Essent onrealistisch gas verbruik
Vanaf begin dit jaar zien we via "Mijn Essent" een onrealistisch hoog gas verbruik terug.
We krijgen ook elke maand een overzicht met het zelfde hoge verbruik.
Vanaf januari dit jaar zien we in het overzicht dat elke maand het een verbruik 45 of 46 m3 is, afhankelijk of de maand 30 of 31 dagen heeft.
Ook in de zomer maanden.
Nu kunnen we ook de meterstanden zien die Essent heeft uitgelezen, en hier is het voor de laaste paar maanden 2 m3.
Ook lees ik zelf de slimme meter uit, hierin is ook te zien dat het verbuik in de zomermaanden laag is.
We hebben twee keer contact opgenomen met Essent over dit probleem, en het enige wat ze konden vertellen was het verschil van de gemeten waarden en de "calorische" waarde, en dat hier een verschil in zit.
Echter is het een kleine afwijking, en niet zoals nu 44 m3 per maand.
Heeft iemand dit ook als een gezien, en/of weet wat de aanleiding kan zijn?
Het is een chaos bij Essent! Gewoon regelmatig zelf een foto van je meterstanden nemen en bijhouden. De meter klopt en moet ook worden verekent bij je jaarafrekening.
En ik weet niet hoelang je contract nog loopt, maar zou op zoek gaan naar andere leverancier!
Misschien valt er energieslurpers op te sporen.
https://www.essent.nl/energie/energieverbruik
Dei zijn er dus niet bij 2 m3 per rmaand...
Die 'energieslurpers' hebben betrekking op electriciteitsverbruikers. Gas wordt vrijwel alleen voor de verwarming (ruimte, water) gebruikt. Verwarming op zich is eigenlijk al een grote energieslurper, maar in de zomer wordt hoogstens de warmwaterboiler op temperatuur gehouden. Daarvoor is 4 tot 6 M3 per maand goed verklaarbaar, maar meer ook niet.
Duidelijk, dank u wel.
Dus dat linker grafiekje klopt niet. Maar je gaat niet o.b.v. een grafiekje betalen maar o.b.v. de meterstanden (midden in het beeld) en die kloppen dus wel...
Over het algemeen lezen de leveranciers geen meters uit. De "slimme" meter stuurt de meterstanden naar de computerserver. De leveranciers "lezen" deze meterstanden van de computerserver uit.
Dus wanneer de leveranciers zeggen : "We lezen de meter uit" betekent eigenlijk, we lezen de meterstanden van de meter die op de computerserver staan vermeld.
Hierdoor ontstaat vaak de meeste ruis tussen de klant, netbeheerder en leverancier.
En het lukt de meter niet om elke nacht deze data correct en/of op tijd te versturen naar die computerserver.
Er zijn ook verschillende soorten van data, meterstanden , dagwaarden, uurwaarden en zelfs kwartierwaarden.
Wat een leverancier allemaal kan en/of mag doen met de data voor een app weet ik niet maar ik denk vrij veel omdat het geen invloed op de eindafrekening heeft (verschillende datastromen).
De app van de leverancier is maar een hulpmiddel en ook niet meer dan dat.
Een app via de P1-poort is o.a. een goede controlemiddel op de eindafrekening.
Vreemd verhaal, even aangenomen dat er geen afwijkende dingen met het gasverbruik zijn gebeurd verbruik je dus veel meer gas dan de historische prognose. Dat zou een stevige correctie van het voorschot op moeten leveren maar geen reactie van Essent?
Om te beginnen: de calorische waarde is een rekenfactor die betrekking heeft op de temperatuur van het geleverde omdat ook gas qua dichtheid varieert bij temperatuursverschillen (krimpt bij kou, zet uit bij warmte).
U geeft aan dan het verschil naar uw mening wel erg resp. veel te hoog is op basis van ook hetgeen u zelf afleest uit uw slimme meter.
Ik neem aan dat u dat ook heeft genoteerd en mijn advies is nu u kennelijk geen adequate reactie ontvangt van Essent: benader de https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/energie/ en leg daar uw vraagstelling/probleem voor.
Calorische waarde is een belachelijk argument van iemand die niet weet waar hij/ zij over praat. Omdat de energie die in aardgas zit kan fluctueren (méér of minder) wordt er aan het einde op de jaarafrekening een correctie toegepast. Op mijn jaarafrekening was dat een gascorrectiefactor van 1,01818. Da's dus 0,01818 procent. Het verschil tussen 44 en 4 m3 is 1000 procent.
Ze kunnen van alles "meten" natuurlijk, maar uiteindelijk gaat het erom wat uw gasmeter u vertelt. Hou het zelf bij, maak ook foto's, die met de telefoon hebben in de metadata altijd de opname datum staan, of fotografeer een ander bewijsstuk (krantenkop oid met de datum) mee om aan te tonen dat de meterstand echt anders was dan ingeschat door Essent. Dan is er slechts nog de vraag: u heeft een "slimme" meter maar heeft Essent toestemming om die regelmatig uit te lezen? Als dit niet het geval is dan schat Essent het verbruik in. Daarvoor heeft de regering echter tabellen: hoeveel mag Essent van het totaalverbruik over een jaar per specifieke dag afrekenen.
De regeling over 2023 heet volgens mij:
Regeling van de Minister voor Klimaat en Energie van
,
nr. WJZ/ 22493242, houdende regels inzake een subsidie voor
leveranciers ter bekostiging van een plafond voor energietarieven voor
kleinverbruikers in 2023 (Subsidieregeling bekostiging plafond
energietarieven kleinverbruikers 2023)
Essent is niet de enige die de 'energiearmoede' (= hoeveel kunnen we ons veroorloven om aan gas/elektra uit te geven per maand) erger maakt door veel te veel te rekenen in termijnbedrag of in 'verbruik' (dat duidelijk niet klopt)
Het blijkt dat Achmea Rechtsbijstand (voor Centraal Beheer, FBTO, Achmea) een APARTE afdeling heeft om de te hoge termijnbedragen (en de fouten in rekeningen) aan te vechten.
Neem foto's (als dat lukt) van uw meterstand op uw gasmeter iedere week.
Houdt bij wat u verbruikt ook op papier en via uw 'slimme meter (www.slimmemeterportal.nl gebruikt u misschien al, maar zo niet, is gratis)
Overigens is het uw Netbeheerder (Stedin, Liander, etc) die uw meterstanden precies heeft.
Zij weten dus ook hoe uw stand werkelijk is.
Zo goed als u dat weet met uw eigen meter thuis.
Heel veel sterkte, want dit is met de huidige enerigeprijzen heel vervelend.
Hoop van harte dat wat u schrijft ook hard kan maken, anders heeft u een probleem
Ps van mij mag dat soort zaken, van alles zonder het juridisch hard te kunnen maken op internet flikkeren een keer flink aangepakt worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Berkenbosch Mode
Goedendag,
Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko
...
Lees meer
Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis
Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet.
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg
...
Lees meer
Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben
Gechte,
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Afijn een week
...
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer