nicole03
door nicole03 Feb 12, 2023 om 17:02
Huishouden & energie

Energiecompensatie HVC

In zowel november als december heeft HVC, tegen de afspraak in en zonder berichtgeving, mijn maandelijkse termijnbedrag op de nota verhoogd met 190 euro. Vervolgens daar de 190 weer vanaf getrokken en betaalde ik mijn ‘normale’ termijnbedrag.
Mijn jaarnota liep t/m november 2022, het is geheelonduidelijk of de compensatie (van november) daarop verrekend is.

Toelichting: In oktober 2022 stuurde HVC een e-mailbericht betreft de energiecompensatie van 190 euro, hierin stond het volgende:

Hoe wordt de compensatie verrekend?
De 190 euro wordt verrekend op de eerstvolgende termijn- of jaarnota als u vanaf de eerste dag van die desbetreffende maand ook klant bij ons bent voor stroom. Wij passen uw termijnbedrag voor november en december niet aan.

Is uw nota lager dan 190 euro?
Dan verrekenen we het overgebleven bedrag met eventueel openstaand saldo bij HVC. Heeft u al uw rekeningen betaald? Dan heeft u geld van ons tegoed. We storten het overgebleven bedrag binnen twee weken op uw bankrekening.

HVC heeft tot op heden niet gereageerd op mijn berichten waarin ik heb gevraagd om verduidelijking.

Graag advies wat te doen.
Heel erg bedankt!

1374 5 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 12, 2023 om 19:04
7210 Antwoorden / 3 Vragen

    Uit de link:

HVC

Het bericht van HVC klinkt hetzelfde: "190 euro wordt verrekend met voorschot, blijft er geld over dan krijg je het verschil bijgeschreven."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5342764/190-380-euro-compensatie-energie-hoe-eneco-vattenfall-essent

sira
door sira Feb 12, 2023 om 19:50
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Wat ik wel vreemd vind, is dat HVC eerst het termijnbedrag verhoogt met € 190,-, dan weer de € 190,- in mindering brengt, waardoor de TS weer op het normale termijnbedrag zit. Beetje dooie mus principe.

sira
door sira - Feb 12, 2023 om 19:11
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Het lijkt mij vreemd. Informeer bij de ACM 070-7222000, https://www.acm.nl/nl
U kunt ook naar de geschillencommissie: https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/

nicole03
door nicole03 Feb 13, 2023 om 07:24
3 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de tip, ik ga me er vanmiddag in verdiepen

sira
door sira Feb 13, 2023 om 08:12
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan en succes.

1paul
door 1paul - Feb 13, 2023 om 08:32
3173 Antwoorden / 0 Vragen

de energie die u afnam kreeg u waarschijnlijk nog voor een vaste (lage) vaste prijs, bij aflopen kontrakt ging de prijs voor energie behoorlijk omhoog en daar heeft hvc de toelage vanaf getrokken.

waarschijnlijk betaald u nu nog de flink hogere prijs!

pino123
door pino123 - Feb 13, 2023 om 08:35
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou gaan bellen met de klantenservice. Alleen zij kunnen je hierin verder helpen, dan weet je ook direct waar je aan toe bent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2023 om 10:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De enige de u hier uitleg over kan, zelfs moet, geven is HVC. De jaarafrekening zou in deze duidelijk moeten zijn.  Daarbij is het een gegeven dat er leveranciers zijn waaronder de mijne die de € 190,00 diodelijk apart hebben verrekend d.m.v. compenseren van het voorschot bedrag over betreffende maanden en daarna uiteraard weer het hogere, oorspronkelijk afgesproken bedrag zijn gaan hanteren.

Eerts verhogen met de € 190,00 en dat compenseren lijkt mij een bijzonder vreemde gang van zaken en ik het ook m.i. toch vasn belang om dit ook te melden bij https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en men bij HVC de regeling niet in uw voordeel heeft uitgevoerd zoals wel de bedoeling was.