door witje75 Jun 24, 2020 om 21:39
Huishouden & energie

Hoe verbindt je een inbouwreservoir aan een douche-wc?

Graag willen we tijdens de verbouwing een douche-wc laten installeren.
De aannemer zegt dat de loodgieter daar geen ervaring mee heeft, en dat ik zelf dus moet zorgen dat alles van dat toilet compleet is.
Nu leek me dat niet zo moeilijk, dus heb dat afgesproken.
Op zoek naar een douchetoilet kwam ik op een site waar een snelle chatfunctie was.
Ik heb hun gevraagd wat ik nodig zou hebben als ik hun douche toilet (De Creavit FE322.00700) zou kopen, in combinatie met de Geberit Up320 duofix. Ik werd zeer vriendelijk te woord gestaan. En hun vertelden me dat er daar geen verbinding voor nodig was, want dat die al prima op elkaar pasten. Dus heb ik die besteld. Het reservoir is juist voor douche wc's gemaakt.
Helaas bleek na het kopen, dat er wel een slang onder het toilet loopt, maar dat die nooit lang genoeg om bovenaan de Geberit te komen, enkel tot het einde van de mantelbuis. Maar in de mantelbuis zit dus geen slang aangesloten zoals hun beweerden.

Nu heb ik nog eens gevraagd hoe dit dan moet, en gezegd dat er geen handleiding bij zat. Dan geeft de verkoper als reactie dat de loodgieter hem aan hoort te sluiten, en die heeft geen handleiding nodig. Hij zou precies weten wat hij nodig heeft. Als ik aangeeft dat hij daar geen ervaring mee heeft, en ik dus verantwoordelijk ben vinden ze dat heel vreemd. Tja, ik kan me best voorstellen dat niet iedere loodgieter zulke ervaring heeft. Helaas blijkt het enkel een winkel te zijn, en hebben ze zelf ook niets geen verstand op loodgieters gebied. Terug sturen gaat ook niet meer, ik heb hem ondertussen al bijna 2 maanden in huis, maar door de Corona is de verbouwing 3 maanden uitgesteld.
Nu dus de vraag, weet iemand van jullie wat ik nodig heb?

De Geberit inbouw reservoir heb ik nog niet in huis, maar daar staat bij: Dit Geberit reservoir is ook geschikt voor een van de Geberit AquaClean douchewc’s. Je sluit deze gemakkelijk aan op de mantelbuis die onderdeel is van dit reservoir.

Ik heb dus niet gekozen voor AquaClean douchewc, maar zal vast ook prima gaan op de Creavit. Het is dus de bedoeling dat de flexibele slang die ik nog moet kopen door de mantelbuis gaat, en zo achter het wandcloset uitkomt, zodat je de slang niet ziet.
Geberit Aansluiting waterleiding: Buitendraad 1/2 inch.
De flexibele metalen slang onder het toilet eindigt in een 6 kantige moer die van binnen fijn schroefdraad heeft en van binnen 16 mm dik is.

Wie kan me vertellen wat ik nodig heb voor de loodgieter zodat hij beide onderdelen aan elkaar kan maken? Is het verder wijs om een extra stopkraantje in de Geberit te plaatsen, mocht de bidetkraantje bv ooit gaan lekken?
Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring.

Alvast bedankt.

5661 7 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jun 24, 2020 om 21:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Witje,

Ik raad je aan om eerst een goede loodgieter te zoeken voordat je badkamerartikelen koopt.

Nu is het :

Je koopt mooie grote wielen voor je auto,maar komt er na aankoop achter,dat de maat niet past......

wi
door witje75 - Jun 24, 2020 om 22:25
15 Antwoorden / 14 Vragen

Magnum007, Ik zou dat graag doen, maar dat kan dus niet. Ik zit al vast aan het contract met de aannemer, die dus nog veel meer klussen doet voor ons. En met hem is dus afgesproken dat ik alles uit zou zoeken en zou zorgen dat alles compleet aanwezig was, zodat als de loodgieter komt hij meteen kan beginnen, in plaats van eerst uit te zoeken wat hij nodig heeft en misschien niet bij zich heeft.

Magnum007
door Magnum007 Jun 24, 2020 om 22:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Witje,

Uit jouw verhaal blijkt, dat het verstandiger is om eerst met de loodgieter te overleggen.

aurora1
door aurora1 - Jun 25, 2020 om 00:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u dit beter voorleggen op het forum van Klusidee?
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/geberit-duofix-het-extra-buisje.31526/

gerbera
door gerbera - Jun 25, 2020 om 08:55
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien met de aannemer overleggen dat die een loodgieter neemt die wel weet hoe het moet. Uiteindelijk heeft u het werk aan hem uitbesteed dus dient die er voor te zorgen dat het werk wordt uitgevoerd. Lijkt mij nu dat deze u voor het karretje spant om  werkzaamheden te doen waar u zelf voor betaald heeft.

wi
door witje75 - Jun 25, 2020 om 18:56
15 Antwoorden / 14 Vragen

Tja, mij voor het karretje spannen... je hebt gelijk, aan de andere kant was die aannemer er dus onzeker over, en wilde wel zo'n toilet laten plaatsen, maar heeft meteen aangegeven dat wij dan wel alles uit moesten zoeken, omdat de loodgieter daar geen ervaring mee had. Grote kans dat als hij komt, hij wel goed weet wat hij moet doen, en spullen heeft, maar de aannemer kon nu gericht een offerte prijs geven, zonder dat hij eerst moest gaan zien wat daar voor nodig is, en wat hij daarvoor moest rekenen, oftewel goedkoper dan als hij een uurprijs gaat rekenen voor het uitzoeken wat voor spullen die moet bestellen.
Wij zorgen dus voor het sanitair, en de loodgieter komt het enkel plaatsen.
Ik heb ondertussen een duidelijk filmpje gevonden en een set, dus lijkt me dat de loodgieter nu prima aan de gang kan.
https://www.youtube.com/watch?v=1GU7SBIJc6A&t=235s vanaf 2.30
Bedankt voor het meedenken.

gerbera
door gerbera Jun 26, 2020 om 09:19
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Wens de loodgieter suc6 en geniet straks van de "bil"spoeling☺

ha
door hansverbaan - Jun 26, 2020 om 09:55
6 Antwoorden / 2 Vragen

misschien makkelijker: ik heb een losse  onder de WC bril geplaatst., Deze werkt gewoon op de waterleiding zonder elektra.  te krijgen bij Bol onder andere.
 werkt voortreffelijk!  google Deluy Chrome series.  kost € 45  je moet wel bij de wqaterleiding kunnen komen, daar moet een T stuk in, kraanje erop en de slang aansluiten . Succes!

gerbera
door gerbera Jun 26, 2020 om 12:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer maar de TS heeft de spullen al in huis dus waarom wat anders kopen? En het probleem is inmiddels opgelost☺

1paul
door 1paul - Jun 26, 2020 om 14:12
3161 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt precies deze flexibele slangetjes kopen in de doe het zelf winkel en daar een dubbele fitting met aan beide kanten schroefdraad bij nemen, tegelijk denk ik zo dat de loodgieter dit wel mee heeft en als ie het ziet hij wel weet hoe en wat te doen....

gerbera
door gerbera Jun 26, 2020 om 14:51
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb ondertussen een duidelijk filmpje gevonden en een set, dus lijkt me dat de loodgieter nu prima aan de gang kan

1paul
door 1paul Jun 27, 2020 om 06:26
3161 Antwoorden / 0 Vragen

mooi dat het toch gelukt is....