an
door anita123 May 21, 2014 om 20:29
Huishouden & energie

Hond zonder Stamboom garantie

Hallo,

Ik heb een hond zonder stamboom gekocht. Hoe zit het dan met garantie op erfelijke afwijkingen?

Groetjes
Anita

5692 26 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 21, 2014 om 21:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Had je eigenlijk al moeten bespreken voor je de hond kocht. Maar honden met stamboom kunnen zelfs minder sterk zijn. KLIK. Welk "merk" heb je gekocht?

aurora1
door aurora1 - May 21, 2014 om 21:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt beter vertellen wat er aan de hand is. Heeft u problemen met de fokker wegens ziekte van de hond?
Honden zonder stamboom zitten ook in het dierenasiel.

an
door anita123 - May 21, 2014 om 22:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn hondje bij een gezin weg die af en toe een nestje hebben.

Mijn schatje is nog niet ziek gelukkig, maar mocht er iets wezen straks wil ik weten wat ik kan doen en me te wachten staat

Want lees overal dat alleen honden met stamboom wettelijke garantie heeft?

mahadma
door mahadma - May 21, 2014 om 22:36
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Van particulier naar particulier bestaat er voor zover ik weet geen wettelijke garantie. Ga voor de zekerheid voor controle naar de dieren arts. Als u bij een "broodfokker" wat koopt hebben die niet "af en toe" een nestje, maar (meer dan) geregeld. Waarschijnlijk heeft u pa en ma ook gezien, van het hondje bedoel ik dan.

boppe1943
door boppe1943 - May 21, 2014 om 22:43
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Lees dit: klik

tenormin
door tenormin - May 21, 2014 om 22:46
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Zelfs met rashonden kan men problemen verwachten bij een fokker, hoor. Maar inderdaad, een goede fokker van rashonden geeft wat meer zekerheid in de eerste tijd. Je schrijft nog steeds niet welk ras je hebt, kan helpen te weten. Je kan van een gezin wat zo nu en dan een nestje heeft geen lange "garantie" verwachten. Geen idee of je voor of tegen verzekeren van je hond bent. Zo niet, maak dan wel een potje want entingen en de jaarlijkse onderzoeken, vlooien, teken e.a. zaken zijn best prijzig. Neem wel aan dat je bij de aankoop het inentingsboekje e.d. hebt meegekregen? Maar word ie nou ziek binnen 6 maanden dan ligt het helemaal aan dat gezin die "zo nu en dan" nestje heeft. Dus die echt gek van hun hondjes zijn, dan zou je er wel uit kunnen komen. Maar vergeet niet, in die handel zit veel kaf. Dat is nu eenmaal heel bekend. Ga maar een op Google zoeken wat zich al zo afspeelt in die handel.

zoekster
door zoekster - May 21, 2014 om 23:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U mag juist hopen dat u een vuilnisbakkie heeft aangeschaft. Die zijn veel sterker dan die doorgefokte beesten.

En omdat u uw hond van een particulier heeft gekocht heeft u toch geen garantie meer. De dierenartskosten komen voor uw rekening. Misschien verstandig om een dierenverzekering af te sluiten. Wel goed de algemene voorwaarden lezen. Het schijnt dat die van de Hema een goede is.

tenormin
door tenormin - May 21, 2014 om 23:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vind het jammer dat TS geen enkele info geeft: wat voor "vuilnisbakken" ras; inentingsboekje, wat ze betaalde: "heb een hond gekocht", hou oud was hij toen hij gekocht werd.

@zoekster, goede ervaring met Hema verzekering voor dieren? Vertel....

@boppe1943: ja, hond is een gebruiksvoorwerp voor de wet; voor fokkers geldt zit zeker; nestjes bij particulieren, als ze het dus als liefhebberij doen, niet.

aurora1
door aurora1 - May 22, 2014 om 02:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een liefhebberij vind ik het niet als je de dieren fokt "met af en toe een nestje"en de dieren dan verkoopt.
Je kunt dan ook maar beter een dier uit een asiel halen, daar zitten honden (en katten) te snakken naar een thuis, en je kunt er ook goed terecht voor advies.
Doorgefokte dieren hebben vaak medische problemen als ze niet al last hebben of krijgen van allerhande ongemakken.
Als het nog niet gebeurd is zou ik de hond door een dierenarts laten nakijken en zoals al is gezegd, een verzekering overwegen.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2014 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat verwacht u eigenlijk van een "garantie op erfelijke afwijkingen"?

Stel na vier maanden blijkt hij of zij iets te hebben, moet de hond dan terug en u uw geld terug?

Dat doet toch geen "hond".

Ook met een stamboom kunnen ze van alles mankeren. Maar juist "vuilnisbakjes" of "bastaards" juist meestal niet.

zoekster
door zoekster - May 22, 2014 om 09:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 21 mei 2014, 23:25]

@zoekster, goede ervaring met Hema verzekering voor dieren? Vertel....

Een item op tv, ik geloof dat het Radar was, ging over vergoedingen operaties. Hema sprong er toen goed uit wat betreft AV/vergoedingen. Maar pin me er niet op vast, zelf geen ervaring mee.

ko
door koningsjpc - May 23, 2014 om 11:17
68 Antwoorden / 4 Vragen

Hierover zijn al diverse discussies geweest, zowel op diverse fora, als op tv. Hoewel misschien raar, maar voor de wet is een hond geen dier, maar een artikel. Op dit "artikel" zijn dus de normale garantievoorwaarden van toepassing.

audb
door audb - May 23, 2014 om 11:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als de persoon waar u de hond van gekocht heeft u niets heeft verteld van de door deze persoon wel bekende afwijkingen bij u hond dan kan u wel aanspraak maken op "garantie"
Echter moet dit wel binnen zes maanden na aankoop geconstateerd zijn door een dierenarts.
Daarom is het verstandig om daarnaar te informeren voor de aankoop en dit ook op een koop contract te laten vermelden.
Helaas zijn er ook afwijkingen die pas bij volwassenheid kunnen worden geconstateerd en dan zijn de kosten voor uw rekening behalve als dit wel degelijk bij de verkoper bekend was.
Maar jammer genoeg denkt velen dat een ras hond geen gebreken hoeft te vertonen als deze een stamboom hebben en het tegendeel is in vele gevallen waar.
Ook tussen ras gerichte fokkers zitten brood fokkers die niet aan de welzijn maar meer aan hun portemonnee denken.
Zorgt er dan ook voor dat u de moeder hond een paar keer te zien krijgt voor u overgaat tot koop.

ka
door kaakje - May 23, 2014 om 11:56
109 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt geen garantie op erfelijke afwijkingen op basis van een stamboom. Afwijkingen, al dan niet erfelijk kunnen bij dieren zoveel generaties overslaan dat het ondoenlijk is om je te beroepen op een stamboom. Mijn eerste hond was een York met stamboom. Diertje is 16 jaar geworden en uiteindelijk aan niet erfelijke aandoeningen overleden. Nummer 2, eveneens een York met stamboom, idem dito. Nu heb ik een langharige teckel met stamboom en kwalen. De stamboom rept uiteraard met geen woord over erfelijke aandoeningen. Problemen met de rug maar dat is teckel eigen. Het doorfokken van honden door broodfokkers gaat vaak gepaard met afwijkingen. Het al dan niet hebben van en stamboom geeft geen enkele garantie op erfelijke aandoeningen. Heel veel plezier met je hond.

labren
door labren - May 23, 2014 om 12:06
862 Antwoorden / 0 Vragen

en inderdaad een stamboom wil nog niets zeggen over de hond omdat als je met honden fokt waar stambomen op zitten kan je zonder probleem op de puppies ook stambomen krijgen maar dat wil niet zeggen of de hondjes gezond zijn , omdat je de stambomen schriftelijk moet aanvragen en op de puppies wordt geen controle op uit gevoert, ik spreek uit ervaring , als je pupies van een andere hond bij dat nestje ligt krijg je daar gewoon ook stambomen bij want het uitgeven van stambomen is zo corrupt als wat , er zit haast geen controle op die eigelijk uitgevoerdt moet worden door de raad van beheer

oldyeller
door oldyeller - May 23, 2014 om 13:26
54 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.rechtsvordering.nl/garantie-op-huisdieren
Hier wordt niet gesproken over wel of geen papieren.
Als de hond ziek wordt en de fokker is niet bereid om de onkosten te vergoeden, dan heb je een probleem en zul je naar de rechter moeten..

Om risico's uit te sluiten, gewoon een goede ziektenkostenverzekering afsluiten.

tenormin
door tenormin - May 23, 2014 om 13:44
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op donderdag 22 mei 2014, 09:19]
Hema sprong er toen goed uit wat betreft AV/vergoedingen. Maar pin me er niet op vast, zelf geen ervaring mee.

Nee, zal je niet vastpinnen, maar wel je een riem aandoen; uitzendingen over (alle consumenten) onderwerpen zijn niet geheel onpartijdig. Zou jij toch als beste moeten weten.

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 15:15
52 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jaren geleden ook een ras hond gekocht, met stamboom, ja vader en moeder gezien, die zagen er goed uit, toch kreeg deze pup een probleem met beide elbogen een paar maanden na dat wij hem hadden, dat komt vaker voor ook bij rashonden. Het is dan niet verstandig dat je er dan mee gaat fokken maar dat waren wij toch niet van plan want dan geef je dit door aan zijn kleintjes. Dit hebben we ook gelijk gemeld bij de fokker, ik kon hem terug brengen en me geld terug krijgen, mijn vraag was wat hij met deze jong hond ging doen, ja in laten slapen was de beste optie, NOU VOOR ONS NIET, wij hebben heb gehouden want als je eenmaal een pup aanschaft en er al een tijd voor zorgt wil je hem niet meer kwijt want dan wordt hij deel van je familie. Wij hebben hem aan beide elbogen laten opereren, ja kost een hoop geld, maar als je van je hondje houd heb je dat er voor over. Deze hond is 16 jaar en 17 dagen geworden.

Je kan nooit garantie krijgen op een puppy/hond, er kan natuurlijk van alles gebeuren, dit heb je niet in de hand, kijk maar naar jezelf, vandaag gaat het goed morgen kan er wat zijn.

Een puppy neem je voor het leven en is geen inruil ding als je het niet goed vind.

tenormin
door tenormin - May 23, 2014 om 15:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@joost12, warm compliment voor hoe je met de situatie destijds bent omgegaan. Natuurlijk ga je van je hond houden en doe je zoveel als mogelijk is. Maar ook een compliment voor de fokker. Die handelt (de) zoals het hoort te gaan. Het aanbod van geld terug zou ook zo moeten gaan; echte fokkers doen dat. Daarom is het woord "broodfokker" ontstaan: die verkopen zieke dieren terwijl ze het weten en daar kan je naar je geld fluiten. Jawel hoor, officieel heb je wel degelijk garantie op een hond. Jij hebt dat toentertijd, begrijpelijk, uit gevoel en compassie afgeslagen, maar je had er wel recht op.

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 15:42
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 23 mei 2014, 15:29]@joost12, warm compliment voor hoe je met de situatie destijds bent omgegaan. Natuurlijk ga je van je hond houden en doe je zoveel als mogelijk is. Maar ook een compliment voor de fokker. Die handelt (de) zoals het hoort te gaan. Het aanbod van geld terug zou ook zo moeten gaan; echte fokkers doen dat. Daarom is het woord "broodfokker" ontstaan: die verkopen zieke dieren terwijl ze het weten en daar kan je naar je geld fluiten. Jawel hoor, officieel heb je wel degelijk garantie op een hond. Jij hebt dat toentertijd, begrijpelijk, uit gevoel en compassie afgeslagen, maar je had er wel recht op.

nou deze fokker mocht dit nestje niet eens hebben, kwamen wij later achter, hij was al uit de vereniging gezet daardoor. dit was een ongelukje, dit krijg je als beide honden los lopen op de boerderij en moeders is loops voor dat je het in de gaten hebt.

dit heeft ons veel geld gekost maar het was het allemaal waard geweest, het was een super hond, echt een hond voor het leven, moet zeggen zou het zo weer doen hoor, maar heb nu al 4 honden dus ik stop even

ma
door marleenvanh - May 23, 2014 om 17:10
451 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen mensen mensen. Bezint eer ge begint en ga niet achteraf vragen. Zijn er ook echt goede fokkers? Er zijn waarschijnlijk slechte en minder slechte, want wat hij of zij ook beweert, het gaat om geld, het is en blijft handel. Het leven (een hond is een levend dier) geeft nou eenmaal geen garanties. Joost12 zegt: Hij kon zijn geld terug krijgen. Een goede fokker? Nee, een slimme handelaar! De hond was 'kapot' en zou worden 'vernietigd' (gedood). Iemand die van zijn dier houdt gaat daar niet in mee. Bijdragen in de kosten van de dierenarts? Dat kwam bij deze fokker blijkbaar niet op.... De asiels zitten vol met leuke, lieve dieren. Mede omdat 'mensen' zo graag een bepaalde rashond willen hebben. Vraag en aanbod weet u wel?! Nog geen 5% procent van de asieldieren heeft echt een probleem. U wilt een huisdier omdat u van dieren houdt? GA NAAR EEN GOED ASIEL (aangesloten bij De Dierenbescherming) en, misschien ook niet onbelangrijk in de huidige tijd: Een hond goed verzorgen kost 1000 à 1200 euro per jaar en dat - gemiddeld- 12 jaar lang! Kunt u dat opbrengen??? Heeft u zelf een hondje en 'lijkt het u zo leuk' een nestje te hebben, denk dan ook heel goed na voor u dat plan ten uitvoer brengt. Dieren zijn geen dingen!!!!!!!!!!!!!

joost12
door joost12 - May 23, 2014 om 17:26
52 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marleenvanh schreef op vrijdag 23 mei 2014, 17:10]Mensen mensen mensen. Bezint eer ge begint en ga niet achteraf vragen. Zijn er ook echt goede fokkers? Er zijn waarschijnlijk slechte en minder slechte, want wat hij of zij ook beweert, het gaat om geld, het is en blijft handel. Het leven (een hond is een levend dier) geeft nou eenmaal geen garanties. Joost12 zegt: Hij kon zijn geld terug krijgen. Een goede fokker? Nee, een slimme handelaar! De hond was 'kapot' en zou worden 'vernietigd' (gedood). Iemand die van zijn dier houdt gaat daar niet in mee. Bijdragen in de kosten van de dierenarts? Dat kwam bij deze fokker blijkbaar niet op.... De asiels zitten vol met leuke, lieve dieren. Mede omdat 'mensen' zo graag een bepaalde rashond willen hebben. Vraag en aanbod weet u wel?! Nog geen 5% procent van de asieldieren heeft echt een probleem. U wilt een huisdier omdat u van dieren houdt? GA NAAR EEN GOED ASIEL (aangesloten bij De Dierenbescherming) en, misschien ook niet onbelangrijk in de huidige tijd: Een hond goed verzorgen kost 1000 à 1200 euro per jaar en dat - gemiddeld- 12 jaar lang! Kunt u dat opbrengen??? Heeft u zelf een hondje en 'lijkt het u zo leuk' een nestje te hebben, denk dan ook heel goed na voor u dat plan ten uitvoer brengt. Dieren zijn geen dingen!!!!!!!!!!!!!

nee deze fokker heeft geen bijdragen gedaan van de dierenarts, hoefde van mijn ook niet want IK wilde deze hond, dan zal IK er ook voor zorgen, met veel liefde.

heb ook 1 puppy van straat gehaald omdat iemand hem daar heeft gedumpt, ja het is een ras hond en is nu al 10 jaar bij ons, nee niet uit het asiel maar vanuit Frankrijk.

heb nu ook 3 jonge hondjes van straat geplukt vanuit het buitenland omdat ik daar op moment woon, allemaal gesteriliseerd en die van 10 gecastreerd, geen puppies van deze honden. en ja deze gaan allemaal straks weer mee naar nederland anders zouden we ze niet in huis nemen.

hoe veel een hond kost tel ik niet meer op, je neemt ze dus moet er dan ook goed voor zorgen, en nee ik verdien geen kapitalen, als je gewoon leeft kan je ook goed voor je besten zorgen.

daarom ook de gezegde een hond neem je voor het leven

bokskabouter
door bokskabouter - May 23, 2014 om 18:05
32 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind dit soort zaken altijd uitmonden in enorm geleuter.
1. Je koopt een hond (of ander dier) bij een betrouwbare fokker of dierenasiel waarbij de stamboom leuk is om er over op te scheppen maar voor het karakter van het dier en het plezier dat je met zo'n schepsel hebt geen bal uitmaakt.
2. Welk huisdier je ook neemt, hun onderhoud kost allemaal een heleboel geld en ook dat moet je in overweging nemen.
3. Als je bij een betrouwbare fokker koopt zal die altijd bereid zijn om als er binnen redelijke tijd iets met het dier aan de hand blijkt te zijn tot een goede oplossing te komen.
4. Er zijn dierenartsen genoeg die kunnen beoordelen of een dier gezond is maar garantie biedt dat nooit. Kerngezonde mensen kunnen zonder enige waarschuwing vooraf als een boom omvallen en voor dieren geldt precies hetzelfde.
5. Last but not least, als je ooit een dier (welk dier dan ook) aanschaft, hou één ding goed voor ogen: A pet is for fife, not for Christmas. Met andere woorden: overweeg goed waar je aanbegint, het is geen leuk cadeautje voor een verjaardag of de kerst maar een verplichting om zo lang het dier leeft er goed voor te zorgen. In tegenstelling tot wat de wet bepaald is een dier geen 'artikel' maar een levend wezen waar respectvol mee moet worden omgegaan. Helaas zijn er te veel mensen die hier anders over denken. Mijn credo is dan ook: bescherm de dieren tegen de beesten.

Yv
door Yvonne_909 - May 23, 2014 om 20:24
42 Antwoorden / 2 Vragen

In reactie op wat een aantal van jullie hier schrijven:
Een goede fokker is iemand die het beste met het ras voor heeft en de goede eigenschappen van een ras probeert door te geven aan de nakomelingen. Hierdoor probeer je de negatieve eigenschappen dus zoveel mogelijk te elimineren.
Helaas kijken veel mensen alleen maar naar het (uit zijn verband gerukte) uiterlijk van, in dit geval, honden en vergeten daarbij de lichamelijke mankementen die dat met zich mee kan brengen.
Een goede fokker laat zijn fokdieren testen op een aantal erfelijke eigenschappen om zo zoveel mogelijk te voorkomen dat negatieve eigenschappen overerven.
Welke "fokker" van stamboomloze honden doet dit?
Zo weet je dus nooit hoe groot het risico is dat er met zo'n combinatie dominante negatieve erfelijke eigenschappen worden doorgegeven.
Kies je voor zo'n pup, de prijs is er meestal ook naar, dan weet je ook (dus niet) wat je ermee in huis kunt halen.

ma
door maron - May 24, 2014 om 23:22
31 Antwoorden / 8 Vragen

Veel eigenaren denken geld uit te sparen op een ziekenkosten verzekering, omdat er van de fokker uit, meestal een schriftelijke garantie zit op hun nieuwe huisgenoot.
Maar, een fokker zal nooit meer vergoeden dan het hele aankoop bedrag dat u voor de pup heeft betaald.
Dierenartsen/specialisten kosten zijn waanzinnig duur, en operaties kunnen in de duizend(en) euo`s lopen als het tegen zit.
Ik raad iedereen dan ook aan om voor hun nieuwe huisgenoot een ziekenkosten verzekering af te sluiten. je bent zelf toch ook verzekerd?!

Je hebt goede fokkers en slechte fokkers.
Maar geld dat ook niet voor de kopers?!

mahadma
door mahadma - May 24, 2014 om 23:29
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Voorlopig heeft Anita123 nog geen helderheid gegeven over welk "merk" hond(je), prijs, en of zij de vader en moeder gezien hebben. Dàt zal meer helderheid geven in de antwoorden. Of vraagsteller heeft het te druk met de hond uitlaten natuurlijk.