ma
door mani May 17, 2013 om 00:12
Huishouden & energie

Geluidsoverlast toilet na verbouwing

Hoi ik heb een vraag.

Mijn buren hebben het huis laten verbouwen.
En nu hebben ze het toilet naar de voorkant van het huis gehaald in plaats van achter zoals heel de straat.
Nu is het zo dat ik elke druppel en ... In het toilet hoor vallen omdat hun toilet dus tegen mijn huiskamer muur staat. Nu zijn het hier ook nog halfsteens muren +/- 12cm.
Dus je begrijpt een rustig avondje tv kijken zit er niet in als het gezin. Naar het toilet gaat.

Is hier iets aan te doen? Of is er een wet voor bv.

Ik hoor het heel graag we worden er langzaam gek van.

Gr mani

13857 20 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 17, 2013 om 08:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u er al eens met uw buren over gesproken? Het lijkt me voor hun toch ook gênant als je alle geluiden kan horen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 17, 2013 om 09:15
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ik woon op een flat en had hier in het begin ook last van, na een tijdje hoor je niet meer omdat je er niet langer op let, net zoiets als langs het spoor wonen, went vaak vanzelf.

tenormin
door tenormin - May 17, 2013 om 11:00
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Denk niet dat het voor de buren een optie is om het toilet weer naar elders te verplaatsen. En ja, men kan er last van hebben als je de hele dag in de huiskamer bent. Neem aan dat jullie wel eens t.v. kijken; daar komt het 'toiletteergeluid' toch niet bovenuit? Wees maar blij dat het niet de slaapkamer is: weet precies wanneer de bovenburen gaan 's-avonds/'s-nachts. Maar, wat kaasbroodje al zegt: je went aan alles. (Enige tip die ik heb: niet op letten, anders worden de geluiden overheersend).

patrick555
door patrick555 - May 17, 2013 om 12:01
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op vrijdag 17 mei 2013, 09:15]Ik woon op een flat en had hier in het begin ook last van, na een tijdje hoor je niet meer omdat je er niet langer op let, net zoiets als langs het spoor wonen, went vaak vanzelf.

Wat is dit dan voor'n onzin. Je went er wel aan :s
Als iemand schade in je auto rijdt wil je het toch ook heel. Najah bij jullie zou ik zeggen: ' ach die deuk en kapotte ramen zijn toch niet erg. Je went er wel aan'. Wat een onzin.

patrick555
door patrick555 - May 17, 2013 om 12:01
31 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 17 mei 2013, 11:00]Denk niet dat het voor de buren een optie is om het toilet weer naar elders te verplaatsen. En ja, men kan er last van hebben als je de hele dag in de huiskamer bent. Neem aan dat jullie wel eens t.v. kijken; daar komt het 'toiletteergeluid' toch niet bovenuit? Wees maar blij dat het niet de slaapkamer is: weet precies wanneer de bovenburen gaan 's-avonds/'s-nachts. Maar, wat kaasbroodje al zegt: je went aan alles. (Enige tip die ik heb: niet op letten, anders worden de geluiden overheersend).

Wat is dit dan voor'n onzin. Je went er wel aan :s
Als iemand schade in je auto rijdt wil je het toch ook heel. Najah bij jullie zou ik zeggen: ' ach die deuk en kapotte ramen zijn toch niet erg. Je went er wel aan'. Wat een onzin.

tenormin
door tenormin - May 17, 2013 om 12:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@patrick55, vind jouw vergelijking meer wat is dat voor een onzin.

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 17, 2013 om 12:07
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=patrick555 schreef op vrijdag 17 mei 2013, 12:01][quote=kaasbroodje schreef op vrijdag 17 mei 2013, 09:15]Ik woon op een flat en had hier in het begin ook last van, na een tijdje hoor je niet meer omdat je er niet langer op let, net zoiets als langs het spoor wonen, went vaak vanzelf.

Wat is dit dan voor'n onzin. Je went er wel aan :s
Als iemand schade in je auto rijdt wil je het toch ook heel. Najah bij jullie zou ik zeggen: ' ach die deuk en kapotte ramen zijn toch niet erg. Je went er wel aan'. Wat een onzin.

Het betreft hier licht tot misschien milde "geluidshinder" hier kun je aan wennen, als er niks anders op zit, zo ook mijn voorbeeld met een spoorlijn vlak bij het huis...

Uw reactie, dat is onzin....

tot15karakters
door tot15karakters - May 17, 2013 om 12:15
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Elke druppel horen?

Als de leidingen lawaai maken extra beugels.
Als het spoelen lawaai maakte tussen de stortbak en muur rubbers.

Het is zoeken maar het kan wel stiller.
Helaas zullen ze niet de gehele verbouwing over doen maar een kast ervoor dempt ook het geluid.
Dan achter deze kast een oud kleed en dat werkt ook geluid dempend.

Dus jou kamer eens iets anders inrichten kan ook veel verschil uitmaken

Met een slechts 12 cm dunne muur is dus oud huis en dan kun je contact en burengeluid verwachten.

patrick555
door patrick555 - May 17, 2013 om 12:25
31 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters geeft goede oplossingen. :)
Wen je wel aan vind ik de slechtste oplossing.

opuntia
door opuntia - May 17, 2013 om 12:28
16 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien eens contact opnemen met de gemeente, afdeling bouw en woningtoezicht.

Met geluidsoverlast heeft men het altijd over gevoelige ruimten.

Een woonkamer en een slaapkamer is een gevoelige ruimte.

Een toilet of een keuken niet.

Bij de bouw is hier natuurlijk over nagedacht, keukens naast elkaar of toiletten naast elkaar.

De buurman is echt verkeerd bezig.

hi
door hipppo - May 17, 2013 om 14:59
303 Antwoorden / 2 Vragen

Hadden de buren wel een bouwvergunning voor de verbouwing? Zo niet, dan zou je als een gesprek met de buren niets oplevert, eens naar bouw-en woningtoezicht kunnen stappen om te vernemen welke mogelijkheden je hebt om de buren tot verbetering van de situatie aan te zetten. Overigens vind ik die scheidingswand van 12cm. dik tussen twee woningen op de begane grond tamelijk onwaarschijnlijk, al valt het natuurlijk nooit uit te sluiten. In mijn praktijk als bouwkundige heb ik het nog nooit meegemaakt, wel op de eerste en tweede verdieping.
Om de situatie te verbeteren zou je een voorzetwand met isolatie kunnen plaatsen, los van de scheidende wand met een flexibele aansluiting tussen vloer en plafond. Kost wel geld en ruimte. Afhankelijk van het al dan niet illegaal zijn van de verbouwing zouden de buren wellicht ook een bijdrage kunnen leveren.
Tenslotte: wat kaasbroodje debiteert is flauwekul. Zelfs dingen die wennen kunnen buitengewoon hinderlijk blijven.

le
door lenie55nl - May 17, 2013 om 15:20
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,
toch eens met de buren gaan praten of ze de moeite willen doen om de boel te isoleren voor het geluid. Lijkt me minder erg dan dat ze het hele huis weer moeten verbouwen. Dan hebben jullie er geen last meer van.
Uiteindelijk zal het waarschijnlijk best wel wennen maar uiteindelijk is dit niet de bedoeling. Elkaar zo min mogelijk tot last zijn levert ook een prettige woonomgeving op en als je je hieraan blijft ergeren moet je zelf wel aangeven dat je er last van hebt,

labren
door labren - May 17, 2013 om 15:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

voor een verbouwing aan de binnenkant van de woning heb je geen vergunning nodig vooral niet als het een eigen woning is als het een huurhuis betreft dan moet je alles weer in de orginele staat terug brengen maar een wc hoor je altijd zelf in een nieuwbouw woning

tenormin
door tenormin - May 17, 2013 om 15:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@labren, denk niet dat het een huurhuis is, tenzij renovatie, krijg je geen kans om toilet of wat dan ook op andere plaats in huis te bouwen.

ma
door mani - May 17, 2013 om 16:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een jare 20 woning

En vind het doortrekken van een toilet nog niet eens zo erg
Maar om de buurman of de buurvrouw nu te horen kletteren in de pot gaat me te ver.
Heb de buurman zelfs bij mij laten luisteren terwijl de buurvrouw naar de wc ging.
Zegt i "ouh ja je hoort het echt maja nix meer aan te doen toilet is klaar"
Tuurlijk is het toilet klaar de pot komt als laatst.

Denk dat ik volgende week eens richting de gemeente etz ga bellen misschien dat die mij
Iets kunnen vertellen over hoe en wat.

Ps als ik iets aan mijn kant wil isoleren gaat dat niet dan kan de hal deur niet meer open.

Iig alvast bedankt . Mani

ma
door mani - May 17, 2013 om 16:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ow ja er zou denk ik wel een vergunning aan gevragen moeten zijn ze hebben een steun muur
Er uit gehaald en vervangen door een stalen balk ( schatting 5meter )

opuntia
door opuntia - May 17, 2013 om 20:34
16 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is verhuizen naar een huurwoning het beste, met een eigen woning is het erg moeilijk zo niet onmogelijk om iets aan je probleem te laten doen.
Alle gemeenten hebben boter op hun hoofd en doen waarschijnlijk niets aan je probleem, "je bent een zeurpiet" zullen ze niet zeggen maar dit gevoel zal je wel krijgen.
Dit blijkt al uit de reacties hier, "je moet er maar aan wennen".
Het is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Maar probeer eerst nog eens de gemeente aan te spreken op hun bouw- en woningtoezicht en verhuis als je niet geholpen wordt daarna naar een huurwoning in Tilburg waar je zelfs met succes kunt klagen over je criminele buurman.

tenormin
door tenormin - May 17, 2013 om 21:11
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=opuntia schreef op vrijdag 17 mei 2013, 20:34]Misschien is verhuizen naar een huurwoning het beste, met een eigen woning is het erg moeilijk zo niet onmogelijk om iets aan je probleem te laten doen.
Alle gemeenten hebben boter op hun hoofd en doen waarschijnlijk niets aan je probleem, "je bent een zeurpiet" zullen ze niet zeggen maar dit gevoel zal je wel krijgen.
Dit blijkt al uit de reacties hier, "je moet er maar aan wennen".
Het is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Maar probeer eerst nog eens de gemeente aan te spreken op hun bouw- en woningtoezicht en verhuis als je niet geholpen wordt daarna naar een huurwoning in Tilburg waar je zelfs met succes kunt klagen over je criminele buurman.

Nu, is dat niet te kort door de bocht: criminele buurman nog wel. Uit uw schrijven blijkt dat je dus binnen en zucht een sch**t een huurwoning kunt bemachtigen in Tilburg? Uitzonderlijke Gemeente.

de eelco
door de eelco - May 18, 2013 om 09:32
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=opuntia schreef op vrijdag 17 mei 2013, 20:34]Misschien is verhuizen naar een huurwoning het beste, met een eigen woning is het erg moeilijk zo niet onmogelijk om iets aan je probleem te laten doen.
Alle gemeenten hebben boter op hun hoofd en doen waarschijnlijk niets aan je probleem, "je bent een zeurpiet" zullen ze niet zeggen maar dit gevoel zal je wel krijgen.
Dit blijkt al uit de reacties hier, "je moet er maar aan wennen".
Het is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Maar probeer eerst nog eens de gemeente aan te spreken op hun bouw- en woningtoezicht en verhuis als je niet geholpen wordt daarna naar een huurwoning in Tilburg waar je zelfs met succes kunt klagen over je criminele buurman.[/qu

dus u denkt dat als je in een huurwoning zit er van alles word geregeld?laat me niet lachen want de woningbouwverenigingen hebben schijt aan je als huurder en willen alleen maar je huur ontvangen en voor de rest moet je niet zeuren.....

tucker
door tucker - May 19, 2013 om 09:23
136 Antwoorden / 10 Vragen

Wees blij dat het alleen in de woonkamer te horen is. Als u radio of tv aanzet zal het vast niet meer te horen zijn. En inderdaad, je went er aan.
Ik woon zelf in een appartement en in de slaapkamer werd ik in het begin om de haverklap wakker want ik hoorde de bovenburen tijdens toiletbezoek en daarna doortrekken, de hoge hakjes van de bovenbuurvrouw als ze in de keuken liep (en aangezien het nachtbrakers zijn was dat dus dagelijks tot 1-2 uur) en de 6 slaande klokken van de linkerbuur. Dat heeft een paar maanden geduurd en toen was ik er blijkbaar aan gewend want ik hoor het nu alleen nog als ik er specifiek op let en ik word er niet meer wakker van.
Probeer je er niet aan te ergeren, want dan lijkt het probleem groter dan het feiteliik is. Leef en laat leven...