lu
door lucky1983 Nov 10, 2014 om 20:51
Huishouden & energie

Houtworm als verborgen gebrek

Hallo,

We hebben sinds 3 maanden een huis in ons bezit. Het huis is uit de jaren 50 en we hebben een bouwtechnische keuring laten uitvoeren. In deze keuring staat het volgende vermeld:
Er zijn sporen gevonden van houtwormen in de trap(pen). Geadviseerd wordt om dit de komende jaren nauwlettend te volgen en indien noodzakelijk (preventieve) maatregelen te nemen. Bij twijfel direct specialistisch onderzoek uitvoeren.

Hier hebben we niet direct aandacht aan geschonken en vonden dat er weinig tot geen belangrijkste aspecten uit dit onderzoek naar voren waren gekomen, want aan dit gebrek waren geen kosten verbonden, dat waren de eerste punten waar we naar gekeken hebben. En dit viel allemaal mee!

Maar nu hebben we geklust en de trap opgeknapt en nu blijkt dat de houtworm erg actief is in de trap. Hier zijn we niet van uit gegaan, omdat hierover ook niks is vermeld vanuit verkopers kant.

Nu is de vraag of wij de verkopers nog aansprakelijk kunnen stellen voor de eventueel te maken kosten, want deze kunnen aardig op gaan lopen natuurlijk. We hebben ook een houten vloer op de 1e verdieping gelegd, wat ons nog meer zorgen baart.

We zien dat de verkopers op de hoogte zijn geweest van de houtworm, want we zien dat er actie is geweest om de houtworm te bestrijden, er zitten namelijk allemaal punaises in de trap aan de onderzijde, waarschijnlijk om de houtworm te vergassen, vermoeden we.

De vraag is dus in hoeverre de verkopers ons over de aard van het probleem hadden moeten inlichten, er is namelijk geen woord over gewisseld. Wij beseffen ons dat we natuurlijk dieper hadden in moeten gaan op het feit dat dit geconstateerd is geworden door de inspecteur. Maar hier waren wij niet mee bezig op dit moment en ook totaal niet op de hoogte van de eventuele kosten en problemen die een houtworm kan veroorzaken.

Ik hoor graag van jullie en bedankt alvast voor de reacties!.

Groetjes

4060 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 10, 2014 om 21:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier en klik hier.
Ik begrijp eigenlijk niet dat u de melding in het keuringsrapport genegeerd heeft. Of punaises te maken hebben met het vergassen van houtworm heb ik geen idee van. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat professionele houtwormbestrijders die met gas werken punaises gebruiken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 10, 2014 om 21:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De verkoper was misschien op de hoogte maar u ook. U koos ervoor toch de woning te betrekken notabene na een bouwkundige keuring. U kunt de verkoper hier niet meer op aanspreken.
Hij zal zich verdedigen dat u informatie plicht heeft, daar heeft u dan wel aan voldaan maar u heeft de aanbevelingen genegeerd.
Wordt waarschijnlijk uit eigen zak betalen.

Diewilik

lu
door lucky1983 - Nov 10, 2014 om 21:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja achteraf hadden we hier meer aandacht aan moeten schenken maar dat heb ik met name gedaan op de punten die direct geld zouden kosten. En niet direct nagedacht over de eventuele verstrekkende gevolgen die een houtworm kan hebben...zeker niet als je bezig met je droomhuis

sw
door swat1500 - Nov 10, 2014 om 21:57
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien het gebrek u bekend was is het geen verborgen gebrek meer. De vraag is of de inspecteur zijn werk goed gedaan heeft gezien zijn advies. Anderzijds kan het ook zijn dat u de situatie ernstiger inschat dan het feitelijk is.

tenormin
door tenormin - Nov 10, 2014 om 22:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

U bent voorgelicht over de aanwezigheid van houtworm, heel keurig overigens. Dat u er op dat moment geen aandacht aan heeft geschonken is uiteraard uw eigen verantwoordelijkheid. U geeft in mijn opinie twee verschillende bevinden: 1. u was verteld van de houtworm en 2. de bewoners hebben u niet over de aard van het probleem ingelicht. U bent immers wel door de bouwtechnische keuring ingelicht. En nee, een punaise helpt niet echt om houtworm te bestrijden. De verkopers is niets te verwijten, U bent iets te luchthartig over de houtworm heen gestapt. Jammer en zonde van het nu uit te geven bedrag om de houtworm te bestrijden, maar...is te doen door een goed, erkend bedrijf. (Zou niet zelf gaan rommelen met die bestrijding. Evengoed, als de houtworm vernietigd is: ik wens u veel woonplezier in uw eigen huis.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 10, 2014 om 23:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u ergens overheen leest dan kan u toch niet beweren dat het om een verborgen gebrek is.

door 1953 - Nov 11, 2014 om 00:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In de 50-er jaren van de vorige eeuw hadden mijn ouders een kast in hun slaapkamer staan. Daar spoot mijn vader regelmatig een stof in met een handspuit - uit milieuoogpunt niet meer in gebruik.

Houtwormbestrijdingsmiddelen genoeg op een zoekmachine terugvindend.

In het bouwtechnisch rapport is gewag gemaakt van de aanwezigheid van de houtworm. U kunt achteraf geen beroep doen op dwaling noch misleiding noch verborgen gebrek(en).

me
door mein33 - Nov 11, 2014 om 11:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het probleem was bij u bekend voor dat u besloot om de woning te kopen.
En zeker als het gaat om je "droomhuis" ben je ziende blind en horende doof voor de problemen, risico's en kosten die de aankoop van die specifieke woning met zich mee brengt.
Maar in dit geval zijn de kosten voor het bestrijden en/of het vervangen van de trap(pen) echt voor uw rekening.
En voor alle zekerheid ook de woning nog maar even helemaal laten controleren door een deskundige of er in de overige houtconstructies en overige houten delen ook geen houtworm zit.