C.
door C. van Delft Nov 9, 2016 om 14:04
Huishouden & energie

Hoe lijm vloerbedekking verwijderen

Als je eenmaal de vloerbedekking uit je woning verwijderd hebt, hoe verwijder je dan de lijm van de vloer????

33311 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Nov 9, 2016 om 14:09
11513 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin Nov 9, 2016 om 14:19
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Had ik dat 10 jaar geleden maar geweten. Huis vader leeg gemaakt, heb nog rugpijn als ik eraan terug denk.

marita5
door marita5 Nov 9, 2016 om 14:25
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mijn vader was het nog erger , op de trap was het tapijt met kleine nietjes erin geschoten , ik weet niet hoeveel nietjes ik uit die trap heb moeten halen .Ik heb een halve dag versleten op de trap .

costnix
door costnix Nov 10, 2016 om 14:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@maritas: Dat ken ik. Na het verwijderen van al die spijkers, rammelde mijn trap aan alle kanten en moest deze weer met een heleboel spijkers weer in verband brengen.

marita5
door marita5 Nov 10, 2016 om 15:14
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kon geen nietjes meer zien , wat een ellende om dit te verwijderen .

me
door mein33 - Nov 9, 2016 om 14:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Breed plamuurmes.

costnix
door costnix Nov 9, 2016 om 17:53
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En een heleboel "ellebogenvet". :-)

me
door mein33 Nov 9, 2016 om 18:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@costnix,

Denk eerder aan "ooievaarsknieënpasta" ;-)), aangezien dat zeer effectief is en ook nog eens milieuvriendelijk.
Maar een plamuurmes geeft zeer zeker een uitstekend resultaat.

costnix
door costnix Nov 10, 2016 om 01:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gaf een letterlijke vertaling van het Engelse "elbowgrease", wat staat voor "hard werken".
Maar inderdaad een plamuurmes werk uitstekend voor het verwijderen van lijm van een betonnen vloer.

Cookies
door Cookies - Nov 9, 2016 om 14:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Daar zijn middeltjes voor te koop bij de bouwmarkten.

hansje klein
door hansje klein - Nov 9, 2016 om 14:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Chemisch, schuren, slijpen. Handmatig (plamuurmes) of mechanisch (machine huren). Vooral de ademwegen beschermen met een mondkapje, want het is tamelijk ongezonde stof die u daar gaat doen opwaaien.

costnix
door costnix Nov 9, 2016 om 17:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het opwaaiend stof kan je laten neerslaan door water te vernevelen met een plantenspuit.

hansje klein
door hansje klein Nov 9, 2016 om 18:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kost inderdaad niks. Het moet dan echter echt nevel zijn om een kliederboel te vermijden. Ik vind het verder een goede tip!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2016 om 15:32
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Is afhankelijk van de lijm. Is die op waterbasis, dan water en anders een oplosser, zie het al gegeven antwoord van marita5@

eclipse
door eclipse - Nov 9, 2016 om 20:18
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@C.van Delft

http://nl.hg.eu/products/show/id/133/

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/121411-tapijtlijm-verwijderen.html

Schuren, electrisch,met stofafzuig, is een optie die je maar beter voor het laatst kunt  doen,

met nevelen zoals @Costnix vermeldt , maakt  van Uw  schuurpapier een waardeloos papier,
het gaat scheuren, daarom is er waterproofschuurpapier uitgedacht, maar is om vlakken zeer glad  te krijgen,  om bijv. te lakken.
slecht idee dus dat nevelen  succes het is een po*** werk...zeker losse lopers op houten trappen,,

die kunnen beter geniet worden, en de geleverde plakstrip erbij gebruiken . ( voor in Uw  nieuwe huis )

costnix
door costnix Nov 10, 2016 om 01:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

WAT EEN ONZIN!
Het opstuivende stof slaat neer en kan heel gemakkelijk worden opgeveegd met een bezem, niet met schuurpapier.
Spullen van HG zijn erg slecht voor de luchtwegen en de portemonnee.

eclipse
door eclipse Nov 10, 2016 om 10:23
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Costnix, moet je me toch even uitleggen, ik heb maar 2  handen en ken dan niet nevelen , schuren en opvegen tegelijk, je zal toch eerst HET BESTE  DROOG OF  NAT SCHRAPEN MET EEN PLAMUUR MES. liefst  nat ( plamuurmes) en vochtig  maken bij het opvegen, niet stofzuigeren, want  dan komt  er weer een deel uit , Dat kapje van @ Hansie-klein is prima uiteraard

me
door mein33 - Nov 10, 2016 om 11:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Afsteken met een 15 cm breed plamuurmes om er voor te zorgen dat de toplaag van het beton daarbij niet wordt beschadigd.
Voor de grote afgestoken stukken de vuilniszak en voor de kleinere stukjes de stofzuiger.
Het voordeel met afsteken met een plamuurmes is dat de lijmresten niet zo klein worden dat het er erg stoffig van wordt.
De eventueel verteerde restanten van de onderkant van het tapijt kunnen wel stof opleveren, maar ook daarvoor is de stofzuiger een goede en doeltreffende oplossing.
En vele handen maken ligt werk ;-))

gerbera
door gerbera - Nov 10, 2016 om 22:52
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt het proberen door de lijm warm te maken met een fohn en dan afsteken.