p.
door p.y.jongma Jan 22, 2012 om 20:38
Huishouden & energie

Dubbele electricteitsmeter

Naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf,waaruit zou blijken dat dagstroomtarief goedkoper is dan het nachttarief.Er was geen onderbouwing.Blijft de vraag is dit waar?(huur van de meter is bij Liander even duur voor enkele en dubbele meter)

6844 38 Rapporteer

poltol
door poltol - Jan 22, 2012 om 20:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Nachtstroom is duurder geworden.
U moet zeker 50% van uw verbruik in de dal[nachttarief] uren maken om goedkoper uit te zijn.
En dat is bijna onmogelijk.

uitrekenen met calculator Essent

Vr.gr. poltol

valerius-2
door valerius-2 - Jan 22, 2012 om 21:25
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u kijkt naar de tarieven bij u provider kan u zo zien dat dagstroom altijd duurder is, avond of nachtstroom, als u de rekening bekijk naar heeft nachtstroom kan u het al zien. Het vreemde is als u nachttarief heeft dan word de dagstroom duurder dan als u geen nachtstroom gebruik.

spooky01
door spooky01 - Jan 22, 2012 om 22:02
418 Antwoorden / 56 Vragen

Ik zit bij mij nuon en mijn netbeheerder is liander, ik heb een dubbele meter maar heb gewoon het continu tarief. Je geeft ze gewoon voor de eindrekening allebei door en ze worden dan bij elkaar opgeteld, je hoeft dus geen andere meter als je overstapt naar continu stroom van dag/nacht stroom

tenormin
door tenormin - Jan 22, 2012 om 23:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Toevallig (voor het eerst) zaterdag de kaart ontvangen van ENECO waarop je normaliter alle standen op moet vermelden en terugsturen en/of invullen op internet. Nu hebben al onze flats een totale renovatie ondergaan en hebben we de "slimme meter". (Hoe slim zal nog blijken bij het ontvangen van de rekening). Maar alle standen waren nu dus met XXXX ingevuld; m.a.w. ik hoef niets meer te doen. Ook het dag-en nachttarief was enkel dagtarief, dus geen nachttarief meer.

mi
door miraltje - Jan 23, 2012 om 00:24
462 Antwoorden / 0 Vragen

bij dag en nacht tarief wordt het enkel tarief gesplitst in een laag en hoog tarief.

de basis prijs per kw uur is gelijk bijv 20 cent.

bij enkeltarief betaal je per 24 uur altijd 20 cent per kw.

bij het dag en nacht-tarief werkt je met 2 verschillende tarievenzo kost een kw geduurde het dag tarief 25 cent een het nachttarief 15 cent per kw.

bij het merendeel van de huishoudens kan het dan ook niet uit om voor dag en nacht stroom te kiezen,tenzij je 's nachts voornamelijk leeft.

dedejo
door dedejo - Jan 23, 2012 om 03:42
10 Antwoorden / 1 Vragen

Electriciteits maatschappijen zijn de bekende oplichters; vooral NUON.
Één goede raad; laat je elektriciteit regelen door: Unitedconsumers (u komt dan terecht bij Gamoc).
U krijgt dan altijd via de eindafrekening 10% van uw premie terug.
Toen ik nog in Nederland woonde heb ik hier meer dan €100.- mee uitgespaard.

Ook kunt u gaan via een ACN medewerker naar "Energie direct". (Ook goedkoper dus)

KIJK OOK EENS GOED OP UW EINDAFREKENING; VAAK BETAALD U BELASTING OVER BELASTING.

eva369
door eva369 - Jan 23, 2012 om 08:11
308 Antwoorden / 2 Vragen

als je overdag bijna nooit thuis bent, een boiler hebt die op nachtstroom opwarmt en wassen, stofzuigen e.d. in het weekend doet. dan is nachtstroom wel goedkoper. maar veel mensen hebben een cv die overdag ook stroom gebruikt. en wassen ook door de weeks. het ligt dus maar net aan je leefpatroon.

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 23, 2012 om 10:50
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Niet de netbeheerder (Liander) bepaald of u extra meterkosten betaald voor een meter met dag en nacht tarief in werking, maar u energieleveranciers, en de meeste doen dit wel, en deze kosten kunt u vinden in hun voorwaarden, maar zitten meestal in de ''vast recht'' verwerkt.

Het omslag punt van voordeel is de laatste jaren bij veel leveranciers althans flink vermindert, en dat is wat het artikel in de Telegraaf aangeeft en ook klopt.

Het voordeel is in ieder geval veel minder als de leveranciers u graag doen laten geloven als u bij hun een rekenvoorbeeld maakt, daar zij vaak meer voordeel hebben van deze mogelijkheid dan u, en als u gemiddeld minder stoom verbruikt, is het voordeel bijna altijd negatief voor u, door de extra kosten.

Succes er mee.

zw
door zwaardvis - Jan 23, 2012 om 11:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@wolfenjong.
Ik kan in de tarieven van Enexis en Liander geen verschil vinden in de meetkosten van enkeltarief of dubbeltarief. Graag link waar deze info dan wel te vinden zou zijn.

zw
door zwaardvis - Jan 23, 2012 om 11:32
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=dedejo schreef op maandag 23 jan 2012, 03:42]KIJK OOK EENS GOED OP UW EINDAFREKENING; VAAK BETAALD U BELASTING OVER BELASTING.
Wat maakt dat nu uit?
Als je 19% BTW betaalt over 100 euro (arbitrair vastgestelde) energiebelasting betaal je evenveel als wanneer je géén belasting over 119 euro energiebelasting betaalt.
Bedenk dat de er bij het vaststellen van de hoogte van energiebelasting dus rekening gehouden wordt met de BTW. Kat of hond, maakt niet uit.

wolfenjong
door wolfenjong - Jan 23, 2012 om 11:56
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo ''zwaardvis''

Lees nog eens goed wat ik geschreven heb hier, en hier voor.

''Niet'' de netbeheerder (Liander) bepaald of u extra meterkosten betaald voor een meter met dag en nacht tarief in werking, maar u ''energieleverancier'', en de meeste doen dit, en deze kosten kunt u vinden in hun voorwaarden, maar zitten meestal in de ''vast recht'' verwerkt.

Succes er mee.

dedejo
door dedejo - Jan 23, 2012 om 13:11
10 Antwoorden / 1 Vragen

Zwaardvis antwoord : "wat maakt dat nou uit" op mijn stelling belasting over belasting.
Het is simpel HET IS VERBODEN !!!!!
Nederland wordt eens wakker !!!!
Klagen, maar niets doen ?

dedejo
door dedejo - Jan 23, 2012 om 13:13
10 Antwoorden / 1 Vragen

Oh ja! Er wordt geen rekening gehouden met de z.g.n. BTW

zw
door zwaardvis - Jan 23, 2012 om 13:24
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@wolvenjong: Laat mij een tarief zien, een aanbieder van electriciteit die meterkosten in rekening brengt. En ook nog verschillend per soort meter. U kletst uit uw nekka.

zw
door zwaardvis - Jan 23, 2012 om 13:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bovendien, wolfenjong is het bepaalt en betaalt. Mensen die geen Nederlands machtig zijn......

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Jan 23, 2012 om 14:45
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste p.y.jongma,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u vragen heeft over de tarieven. Hieronder leest u meer informatie.

Het tarief ‘s nachts is goedkoper dan het continutarief. Maar als u dag/nacht tarief heeft (dus verschillende tarieven voor stroom die u ‘s nachts gebruikt en overdag), betaalt u overdag iets meer dan het continutarief en ‘s nachts minder. Wanneer het voor u precies voordelig is hangt af van hoeveel van uw verbruik u naar de nacht of het weekend kunt verplaatsen. Het is met de huidige tarieven zo dat het iets voordeliger is om dubbeltarief te hebben als u 40% of meer van uw stroomverbruik ‘s nachts verbruikt. Als u de helft ‘s nachts of in het weekend verbruikt, dan heeft u per jaar bij Nuon nog € 7,35 voordeel bij een gemiddeld verbruik van 3500 kWh.

Ik hoop hiermee uw vraag te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2012 om 15:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

nou, p.y. jongsma, dat is me toch inderdaad wel een bedrag om over naar huis te schrijven, toch? ;-)

dedejo
door dedejo - Jan 23, 2012 om 16:08
10 Antwoorden / 1 Vragen

Nou mijnheer of mevrouw Jongma; U wordt nog "schatrijk" van NUON.
Stap maar snel over op een goedkopere.
Ga maar eens kijken op www.unitedconsumers.com of via www.cindydejong.acnshop.eu

switchcompany
door switchcompany - Jan 27, 2012 om 10:27
12 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft dat er een artikel stond in de Telegraaf waarin stond vermeld dat 'het dagtarief lager is dan het nachttarief'. Er is ons als energievergelijker niets van bekend. Ik heb het ook de afgelopen 10 jaar nog nooit meegemaakt.
Wellicht dat u het artikel kunt terugvinden en een link geven?

Nacht/avondstroom is met een dubbel telwerk altijd goedkoper dan het dagtarief. Met een enkel telwerk betaalt u maar 1 tarief voor het verbruik.

Bart
www.energievergelijken.nl

jo
door jorisw - Jan 27, 2012 om 11:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dedejo schreef op maandag 23 jan 2012, 03:42]Electriciteits maatschappijen zijn de bekende oplichters; vooral NUON.
Één goede raad; laat je elektriciteit regelen door: Unitedconsumers (u komt dan terecht bij Gamoc).
U krijgt dan altijd via de eindafrekening 10% van uw premie terug.
Toen ik nog in Nederland woonde heb ik hier meer dan €100.- mee uitgespaard.

Ook kunt u gaan via een ACN medewerker naar "Energie direct". (Ook goedkoper dus)

KIJK OOK EENS GOED OP UW EINDAFREKENING; VAAK BETAALD U BELASTING OVER BELASTING.

Waar baseert u de beschuldiging van oplichting op?

dirck
door dirck - Jan 27, 2012 om 12:00
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=switchcompany schreef op vrijdag 27 jan 2012, 10:27]U schrijft dat er een artikel stond in de Telegraaf waarin stond vermeld dat 'het dagtarief lager is dan het nachttarief'. Er is ons als energievergelijker niets van bekend. Ik heb het ook de afgelopen 10 jaar nog nooit meegemaakt.
Wellicht dat u het artikel kunt terugvinden en een link geven?

Nacht/avondstroom is met een dubbel telwerk altijd goedkoper dan het dagtarief. Met een enkel telwerk betaalt u maar 1 tarief voor het verbruik.

Bart
www.energievergelijken.nl

www.telegraaf.nl/Nachtstroom duurder dan dagstroom

tenormin
door tenormin - Jan 27, 2012 om 12:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ben dan nog nieuwsgieriger geworden waarom wij "ineens" geen dag en nachttarief meer hebben, na plaatsing individuele c.v. en "slimme meters".
Zoals ik al in eerder commentaar gaf: ENECO heeft het woord nachttarief niet meer op de invulkaart staan. En wij kunnen (mogen) van Woningbouwvereniging niet van leverancier veranderen.

dedejo
door dedejo - Jan 27, 2012 om 14:33
10 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Jorisw

Nuon is gewoon de duurste; ook als net beheerder; en heeft geen enkel oog voor de situatie van haar cliénten.

Dat "custom care" is dus een loze kreet.

De door mij eerder genoemde maatschappijen zijn DUIDELIJK GOEDKOPER dan Nuon, met zijn MONOPOLIE op het netwerk.

hanedorp
door hanedorp - Jan 31, 2012 om 20:29
38 Antwoorden / 16 Vragen

Heb ook een tijd dag- en nachtstroom gebruikt. Had sterk de indruk, dat ik i.p.v. goedkoper, duurder uit was.
Het gevolg van o.a. dag- en nachtstroom is tevens, dat je leven wordt bepaalt door de meter, omdat je denkt goedkoper uit te zijn.
Ben teruggegaan naar één tarief en dat heeft rust gebracht. Geen gedoe om speciaal in het weekend of s' avonds bezig te zijn met b.v. wassen en drogen.

zw
door zwaardvis - Jan 31, 2012 om 21:03
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Mijn idee exactly. Met dubbele meters bespaar je maximaal 10 euro per jaar, maar je verliest voor 1000 euro aan comfort omdat je steeds op de klok moet kijken of de was aan mag, 'snacht de wasdroger leeghalen etc. Begin er niet aan. Pak gewoon enkeltarief ook al heb je een dubbele meter.....

dedejo
door dedejo - Jan 31, 2012 om 22:13
10 Antwoorden / 1 Vragen

De boeren zotheid van Nederland; dubbel tarief; enkel tarief; dag en nachtstroom.

Hier in Roemenié krijg ik gewoon de rekening per maand van E-On.
De ene maand is het wat meer en dan weer wat minder.
Dus hier hoef je NOOIT bij te betalen aan het eind van het jaar, maar je krijgt ook nooit geld terug.
Dus je betaald gewoon voor wat je hebt gebruikt.
De meteropnemer komt iedere maand even langs, dat scheelt dus ook weer werklozen.
Dat oost europa is toch zo gek nog niet.

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2012 om 22:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=dirck schreef op vrijdag 27 jan 2012, 12:00][quote=switchcompany schreef op vrijdag 27 jan 2012, 10:27]U schrijft dat er een artikel stond in de Telegraaf waarin stond vermeld dat 'het dagtarief lager is dan het nachttarief'. Er is ons als energievergelijker niets van bekend. Ik heb het ook de afgelopen 10 jaar nog nooit meegemaakt.
Wellicht dat u het artikel kunt terugvinden en een link geven?

Nacht/avondstroom is met een dubbel telwerk altijd goedkoper dan het dagtarief. Met een enkel telwerk betaalt u maar 1 tarief voor het verbruik.

Bart
www.energievergelijken.nl

www.telegraaf.nl/Nachtstroom duurder dan dagstroom

Kennelijk nog steeds zoekend naar een bevredigend antwoord????

hanedorp
door hanedorp - Feb 1, 2012 om 15:50
38 Antwoorden / 16 Vragen

Nuon en andere energieleveranciers.
Ik ben mij lam geschrokkken van de "voordelen" die het gebruik van dubbele meter oplevert!!!
Was mijn conclusie, dat het geen zoden aan de dijk zette, dan toch goed gezien?
@zwaardvis is mijn mening toegedaan, dat het alleen maar onrust met zich meebrengt. 's Nachts wassen en drogen ( hebben de buren hier geen last van ? ) Gewoon overdag je ding doen en het weekend lekker relaxen.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Feb 1, 2012 om 16:24
117 Antwoorden / 0 Vragen

Het artikel is grotendeels correct, de titel niet. Nachtstroom ís niet duurder dan dagstroom.
Maar of het veel voordeliger is, hangt af van hoe de verdeling tussen je dag- en nacht/weekendverbruik is. Het voordeel is over het algemeen niet heel groot.

Historisch (laatste 10 a 15 jaar) is het voordeel van een dubbel tariefmeter een paar tientjes per jaar geweest. Tegenwoordig zal het -bij een gemiddeld verbruik van 3500 kWh en de helft daarvan in de dal-uren- om iets minder dan een tientje gaan .

Dat heeft een aantal oorzaken:
- Door de invoering van het capaciteitstarief door de netbeheerders is het verschil tussen dag- en nachtverbruik minder groot geworden. Alle klanten betalen een vast bedrag voor hun aansluiting.
- De kolenprijs is flink omhoog gegaan. Niet alleen door de vraag vanuit China [bewering artikel] maar ook bijvoorbeeld door het versneld sluiten van de kerncentrales in Duitsland n.a.v. de kernramp in Japan.
- De grote boilers voor warm water zijn de afgelopen jaren uit huis verdwenen. Deze werden vooral ’s nachts verwarmd. Voor de klant was dit vroeger een belangrijke reden om een dubbele meter te nemen.

Wie voordeel wil hebben van de dubbel tariefmeter, moet minstens 40%* van zijn stroom ’s nachts of in het weekend gebruiken. Vroeger was 35% al renderend.
Tegenwoordig zal het consequent gebruiken van een dag/nachtmeter totaal ongeveer een tientje opleveren bij een jaargebruik van 3500 kWh.

In totaal heeft 30-40% van de Nuon klanten een dubbel tariefmeter. De meterhuur is hetzelfde. Wie liever enkeltarief wil kan dat gemakkelijk regelen via Nuon (per e-mail, telefoon of Mijn Nuon). De meter hoeft daar niet voor vervangen te worden en er zijn geen kosten aan verbonden.
*genoemde % zijn van toepassing op klanten met een nachtactief.

Met vriendelijke groet,

Nathalie
Nuon Webcare

zw
door zwaardvis - Feb 1, 2012 om 17:14
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dank nuonmedewerker voor deze bevestiging. Als iedereen verstandig is, schakelen ze terug naar enkeltarief en laten de buren (en jezelf) genieten van hun nachtrust. Nu gaat om 10 uur iedere avond bij de buren links en rechts de wasmachine, centrifuge, wasdroger, stofzuiger aan...dat is lekker, bij wijze van spreken.

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2012 om 18:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

natalie van nuon web care maakt mij in ieder geval duidelijk waarom bij ons de nachtstanden "pleitte" zijn. En al eerder te hebben gelezen dat een dag en nachtmeter een profijt opleveren van €7,00 op jaarbasis dan praat je niet echt over besparingen. En zwaardvis, ik denk dat de mensen in mijn flat er ook niet van op de hoogte zijn dat dit veranderd is, want de wasmachines draaien 's-nachts op volle toeren. Heel prettig geluid in een flat!!

dedejo
door dedejo - Feb 1, 2012 om 18:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

Zo geachte Nuon medewerker; hier komt de aap uit de mouw.
De geachte klant van Nuon zal dus NOOIT wat overhouden bij Nuon.
Zelfs is het zo dat Nuon rijker wordt van de klant (moet ook wel met die dure commisarissen).

Mensen wees toch wijzer; eerder heb ik al gemeld hoe goedkoper uit kunt zijn.
www.unitedconsumers.com ga daar eens kijken.
www.cindydejong.acnshop.eu ga daar ook eens kijken.

Het kan echt goedkoper zonder die kolder van dag- en nachtstroom

Cookies
door Cookies - Feb 1, 2012 om 19:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=dedejo schreef op woensdag 1 feb 2012, 18:53]Zo geachte Nuon medewerker; hier komt de aap uit de mouw.
De geachte klant van Nuon zal dus NOOIT wat overhouden bij Nuon.
Zelfs is het zo dat Nuon rijker wordt van de klant (moet ook wel met die dure commisarissen).

Heeft met Nuon niks te maken! Werkt hetzelfde bij andere energieleveranciers, ook daar zul je nauwelijks 'winst' maken bij dag/nachtstroom bij een gemiddeld verbruik.

dedejo
door dedejo - Feb 1, 2012 om 19:28
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Carola 83

Lees mijn bericht eens nauwkeuriger en kijk bij de aanbieders die ik noem.
Waarom zou ik daar dan goedkoper uit zijn geweest en u niet?
Ongeveer €100.- per jaar besparen lijkt me nogal wat.
Gedaan via www.unitedconsumers.com.

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2012 om 19:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

dedejo, ik kan niet veranderen; verplichting van WBV. Jammer.

dedejo
door dedejo - Feb 1, 2012 om 19:57
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Carola;

Hier heb ik nog nooit vab gehoord; tenzij de WBV verdiend aan Nuon.
Of zij hebben collectieve afspraken. Mag dat wel van verenigd Europa? (cartelvorming)

Maar kijk toch eens op de website: www.unitedconsumers.com
want ze hebben nog veel meer waarop je kunt besparen: bijv. ziekenfonds / autoverzekering / benzine en nog andere zaken.
Ga maar eens kijken.

le
door leonbull - Aug 29, 2012 om 00:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

je zou bijna denken dat de enige oplossing om de energierekening te verlagen is door zonnnepanelen te plaatsen :D

jo
door jorisw - Aug 29, 2012 om 10:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=leonbull schreef op woensdag 29 aug 2012, 00:19]je zou bijna denken dat de enige oplossing om de energierekening te verlagen is door zonnnepanelen te plaatsen :D

Dat zou zeker een goede oplossing zijn. Als ieder dak dat er voor geschikt is voorzien wordt van zonnepanelen dan kunnen we een vracht energie opwekken in Nederland. Maar daar gaat deze discussie niet over.