C.
door C. de Grave Mar 6, 2024 om 11:06
Huishouden & energie

Is het normaal dat de brander vernieuwd moet worden in een 5 jaar oude Combikete

In november 2018 via een erkend installateur een nieuwe Remeha Avanta 28c combiketel laten installeren. Hierbij tevens een onderhoudscontract afgesloten.Ieder jaar komt de intallateur de ketel schoonmaken en afstellen. De laatste keer is er bij het schoonmaken van de brander een boutje van het deksel afgebroken. Nu moet daar een compleet nieuwe brander in a raison van 381 euro tegen een uurloon van 89 euro. Zijn er meer mensen die dit is overkomen. Zelf denk ik dat dit een constructiefout is, deksel is vastgeschroefd met RVS boutjes in aluminium. Je krijgt galvanische corrosie tussen RVS en Aluminium waardoor het boutje muurvast kan komen te zitten. Wie is hiervoor verantwoordelijk en wie gaat dat betalen. Moet toch eigenlijk niet kunnen bij een ketel van even 5 jaar oud en wie geeft mij de garantie dat ik met een nieuwe brander hetzelfde euvel weer niet heb

5120 13 Rapporteer
h.
door h.terpstra - Mar 6, 2024 om 11:24
202 Antwoorden / 1 Vragen

Teregte opmerking van C,de Grave. Dit is een aanrader om geen Remeha te kopen.  Wel zal dit m.i. onder garantie hersteld moeten worden. De brander van mijn CV ketel doet het al sinds 1997.  Verbruik totaal 2600 m3 gas.  Ontsteeker na 15 jaar vervangen.  Succes.

C.
door C. de Grave Mar 9, 2024 om 08:22
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 6, 2024 om 13:05
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte C. de Grave,

Bij welk bedrijf heeft u een onderhoudscontract afgesloten ?

Heeft dit bedrijf deze ketel ook geadviseerd?

C.
door C. de Grave Mar 6, 2024 om 13:40
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit bij een al jarenlang bestaande installateur laten doen ( namen noem ik niet) en daar ook het onderhoudscontract afgesloten

ju
door juliomariner Mar 6, 2024 om 14:20
1328 Antwoorden / 2 Vragen

G.A. stelt wel varker vragen die totaal onnodig zijn om een vraag te beantwoorden.
Na 5 jaar is het aan u te bewijzen dat de brander al niet conform was tijdens de aankoop. Dit is bijna niet te bewijzen.

C.
door C. de Grave Mar 6, 2024 om 14:31
Antwoorden / 1 Vragen

Er zit een brander in met een deksel, dit deksel zit met 3 boutjes met kruiskop vastgeschroefd. Alleen het boutje is RVS en de brander aluminium. Dit gaat door galvanische corrosie, als je daar geen anticorrosiepasta tussen doet,  vastzitten. En als je je los wil krijgen breekt de kop van het schroefje. Het stukje draadeind wat er nog in zit krijg je er niet meer uit zegt de intallateur
Ik denk gewoon een foute constructie.

ju
door juliomariner Mar 6, 2024 om 14:55
1328 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft zeer waarschijnlijk gelijk echter wat we denken is niet belangrijk. U moet kunnen bewijzen dat de constructie niet goed is en dat dit euvel bij aflevering al aanwezig was. Dit is gewoon heel moeilijk te bewijzen.

sjoerd keulen
door sjoerd keulen Mar 8, 2024 om 13:08
5 Antwoorden / Vragen

Hoezo moeilijk te bewijzen? De installateur pleegt ook het onderhoud. Hij heeft geen anticorosiepasta gebruikt. Dat is geen mening maar een feit.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 9, 2024 om 01:19
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sjoerd,

Ik ben het met u eens, ik zou ook eerst verhaal halen bij de installateur....

@Juliomariner,

Veel vragen van mij zijn juist wel aan de orde bij een topic.

Misschien is de installateur wel ergens bij aangesloten?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 6, 2024 om 14:23
2065 Antwoorden / Vragen

Als u er van overtuigd bent dat dit een verborgen gebrek is kunt u daar aan zaak van maken tegen uw leverancier, ik neem aan ook uw installateur, bij de geschillencommisie. U kunt ook een beroep doen op Remeha indien op dit onderdeel na twee jaar nog fabrieksgarantie op van toepassing is en anders op coulance.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 6, 2024 om 14:50
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat in dit geval de verkoper degene is die u hiervoor dient aan te spreken gelet op de hiervoor geldennde wetgeving:

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info, indien de verkoper 'niet thuis geeft' overwegen,overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM  Neem dus eerst contact op met de verkoper/installateur.

C.
door C. de Grave Mar 6, 2024 om 17:03
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor al deze gegevens, ik ga kijken wat ik kan gebruiken

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 6, 2024 om 17:22
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan!

ennoborg
door ennoborg - Mar 6, 2024 om 18:44
24 Antwoorden / 3 Vragen

Min of meer. Ik had 2 weken iets soortgelijks met een Remeha Tzerra waarin een lucht-gasstraat moest worden vervangen a € 464,64. En die term staat voor brander en elektronica. De ketel was in januari 2016 geplaatst, en de reden was een ventieltje dat moet voorkomen dat er een klein beetje gas onverbrand de lucht in gaat, als de ketel afslaat. En dat kan blijkbaar niet apart worden vervangen, en met 2 jaar garantie lijkt het gewoon pech.

Een andere factor is denk ik ook, dat die lucht-gasstraat (brander, ventilator, elektronica) wettelijk niet meer als veilig wordt beschouwd als een monteur daaraan werkt. Regelgeving speelt dus ook een rol.

C.
door C. de Grave Mar 9, 2024 om 08:24
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie

Janzegt
door Janzegt - Mar 6, 2024 om 21:42
126 Antwoorden / Vragen

Als de installateur elk jaar langs komt om de ketel schoon te maken, dan is dit niet de eerste keer dat de brander schoongemaakt wordt. Dan kun je dus stellen dat de vorige monteur geen pasta heeft gebruikt bij het weer in elkaar zetten van de brander en huis.

RVS schroeven in een aluminium huis is in de industrie een normale toepassing. Echter moet wel een pasta worden gebruikt en de schroef/bout moet aangedraaid worden met een moment opgegeven door de leverancier. En hierbij gaat het vaak fout en worden de schroeven te vast gezet.

Dus vanuit mijn optiek ligt de fout bij diegene die de vorige keer het onderhoud gedaan heeft, maar het is een lange weg om dit te bewijzen.

C.
door C. de Grave Mar 9, 2024 om 10:51
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie

mo
door mof - Mar 8, 2024 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Is inderrdaad niet handig ... rvs in aluminium ... MAar als er een boutje van een deksel is afgebroken door de installateur die de ketel komt schoonmaken dan zal het installatiebedrijf dit moeten oplossen lijkt me. Dat heeft namelijk de ketel schoongemaakt en daarbij is schade ontstaan die voorheen niet daar was. Spreek de aansprakelijkheidsverzekering van dit installatiebedrijf aan  zou ik zeggen.

wg
door wgmleenders - Mar 8, 2024 om 13:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte C. De Grave  Ben zelf 29 jaar service technicus in de cv branche geweest en ben ook zeker zulk soort problemen tegen gekomen met oa Nefit waar ook het probleem was tussen brander en warmtewisselaar Nefit heetf dit destijds landelijk opgelost en heeft eigen monteurs gestuurd om het op te lossen en agpo ferolli en Radson TP..... Een ketelfabriekant geeft een x aan tal jaren fabriekdgarantie.... Maar er speelt sindsdien nog iets heel anders... sinds 2021 is er een strenge Gaswet en installateurs MOETEN een BRL 6000 certificaat hebben anders mogen ze NIET sleutelen aan welke ketel dan ook ..  dus meneer C De Grave moet wel eerst kijken en contoleren of de installateur van destijds gecertificeerd is  zo niet dan zou ik het zeker via de ketelfabriekant zien te regelen...
ik wens u veel succes   vr gr  WL

C.
door C. de Grave Mar 8, 2024 om 13:59
Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Heer Leenders, Dit bedrijf is gecertificeerd en bestaat al meer dan 60 jaar.Ik vind het slordig dat men geen pasta tussen RVS boutje en aluminium brander hebben gedaan, dan was dit waarschijnlijk niet voorgekomen Vr. gr C.de Grave

he
door henkie.penkie - Mar 8, 2024 om 16:18
149 Antwoorden / 0 Vragen

Diverse merken van cv ketels hebben normaal gesproken 2 jaar garantie. Als er in een vorige onderhoudsbeurt geen (speciaal) hittebestendig vet of pasta is gebruikt, dan is in eerste instantie de monteur aansprakelijk die de laatste onderhoudsbeurt heeft verricht. Hierop kan de fabrikant die de normale ketelgarantie van minstens 2 jaar zich op beroepen en kan deze zeggen dat de schroeven niet op de juiste manier weer zijn geplaatst zoals in de bepalingen van garantie zijn beschreven. Dit houd dan in dat u hiervoor het bedrijf deze onderhoud werkzaamheden hebben verricht aansprakelijk kunt stellen. Zoals eerder al vermeld is het nu verplcht is sinds 2021 om een BRL 6000 certificaat te hebben ook moeten zijn monteurs hiervoor bijscholing krijgen om dan de werkzaamheden aan cv gasketels en aan gasinstallaties te mogen werken. Op al deze punten kan de fabrikant zich op beroepen. Zodat dit niet meer onder garantie valt.

C.
door C. de Grave Mar 9, 2024 om 08:26
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie

ro
door ronny530 - Mar 9, 2024 om 09:52
2784 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. een geval van pech want de kans dat boutjes afbreken is altijd aanwezig. Een schuldige aanwijzen op basis van aannames heeft geen zin mede omdat RVS (roest vast staal) vele varianten kennen o.a. de variant die voor aluminium branders geschikt is.

C.
door C. de Grave Mar 9, 2024 om 10:10
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie

atlas1302
door atlas1302 - Mar 9, 2024 om 10:42
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het leven is hard, keihard! Er zijn ook kunstofboutjes of messink boutjes, in ieder geval niet loeihard vast zetten. Boutje uitboren kan ook, tappie erdoor heen en weer een nieuw boutje. Het is maar hoe je het probleem op wilt lossen , het is te doen in ieder geval.

Wie is hier verantwoordelijk voor, de installateur natuurlijk. Maar ik denk dat u wel een teflon antwoord krijgt, anders was dit nooit voorgevallen. Boutjes breken nu eenmaal niet zomaar.

C.
door C. de Grave Mar 9, 2024 om 10:53
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie

adriaan2
door adriaan2 - Mar 11, 2024 om 10:13
105 Antwoorden / 0 Vragen

Deze Remeha Avanta is een puur slecht keteltje wat techniek en verwarmen betreft is onze ervaring. Wij verhuisden in 2018 naar Hoek van Holland en in dat huis was ook een Remeha Avanta uit 2008 aanwezig die het niet deed. Bleek ook van binnen volledig verroest te zijn. Het heeft 1 1/2 geduurd voordat de ( matige ) monteurs van de Energiewacht het ding eindelijk in orde hadden. Kwaliteit van een onderhoudsbedrijf is ook niet alles bleek. In die 1 1/2 jaar is het meeste in de ketel vervangen. Onze ervaring met het huis verwarmen is ook niet al te best met deze ketel. Duurt uren eer het 2 graden warmer werd in huis doordat de ketel telkens in "slaap" valt. Dit staat ook in de papieren die er bij horen. In 2022 verhuisd naar een andere woonplaats. In dit huis idem ditto Remeha Avanta. Het zelfde probleem met het huis verwarmen. Duurt een paar uur voor 2 graden warmer. Onbegrijpenlijk want in onze koophuizen waar wij zelf de ketel konden aanschaffen dit nooit gehad met een ander merk. Nog een tip: laat eens een ander bedrijf komen. Niet elke monteur is een monteur maar een omzetverhoger. Vraag naar zijn papieren want er waren recent veranderingen wat een monteur aan papieren moet hebben voordat hij Uw ketel mag onderhouden.

C.
door C. de Grave Mar 11, 2024 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie

Qw
door QweenL - Mar 11, 2024 om 10:20
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou je rechtsbijstandverzekering inschakelen

C.
door C. de Grave Mar 11, 2024 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie