sjjoppy
door sjjoppy Sep 6, 2015 om 11:28
Huishouden & energie

Katoppas

Sinds 6 weken verzorg ik de schuwe poes (16jaar) van mijn buurvrouw , ziekte van bazinnetje duurt ±1jaar. Zelf weet ik wel iets van katten af maar niet of poes in de winter ook kattengras moet eten en moet ik op zoek naar de uitbraakbal of komt die in de kattenbak terecht, in het laatste geval heb ik het er misschien al uitgeschept.
En kan poes ook ziek worden van kou want het kattengras staat op het balkon.
Hoor graag van jullie.

1964 19 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2015 om 12:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn voormalige kat, liep ook graag in de winter gewoon buiten kou deerde hem niet. En kattengras neemt hij wel als hij zin heeft, geen kwestie van moeten.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2015 om 12:16
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is al een zorg minder want ze komt graag buiten merk ik.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2015 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk ook gewoon aan zijn baasje vragen naar de gewoonten van die kat. De onze aten nooit kattengras, maar knabbelden weleens aan echt gras. Dat doet mijn hond ook. Maar ook met echt gras nooit braakballen gezien. Als een kat moet spugen, gaat hij echt niet naar zijn bak.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2015 om 12:42
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vraag buurvrouw het hoognodige want zij is behoorlijk ziek en hier zijn veel kattenliefhebbers dus daar doe ik mijn voordeel mee.Op het balkon stond een oud potje gras, ik heb er een nieuwe kluit in een pot naast gezet en ze eet ervan, het is een poes die alleen voedsel van de dierenarts mag hebben en om de andere dag een likje van een bruine substantie uit een tube.Ben er nu ook achter dat gedomesticeerde katten nachtdieren blijven en zo leer ik steeds bij. Ben de bal nog niet tegengekomen.

tijger1
door tijger1 - Sep 6, 2015 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die tube bevat zeer waarschijnlijk extra geconcentreerde voeding. Bestemd voor katten die te weinig eten en/of ziek zijn. Prima spul.

Veel plezier met uw logé.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2015 om 13:14
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt Tijger1, ze is gewoon thuis, ik ga er 3x daags naar toe.

Topantwoord

reflecs
door reflecs - Sep 6, 2015 om 13:42
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Die tube staat daar toevallig malt of mout op? Dat voorkomt ook haarballen.
Hoe vaak en of er een braakbal is hangt er ook vanaf hoe vaak ze zich wast, of verhaart enz. . Als ze normaal eet en op de bak gaat is er niets aan de hand.
Het is niet iets wat moet ;).

door 1953 - Sep 6, 2015 om 14:00
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Kattenuitbraakbal, leek op een groenten croquet, kwam niet altijd in de kattenbak terecht, menig keer met de voet ingestaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2015 om 14:15
7188 Antwoorden / 3 Vragen

@ Reflecs,
Ja, er staat LAX-A-Past op en in de samenstelling komt moutsiroop voor, logisch dus dat ik geen bal zie ;-).Nu ze voor mij niet schuw meer is laat ze zich borstelen en kammen, dat scheelt ook weer. Ze eet normaal en gaat op de bak.

@1953,
ik maar naar een bal uitkijken terwijl het op een kroket kan lijken ;-) maar ook die zal mij niet ontgaan.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Sep 6, 2015 om 15:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lax-a-plast is inderdaad voor problemen met haarballen. Veel kammen helpt om de kat zo min mogelijk losse haren naar binnen te laten krijgen. Misschien heeft buurvrouw het door haar ziekte de laatste tijd verwaarloost.

Cookies
door Cookies - Sep 6, 2015 om 15:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een haarbal lijkt overigens op een harde drol. Dus als je denkt dat de poes onzindelijk is geworden, is het op 99% zeker een haarbal.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2015 om 16:05
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt Carola83, weer wat geleerd. Het is dus ook mogelijk dat-ie op de schep tussen de andere uitwerpselen terecht is gekomen.

Cookies
door Cookies - Sep 6, 2015 om 16:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=sjoppie schreef op zondag 6 sep 2015, 16:05]Bedankt Carola83, weer wat geleerd. Het is dus ook mogelijk dat-ie op de schep tussen de andere uitwerpselen terecht is gekomen.

Die kans is klein, want katten spugen om onbekende reden graag op vloerbedekking. Heb je in het hele huis laminaat, vind hij wel de badmat;-)

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2015 om 16:23
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 6 sep 2015, 16:16][quote=sjoppie schreef op zondag 6 sep 2015, 16:05]Bedankt Carola83, weer wat geleerd. Het is dus ook mogelijk dat-ie op de schep tussen de andere uitwerpselen terecht is gekomen.

Die kans is klein, want katten spugen om onbekende reden graag op vloerbedekking. Heb je in het hele huis laminaat, vind hij wel de badmat;-)
Gelukkig ligt er overal laminaat en een badmat krijg ik wel schoon.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Sep 6, 2015 om 16:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

.... en voordat een kat een haarbal uitspuugt wordt er vaak eerst uitvoerig gekokhalsd... en daarvoor zoeken ze niet een plaats uit, het overkomt ze. Bovendien wordt dan niet altijd een complete haarbal geproduceerd.
Misschien zette mevrouw in de winter het gras binnen?
Zo te lezen is de oude dame (de kat dus...) inmiddels erg op u gesteld want niet alle katten laten zich borstelen en kammen, ook niet door de baas.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 6, 2015 om 16:56
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 6 sep 2015, 16:35].... en voordat een kat een haarbal uitspuugt wordt er vaak eerst uitvoerig gekokhalsd... en daarvoor zoeken ze niet een plaats uit, het overkomt ze. Bovendien wordt dan niet altijd een complete haarbal geproduceerd.
Misschien zette mevrouw in de winter het gras binnen?
Zo te lezen is de oude dame (de kat dus...) inmiddels erg op u gesteld want niet alle katten laten zich borstelen en kammen, ook niet door de baas.

Ik zal er naar alle waarschijnlijkheid niet bij zijn als poes kokhalst, ik heb ook gedacht het gras binnen te zetten maar misschien krijgen poezen in de winter een dikkere vacht waarbij de haren niet zo los zitten.Het lijkt er inderdaad op dat ze op mij gesteld is geraakt maar dat is wederzijds.Ik borstel haar met een kleerborstel die ik nog tegenkwam en die is lekker zacht, daarna de kam er over.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 7, 2015 om 10:13
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Allen hartelijk dank voor de reacties, ook namens poes
Vr, gr.

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Sep 7, 2015 om 18:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wat is de naam van "poes"?

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 7, 2015 om 18:47
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 7 sep 2015, 18:46]En wat is de naam van "poes"?
Sientje