fr
door freyahornyak Jun 27, 2012 om 16:39
Huishouden & energie

Keuken niet leverbaar

Goedemiddag,

Ik en mijn vriend hebben begin januari een keuken gekocht. We hebben geen aanbetaling gedaan, maar wel een handtekening gezet. Nu, twee weken voor de oplevering geeft de leverancier aan dat aan een van onze wensen niet voldaan kan worden. We wilden stalen van 10 cm om de keuken heen hebben (als een soort omlijsting). Deze blijken niet leverbaar, alleen stalen van 5 cm. We willen dat pertinent niet gezien dat afbreuk doet aan de keuken. Ze hebben ons deze keuken verkocht, beide partijen hebben een handtekening op de koopovereenkomst gezet, waar duidelijk de afmeting van de stalen op staat dus ze regelen het maar.

Kan ik dat echt zo zwart-wit stellen? Sta ik voldoende in mijn recht? Welk recht heeft de verkoper?

Dank voor antwoorden.
Vriendelijke groeten

1553 6 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Jun 27, 2012 om 17:13
842 Antwoorden / 1 Vragen

Iets wat niet geleverd kan worden kun je ook niet eisen. Wel kun je waarschijnlijk de overeenkomst ontbinden en (ergens anders) een andere keuken uitzoeken...

tdehond
door tdehond - Jun 27, 2012 om 17:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Dat ligt aan wat er in de algemene voorwaarden staat die behoren bij de overeenkomst. Eerst deze dus goed uitpluizen.

zoekster
door zoekster - Jun 27, 2012 om 17:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het hangt er vanaf of dit wordt gezien als een grote of een kleine fout van het totale product. Informatie van de rijksoverheid zegt hierover:

Als het product alleen een kleine fout heeft, is het niet altijd mogelijk de koopovereenkomst te laten ontbinden. U kunt de koopovereenkomst meestal wel gedeeltelijk laten ontbinden. U houdt dan het product en u krijgt een deel van uw geld terug. Dit wordt ook wel prijsvermindering genoemd.

Het beste is wel vanaf nu alles schriftelijk te regelen. Heel irritant dat de keukenboer hier vlak voor plaatsing mee aankomt zetten, dat vertrouw ik niet.. Sinds wanneer waren die stalen niet meer leverbaar, toch niet pas sinds 2 weken. Dat geeft u heel weinig tijd om te handelen. Zo komt het op mij over: ze wilden u met dit nieuws overvallen en u zo voor het blok zetten om door te gaan met de koop.

Alvorens een letter op papier te zetten, zou u het beste bij het juridisch loket kunnen langsgaan en daar de zaak voorleggen. U kunt ook bellen, maar in dit geval lijkt het me handiger om met de koopovereenkomst langs te gaan. Voor adressen van het juridisch loket klik hier. om daar eens naar de zaak te laten kijken en zien wat zij u in deze adviseren.

ma
door marly18 - Jun 29, 2012 om 15:26
27 Antwoorden / 0 Vragen

Formeel is een ondertekende koopovereenkomst voor beide partijen bindend. Als het andersom was geweest, dus als u op de koop terug had willen komen, had de winkel u ook kunnen verplichten om op basis van de ondertekende koopovereenkomst de keuken af te nemen.

Check in elk geval wat de algemene voorwaarden van de winkel over dit soort dingen zeggen.

Maar in dit geval is het de vraag hoeveel u ermee opschiet om op uw strepen te gaan staan: als het er niet is, is het er niet. Als u twijfelt aan het waarheidsgehalte van wat de winkel beweert, kunt u proberen uit te zoeken of ze aan nieuwe kopers nog wél stalen van 10 cm beloven. Zo ja, vraag deze belofte dan op schrift. Daar kunt u ze vervolgens mee om de oren slaan.

Is de keukenboer aangesloten bij het CBW? Dan kunt u ook daar even contact mee opnemen.

Persoonlijk zou ik in zo'n geval mijn keuken bij een andere leverancier gaan halen. Deze leverancier blijkt in elk geval niet betrouwbaar, en dat is een bijzonder slechte start bij de aanschaf van een keuken. Ze laten u nu in de kou staan, wat denkt u dat ze gaan doen als u achteraf problemen met de (levering van de) keuken krijgt?

Lekker uw centen naar een andere leverancier brengen die zich wél betrouwbaar en medewerkend opstelt.

jo
door jorisw - Jun 29, 2012 om 17:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marly18 schreef op vrijdag 29 jun 2012, 15:26]Deze leverancier blijkt in elk geval niet betrouwbaar,

Dit is te kort door de bocht als we de reden waarom het niet geleverd kan worden niet weten. Misschien bestaat de leverancier van de keukenzaak niet meer (ik noem maar een voorbeeld). In deze tijd hoef je niet raar op te kijken dat toeleveranciers opeens het loodje leggen.

zoekster
door zoekster - Jun 29, 2012 om 17:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 29 jun 2012, 17:06][quote=marly18 schreef op vrijdag 29 jun 2012, 15:26]Deze leverancier blijkt in elk geval niet betrouwbaar,

Dit is te kort door de bocht als we de reden waarom het niet geleverd kan worden niet weten. Misschien bestaat de leverancier van de keukenzaak niet meer (ik noem maar een voorbeeld). In deze tijd hoef je niet raar op te kijken dat toeleveranciers opeens het loodje leggen.

Maar vind je het niet vreemd dat de keukenboer hier nu pas mee aan komt zetten? Je zou verwachten dat hij zijn bestellingen bij de toeleverancier al een tijdje geleden heeft gedaan en niet 2 weken voor levering van de keuken bij de klant. Zeker niet omdat de koop al in januari is gesloten.

Ik hoop dat TS nog het vervolg op deze zaak laat weten. Op zich vind ik het interessant of je de totale koop mag ontbinden om de stalen van 10cm.