Li
door Lizz1965 Jan 4, 2024 om 13:34
Huishouden & energie

Ik ben zonder mijn toestemming overgezet naar Innova Energie

Tot mijn verrassing kreeg ik van mijn leverancier Vattenfall een mail eind december, dat ze het spijtig vonden dat ik een andere leverancier had gevonden. Aangezien ik nooit een andercontract had getekend, noch mondeling had toegezegd, belde ik Vattenfall. Ze konden op dat moment niet zien wie mij 'overgenomen' had en zouden dat uitzoeken, maar we zaten natuurlijk ook met de feestdagen, dus dat duurde even. Gisteren bleek dat het Innova Energie (Den Haag) was. Je kunt als consument niets doen tegen zo'n onrechtmatige en ongewilde overzetting en dat vind ik bizar. Ik heb onmiddellijk getracht contact te zoeken met Innova, maar na meerdere pogingen (ook vandaag) om ze telefonisch aan te lijn te krijgen, ze een mail te hebben gestuurd (tweemaal) en uiteindelijk een aangetekende brief en een herroepingsformulier, weet ik dat ik ze niet te pakken ga krijgen. Vattenfall liet weten dat dit een bekend probleem is, en dat dit feitelijk een criminele activiteit is. Als consument kost het je enorm veel tijd dit te trachten terug te draaien. Wie Innova googlet ziet dat er niet direct een telefoonnummer is, en dat ze uiteindelijk op hun site wel een nummer hebben (waar je dus alleen maar in de wacht staat). Zoek je verder dan kom je erachter dat het een bedrijf is dat alleen maar ondersteunt wordt door een (externe?) backoffice. Ik heb nooit een contractvoorstel van dit bedrijf gezien, noch iets getekend, en het kost me enorm veel tijd om dit recht te zetten. Misschien iets voor Kassa om aandacht aan te besteden? Want wie dit bedrijf googlet, ziet dat het klachten regent...

4787 14 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 4, 2024 om 13:42
2065 Antwoorden / Vragen

U kunt enkel overgezet worden als u daar schriftelijk toestemming voor hebt gegeven en zo niet gaat u "gewoon" terug naar uw oude contract en dat kan zelfs, weet ik uit ervaring, nadat uw nieuwe leverancier al begonnen is met leveren. Het grappige bijeffect was dat ik voor die dagen ook nooit hebt hoeven betalen omdat ik dus officieel bij geen leverancier zat.

sira
door sira - Jan 4, 2024 om 14:33
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Is er dan ook niemand (u of iemand anders in uw huishouden) die in de veronderstelling was dat het Vattenfall betrof en aan de telefoon JA heeft gezegd, want hoe gaat Innova in de toekomst de voorschotten incasseren als ze geen naam, adres of bankrekeningnummer van u hebben?

Heeft u dit al geprobeerd?: https://www.innovaenergie.nl/contactformulier-voor-een-terugbel-afspraak/

Li
door Lizz1965 - Jan 4, 2024 om 15:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het verhaal krijgt nog een rare wending. Ik kreeg Innova uiteindelijk aan de lijn, en legde de situatie uit. Dat ik nooit een contract ben aangegaan (en ik woon alleen dus dat heeft niemand anders gedaan). Tot mijn stomme verrassing kreeg ik te horen dat er wel deglijk een contractaanvraag lag, maar op naam van een man en een ander emailadres. Dat mochten ze niet aan mij geven, vanwege privacy. Ik zei dat hier sowieso geen man woont, en dat er dus een vergissing bij hen moet zijn.
Toen werd me verteld dat ik alleen maar kan annuleren via dat emailadres (wat ik dus niet weet) en anders niet. Dat contracten niet op naam van een eigenaar gaan, maar op adres en dat een emailadres daarvoor genoeg is.
Met andere woorden: ik kan niets, want ik beschik niet over het emailadres en het wordt me ook niet verstrekt. Ook zeggen dat ik de enige rechtspersoon op dit adres ben, had geen effect.
Je kunt dus blijkbaar een emailadres aanmaken en dan iedereen aanmelden bij een andere leverancier...
Vattenfall gaf ook aan dat dit een bijzondere situatie was. Hier moet een programma toch wat mee kunnen?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 4, 2024 om 17:38
2065 Antwoorden / Vragen

Innova probeert je er gewoon in te luizen en als u zelf geen stappen zet gaat het ze nog lukken ook. Serieus ga wat doen want dit soort dingen worden over het algemeen niet vóór je opgelost.

ze
door zeemannetje Jan 5, 2024 om 14:57
120 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan niet waar zijn, Innova zal moeten bewijzen dat u dat contract bent aangegaan, anders kan iedereen iedereen erin gaan luizen. Volgens mij moet u aangeven dat u geen contract hebt afgesloten maar een onbekende u en Innova blijkbaar aan het bedriegen is en omdat u geen contract bij hun heeft ook niet gaat betalen. En bij Vattenfall gewoon duidelijk afspreken dat het bestaande contract gewoon door moet lopen. Misschien nog wel melding doen bij de politie?.

sira
door sira - Jan 4, 2024 om 15:18
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Dan maar even contact opnemen met de ACM https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energiecontracten/ander-energiecontract-gekregen-terwijl-ik-dat-niet-wil

Stuur Innova ook direct een email dat er door u in ieder geval niet betaald zal worden en dat ze er rekening mee moeten houden dat u ook niet op herinneringen van Innova of welk incassobureau dan ook zult reageren.

wi
door wilhelmina59 - Jan 4, 2024 om 16:01
516 Antwoorden / 0 Vragen

Heb in 2019 met Budget Energie en Eneco zo'n discussie gehad.
Mocht ik het allemaal fijn lekker zelf uitzoeken. Dankzij medewerking van Stedin de boel kunnen rechtbreien.
Nog steeds spijt dat ik met herstellen van de boel er geen 5 jarig contract van had gemaakt.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 4, 2024 om 16:14
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Toch nog maar Kassa inlichten hierover, het kan zijn dat deze iets voor kan betekenen.

       Contact met Kassa:
Kom je er niet uit met een bedrijf en wil je contact met de Belbus? Mail dan je verhaal inclusief correspondentie naar

belbus@bnnvara.nl

sw
door swat1500 - Jan 4, 2024 om 16:42
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien het contract niet op naam van Lizzy staat en haar bankrekening ongetwijfeld niet bij Innova bekend is kan Innova geen geld innen bij Lizzy.
Rekeningen en aanmaningen die verzonden en niet op haar naam staan moet Lizzy gewoon terug sturen met op de envelop "Geadresseerde onbekend op dit adres".
Lizzy moet wel Vattenfall informeren dat zij haar contract niet heeft opgezegd en dat zij uitdrukkelijk wenst dat Vattenfall blijft leveren en dat anders Vattenfall contractbreuk pleegt.
Een klacht indienen, naast de ACM, ook bij de geschillencommissie Energie lijkt mij ook raadzaam.
Lizzy kan geen contract opzeggen bij Innova want daarmee zou zij immers bevestigen dat er een contract bestaat.

Ik vermoed vooralsnog dat degene die het contract met Innova is aangegaan abusievelijk een verkeerd adres, huisnummer of woonplaats heeft opgegeven of dat Innova het adres verkeerd geregistreerd heeft.

Lizzy moet Innova te kennen geven dat zij heeft vernomen dat een haar onbekend persoon zonder haar toestemming en medeweten een contract heeft afgesloten. Dat zij uitdrukkelijk geen energie levering door Innova wenst en zij Innova aansprakelijk zal stellen voor eventuele negatieve gevolgen.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2024 om 18:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het klopt niet wat Innova zegt. Een energiecontract staat op naam en niet op adres. Googelt u er maar even op. Als je verhuist, kun je ook je contract meenemen. Daarom heeft dit bedrijf geen poot om op te staan. Neem nog een keer contact op met Vattenfall en zeg dat u geen contract heeft bij Innova.

jewee
door jewee - Jan 5, 2024 om 12:26
61 Antwoorden / Vragen

Rechtsbijstandverzekering inschakelen als je die hebt of Juridisch loket.

mo
door mof - Jan 5, 2024 om 12:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou om te beginnen alle afschrijvingen storneren. En melding maken bij de ACM. Die kan onderzoek doen en optreden bij deze energiepiraat.

e-
door e-genius Jan 5, 2024 om 17:18
12 Antwoorden / 1 Vragen

Er valt in dit geval niets te storneren aangezien er geen rekeningnummer van de contractant bij Innova bekend zal zijn. De contractant is altijd een persoon en geen adres. Zie de andere antwoorden

mo
door mof - Jan 5, 2024 om 12:52
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Lizz1965  ... maar als een andere man met een door u onbekend emailadres deze omzetting heeft geregeld ... dan weten ze toch ookuw bankrekening niet? DAn kunnen ze toch niet incasseren? En als ze incasseren, meteen de auto-incasso laten blokkeren door ze te zeggen dat dit niet meer is toegestaan. Zij moeten aantonen dat u het contract bent aangegaan en niet andersom.

de
door debode - Jan 5, 2024 om 14:10
7 Antwoorden / 2 Vragen

Gefeliciteerd, ik ben al 4 jaar bij dit bedrijf en heb nog nooit een betere gehad.
Ik zou lekker blijven en profiteren van wat je nu geboden wordt.

Groet,

Hans de Bode

wi
door wilhelmina59 Jan 5, 2024 om 14:16
516 Antwoorden / 0 Vragen

Je vergeet de straf voor het voortijdig opzeggen van het energie contract.

sw
door swat1500 Jan 5, 2024 om 14:37
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Lizzy heeft geen contract met Innova. Zij heeft immers nergens voor getekend. Een, voor Lizzy, onbekend persoon heeft een energie contract afgesloten voor het woonadres van Lizzy.
Dit contract kan voor Lizzy geen rechtsgevolgen hebben.
Het is overigens maar de vraag of Lizzy bij Innova goedkoper uit is en wellicht vindt Lizzy de service van Vattenfall beter dan die van Innova en maakt het haar niet uit of die wellicht duurder is dan Innova.

pu
door puzzeloplosing - Jan 5, 2024 om 19:26
1 Antwoorden / Vragen

als ik mij opgeef met uw adres(straat,huisnummer,postcode en plaats) word u automatisch voorzien van een eindfactuur en moet u opzoek naar een leverancier.. Bij Delta noemen ze dit uithuizen!!!!!
Dat is een automatisch systeem waar ze zelf geen invloed op hebben. na bellen totdat ik een ons woog kon ik gewoon klant blijven. Iemand heeft u dus een vuile streek geleverd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 5, 2024 om 19:44
2065 Antwoorden / Vragen

Iemand kan ook een foutje gemaakt hebben maar Innova moet, nu ze gewoon weten dat dit niet de bewoner is, de zaak gewoon terugdraaien. Ik weet uit ervaring, die u dus ook heeft, dat dat ook gewoon kan. Daarnaast moet je ook tekenen voor een contract, Innova heeft geen handtekening dus had de transfer niet in gang mogen zetten.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Jan 23, 2024 om 11:57
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen,

Wat een ontzettend vervelende situatie! Natuurlijk kijken we graag met je mee hoe we dit samen kunnen oplossen. Wil je hiervoor een mailtje sturen naar webcare@vattenfall.nl met daarin een samenvatting van de situatie, je klantnummer, achternaam, geboortedatum en de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer?

Vriendelijke groet,
Ellen, Vattenfall