Ed
door Edootje Jan 14, 2022 om 11:51
Huishouden & energie

Hoe wordt de verdeling van variabele leveringskosten berekend van de gas jaarrekening

Vraag:

Als ik kijk naar mijn jaarrekening gas van Essent zie ik dat Variabele leveringskosten op gesplitst zijn in 3 periode's omdat hier voor een verschillend bedrag per m3 wordt gerekend. Snap ik.

Echter hoe wordt de verdeling gemaakt qua verbruik in die periodes. Ik heb geen slimme meter en geef 1x pj mijn meterstanden door.
Dus hoe komt men aan de verdeling:

Variabele leveringskosten (regio 01) 07-05-2020 t/m 30-06-2020 xx m3  ( = 4% van totaal verbruik )

Variabele leveringskosten (regio 01) 01-07-2020 t/m 31-12-2020 xxx m3 ( = 37% van totaal verbruik)

Variabele leveringskosten (regio 01) 01-01-2021 t/m 06-05-2021 xxx m3 ( = 59% van totaal verbruik)

Heb hier over gebeld en krijg antwoord in de trant van we berekenen dit adhv landelijke gemiddelden, op mijn vraag waar kan ik dit terugvinden kon geen antwoord worden gegeven.

Weet iemand hoe dit zit?

2618 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 14, 2022 om 12:00
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij toch echt iets waarop men bij Essent antwoord kan geven. Een reden kan de caloriuewaarde zijn diue per periode o.a. door temperatuurverschillen verschillend kan zijn. Ik zoek nog even verder.

Mogelijk kunt u hier iets mee: https://www.essent.nl/content/particulier/producten/alle_energietarieven/tarieven-stroom-en-gas/groene-stroom-en-gas-variabel.html#

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 14, 2022 om 12:29
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Voor gas geldt nog een extra variabele toeslag: de regiotoeslag gas. Deze kosten hebben te maken met de afstand van uw woning ten opzichte van de plek waar het gas gewonnen wordt. Hoe verder u daar vanaf woont, des te hoger (of lager) deze variabele kosten zijn. Uw energieleverancier bepaalt de hoogte van de regiotoeslag gas.

https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/energierekening/leveringskosten

panter22
door panter22 - Jan 14, 2022 om 14:37
6599 Antwoorden / Vragen

Dat werd in het verleden altijd zo berekend. Alleen met een slimme meter worden elke maand de juiste tarieven berekend.
Info:
https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/energierekening/leveringskosten

ro
door ronny530 - Jan 14, 2022 om 17:16
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Die variabele leveringskosten betreffen de kale prijs per kuub gas. 2 keer per jaar mogen de gasprijzen aangepast worden en wel op 1 januari en 1 juli. De eerste periode betreft de maanden t/m 30-6 vanaf 01-07 t/m 31-12 is 6 maanden waarin de prijsaanpassing van juli is toegepast en op 01-01 t/m 06-05 de prijsaanpassing van 1 januari. Sec gezien heeft in uw verbruiksjaar met 3 prijsaanpassingen te maken gehad en dat maakt een jaar afrekening verwarrend.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 14, 2022 om 17:26
2055 Antwoorden / Vragen

Als u een slimme meter gebruikt kan men dit exact meten maar bij een ouderwetse meter hanteert men een beproefde methode, men schat. Men weet uw totale verbruik van de jaarlijkse meteropname en die verdeeld men met enig rekenkundig inzicht over de periodes. Ik neem aan dat u verder geen formules zoekt.

Ed
door Edootje - Sep 15, 2022 om 12:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemiddag allemaal,

Toch leuk als je gaat zoeken naar een onbeantwoorde vraag mbt je gas jaarafrekening je je eigen vraag weer tegenkomt.....

De prijzen rijzen de pan uit en ik zie dat er weer een flinke verhoging wordt doorgevoerd bij Essent per m3.
Per 1 juli 22 naar 1,51 van een prijs per 1 januari 22 van 1,11 per m3. Stijging van 40 cent oftewel dik 30% verhoging.

Toch heb ik nog geen passend antwoord gevonden op mijn vraag hoe de verdeling van verbruik wordt gemaakt in de 3 periodes op mijn jaar afrekening.
Ik heb GEEN slimme meter, en geef 1x per jaar mijn meterstand door voor de jaarafrekening.

Dus probeer ik het toch nog een keer: Weet iemand hoe de verdeling van de m3 per periode dan gemaakt worden?
Mijn stelling naar Essent zal dus straks kunnen zijn ik heb ALLES verbruikt in periode jan - jul en niets in jul-dec. dus kunt u mij het hoge tarief niet in rekening brengen....

Of heeft iemand een idee waar je dit terug kan vinden? Ik heb het idee dat dit natte vinger werk is van Essent en met zo een grote prijsstijging is dat wel interressant om te weten hoe die verdeling in elkaar steekt ...

Dank je wel alvast

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 15, 2022 om 13:13
2055 Antwoorden / Vragen

Dat hebt ik je toch al gezegd, ze maken een schatting. Je mag een schatting best "natte vinger werk" noemen maar totdat je een meter hebt die ze maandelijks uit kunnen lezen zullen ze toch wat moeten.

panter22
door panter22 Sep 15, 2022 om 17:12
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je hier nog steeds mee bezig. Essent gaf het antwoord al. Het verbruik wordt berekend adhv landelijke gemiddelden.
Waarschijnlijk berekent het CBS dit.
Wil je bezwaar maken tegen de energierekening?
Neem een slimme meter. dan hoef je je niet meer druk te maken.

Ro
door Rob_1000 - Sep 16, 2022 om 10:30
35 Antwoorden / Vragen

Beste Edootje,

ik heb wel het volgende kunnen vinden:

https://www.energiesite.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-een-gemiddeld-gasverbruik/

Hier is te vinden wat een gemiddeld gezin iedere maand aan gas gebruikt. Dit is op basis van 1.500 m3 maar kan natuurlijk eenvoudig worden omgerekend.

Hopelijk geeft dit enig inzicht of de berekening van de energieleverancier een beetje klopt.