Hoge gasrekening door defect thermosstaat
Als ik meerdere malen bij de woningbouw heb aangegeven dat mijn gasrekening erg hoog is. En zij twee keer zijn geweest en niets hebben gevonden. Kan ik de rekening dan op de woningbouw verhalen nu blijkt dat de thermostaat stuk was? Vanaf betrekking van de woning heb ik hier al meldingen over gemaakt. Elke keer zonder oplossing.
nu blijkt de thermostaat die er al hing toen ik de woning betrok een defect te hebben.
is de woningbouw hiervoor aansprakelijk te stellen?
mvg Francis
Topantwoord
hoi Francis,
is het door de wbv vastgesteld dat de thermostaat inderdaad kapot is? Heb je daar ook een bevestiging van? Als dat inderdaad zo is, geef ik je de tip om navraag te doen bij het juridisch loket of wellicht de woonbond.
Wellicht hebben zij antwoord op jouw vraag.
Succes.
Helaas heeft de woningbouw hier niet naar gekeken. Ik heb het wel aangekaart, maar mij is verteld dat hij goed was ingesteld. Nu lees ik op internet dat er een sensor stuk kan zijn die een seintje geeft naar de ketel te stoppen met vragen. Ik vermoed dat dit het geval is. Maandag plan ik een afspraak met Eneco in om dit vast te stellen. Maar ik weet eigenlijk al zeker dat dit het moet zijn....ik zal hierna idd het juridisch loket raadplegen. Goeie tip!
Dus je hebt een vermoeden. En dat vermoeden moet eerst onderzocht worden. Eneco doet het onderhoud aan de cv?
Mijn beste Francis,
jij DENKT dus dat je thermostaat kapot is. Je kunt Eneco wel bellen maar die zullen niets doen voor je. De ketel en de thermostaat horen bij het huis. Of die wel of niet kapot is zullen zij niet controleren. Net zoals @Panter22 doet neem ik ook aan dat er een onderhoudscontract is voor de verwarming. Tijdens een onderhoudsbeurt had je je vermoeden aan de monteur kenbaar kunnen maken. Had hij er naar kunnen kijken.
Dus nogmaals Eneco zal dat niet gaan controleren voor je, want het enige dat zij doen is dat wat ze moeten doen namelijk gas leveren aan je. Zij zijn geen eigenaar van de thermostaat. Dat ben jezelf of je wbv.
Ik betaal Eneco €5,- per maand voor het gebruik van de Toon thermostaat. De woningbouw heeft mij er niet op gewezen dat eventuele problemen hiermee dan bij Eneco ligt. Eneco levert overigens niet de energie. Dat loopt via budget energie. In ben ervan uitgegaan dat de woningbouw moet zorgen voor een goedwerkende thermostaat. Deze zat er al in en hebben zij niet vervangen voor een van de woningbouw zelf. Ik heb dit allemaal aangegeven bij de woningbouw, maar vervangen van de thermostaat is dus nooit naar gekeken. Dat heb ik nu zelf moeten bedenken en dat vind ik vreemd bij een sociale huurwoning. Zij horen een huis op te leveren waarbij alles goed functioneert toch?
nee in dit geval niet, in dit geval ligt het bij eneco EN bij jezelf, de thermostaat is namelijk van Eneco en jij hebt er in toegestemd om deze te laten hangen op het moment dat je deze overnam van de vorige bewoner/huurder en daarmee komt de verantwoordelijkheid bij jezelf te liggen en deels bij Eneco....
Kijk wat je met hen kunt bereiken in goed overleg maar je had zelf toch al veel eerder iets moeten merken als extreem warm overdag of in de nacht, aanspringen wanneer het niet hoefde enz enz, nu je deze huurt bij Eneco kan het zijn dat ze met je meedenken maar ik vermoed zomaar dat zij deze problematiek bij jouw neer zullen leggen omdat jij niet (tijdig) an de bel hebt getrokken....
Kleine tip, zeg dit kontrakt op en vraag de woningbouw om een simpele thermostaat die je zelf met de hand op de gewenste temp. in kan stellen!!!!
Maar was het dan niet erg warm?
Mij viel wel op dat de radiator in de woonkamer heet bleef. Dan zet ik hem handmatig uit nu. Overdag was ik niet thuis, dus viel het mij niet direct op. In de zomermaanden heb ik dat hele ding maar uitgezet en toen had ik ook een heel laag gas verbruik (alleen voor warm water) Dit wordt het tweede koude seizoen in dit huis en heb de verwarming weer nodig. Dus er moet iets gebeuren. Vorig seizoen nooit beseft dat het aan een defecte sensor kan liggen. Dat ding deed het gewoon. Ik ben niet zo technisch op dat gebied. Maar door Google kwam ik hier nu op....
Francis,
alles wat google zegt is niet altijd waar he. Je zit nu in te vullen. Wil jehet echt weten dan moet je een verwarmingsinstallateur naar je thermostaat laten kijken. Daar zitten natuurlijk wel kosten aan verbonden.
Als het probleem niet in de thermostaat zit (moet immers nog bewezen worden) ga je alleen maar meer energie gebruiken door de radiatoren in de woonkamer dicht te draaien. De thermostaat vindt dat het te koud is waardoor de CV-ketal nog langer brandt, misschien wel continu omdat de temperatuur in de woonkamer dan niet stijgt.
@ Thecla58 Er is hier al 2 x een monteur geweest via de woningbouw En 1 x heb ik een extern bedrijf laten kijken voor €100,- Ik heb echt alles gedaan wat binnen mijn macht ligt....vandaag nu Google en vond dit probleem. En daar heb ik Eneco over gebeld vandaag, maar moet maandag terugbellen.
@RJW Op de benedenverdieping (woonkamer, keuken) staan de radiatoren allemaal open. Alleen de bovenverdieping niet. De slaapkamers staan uit. De badkamer staat wel half open. Badkamermeubel zit dicht en heb een tussendeur van overloop naar benedenverdieping, die houden we ook zoveel mogelijk dicht. Soms wat lastig met kinderen die heen en weer lopen ;-) Domme vraag misschien, maar de temperatuur wordt toch echt in de thermostaat gemeten? De Toon thermosstaat hangt beneden, daar wordt het dan gemeten toch? Niet boven op de hoogste etage bij de ketel?
Woon je in een huis met de woonkamer en keuken ineen en in die woonkamer een trap naar de slaapkamers?
Waar oorspronkelijk geen deur zat naar die bovenverdieping? Door vorige bewoners er in gezet omdat de stookkosten te hoog werden? En in de winter staat regelmatig de deur open?
Welke temperatuur hou je aan voor overdag en s'nachts?
De kinderen spelen of studeren in een verwarmde slaapkamer? Of staat de verwarming staat boven nooit aan?
Het begint er op te lijken dat de stookkosten normaal zijn voor deze woning.
Een cv ketel in een huurwoning wordt onderhouden door een cv onderhoudsbedrijf, zoals bv Feenstra, Energiewacht.
Is er een storing, dan kun je die bellen. Zij hebben nooit iets gevonden? Nu bij het onderhoud wel?
Het is belangrijk te weten wat er defect was en wat de gevolgen daarvan zijn.
Je zal toch wel iets gemerkt moeten hebben. De radiatoren branden 's zomers, of het wordt bloedheet in huis?
Of waren de batterijen in de thermostaat op?
En wat is een hoge gasrekening? Dat hangt af van het soort huis waarin je woont, of je het hele huis warm stookt etc.
Je hebt afrekening niet gekregen alleen de meterstanden om het verbruik te berekenen.
Je hebt een slimme meter. Kreeg je niet elke maand een overzicht van je gasverbruik? En viel er toen niets op?
Om iemand aansprakelijk te stellen moet je weten wat je schade is. Wat is normaal gasverbruik voor je woning.
Wij hebben hier inderdaad een bedrijf die dit verzorgt voor de woningbouw. Maar omdat ik een Toon heb ben ik bang dat ze me naar Eneco gaan verwijzen. Ik denk dat de woningbouw zal zeggen dat Eneco verantwoordelijk is voor deze thermostaat.
Alleen heb ik nooit om deze thermostaat gevraagd. En ik kwam hier vorig jaar November te wonen en zat deze er al in. Lijkt mij dat de woningbouw voordat ik de woning betrok had moeten zorgen voor een goed werkende thermostaat. Desnoods een eigen thermostaat hadden moeten plaatsten of mij die keuze hadden moeten geven. Ze hebben zelfs een goedwerkende deurbel vervangen voor hun eigen variant. Dus waarom niet de thermostaat?
Ik kreeg inderdaad van budget energie elke maand een overzicht en heb daarom na de eerste of tweede maand al meteen aan de bel getrokken omdat ik zag dat er iets goed mis zat. 2 x iemand geweest en niets kunnen vinden. Zelfs een extern bedrijf laten komen voor €100,- en ook zij vinden niks. Ook geen gaslek o.I.d. Als alleenstaande vrouw met twee kinderen ga je er dan vanuit dat het aan jezelf ligt. Maar na vergelijken met anderen in een soortgelijke woning en gezinssamenstelling werd het me steeds duidelijker dat het gewoon echt niet klopt. Dus nu het nieuwe winterseizoen maar weer verder op onderzoek uit. Maandag plan ik een afspraak met Eneco in en hopen dat het echt die sensor is….
Maar dan…had de woningbouw de woning niet moeten voorzien van een goed werkende thermostaat? Zijn zijn hierin in gebreke gebleven? Ik denk van wel. Als ik de Toon zelf had geïnstalleerd nadat ik hier had komen wonen dan had het anders geweest. Maar in dit geval lijkt me dat niet…
Heb je wel gemeld bij de aanvaarding van je huurwoning dat een een Toon hing ipv een gewone thermostaat? Betaal je elke maand voor die Toon? Op de site staat: Cv-ketel Toon stuurt je cv-ketel aan om je huis op temperatuur te houden.https://www.eneco.nl/energieproducten/toon-thermostaat/hoe-werkt-toon/ Logisch dat je dan naar Eneco wordt gestuurd als de Toon niet goed werkt. Waarom vraag je niet gewoon zo'n simpele ronde thermostaat aan de woningbouw. Kost bijna niets en het scheelt je €54 per jaar.
Ik denk inderdaad dat ik een andere thermostaat ga aanvragen bij de woningbouw.
maar dan rest mij nog steeds de vraag of zij dit niet bij aanvang huur zelf hadden moeten vervangen. In de aanvaarding staat inderdaad niets over de Toon thermostaat.
Dat had je zelf moeten melden. En moeten vragen om een normale thermostaat.
Nu lijkt het er op dat je de Toon van de vorige bewoner hebt overgenomen.
Je betaalt voor de Toon toch elke maand? Misschien moet je de gewone thermostaat zelf betalen. Die hoorde bij de cv en is weg. Maar dat is even afwachten.
@francis78,
U krijgt toch iedere maand een overzicht van Eneco over uw verbruik? Ik wel, er staat dan ook b.v. in wat ik de maand ervoor heb gebruikt plus wat ik vorig jaar dezelfde periode heb verbruikt. En inderdaad, via een WBV kunt u zelf de door betrokken WBV installateur vragen te komen, althans, bij mijn WBV gaat dat zo. Plus, wat al door @Panter is gemeld: de ketel zou, als het goed is, elke twee jaar moeten zijn nagezien door betreffende firma.
In dit geval net. Thermostaat wordt gehuurd via Eneco . Budget energie levert gas en elektriciteit. Maar wellicht dat zelfs budget energie een maandelijks overzicht stuurt.
Quote: nu blijkt de thermostaat die er al hing toen ik de woning betrok een defect te hebben.
Er is dus nog niks gebleken, jij denkt dat de thermostaat kapot is. En die meterstanden zeggen natuurlijk niets. Waar het om gaat is hoeveel je daadwerkelijk verbruikt hebt. Meterstand nu - meterstand vorige jaarnota = verbruik.
Vraag: wat waren de meterstanden toen je in dat huis trok.
Dit is mijn eerste huur jaar, dus kan niks vergelijken. Enkel met de buren en daar is het veel lager. Maar wel was het mij meteen duidelijk dat die rekeningen veel te hoog zijn...
Maar wat waren de meterstanden dan toen je in dat huis trok?
Ik zet even bovenin een foto van mijn verbruik afgelopen december. Echt om van te janken! Daar staat ook een foto met de uitlening van afgelopen jaar. Die is 5 x zo hoog als in de vergelijkbare woning van mijn vriend....
Welke slimme meter heb je? Staat er apparatuur dicht bij de slimme meter?
Nu lees ik op internet dat er een sensor stuk kan zijn die een seintje geeft naar de ketel te stoppen met vragen.
Als men 2x is geweest moet het zijn opgevallen dat de ketel continu zou branden als werkelijk de thermostaat sensor defect zou zijn. Daarbij moet het u opgevallen zijn dat de retourleiding en radiatoren altijd erg warm tot heet zijn, maar als de temperatuur van het verwarmingswater te hoog wordt schakeld de ketel automatisch uit, in dat geval moet u een storingsmelding op de ketel krijgen. Vraag mij dan ook af wat voor type thermostaat (met draaiknop of electronisch) het is en op welke temperatuur deze is ingesteld.
Ik heb een Toon thermostaat. Zo eentje waarbij je via een all op je telefoon alles kunt instellen. Maar heb geloof ik liever een simpele na al dit gedoe ;-)
In dat geval kan er meer dan een sensor defect zijn en zou dat ding maar snel de deur uit doen en een normale thermostaat laten plaatsen. Lijkt mij sterk dat de WBV deze zelf heeft (laten) plaatsen, eer de vorige bewoner.
Hier nog een foto van het maand verbruik afgelopen december. De hoogste in die maanden :X
Dat is inderdaad een hoog verbruik. Is je woning goed of slecht geïsoleerd? Hoe hoog staat de kamertemperatuur?
Niet alleen het gasverbruik is hoog, maar het stoomverbruik is meer dan een 5 persoons huishouden.
Er schijnt een bepaald merk/type slimme meter te zijn die op hol slaat als er apparatuur (bijv. modem) vlak bij staat. Ik dacht dat het een Landrys betrof.
Klopt. Het is erg hoog. Ook de elektra, maar wellicht ook te wijten aan de continue vraag van de cv ketel. Ik let er hier enorm op dat iedereen alle lichten uitdoet. Moet eerlijk zeggen dat ik de lampen wel even moet checken of dit allemaal zuinige lampen zijn. Maar heb ze eigenlijk alleen beneden en dan s'avonds en in het weekend branden op donkere dagen. 1 lamp boven de tafel en 1 boven de eettafel. De 20 jaar oude koelkast wordt deze maand vervangen. Er is in juli een nieuwe oven en gasstel geplaatst. Die zat er in december nog in en was ook 20 jaar oud. Ik draai elke dag een wasje en droogje en om de dag de vaatwasser. 3-persoons huishouden.
wat gas betreft. De woning heeft dubbele beglazing. Schijnt te zijn na-geïsoleerd in de tijd van de vorige bewoners. Onder het kruipluik zijn allemaal bolletjes gespoten ter isolatie.
wel heb ik een hoekwoning en op die muur aan de binnenkant problemen met vocht, schimmel. Dit ontdekte ik vorige maand en ben ook daarover in gesprek met woningbouw. De buitenmuur heeft een witte laag schimmel ook. En er komt een bedrijf controleren op het vocht in de muur en eventueel opnieuw voegen en impregneren. Die muur grenst aan een gemeente tuin waar met regen de hele boel vlak staat. Dit loopt ook mijn tuin in en geeft daar een zwembad. Er moet drainage komen....gemeente en woningbouw wijzen vooralsnog naar elkaar wie daarvoor verantwoordelijk is. Ander probleem, maar vocht kan ook meehelpen aan hoge stookkosten.
ik denk dat mijn kosten een combi zijn van het vocht en de niet werkende thermostaat.
ik heb nu 6 maanden €292 euro per maand betaald om te voorkomen dat ik in 1 x een flink bedrag moet betalen bij de eindafrekening.
maar voor komend jaar wil ik dit hebben opgelost en zorgeloos kunnen wonen. En hoop uiteraard een stukje van de hoge kosten vergoed te kunnen krijgen. Ik kom net aan rond....en werk me drie slagen in de rondte. Zo zonde van mijn zuurverdiende geld als dit opgaat aan 'fouten'.....
Met een antieke koelkast en elke dag een wasje en droogje is wel te verklaren dat het stroomverbruik bovengemiddeld is. Alleen al die overbodige wasdroger zal zo'n 500kWh per jaar gebruiken. Aan een wasrek/waslijn drogen is gratis.
Wat betreft het gasverbruik: van welk bouwjaar is de woning?
Hoe oud is de cv ketel. 15 jaar of ouder? Info:
https://www.woonbond.nl/nieuws/nieuwe-cv-ketel-hoe-regel-ik
Net niet helaas. Sta er nu voor...bouwjaar 2011 Laatste genoteerde inspectie was in 2017. Nu zijn ze hier wel voor mijn meldingen geweest, geen idee of ze toen een echte inspectie hebben gedaan...of alleen naar mijn klachten hebben gekeken. Staat in ieder geval niet genoteerd op de lijst op de cv ketel.
Lief overigens dat er zo wordt meegedacht en gereageerd!
Als de laatste inspectie 2017 was..... heremetiet, dat is best lang (te lang) geleden. Verbruik is hoog maar: met hoeveel personen wonengebruiken jullie? Is het een HR ketel?
U praat over schimmel en problemen met vocht. Vochtige lucht is zeer lastig te verwarmen en op het moment dat het vocht schimmel geeft wordt het nog lastiger. Dus duurder.
U praat ook over een hoop apparaten die ondertussen vervangen zijn, kan het simpelweg niet een combinatie zijn van al die factoren?
Vergelijken met anderen werkt niet want niks is gelijk.
Elke dag een wasje en een droger kost al aardig wat energie want zijn echt energie slurpers net als een 20 jaar oude koelkast.
hou de meterstanden een paar weken bij het liefst per dag. Koop daarna een simpele nieuwe thermostaat zokn draaiding bij een bouwmarkt, je hebt voor minder dan 50 euro al eentje van Honeywell.
Instaleren is een eitje. Ook nu weer de meterstanden bijhouden. Als je net zo vaak de kachel aan hebt als voor die tijd moet het verbruik gelijk zijn.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer