ja
door janeertink Apr 18, 2022 om 12:18
Huishouden & energie

Garantie op nieuwe CV ketel

Hallo ik ben van plan om een nieuwe CV ketel te kopen nu moet ik zo staat in de offerte dat ik 24 maand 15 euro per maand service kosten moet betalen anders heb ik geen garantie op voorrijkosten en arbeidsloon is dat zo zit toch 2 jaar fabrieksgarantie op incl Arbeidsloon en voorrijkosten

6206 16 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2022 om 12:37
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Bij wie wilt u kopen? Lijkt mij erg veel, €15,00 p.m. aan servicekosten. Meestal komt men 1 x per jaar de ketel schoonmaken (of 1½ jaar), dus benieuwd bij wie u wilt kopen.

ja
door janeertink Apr 18, 2022 om 12:55
0 Antwoorden / 1 Vragen

Heb offerte van Feenstra verwarming

tenormin
door tenormin Apr 18, 2022 om 13:29
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Daar was ik dus al bang voor. Als ik u een vriendelijk advies mag geven, zoek dan naar een andere leverancier. Feenstra staat niet echt heel goed bekend. Er zijn veel onderwerpen over Feenstra te vinden op de Vraag & Beantwoord site hier. Kunt u zoeken onder veelgestelde vragen en u Feenstra intypt.

gerbera
door gerbera Apr 18, 2022 om 21:13
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin +10

sw
door swat1500 - Apr 18, 2022 om 13:28
3792 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft recht op de wettelijke garantie. Dat is heel wat anders dan fabrieksgarantie. U heeft dus recht op een goed werkend product, de verkoper is daarvoor verantwoordelijk. Hoe hij dit met de "fabriek" regelt is zijn probleem. Of binnen dit recht ook de arbeidskosten en voorrijkosten vallen is niet altijd bij definitie zo.
Bij een gemonteerde cv ketel zou je mogen verwachten dat bij een terechte garantie claim en herstel ter plaatse redelijkerwijs mogelijk is, dat deze kosten onder de garantie vallen.
Je kan een cv ketel niet zomaar even los koppelen, opsturen of brengen voor herstel onder garantie.

marita5
door marita5 - Apr 18, 2022 om 13:33
11521 Antwoorden / 15 Vragen
ma
door malty - Apr 18, 2022 om 15:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft wettelijke garantie en problemen met de cv ketel moeten de eerste 2 jaar gratis opgelost worden.
Feenstra verplicht u een overbodig service abonnement te nemen.
Zou maar een andere leverancier nemen.

wi
door willems123 - Apr 18, 2022 om 16:06
117 Antwoorden / 16 Vragen
panter22
door panter22 - Apr 18, 2022 om 16:11
6599 Antwoorden / Vragen

Bij een defect dat onder garantie valt, vergoedt de fabrikant de materiaalkosten. Dit loopt meestal via de installateur of reparateur. Voorrijkosten en arbeidsloon vallen niet binnen de garantie, tenzij de reparatiedienst van de fabrikant de storing door verhelpt. Bij sommige fabrikanten is het mogelijk om garantie op de cv-ketel bij te kopen.
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-ketel-garantie#:~:text=Bij%20een%20defect%20dat%20onder,fabrikant%20de%20storing%20door%20verhelpt.
Je moet gewoon bij de aanschrijfprijs van de cv ketel (24x15) €360 bijtellen.
Als je geluk hebt, dan werkt de ketel 2 jaar perfect, mocht er wel wat aan de hand zijn, dan komen ze zo snel mogelijk.
Heb je geen abonnement, dan moet je achteraan aansluiten.
Waarom er zoveel kritiek is op Feenstra, begrijp ik niet. Elke 2 jaar krijg je automatisch bericht dat een monteur komt voor onderhoud.
Je zal toch wel meerdere offertes hebben gevraagd?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Apr 18, 2022 om 16:15
2075 Antwoorden / Vragen

Het is uw leverancier die u dit zo voorstelt, u hoeft daar niet in mee te gaan. Voor de leverancier is dit gewoon een stukje marge, hij kan u ook wat meer laten betalen, geen contract en dan moet hij nog steeds 2 jaar garantie geven. Nogmaals, keuze van de leverancier en aan u om uw leverancier te kiezen.

wi
door willems123 Apr 18, 2022 om 16:32
117 Antwoorden / 16 Vragen

Over de garantie, heeft u gelijk.... maar als middels in de winter de CV-ketel in de weekend voor de Kerstdagen opgeeft dan heeft je bijna hele week zonder verwarming en warmwater, met service abbonnement binnen een paar uur een monteur voor de deur! Tenminste in mijn geval, de cv-ketel storing op oudjaar nacht, de monteur kwam op s'morgen van nieuwjaardag. Ik nam onderhoudsabonnement van een plaatselijk bedrijf.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 18, 2022 om 21:08
2075 Antwoorden / Vragen

Dat is het risico dat je dan neemt inderdaad. Het punt is dat wat de één een logische keuze vindt sommige andere mensen ervaren als een soort persoonlijke belediging; "Ik heb daar al recht op dus ik ga niets betalen". Niets mis mee maar ga dan ook naar een budget minded leverancier dan versta je elkaar over en weer beter.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 18, 2022 om 16:50
16870 Antwoorden / 202 Vragen

In feite is het onzin, u heeft hoe dan ook recht op de fabrieksgarantie en verder, als al gezegd, is er sprake van wettelijke garantier die prevaleert op fabrieksgarantie (en dus voorgaat/belangrijker is).

Ik geef u nu enkele verwijzingen indeze en ook de wetteksten die van toepassing zijn. Bij het zich voordoen van 'garantieproblemen"is de verkoper' geheel aansprakelijken daarmee voor alle kosten die aan de orde zouden zijn bij een mankement (en ook nog indien het binnen 6 maanden dient te bewijzen dat de oorzaak niet aan u te verwijten is.

Mijn advies is: kijk uit naar een andere leverancier die deze buitenwettelijke 'aanbieding' niet doet, resp. ga niet in op die aanbieding.

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

sira
door sira - Apr 18, 2022 om 18:15
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Vraag ook een paar offertes aan bij plaatselijke leveranciers. U zult zien dat u al een paar honderd euro goedkoper uit kunt zijn voor dezelfde ketel.
Ik heb vorig jaar ook een offerte bij Feenstra aangevraagd en had al twee andere offertes, ik schrok mij rot van de prijs van Feenstra.

Aanvulling: één van de leveranciers zei zelfs dat ik 2 jaar garantie had op de ketel en dat er bij een nieuwe ketel om de 2 jaar onderhoud wordt uitgevoerd en indien ik een onderhoudscontract wenste dit pas na de eerste 2 jaar in ging.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 18, 2022 om 21:13
2075 Antwoorden / Vragen

Persoonlijk ben ik me twee jaar geleden helemaal de tandjes geschrokken van een lokale offerte waarbij ik bij het CV collectief van de Consumentenbond een kleine €800 goedkoper uit was. Daar moest ik dan wel een vergelijkbaar service abonnement bij nemen voor twee jaar. En dat is het punt, je moet alles optellen en kijken wat je ervoor krijgt en vergelijken met alternatieven en niet één aspect eruit pakken.

gerbera
door gerbera - Apr 18, 2022 om 21:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de TS zoek een andere leverancier, de reclame die deze maakt op de TV komt niet altijd overeen met de werkelijkheid.

justmeagain
door justmeagain - Apr 18, 2022 om 23:53
623 Antwoorden / 8 Vragen

Feenstra is een No Go.
Als u ellende over uzelf wilt afroepen koop dan bij Feenstra.
Ga gewoon bij een lokaal bedrijf kopen. Zijn waarschijnlijk nog goedkoper ook, en betere service.
Maar u heeft uiteraard recht op 2 jaar garantie zonder dat u daarvoor bij moet betalen.

pe
door peterbee - Apr 19, 2022 om 00:12
58 Antwoorden / 5 Vragen

gewoon een ketel kopen bij de plaatselijke installateur, niet bij zo'n Gigant waarbij je "goedkoop" uit bent

pe
door peterbee - Apr 20, 2022 om 13:31
58 Antwoorden / 5 Vragen

De installateur verleend deze garantie zelf, komt ook gratis, en vervangt gratis de onderdelen, welke hij daarna klimt bij de fabrikant.

voor garantie is het niet noodzakelijk al direct een abonnement af te sluiten.

De cowboys plaatsen de ketel, en laten het verlenen van garantie  over aan de fabrikant.
( want het verlenen van garantie kost geld, en hiervoor heb je onderdelen op voorraad nodig )
Die  misschien over een week wel een plekje heeft.

En die mogelijk bij aankomst vertelt dat de klachten of defect niet onder de garantie valt.

kijk bij aanschaf van een nieuwe ketel dus niet alleen naar de prijs, maar vraag ook welke werkzaamheden hiervoor worden uitgevoerd, en welke service zij zelf verlenen na plaatsing

Op
door Opa Eus - Apr 20, 2022 om 19:54
41 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo JanEertink.
Mijn advies; Kijk eens op de website van de Consumentenbond. Hier biedt men CV-ketels aan in diverse maten en kwaliteiten met testoordelen. Het gaat hier om huren van nieuwe CV-ketels. Je betaalt een vast bedrag ( tussen 30 en 40 euro ) per maand en éénmalig aansluitkosten van ca. €. 95,00. Dit is inclusief alle onderhoud, storing etc. Uitgesmeerd over een aantal jaren betaal je wel wat meer, maar ben je van alle ellende af. Geen kosten verder.
Wanneer ik zover ben ( huidige ketel Vaillant ) is bijna 17 jaar oud , dus kan zomaar komende tijd zijn?? neem ik zeker zo'n ketel. Welke? keuze genoeg.

Succes.

1paul
door 1paul - Apr 21, 2022 om 07:41
3162 Antwoorden / 0 Vragen

als u garantie claimt en de reparatie die eventueel moet gebeuren valt onder de garantie dan mogen ze niet eens voorrijkosten vragen, dit zit dan bij de garantie in!!!!

wettelijk zo geregeld, afsluiten kontrakt hiervoor is dus onzin.

zoek een kleine installateur die u kan helpen, deze zijn vaak goedkoper en hanteren niet dit soort voorwaarden, bovendien is het maar de vraag wat er verder nog komt aan rekeningen na installeren als er eens iets is.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen#:~:text=De%20verkoper%20moet%20het%20product,andere%20bijkomende%20kosten%20te%20betalen.&text=Als%20u%20gebruik%20wil%20maken,voor%20de%20reparatie%20of%20vervanging.

ta
door tarwe15 - Apr 25, 2022 om 09:48
93 Antwoorden / 62 Vragen

M.i is dit als je gebruik maakt van het collectief aanbod c.v ketels v.d consumentenbond,heb het nagevraagt,bent verplicht dit af te nemen,is gewoon een verkapte prijsverhoging,en dat bij CB!!!!!!