MM
door MMJ1964 Feb 7, 2024 om 15:30
Huishouden & energie

Energie

11 januari ontving ik de eindnota voor mijn energie, elektra en gas, van mijn leverancier United Consumers.
Ik had een dreijarig contract wat t/m 28/12/2023 liep.
Ik heb te kennen gegeven geen gebruik meer te maken vanaf deze datum van UC, zij konden mij geen passende aanbieding maken.

Nu heb ik vandaag weer een eindnota ontvangen van de periode 28/12/2023 t/m 01/02/2024, nu voor een schrikbarend hoor bedrag.
Ik heb de bedragen gestorneerd daar ik het niet eens ben met de gang van zaken.

Ik ben niet automatisch over gegaan, ik heb gevraagd om eenzelfde contract, een nieuw contract gezocht bij UC maar dit werd niet geaccepteerd.
Jaren klant geweest maar dit is niet netjes.
Hoe nu verder te handelen?

Een eerste reactie van UC hieronder
U heeft een 3 jarig contract bij ons gehad tot 28-12-2023. Na dit contract bent u automatisch over gegaan op een variabel onbepaalde tijd contract. De eindnota die u ontvangen heeft is van 28-12-2023 tot de dag dat u bent weg gegaan op 01-02-2024.

1247 7 Rapporteer
ju
door juliomariner - Feb 7, 2024 om 15:37
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Per wanneer had u een nieuwe leverancier? per 28-12 of per 1-2?
Als dat per 1-2 was moet u inderdaad de variabele tarieven betalen omdat u niet op het nieuwe vaste contract met UC bent ingegaan.
Aangezien er dan geen andere leverancier was die u leverde moet u gewoon UC de variabele tarieven betalen.
Bedragen storneren is meestal niet zo'n goed idee, ook in dit geval niet. Vaak komen er dan extra koosten bij.
Ik zou het bedrag dus snel betalen om nog hogere kosten te voorkomen.

wi
door wilhelmina59 - Feb 7, 2024 om 15:42
516 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand was mij voor.
Ik zou erg oppassen met storneren, want als ik zo lees heeft u een nieuwe energieleverancier per 01-02-2024 en niet 28-12-2023.

sira
door sira - Feb 7, 2024 om 16:01
2349 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft in die tijd variabele prijzen gehad.

Wat betreft het storneren, u merkt vanzelf hoeveel hoger het in eerste instantie te betalen bedrag gaat worden. Dat zal schrikken worden en u kunt daar niets anders mee doen dan betalen.

Ik weet niet om welk bedrag het gaat, maar het begint met minimaal € 40,-. incassokosten.
Wordt de vordering daarna uit handen gegeven, krijgt u een nog veel hogere rekening.

ne
door neodutchio - Feb 7, 2024 om 16:27
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het is niet aan de klant om te bepalen welke prijzen er gehanteerd mogen worden. UC doet u een aanbod, aan u om dat te accepteren of niet. En niet andersom.
U bent niet met de nieuwe vaste tarieven akkoord gegaan, u bent niet direct overgestapt en dus moet u gewoon de flexibele tarieven betalen voor die periode.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 7, 2024 om 17:39
2071 Antwoorden / Vragen

U bent 28/12 uit uw contract gelopen en had ervoor moeten zorgen dat uw nieuwe leverancier u per die datum onder contract had. Dat was blijkbaar niet het geval en gaat u op 28/12 automatisch en verplicht naar een variabel contract van uw bestaande leverancier totdat het contract met de nieuwe leverancier ingaat.

Iv
door Ivo W - Feb 7, 2024 om 20:06
730 Antwoorden / Vragen

Ik mis een paar punten in de openingpost.

- Wanneer heeft u een nieuwe energieleverancier benaderd voor een contract?
- Wanneer is dat contract bij de nieuwe energieleverancier daadwerkelijk ingegaan?
- Wat is volgens u een schrikbarend bedrag en belangrijker: waarom zou het bedrag volgens u niet juist zijn?

Ik heb zo'n vermoeden dat u pas enkele dagen na 11 januari een nieuwe energieleverancier hebt benaderd en dat er vervolgens ook 14 dagen bedenktijd aan dat nieuwe contract zat. Dan is het al snel ongeveer 1 februari voordat het nieuwe contract daadwerkelijk is ingegaan.

In de periode van 28-12 tot 1-2 was klant bij uw oude energieleverancier tegen de dan geldende tarieven voor variabele contracten.
Omdat januari vrij koud was zal de verwarming in die ruime maand lekker hard hebben gewerkt. Het is heel normaal om in januari twee tot drie keer zoveel energie te gebruiken dan wat gedekt wordt door het maandelijkse voorschot. Normaal wordt hetgeen u in januari te weinig betaalt namelijk gecompenseerd door wat u in de zomermaanden teveel betaalt. In de zomermaanden staat immers de verwarming niet aan.

Het is dus normaal dat u nu een eindafrekening krijgt die zo hoog is als bijna twee maandtermijnen. Of misschien nog hoger als het huis echt slecht geïsoleerd is.

Door een bedrag te storneren wat u waarschijnlijk wel verschuldigd bent, brengt u zichzelf in problemen. Het is voor u te hopen dat u binnenkort een aanmaning zonder extra kosten ontvangt, zodat u zonder verdere schade uw impulsieve reactie kunt rechtzetten. Na de aanmaning zal de energieleverancier de zaak waarschijnlijk snel uitbesteden aan een incassobureau met extra kosten. Betaalt u dan nog niet, dan komt uiteindelijk een deurwaarder met een dagvaarding bij u langs en dan worden de kosten nog veel hoger.

Mochten de meterstanden op de eindafrekening niet kloppen dan kunt u daarover uiteraard in discussie gaan. Maar ook dan is eerst storneren en dan discussiëren niet echt de juiste volgorde.

Co
door Cor0789 - Feb 8, 2024 om 14:41
27 Antwoorden / 5 Vragen

United Consumers brengt bij een variabel contract prijzen in rekening die drie maanden geldig zijn.
In je account dat jij hebt bij UC kun je dat allemaal nakijken.

Omdat jij uit een 3-jarig contract komt Kan ik me voorstellen dat je schrikt. Prijzen zijn zeg 3x zo hoog.

Verder zoals anderen ook schrijven is belangrijk wanneer je opzegdatim is.