk en aardig, maar BudgetEnergie houd zich hier niet aan. Mijn maandbedrag ging omhoog met 246 % omhoog en dat kan ik niet betalen. Ik bouw dus nu een schuld op en ze rekenen vaak en hoge incassokosten. Desastreus voor mij want door corona moest ik mijn zaak sluiten en zit ik in de schuldhulp. En met een schuld word ik daar uit gegooid.....

Overigens is BudgetEnergie gestop met mailen. Je mag alleen bellen (niet door te komen en niets zwart op wit) of met een robot praten. Nu is die robot wel vriendelijker dan het personeel maar alleen voor simpele vragen. Beschamend!

Ik heb hier echt veel stress van, ook omdat ik elke maand brieven krijg dat ik afgesloten ga worden. Sowieso omdat ik alles doe om te besparen; cv uit, behalve om de dag 2 minuten om te douchten, geen logees, apparaten pas aan na 23 uur, led  lampen, huis geisoleerd, cv sowieso naar lagere temperatuur gezet, niet meer koken. En toch moet ik betalen.Kwaliteit van leven gaat hard achteruit en dan ook nog eens een schuld opbouwen....

Conclusie;  niet met BudgetEnergie in zee gaan en VOORAF vragen hoe  een leverancier hier mee omgaat want we zijn hier nog lang niet vanaf.

panter22
door panter22 Sep 11, 2022 om 16:28
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dat hoge voorschot niet gemeld aan de schuldhulpverlening?
Je mag geen schulden maken, maar die hoge rekening daar kun je niets tegen doen. Nu krijg je extra kosten en er wordt gedreigd je af te sluiten, je kunt niet meer stilzitten en afwachten.
Kwam niet in aanmerking voor die €1300 energietoeslag bij schuldhulpverlening?
Kijk op dewebsite van je gemeente.
Er zijn plannen om mensen die voor de energietoeslag niet  in aanmerking komen een vergoeding uit de bijzondere bijstand van de gemeente te geven.
Overleg eens met de schuldhulpverlening en de gemeente of er mogelijkheden voor je zijn.

vg
door vg1971 - Sep 14, 2022 om 10:38
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Engelse Drop,

Daar teken ik voor! ;-)

Zelf kreeg ik (wél veel thuis) ook altijd terug. Midden juni nog € 288,-

Mijn maandbedrag was van juli 2021 t/m december 2021 € 53,-

Dit verhoogde ik zelf in januari 2021 naar € 59,-

In mijn jaarafreking werd (ondanks teruggave) mijn nieuwe termijnbedrag
bepaald op € 70,- per juli 2022. Begin augustus was € 83,- het advies in de termijncheck.

Zelf verhoogd naar € 100,- En in september bleek het advies al € 142!!!

Trek zelf uw conclusie. Ook ik was altijd een zeer zuinige verbruiker. Hierin is niks veranderd

(behalve dan dat ik nóg beter probeer op te letten, als dat al mogelijk is...) en de winter moet nog komen.