co
door collingeluk Nov 16, 2016 om 16:31
Huishouden & energie

Hoge gasrekening

Vorig jaar zijn we in ons huis komen wonen en hebben van de verhuurder een nieuwe gasketel gekregen. Alleen onze verwarming en heet water gebruikt gas. We betalen al een flink bedrag per maand, maar nu moeten we bij de eindafrekening nog eens € 3000,00 bij betalen. Er is gekeken of er een gaslek is, maar ze kunnen niets vinden.
We zijn maar met 2 personen dus snappen niet hoe dit nu kan. We moeten gewoon het geld betalen.
Wat kunnen wij er nu aan doen?

vriendelijke groet,
Collin Geluk

15404 20 Rapporteer

ja
door jackyh - Nov 16, 2016 om 16:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

Zitten daar misschien kosten voor de gasketel bij in?

ol
door olgahoogenkamp - Nov 16, 2016 om 16:53
1 Antwoorden / Vragen

ik heb hetzelfde gehad, moest 2200 bij betalen, bij mij zat er geen kamer thermostaat aangesloten op mijn ketel en ook geen buitenvoeler, waardoor mijn ketel altijd draaide en nooit uit ging omdat hij simpelweg niet af sloeg als het een bepaalde themperatuur was. Ook al stonden mijn kachels uit, mijn cv bleef 24/7 draaien en dus ook gas verbruiken. Misschien is dit ook bij jullie het geval? Ik heb nu een kamer thermostaat en gaan we volgend jaar zien hoeveel het scheelt met dit jaar

Ma
door Mat Matheij Nov 16, 2016 om 17:07
986 Antwoorden / 3 Vragen

Met alle respect : Een cv ketel zonder thermostaat is als een auto zonder rem. Dat dit soort zaken in deze tijd nog voorkomen is op zijn zachts gezegd verwonderlijk.

jo
door jorisw Nov 17, 2016 om 09:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar dat moet je toch ook gehoord hebben? Zo'n ketel is meestal niet echt geruisloos, dus zeker 's nachts moet je constant dat ding hebben gehoord.

tijger1
door tijger1 Nov 17, 2016 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het moet dan ook binnen bloedheet geweest zijn.

Ma
door Mat Matheij - Nov 16, 2016 om 17:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft deze vraag reeds eerder geplaatst. Mogelijk onder een ander alias. Het antwoord blijft hetzelfde. Wanneer er geen sprake is van een gaslek of onjuiste oplevering van de ketel waarbij de verbranding van het gas niet volledig tot stand komt is er geen verklaring. U kunt ook zelf een onafhankelijke adviseur inschakelen om de situatie te beoordelen. Wanneer alsdan blijkt dat de installatie op onzorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden kunt u aldaar uw recht halen.
Klaarblijkelijk is de gasmeter analoog en dus niet 'slim' en heeft u in dat jaar nimmer meterstanden afgelezen.

eclipse
door eclipse - Nov 16, 2016 om 17:50
1561 Antwoorden / 370 Vragen

staat er écht 3000,00 euro ?  drieduizend........ En hoor je zo `n ketel dan niet blazen? als ik opzolder ben en de ketel slaat aan dan hoor ik dat hoor , zelfs  2  etages  lager hoor ik hem aanslaan, hr ketel...

tenormin
door tenormin - Nov 16, 2016 om 18:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee wat u een flink bedrag per maand noemt. Maar €3.000,00 bijbetalen is extreem.

eclipse
door eclipse Nov 16, 2016 om 20:06
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Dat is bij 3000.00 euro iets  van 270 euro per maand  en dan heeft ts  de vaste maandlasten nog  niet vermeldt ? soms  een kindertehuis ? Ik zit  maar te denken wat je allemaal niet aan hebt  moeten staan, als je alleen maar  doucht, afwast, en verwarmt ....kookt.  alleen heet water wordt gebruikt en verwarming, ik las iets  over niet verbrandt gas wat wegloopt ? bij de antwoorden, wat is niet verbrandt gas, gewoon gas  dus, en wat doet gewoon gas, stinken.en dan hebben we jakkyh  nog  die huur  erbij telt ??? ja hallo die zit in de huur inbegrepen, e dat betaal je maandelijks  aan de woningstichting...............................................................................................

.ik ga voor de optie van @Philip36, dan heeft eerste bewoner de boel geflest vermoedelijk.om geld  terug te krijgen. Dat geflest zijn MIJN woorden..

tenormin
door tenormin - Nov 16, 2016 om 19:48
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@jackyh, hoe kan je nu stellen of daar de eventuele huur van de gasketel bij zit. Daar heeft een energieleverancier toch geen boodschap aan? Die gaat alleen na wat er verbruikt is. Dat er hier een kennelijke fout in de rekening moet zitten of, nogmaals, is het maandbedrag te laag of is er iets kapot. Dat bedrag per maand zou ik wel graag van @collingeluk willen lezen.

an
door annie van es Nov 18, 2016 om 13:59
53 Antwoorden / 4 Vragen

@Terormin, er zijn wel degelijk energieleveranciers die ketels verhuren.

ja
door jackyh Nov 18, 2016 om 14:32
953 Antwoorden / 4 Vragen

Niet op reageren  an62, tenormin zit altijd op mij te hakken. In haar optiek ben ik super dom.

tenormin
door tenormin Nov 18, 2016 om 14:42
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@helemaal niet waar, @jackyh, heb je nog een plus gegeven bij het topic over LEER. Wat goed is, is goed.

ph
door philip36 - Nov 16, 2016 om 19:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

€3000 betekent zo'n 4500 qm. gas, het gasverbruik van zo'n 2 à 3 jaar.
Dan kan de oorzaak niet een te lage begin-meterstand doorgeven geweest zijn.
U moet eens proberen te achterhalen wat de vorige bewoner als zijn laatste meterstand heeft doorgegeven.

Of de gasmeter de boosdoener is zou u eens kunnen controleren door de thermostaat 'snachts eens helemaal naar beneden te zetten zodat er die nacht geen gas verbruikt wordt en dan ook geen warm water tappen.
De meterstand noteren en die vergelijken met die van de volgende morgen.

Afgezien van dit alles, zeker een klacht indienen bij de klachtencommissie want €3000 moeten bijbetalen is te gek voor woorden.

holstein
door holstein - Nov 17, 2016 om 09:26
922 Antwoorden / 16 Vragen

Al is je maandbedrag nul dan kom je, zeker in jou situatie, bij lange na niet op 3000 euro bijbetaling uit, dat kan de leverancier toch begrijpen?
Je hebt vast een beginstand van je meter op papier van de leverancier, dan kun je snel het aantal kub bekijken, er is ergens een fout gemaakt, want dit bestaat natuurlijk niet.

marita5
door marita5 - Nov 17, 2016 om 10:51
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Collingeluk ,

Lees hier wat u kunt doen , teken bezwaar aan tegen deze hoge eindafrekening , klik op de rode regel .

http://financieel.infonu.nl/diversen/65481-jaarrekening-energiebedrijf-te-hoog-bezwaar-maken.html

jo
door jorisw - Nov 17, 2016 om 13:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En waar kom je op uit als je de meterstanden (begin en eind) zelf vergelijkt en het verbruik uitrekent? Als je dan op iets vergelijkbaars uitkomt is er of iets met de meter aan de hand of er zit toch een grootverbruiker achter de meter. Een lek lijkt me praktisch niet mogelijk; dat moet je ruiken (of je huis was allang ontploft).

hans515
door hans515 - Nov 18, 2016 om 12:51
250 Antwoorden / 117 Vragen

Zo zie je maar, dat je zelf de boel in de gaten moet houden en, ik doe het, regelmatig de meterstand opnemen. Dan kun je toch onverwachte vervelende situaties voorkomen!
Ik zie het niet vermeld, maar hoeveel gas is er wel niet doorgejast voor zoveel geld?

co
door corrievonk - Nov 18, 2016 om 13:06
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Collin,
Welk merk ketel hebben jullie?
Van intergaS WEET IK  hoe je een dure rekening krijgt.
Het is slechts een kwestie van instellen van de ketel.
Voorheen zat er een kleine deposit voor heet water in , die steeds verwarmd moest worden en wat veel gas kostte.
Nu zit dat er niet meer in maar een ander systeem dat zorgt dat het hete water heel snel warm wordt, maar dit verbruikt continu gas, ongeacht de buitentemperatuur.
Dit systeem kun je uitschakelen, kijk maar op de gebruiksaanwijzing, of vraag aan de woningcorporatie om dit voor je te doen.Het duurt dan wel wat langer voordat je heet water krijgt. Maar het scheelt enorm in het verbruik.
Ook kun je de temperatuur van het warm water en van de verwarming lager zetten dan verbuikt het ook minder gas.
Gelukkig kon ik dit al bij de installatie vragen en heeft men het bij mij tegelijkertijd goed afgesteld. Kijk maar of de ketel bijna de hele dag  funktioneert, dan weet je dat die steeds een plaat opwarmt waar het warme water langs gaat.
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen hebt.

ad
door ad5 - Nov 18, 2016 om 13:39
11 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt er hier op dat er iets met de meterstanden is misgegaan. Vooral de beginstand van de gasmeter toen u er kwam wonen is erg belangrijk. Zoals @jorisw al scheef reken eerst zelf uw verbruik uit aan de hand van de begin en eind meterstand.

ha
door harryromijn - Nov 18, 2016 om 13:42
272 Antwoorden / 0 Vragen

€ 3000 in één jaar als extra gas verstookt ?

En u heeft natuurlijke iedere maand de meterstand opgenomen ?  Liefst ook nog eens tussentijds doorgegeven en vergeleken, met wat de levarancier ook zelf als als schatting voor u gemaakt had ?

ma
door martendi - Nov 18, 2016 om 14:54
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Colllin Geluk,
Een zelfde geval hebben wij ook bij de hand gehad vorig jaar (de afrekening van 2015) en toe kregen we de eindafrekening, nadat de meteropnemer van Stedin, langs gekomen was een aantal maanden ervoor. Ik maakte nog een grapje tegen mjin vrouw toen we de afrekenning binnen kregen, voordat deze geopend was en zei tegen haar we moeten waarschijnlijk € 1.000, 00 bij betalen. Toen opende ik de envelop van de afrekening en zag tot mjn grote verbazing dat we ruim € 900,00 moesten bij betalen, terwijl ons verbruik normaal altijd constant is. Toen zijn we samen de afrekening gaan controleren en toen keken we naar de meterstanden en toen bleek  dat er 1.000 m3 teveel opgevoerd was aan gas. Ik heb toen contact gezocht met Eneco(onze leverancier van electra en gas) en Stedin. Daar vertelden ze mij dat ik een krant met de datum van die dag of een artikel uitgeprint met de datum van die dag op de gasmeter wilde plakken en dit over kon mailen. Enkele weken daarop kreeg ik een belletje van Stedin, dat ze de meterstand gecorrigeerd hadden. Toen moest in verder met Eneco. Dat had aardig wat voeten in aarde want je werd in eerste instantie van kastje naar de muur gestuurd. Later kreeg ik met de hogere mensen, (geen call center) van Eneco te maken, die direct voor Eneco werkten en deze hebben heel veel intern gecheckt en terug en opgeboekt zodat ik uiteindelijk na een aantal maanden een afrekening kreeg (niet op papier), maar met een overzicht van op en afboekingen en toen kregen we per saldo toch geld terug. Want door het teveel aan gasverbruik worden ook de btw hoger en andere lasten die hier mee samen hangen. Dus kijk naar de standen op de gasmeter en electra meter en kijk of deze eindstand een beetje overeenkomen met de huidige stand. Succes

ke
door kerstdag - Nov 18, 2016 om 17:33
68 Antwoorden / 9 Vragen

Dat is wel een fors bedrag. Helaas plaatsen woninbouwverenigingen niet altijd een HR ketel. € 3.000,00 betalen betekend in een ongunstig geval, 4.600 M3 gas. en dit is met de jaren 60 70 te vergelijken. Toen koste een M3 gas nog maar 10 cent. Slechte isolatie, geen dubbel glas, geen spouw of gevelisolatie en overal de radiatoren open. En dan praat u ook nog eens over bij betalen. Is de bijbetaling niet over stroom en gas? Energie verslinders zijn vaak een koel en of vrieskast. Als deze niet goed werken en de thermostaat is defect, staan deze vaak dag en nacht te draaien. Als dit zo is, kunt u uw knip open trekken. In mijn vak als service monteur maak ik ieder jaar weer mee dat mensen klagen over hun hoge energierekening en dat dit aan de c.v. ketel ligt. Maar als je dan vraagt naar de eind afrekening, blijkt dit niet aan het gas maar aan het electra verbruik te liggen. Mijn advies is om iedere week even de meterstanden op te nemen. Zo krijgt u een duidelijk inzicht waar u het meest aan kwijt bent. u mag uitgaan van € 0,65 per M3 gas en € 0,21 voor een Kwh. Hopelijk komt iets verder en succes hiermee.

ge
door gewicht - Nov 18, 2016 om 18:16
170 Antwoorden / 1 Vragen

Philip36 , ts woont er net 1 jaar.   Dus makkelijk zat.
Op de afrekening is beginstand van ts tevens de eindstand van de vorige bewoner.
Ts heeft echter alleen maar te maken met de beginstand van hemzelf , als hij die bij aanvang van de huurperiode niet heeft genoteerd heeft hij inderdaad een probleem dat alleen met medewerking van de energiemij kan worden opgelost.
Je advies om s,nachts de boel uit te zetten en dan de meterstand te controleren is inderdaad een goede raad. Desnoods een paar keer herhalen.
(Gaslek ,wat sommigen suggereren, is uit de boze dan stond het huis er al lang niet meer.)

ph
door philip36 Nov 18, 2016 om 19:02
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@gewicht
Ja, normaal gesproken wel, maar wat heeft de vorige bewoner werkelijk doorgegeven?
Je hebt de energiemaatschappij en de netbeheerder, tussen die twee kan ook wel eens wat fout gaan.
Hopelijk laat de TS nog weten hoe het is afgelopen.

ag
door agapon - Nov 18, 2016 om 19:54
115 Antwoorden / 0 Vragen

Gods onmogelijk met een huishouding van twee personen. Gas en licht maximaal 125 per maand. Als ik dergelijke rekenigen zie ga dan anar de isntallateurs van diverse merken en doe een prijsvergelijk. Geef dit aan de woningbouw en spreek ze erop aan.
Of zoek de korste weg en insatalleer erzelf eentje rond 1200 is die al verkrijgen en gebuirkt aanzienelijk minder als je even zoekt.
Blijf wel uit de buurt van de zgn onderhoudscontracten op jaarbasis zoals Veenstra is je reinste oplichterij.

ki
door kibebo - Nov 20, 2016 om 05:46
11 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Collin,

heb precies hetzelfde meegemaakt, bleek dat er toch een gaslek zat in de ketel, maar ja er moest eerst betaald worden.
ook vreemd want het bewijs was er.
Dit zou ook is vernaderd moeten worden want voorlopig moet je het eerst voorschieten.
zou gewoon  ALLES nog een keer laten controleren!
succes

ki
door kibebo - Nov 20, 2016 om 05:55
11 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Philip,

Een gaslek kan wel degelijk , zeker als de ketel op zolder staat waar constant geventileerd wordt, .