wij hebben laminaat van ikea. Tijdens het leggen verschillende planken gehad waarbij de toplaag loslaat. Deze planken hebben wij er tussen uit gehouden. na een week laat een stuk in de keuken los waar een hele scheur in de toplaag is ontstaan. na 10tallen mailtjes met ikea een onbevredigd antwoord. Ik heb ze gezegd dat dit laminaat moeilijk te verwijderen is omdat alle plinten meubels en de keuken op dit laminaat rust. Mijn vraag was of er iemand kon kijken en het vervangen. dit was niet mogelijk , ze hebben er geen mensen voor....(maar wel voor montage service!!) Ik heb diverse malen gezegd dat ik deze voorstellen van ikea niet accepteer maar ze weigeren de koste te betalen voor vervanging. dit is de brief van ikea:
Geachte heer, mevrouw,
Hiermee bevestigen wij de ontvangst van uw melding over onderstaand artikel. PRÄRIE lamvloer grijs 2.25m²
Hoewel de klacht op basis van de foto's moeilijk te beoordelen is, willen wij dit probleem graag voor u oplossen. Om het probleem op te lossen willen wij u de keuze bieden uit een van de drie onderstaande opties.
· Omruilen van het laminaat. Indien u een omruiling wenst dan verzoeken wij u vriendelijk dit bij ons kenbaar te maken door middel van een e-mail naar klantenservice@ikea.com onder vermelding van het referentienummer 7493131.
· Korting op het laminaat. Door het bieden van een korting op het laminaat kopen wij de garantie op deze klacht af. De korting bij deze optie bedraagt 30% van het aankoopbedrag, te weten EUR 206,-. U kunt in dit geval geen aanspraak meer maken op garantie met betrekking tot deze klacht. Indien u voor deze optie kiest vragen wij u ook dit aan ons door te geven door een e-mail te sturen naar klantenservice@ikea.com onder vermelding van bovenstaand referentienummer.
· Retourneren van het laminaat bij de afdeling Klantenservice in ons woonwarenhuis waar u, op vertoon van deze brief en de originele kassabon, het complete aankoopbedrag in de vorm van een tegoedpas retour ontvangt.
Bovenstaande opties zijn geldig tot drie maanden na dagtekening van deze brief.
Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
maar, daavoor mag ik alle plinten, keuken en meubels verbouwen om 105m2 laminaat eruit te halen. Is het teveel dat ik vraag of ze dit voor mij willen vervangen door hen montage service? vriendelijke groet, Rick
jawel keuken staat op het laminaat. geld niet terug! een tegoed pas. en laat ik nu net geen vertrouwen meer in het laminaat van ikea hebben. Tijdens het leggen al verschillende planken er tussen uit moeten halen
alles is plank voor plank na gekeken, als er later een scheur ontstaat kan ik weinig aan doen. en het betreft een nieuwbouw woning omdat de keuken later kwam zijn wij begonnen met lamineren. ik heb navraag gedaan bij de aannemer en de keuken kon prima op het laminaat staan. Dus dat het niet hoort is uw mening
Tyger1 heeft gelijk. Eerst plaats je de keuken en daarna het laminaat of de tegels. Dit is in ieder geval hoe wij het hebben gedaan. Het laminaat is toendestijds afgewerkt met een afdek latje.
Zoals u het doet, dat kan ook maar is niet echt handig. Nu moet in geval van reparatie de hele keuken afgebroken worden. Had u het anders gedaan dan was er niets aan de hand geweest.
Ikea heeft het, mijns inziens, prima opgelost. U heeft zelfs meerdere opties.
U heeft "beschadigde" planken er tussenuit gehaald, waarom? U had in dat geval met het laminaat terug moeten gaan naar Ikea. Als al van een aantal planken de toplaag los laat is te verwachten dat er met de hele partij iets mis is. Meubels zijn makkelijk te verwijderen en de plinten zal ook wel meevallen. De keuken is een ander probleem, vaak staat deze op verstelbare pootjes zodat er misschien een mogelijkheid is de planken in delen er onderuit te schuiven. Wat de montage service betreft, deze wordt uitbesteed aan een bedrijf wat gecontracteerd is door Ikea. Deze mensen zijn dus niet in dienst van Ikea dus klopt het dat zij daar geen mensen voor hebben. Aan het gebruik van deze service zijn kosten verbonden want Ikea doet dit niet gratis. Het aanbod wat Ikea doet is redelijk zij het dat u recht heeft op geld terug en hoeft u geen genoegen met een tegoedpas te nemen. Alleen verlangen zij wel van u dat u de gehele partij inleverd.
U heeft het laminaat gekocht en zelf gelegd. U heeft dus alleen garantie op het laminaat, niet op het leggen. Had u de montage service gebruikt, dan had u wel garantie op het leggen gehad. Lijkt me logisch.
Garantie houdt in dat Ikea voor de defecte laminaatdelen vervanging zou moeten bieden. Ikea geeft u echter de keuze uit 3 opties en dat is wel netjes te noemen.
Wel vervelend voor u dat het leggen weer heel veel werk gaat kosten.
[quote=gerbera schreef op donderdag 14 aug 2014, 16:45]Het aanbod wat Ikea doet is redelijk zij het dat u recht heeft op geld terug en hoeft u geen genoegen met een tegoedpas te nemen.
Dat is helemaal niet waar. Van recht op geld terug is pas sprake als Ikea herhaaldelijk er niet in slaagt aan haar verplichtingen te voldoen, namelijk het leveren van een deugdelijk product.
Als Ikea nu weer ondeugdelijk laminaat levert en daarna nog een keer, dan ben je vertrouwen wel een keer kwijt en heb je recht op je geld terug.
Natuurlijk kan men een keuken op het laminaat plaatsen, maar handig is het niet. Er kan altijd een ernstige beschadiging ontstaan, hoe verhelpt men dat dan?
[quote=czar schreef op donderdag 14 aug 2014, 16:56]Dat is helemaal niet waar. Van recht op geld terug is pas sprake als Ikea herhaaldelijk er niet in slaagt aan haar verplichtingen te voldoen, namelijk het leveren van een deugdelijk product. Gerbera heeft gelijk. Als Ikea niet dat levert (willen of kunnen) wat TS mag verwachten, dan heeft TS gewoon recht op geld terug en geen tegoedbon.
Bij het retourneren van het laminaat wordt in dit geval de koop ontbonden, gezien de 3 mogelijkheden die Ikea aanbiedt. In dat geval heeft TS dus recht op het geld en hoeft TS geen genoegen te nemen met een tegoedbon.
Een mogelijkheid is om het laminaat af te zagen net naast het keukenblok. De gesloopte vloer lever je in bij de Ikea, lijkt me sterk dat ze die paar vierkante meter zouden missen, je krijgt dus waarschijnlijk het hele bedrag terug.
Tja, dan laminaat leggen, TS heeft wel een beetje een punt , het is een heel karwei, nog afgezien van de eventueel bijkomende kosten. Misschien kan je de plinten hergebruiken, als ze van een lijmlaag zijn voorzien en anders eventueel spijkeren / schroeven.. je moet dan wel wat extra plinten kopen om het keukenblok weer te kunnen afwerken.
Note. Weet niet of dat al gedaan is, maar adviseer om grondzeil te gebruiken in combinatie met een isolerende ondergrond, zo voorkom ja later veel problemen met eventueel optrekkend vocht. Bovendien is het egaliserend tot 3 millimeter, geluidsdempend en warmte isolerend.
[quote=hutch schreef op donderdag 14 aug 2014, 17:09]Gerbera heeft gelijk. Als Ikea niet dat levert (willen of kunnen) wat TS mag verwachten, dan heeft TS gewoon recht op geld terug en geen tegoedbon.
Als Ikea het niet wil of kan leveren heb je gelijk. Maar in dit geval wil en kan Ikea het dus wel leveren. Als TS een ondeugdelik product constateert dient TS de leverancier in staat te stellen alsnog een deugdelijk product te leveren.
[quote=hutch schreef op donderdag 14 aug 2014, 17:09] Bij het retourneren van het laminaat wordt in dit geval de koop ontbonden, gezien de 3 mogelijkheden die Ikea aanbiedt.
Je draait de zaak om. Ikea doet deze extra aanbieding uit coulance, ze is er vooralsnog niet wettelijk toe verplicht. Ikea hoeft alleen vervanging aan te bieden. Die extra aanbiedingen doet Ikea onder haar eigen voorwaarden. TS hoeft dan ook niet akkoord te gaan met een tegoedpas, maar dan zal TS één van de andere opties moeten kiezen. Het is niet zo dat TS (nu al) recht heeft op geld terug, dat geldt pas bij wanprestatie van Ikea.
Dank allen voor het antwoorden ! , iets wat ik zeer waardeer. punt is ook dat de boven verdieping en zolder ook bedekt met het laminaat. dat ga ik er echt niet allemaal uithalen. ik heb naar mijn mening een redelijk voorstel gedaan en dat is om irmand in te huren voor vervanging en dat ikea mee betaalt in de kosten . Hier wil ikea echter niet in mee.
[quote=van leyden schreef op donderdag 14 aug 2014, 17:21]Tja, dan laminaat leggen, TS heeft wel een beetje een punt , het is een heel karwei, nog afgezien van de eventueel bijkomende kosten.
Hoe spijtig ook, dat heeft TS ook wel een beetje aan zichzelf te danken. Tijdens het leggen constateerde TS immers al dat de kwaliteit te wensen overliet. TS had het leggen moeten staken en terug moeten gaan met de vloer. Door dat niet te doen ligt het risico op extra werk en kosten toch echt bij TS zelf, heel spijtig, dat wel.
Ik kan me de situatie levendig voorstellen en was zelf vast ook doorgegaan met leggen.
Toevallig had de gamma een tijdje terug een superaanbieding met laminaat, Was echt spotgoedkoop daar kon zelfs Ikea niet tegenop. Bovendien was de kwaliteit excellent. Na 2 jaar nog geen krasje te zien, dankzij de bijzonder harde toplaag. Had ook 1 pak die niet helemaal goed was, die wel geruild, maar je kan moeilijk honderden vloerdelen vooraf gaan bekijken op gebreken.
Je hebt het zelf gelegd, het is je eigen risico. Daar valt niets aan te doen.
Maar ik begrijp best dat je baalt, ik heb alleen op de begane grond laminaat, dat was al een karwei van dik een week. Wel alles drempelloos, met sommige vloerdelen ben je uren zoet voordat het past.
[quote=van leyden schreef op donderdag 14 aug 2014, 17:47]Had ook 1 pak die niet helemaal goed was, die wel geruild, maar je kan moeilijk honderden vloerdelen vooraf gaan bekijken op gebreken.
Laminaat moet een paar dagen acclimatiseren in de ruimte waar je het gaat leggen. In feite heb je er dus alle tijd voor de delen vooraf te checken :-) Jaja, ik weet het, je gaan dan alvast de ondervloer leggen ...
Ja. volgende keer doe ik dat waarschijnlijk wel. Maar ja dat betekent wel 25 pakken laminaat a 10 stuks, 1 voor 1 nakijken. Laminaat leggen is niet moeilijk, maar er kan zoveel misgaan. Terwijl ik juist probeer om elk risico vantevoren uit te sluiten. Zo hou ik ten allen tijde het laminaat een centimeter van de muur en andere vaste obstakels. Heb een keer een vloer gezien die eruit gekald was. het laminaat lag op sommige punten te dicht bij een muur, dat zal mij nooit overkomen.
[quote=van leyden schreef op donderdag 14 aug 2014, 18:15]Heb een keer een vloer gezien die eruit gekald was. het laminaat lag op sommige punten te dicht bij een muur, dat zal mij nooit overkomen.
Je kunt laminaat het beste in de zomer leggen. Dan is de luchtvochtigheid in huis het hoogst en in de winter zal het dan krimpen.
En ik zeg altijd: als je er een hamer bij nodig hebt, dan doe je iets niet goed.
Ik gebruikte wel een hamer. Laminaat wordt gelegd in stroken die de gehele lengte van de kamer beslaan. Met afvalstukjes maakte ik de naden aan elkaar, zodat alles precies past in de laatst gelegen strook laminaat, daar gebruikte ik voorzichtig een hamer bij, het is toch maar het afvalstrookje.
Elk kiertje wat je laat zitten, kom je later weer tegen met de volgende rij, het is zaak om zeer precies te werken, zodat de hele strook perfect past op de reeds gelegde strook. Zo kon ik elf meter tegelijk leggen in mijn eentje, de enige en juiste manier
[quote=van leyden schreef op donderdag 14 aug 2014, 18:37]Ik gebruikte wel een hamer. Laminaat wordt gelegd in stroken die de gehele lengte van de kamer beslaan.
Ja, klopt helemaal, je moet de gehele lengte er in 1 keer in klikken. Eerste de kopse kanten aan elkaar en dan de hele strook. Voor 11 meter heb je dan al snel 4 mensen nodig om dat een beetje goed te kunnen doen.
Het heet klik-laminaat, geen hamer- of ram-laminaat. Je dient de messing schuin in de groef te steken en dan naar beneden te drukken tot het vast klikt.. Schuif/tik je de messing horizontaal in de groef, dan beschadig je messing en groef en past het niet goed meer. Vaak zie je dan kleine stukjes MDF in de naad zitten.
Trouwens wel een slim idee de strook met rest-stukjes bij de naden vast te zetten. Die ga ik onthouden. En zoals je al zei, je moet op zoveel dingen letten. Geen trapjes vormen bijvoorbeeld.
[quote=twik schreef op donderdag 14 aug 2014, 17:39]Dank allen voor het antwoorden ! , iets wat ik zeer waardeer. punt is ook dat de boven verdieping en zolder ook bedekt met het laminaat. dat ga ik er echt niet allemaal uithalen. ik heb naar mijn mening een redelijk voorstel gedaan en dat is om irmand in te huren voor vervanging en dat ikea mee betaalt in de kosten . Hier wil ikea echter niet in mee. Zo werkt het helaas niet bij een doe-het-zelf-winkel. Als je tegels/douchebak/bad bij de bouwmarkt koopt en deze blijken achteraf niet te voldoen, moet je ze zelf ook weer verwijderen en het nieuwe installeren. Zo werkt het nu eenmaal.
[quote=tijger1 schreef op donderdag 14 aug 2014, 16:15]Een keuken hoort niet OP het laminaat te staan. En ja, dat is teveel gevraagd van Ikea, dat zij het voor u komen leggen.
Misschien eerder moeten stoppen met leggen? En de boel controleren? Dan had u het zo terug kunnen brengen.
Goedendag,
Ik ben zelf aannemer en een keuken kan zeker op laminaat staan of op welk materiaal dan ook. Het mag niet teveel veren in ieder geval.
Ikea bluft. Dat is het enige dat ik erover kan zeggen. Iedere consument heeft 2 jaar garantie op producten die in NL aangekocht worden. Geef het door aan uw rechtsbijstand verzekering en die kunnen u verder helpen.
[quote=tijger1 schreef op zondag 1 feb 2015, 12:57][quote=1953 schreef op zondag 1 feb 2015, 12:43][quote=harberink schreef op zondag 1 feb 2015, 11:42][quote=tijger1 schreef op zondag 1 feb 2015, 11:10]@harmerink
Men heeft geen twee jaar garantie.
Tijgertje begrijpt nog steeds niets op de wettelijke garantie van twee jaren. Halsstarrigheid!
De naam is Tijger1.
Graag een link naar die wet.
Heel simpel hoor, consuwijzer.
De 2 jaar is MINIMAAL. als er na 2 jaar alsnog wat aan mankeert dan heb je als consument ook nog rechten.
U bent abuis. Nederland heeft die regel van twee jaar garantie niet gevolgd. In Nederland is de termijn 6 maanden. Voor die periode wordt er van uitgegaan dat het gekochte al niet in orde was bij de aankoop.
Lees Consuwijzer maar wat zorgvuldiger. En Consuwijzer heeft het ook niet over een wet van twee jaar garantie.
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.
Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
Een tijd geleden was er een waterlek in mijn woning. Aangezien ik op dat moment niet aanwezig was, werd het slot van de voordeur opengebroken (met mijn toestemming). Als gevolg waren de voordeur en het slot volledig beschadigd. Als oplossing werd de deur dichtgetimmerd met een houten plank. Deze tijdelijke constructie kon dus slechts 1x geopend worden en vervolgens niet opnieuw gebruikt worden (te
...
Lees meer
Vanochtend op het nieuws zonnepanelen explosief gedaald in prijs.Fake of waar?? Ga binnenkort zonnepanelen huren van Wocozon a €4,50 per paneel per maand als dit waar is kan ik nog terug????
Lees meer
Ik heb 2 maanden geleden bij MediaMarkt een koelvriescombinatie gekocht en die maakte direct bij aansluiten al 2 verschillende harde geluiden. MediaMarkt heeft toen gezorgd dat Samsung contact met mij opnam en een monteur gestuurd die heeft er een noiceplaatje tussen gezet en gezegd als dit niet helpt moet u weer contact opnemen dat heb ik gedaan. MediaMarkt heeft toen zelf nog 2 monteur
...
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer