ge
door gerrittje42 Aug 19, 2022 om 13:39
Huishouden & energie

Kan een energiebedrijf van een vast contract af

ENGIE heeft mij op 10 augustus 2021 een vast contract van drie jaar aangeboden en nu willen zij hiervan af en mij overzetten naar een andere leverancier.
Heb hun medegedeeld dat ik eis dat ze het huidige contract nakomen, is mijn eis terecht.

8464 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2022 om 13:47
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, uw eis is terecht en u kunt ENGIE in gebreke stellen indien men de overeenkomst eenzijdig niet na wenst te komen.
Ik geef u daarvoor zo enige nadere info. Omdat het risico echter groot is dat ENGIE dat doet i.v.m. financiële problemen is ook de kans van faillissement aanwezig en is er dan hoe dan ook risico. Hoe dsan ook lijkt het mij uitermate zinvol om dit te melden: https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont en ook bij de Consumentenbond https://www.consumentenbond.nl/service/contactgegevens

Zie ook dit: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl  en m.b.t. ingebrek stellen: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kunt u dit benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  m.b.t. eenzijdig niet nakomen.

Ps. ENGIE is geen kleine aanbieder en onderdeel van EDF en lijkt een faillisement dan nog niet snel aan de orde. Maar ja, men weet maar nooit.

Zie ook nog dit: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/klacht-energieleverancier

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2022 om 13:55
16848 Antwoorden / 202 Vragen

P.s. Heeft u uw overeenkomst via United Consumers afgesloten? Zo ja, benader die dan.

Mabelle
door Mabelle - Aug 19, 2022 om 14:06
423 Antwoorden / 1 Vragen

En heb je het contract ook daadwerkelijk afgesloten of wilde je dat nu nog gaan doen. Heb je het echt afgesloten, kijk dan eens goed alle voorwaarden na die Engie je heeft gemaild.

mahadma
door mahadma - Aug 19, 2022 om 14:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Mijns inziens nee, zij kunnen niet eenzijdig het contract verbreken, let wel op dat u probeert om het termijnbedrag passend te maken. Dus genoeg en niet teveel betalen.

va
door vanlotjegetikt - Aug 19, 2022 om 14:48
809 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, wat voor een contract is het. Want vaste contracten kunnen ze niet vanaf of heeft iemand gewoon met verkeerde gegevens bij een ander een contract afgesloten, want dat wil ook nog wel eens gebeuren.

tenormin
door tenormin - Aug 19, 2022 om 16:35
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, dat mag niet. Toevallig in AD gelezen dat er nog heel veel mensen zijn die met hun vaste contracten zelfs goedkoper uitzijn en dat Energiebedrijven er, voor hun, helaas, niets aan kunnen doen. (Zij hoeven dus niet extra te betalen voor de nu hogere tarieven). Geldt, in hetzelfde artikel, voor mensen met zonnepanelen. Ze leveren stroom terug, dus ook niet plezierig voor hen, de Energiebedrijven dan. Maar de groten die zijn overgebleven kunnen "die klap" nog opvangen, gelukkig.

1paul
door 1paul - Aug 22, 2022 om 10:50
3147 Antwoorden / 0 Vragen

JA, meld dit ook bij de acm.

ha
door harrybre - Aug 22, 2022 om 11:58
240 Antwoorden / Vragen

"vast contract van drie jaar aangeboden "... en dat heeft u aanvaard, opgestuurd en bevestigd gekregen ?
Zonder... heeft u niets, behalve heel veel whisful thinking.

je
door jetty - Aug 22, 2022 om 12:27
7 Antwoorden / 6 Vragen

Neem contact op met Engie.
ik zit ook bij Engie en het schijnt dat een ander bedrijf namens Engie andere leverancier en contracten aanbiedt. Met als verhaal dat Engie geen banden meer wil met Rusland en daardoor het contract ontbindt.
Hierover heb ik een waarschuwingsbrief per email van Engie gekregen. Trap er niet in.

Dit is een vriendin van mij ook overkomen. Gelukkig heeft Engie alles voor haar terug kunnen draaien.

Bart de jong
door Bart de jong - Aug 22, 2022 om 14:01
1 Antwoorden / Vragen

ligt er aan hoe lang bedenktijd is