nu
door nuisje Mar 4, 2006 om 16:49
Huishouden & energie

Laminaat ondervloer

wij hebben in onze woning plavuizen en willen er nu laminaat over gaan leggen. De vloer is vrij vlak de vraag is wat voor ondervloer er nu onder moet.  Er is geen vloerverwaming aanwezig, als we in de doe het zelf winkels vragen wat voor ondervloer er onder moet dan vertellen ze allemaal iets anders,het betreft een beneden woning.

vr.gr. nico de vos

40690 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 4, 2006 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke laminaat?

Dunne goedkope van kwantum (e5,- p/m) is vrij flexibel en kan soms op droge ondergrond  zonder.

Vocht; als droge vloer is folie onzin...

Hobbels; als je kuilen opvult zodat het vlak is ....

Dure dikke vloeren kosten ook meestal ondervloer, maar dunnere van 6a7mm dikte volgen na enige jaren alle hobbels,

Leg het eerst een los in midden zonder te zagen..... als het niet kraakt en vlak is kun je alles doen, als het verend is moet je opvullen, zelf was bij mij dunne schuim folie genoeg....

nu na 9 jr is de enige klacht de lekage van water in de keuken, maar deze goedkoopste rotzooi is nog redelijk....

iedereen wil zoveel mogelijk verkopen, en als je vraag nemen ze geen risico's en adviseren meestal uit veiligheid dus vrijwel altijd een dure ondervloer...

gozik

ve
door verwijderd - Mar 4, 2006 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laminaat op een plavuizenvloer leggen zal vrijwel zeker leiden tot een probleem, want de plavuizen zelf zijn doorgaans niet vlak en er zijn onderlinge hoogteverschillen en voegen die meestal dieper liggen dan de plavuizen. Laminaat is er in verschillende prijzen en kwaliteiten, maar vrijwel alle laminaat bestaat uit mdf of hdf dat aan boven- en onderzijde is voorzien van een folie met houtprint. Het leggen van deze laminaatvloeren in vochtige ruimtes is derhalve niet aan te bevelen, omdat de delen dan al snel schotelen of uitzetten.

Als u het goed wilt doen dan is het beste om over de plavuizen een egalisatielaag aan te laten brengen. Tijdens het aanbrengen zal deze egalisatie als een vloeistof over de vloer verspreiden en het is verstandig om vooraf bij doorvoeren af te dichten om te voorkomen dat vloeistof verder doorloopt op die plekken. Vrij snel na het aanbrengen hard de egalisatielaag uit en dan kunt u het beste een dampremmende laag aanbrengen en daarover zachtboard platen die met een mes simpel op maat gesneden kunnen worden. Daarop kan de laminaatvloer worden gelegd. Houd rondom 1 cm vrij van de wand en laat de laminaatdelen voor het aanbrengen 1-2 weken in de te leggen ruimte acclimatiseren om overmatige krimp of uitzetting te voorkomen.

Op verdiepingen hoeft geen dampremmende laag aangebracht te worden. Slopen van de plavuizenvloer is waarschijnlijk geen optie omdat dit nogal een karwei is. De totale hoogte zal 2-3 cm toenemen en de vraag is of deuren ingekort moeten worden of bij opdekdeuren hoger hangen door opvulringen te gebruiken als het om een klein verschil gaat.

Eerder kreeg een vragensteller problemen met laminaat op een plavuizenvloer waarbij relatief zachte isolatie op een rol toegepast was als ondervloer. Die combinatie en de normale belasting bij stoelpoten heeft geleid tot bezwijken van delen of beschadigen.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2006 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van gozik kan ik me niet in vinden. Ondervloer niet nodig bij laminaat? Think again.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2006 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kun je gewoon bij IKEA die grote groene tegels kopen die ook bij Laminaatvloeren van dit bedrijf aanbevolen wordt.
Eventuele oneffenheden in de ondervloer worden daarmee opgeheven.

(Moet wel voorzichtig zijn met typen want er is kommentaar geleverd op tikfouten door iemand die trouwens in zijn kommentaar ook fouten maakt)

Aldus goed op fouten gekontroleerd en nu goedbevonden is getekend;

                           De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die groene platen van 60 x 120 zijn dus de zachtboard platen, die ik bedoel. Als de oneffenheden in de tegelvoer te groot zijn zullen die ook aan die platen worden doorgegeven, waardoor de laminaatvloer niet voldoende vlak komt te liggen. Met een paar pakken van die platen kun je eerst uittesten of deze platen voldoende vlak op de tegelvloer gelegd kunnen worden om een egalisatie te besparen.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een dikke ondervloer gebruiken in combinantie met een vochtscherm ! Wat iemand ook zegt, gewoon vochtscherm gebruiken, kost heel weinig en heb je zekerheid dat dat in ieder geval goed zit.

Als ondervloer toch eentje kiezen die minimaal 1 cm dik is !

Dit als isolatie en om een licht egaliserend effect te krijgen alsmede piepen en kraken te vermijden.

Zowieso de ondervloer als de bovenvloer 1 cm vrij houden van de muren , dorpels enz enz.

Dan moet het goedkomen !

Mvg

Paul Zagers

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben zelf ook eerst plavuizen en daar overheen laminaat en dat gaat perfect. in de kamer en keuken eerst folie met piepschuimrug en dan pergo laminaat van goede kwaliteit en in de hal ook zelfde folie maar dan met goedkoop laminaat van praxis. beiden liggen er nu vier jaar en geen enkel probleem.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zo,n zachtboardplaten gebruikt van 1 cm dik met daaronder een folie tegen vocht uit de kruipruimte.
dit bevalt me goed en de vloer ligt mooi vlak.
wel heb ik na ,t leggen een luchtbevochtiger moeten kopen omdat we statische electriciteit krgen omdat de luchtvochtigheid te laag was n.l maar 40 en na de luchtbevochtiger hebben we daar geen last meer van nu staat hij mooi op 60 graden.
MvG stingray

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker niet zonder onderlaag leggen zoals die eerste meneer suggereerd,
al is het maar om het geluideffect. -veel- heb je niet nodig trouwens
in dit geval, als het al vrij egaal is is het dunste tussenlaagje al
genoeg (zelfs goedkope vloerbedekking-ondervloer moet kunnen). Een
folie tegen vocht is eigenlijk niet echt nodig, het meeste laminaat
bestaat uit zo weinig hout dat vocht er vrijwel geen invloed op
heeft... het is als het ware al een plastic geheel he? maargoed da's
meer 'n kwestie van smaak geloof ik.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Korte reactie op de opmerking dat laminaat niet gevoelig voor vocht zou zijn. Negeer die opmerking want de tussenlaag van laminaat is van mdf of hdf en zet direct uit en laat de folielaag met houtprint boven meteen schotelen. Zelf een klein plasje bij doorlekken van een vaas is voldoende.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2006 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juist. Kijk vooral ook eens op de legvoorschriften van de fabrikant, want als je die niet volgt, vervalt ook je garantie. De meeste leveranciers kennen 5, 10 of zelfs 15 jaar garantie, maar als blijkt dat niet volgens voorschrift gelegd is, vervalt die garantie.

ve
door verwijderd - Mar 29, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laminaat leggen over een plavuizen vloer is zeer goed mogelijk. Wel is het belangrijk dat de niveauverschillen binnen de norm blijven. (Deze norm geld trouwens ook voor gewone cemenddekvloeren) Als je een rij van twee meter lang ( een goede rechte lat kan ook ) op de vloer neerlegt mag je als je deze op een hobbel naar beneden duwd maximaal 4 mm hoogteverschil hebben. Is het verschil groter dan of egaliseren of accepteren dat er hier en daar iets en vering in de vloer kan komen. Vochtscherm is natuurlijk altijd verplicht anders vervalt zowiezo vaak de garantie. Kies voor een geluiddempende, egaliserende en dampdichte ondervloer van minimaal 3 mm dik. Laat je niet verleiden door die goedkope foam rollen van 1 1/2 cm want dit is geen succes

ve
door verwijderd - Mar 29, 2006 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

één aanvullende reactie: laminaat reageert wel degelijk op vocht dus altijd alu laagje er onder.

De onderlaag is hard board - soms heel hard board - reageert zelf veel op vocht, zie leveringsinstructies van deze vloeren.

Eigen ervaring: de vloer en huis leek droog, luchtvochtigheid gemeten laag, toch vochtprobleem, ca 4 mm uitzetten van vloer over ca 8 m en daarna terug.